PDA

View Full Version : gitaar restaureren



LaszloVersteeg
13 mei 2010, 15:58
zoekfunctie heeft aids dus dan maar zo:

ik wil mijn oude cort x-2 weer bespeelbaar maken. maar er zijn 'n paar dingen die gebeurt moeten worden.

-de nek is heel vuil
-de elementen lijken te roesten
-fretten zijn versleten (van fret 1 tot 24)
-afstelling is niet goed
-nek is 'n klein beetje krom door te dikke snaren.

ik heb helemaal geen verstand van die dingen goed maken, maar wil het wel heel graag leren.
in welke volgorde kan ik het beste te werk gaan, wat kan ik zelf doen, en wat kan ik het beste overlaten aan iemand met ervaring en

als iets niet duidelijk is kan ik altijd nog foto's maken.

alvast bedankt!

bass blom
13 mei 2010, 17:01
nek vuil kun je zelf, tandenborstel, dreft o.i.d.
nek krom ook, trussrod iets aandraaien. wel met de snaren die je dan wilt er op.
stukjes doen, niet in 1 keer een hele slag.
afstellen kun je zelf.
versleten frets zou ik niet aan beginnen als ik het nog nooit gedaan had.
opties: vlakken of vernieuwen.

LaszloVersteeg
20 mei 2010, 21:31
ik heb nu net 'n deel van de hardware eruit gehaald, brug is eruit, elementen hangen even los, want ik wil de body eerst een flink schoonmaken. misschien zelfs opschuren maar dat komt later wel.

nou lijkt het me handig als de nek eraf is, deze is bolt-on. is het dan 'n kwestie van neck los schroeven, eraf halen, body schoonmaken, nek in de pocket duwen, schroeven aandraaien tot ze niet meer kunnen?

alvast bedankt!

spirit
20 mei 2010, 21:39
elementen hangen even los

Die zou ik dan wel even netjes los solderen, je zal niet de eerste zijn bij wie er een van de draden breekt, en vervolgens niet meer weet waar de draad hoort te zitten.

Verder alles wat je los haalt, eerst goed bekijken, desnoods 2x kijken, dan pas los halen.

Madcow
20 mei 2010, 22:25
Nek is goed zelf te doen. moet je eventjes bekijken op internet welke kant wat doet.