PDA

View Full Version : gitaar restaureren



LaszloVersteeg
13 mei 2010, 15:58
zoekfunctie heeft aids dus dan maar zo:

ik wil mijn oude cort x-2 weer bespeelbaar maken. maar er zijn 'n paar dingen die gebeurt moeten worden.

-de nek is heel vuil
-de elementen lijken te roesten
-fretten zijn versleten (van fret 1 tot 24)
-afstelling is niet goed
-nek is 'n klein beetje krom door te dikke snaren.

ik heb helemaal geen verstand van die dingen goed maken, maar wil het wel heel graag leren.
in welke volgorde kan ik het beste te werk gaan, wat kan ik zelf doen, en wat kan ik het beste overlaten aan iemand met ervaring en

als iets niet duidelijk is kan ik altijd nog foto's maken.

alvast bedankt!

bass blom
13 mei 2010, 17:01
nek vuil kun je zelf, tandenborstel, dreft o.i.d.
nek krom ook, trussrod iets aandraaien. wel met de snaren die je dan wilt er op.
stukjes doen, niet in 1 keer een hele slag.
afstellen kun je zelf.
versleten frets zou ik niet aan beginnen als ik het nog nooit gedaan had.
opties: vlakken of vernieuwen.

LaszloVersteeg
20 mei 2010, 21:31
ik heb nu net 'n deel van de hardware eruit gehaald, brug is eruit, elementen hangen even los, want ik wil de body eerst een flink schoonmaken. misschien zelfs opschuren maar dat komt later wel.

nou lijkt het me handig als de nek eraf is, deze is bolt-on. is het dan 'n kwestie van neck los schroeven, eraf halen, body schoonmaken, nek in de pocket duwen, schroeven aandraaien tot ze niet meer kunnen?

alvast bedankt!

spirit
20 mei 2010, 21:39
elementen hangen even los

Die zou ik dan wel even netjes los solderen, je zal niet de eerste zijn bij wie er een van de draden breekt, en vervolgens niet meer weet waar de draad hoort te zitten.

Verder alles wat je los haalt, eerst goed bekijken, desnoods 2x kijken, dan pas los halen.

Madcow
20 mei 2010, 22:25
Nek is goed zelf te doen. moet je eventjes bekijken op internet welke kant wat doet.

Fretten vlakken gaat echt een dure pisklus worden. Reken maar op 150 euro.(minimaal!!) Refret kost een beetje meer.(ik heb ze gezien voor 200)

LaszloVersteeg
20 mei 2010, 22:37
Die zou ik dan wel even netjes los solderen, je zal niet de eerste zijn bij wie er een van de draden breekt, en vervolgens niet meer weet waar de draad hoort te zitten.

Verder alles wat je los haalt, eerst goed bekijken, desnoods 2x kijken, dan pas los halen.

ik heb ze alweer aan 2 schroefjes vastgezet, vandaag ga ik niet meer verder dus dat leek mij inderdaad verstandig:ok:


Nek is goed zelf te doen. moet je eventjes bekijken op internet welke kant wat doet.

Fretten vlakken gaat echt een dure pisklus worden. Reken maar op 150 euro.(minimaal!!) Refret kost een beetje meer.(ik heb ze gezien voor 200)

Dat wist ik idd al ja. Heb het er 'n tijd geleden met Dick erover gehad. Hij wilde het iets goedkoper voor me doen, maar dan alsnog, veel geld.

kan ik beter heel fijn schuurpapier kopen en dan bijvijlen waar het echt te erg is.

gorgasm
21 mei 2010, 11:23
ik heb ze gezien voor 200
ik heb ze gezien voor 100!
Wat zeg je daarvan???

Hiro
21 mei 2010, 11:37
ik heb ze gezien voor 100!
Wat zeg je daarvan???
Ik zou zeggen....Gefeliciteerd!

sjoerd5
21 mei 2010, 12:03
-nek is 'n klein beetje krom door te dikke snaren.


Die snap ik niet.
Dikkere snaren hebben toch een lagere spanning?

barno
21 mei 2010, 12:16
Die snap ik niet.
Dikkere snaren hebben toch een lagere spanning?

dat denk ik niet, toch niet als de scale gelijk blijft

hezz
21 mei 2010, 12:41
Als de stemming gelijk is, is de spanning juist hoger dan bijv 0.09 in dezelfde stemming. Daarom zie je zo veel lagere stemmingen met zware snaren.

geert1976
21 mei 2010, 13:43
Als de stemming gelijk is, is de spanning juist hoger dan bijv 0.09 in dezelfde stemming. Daarom zie je zo veel lagere stemmingen met zware snaren.

corecto mundo;)

hoe dikker de snaren, bij gelijke steming--> hogere spanning

The_Darkness
21 mei 2010, 14:40
Volgens mij worden hier de begrippen spanning en kracht door elkaar gegooid.

spanning is een kracht per oppervlakte.

Dus het verhaal bij dikke en dunne snaren zit zo. Om dezelfde toon te krijgen uit twee snaren van verschillende dikte moet de spanning in de snaar gelijk zijn.

In de volgende formule zijn
F- en A- de trekkracht en de oppervlakte van de dunne snaar.
F+ en A+ de trekkracht en de oppervlakte van de dikke snaar.

spanning is als volgt gedefinieerd:

sigma = F/A

omdat de spanning in beide snaren gelijk moet zijn om dezelfde toon weer te geven geldt,

F-/A- = F+/A+

hieruit volgt dat:

F+ = (A+/A-)*F-

omdat A+ groter is dan A- is geldt

A+/A- > 1

daaruit volgt dan weer

F+ > F-

Dus ik de TREKKRACHT aan de dikke snaar groter als de TREKKRACHT aan de dunne snaar. Maar de SPANNING is in beide snaren gelijk.

hezz
21 mei 2010, 16:33
*zucht*

http://images.thetruthaboutcars.com/2009/01/facepalm.jpg

sorry, ik wou gewoon weer heeeeel graag een facepalm posten.

LaszloVersteeg
22 mei 2010, 19:25
*zucht*

http://images.thetruthaboutcars.com/2009/01/facepalm.jpg

sorry, ik wou gewoon weer heeeeel graag een facepalm posten.

+ 10

kort samengevat, het kan dus wel:)

terrasbeest
24 mei 2010, 09:41
Volgens mij worden hier de begrippen spanning en kracht door elkaar gegooid.

spanning is een kracht per oppervlakte.

Dus het verhaal bij dikke en dunne snaren zit zo. Om dezelfde toon te krijgen uit twee snaren van verschillende dikte moet de spanning in de snaar gelijk zijn.

In de volgende formule zijn
F- en A- de trekkracht en de oppervlakte van de dunne snaar.
F+ en A+ de trekkracht en de oppervlakte van de dikke snaar.

spanning is als volgt gedefinieerd:

sigma = F/A

omdat de spanning in beide snaren gelijk moet zijn om dezelfde toon weer te geven geldt,

F-/A- = F+/A+

hieruit volgt dat:

F+ = (A+/A-)*F-

omdat A+ groter is dan A- is geldt

A+/A- > 1

daaruit volgt dan weer

F+ > F-

Dus ik de TREKKRACHT aan de dikke snaar groter als de TREKKRACHT aan de dunne snaar. Maar de SPANNING is in beide snaren gelijk.

Lekker met VEEL mayonaise en knapperig stokbrood trouwens.
Let wel op wat je er bij drinkt.