PDA

View Full Version : Volgorde Booster



TopRob
13 mei 2010, 09:53
Ik heb een LPB-1 van EHX besteld die ik wil gaan gebruiken als volumebooster bij solo’s. Nu vraag ik me af waar ik deze als beste kan plaatsen op m’n pedalboard. Volgens sommigen zou deze het best kunnen worden geplaatst na de OD/Distortion, maar volgens anderen is het beter om ‘m helemaal aan het eind van de keten te plaatsten.

Mijn volgorde is op dit moment: Tuner-Wah-Phaser-OD-Distortion-Delay-Chorus-Reverb-Noisegate., waarbij opgemerkt dat de delay/chorus/reverb gewoon in de keten geschakeld staan en dus niet via de effect-loop.

Zelf dacht ik om ‘m helemaal als laatste in de keten te plaatsen, dus na de Noisegate. Is dit een goede optie? Wie heeft er ervaring mee?

tommus42
13 mei 2010, 10:02
Als je een volumeboost wil aan het eind, als je de overdrive verder wilt oversturen voor de OD.

Midwolda
13 mei 2010, 10:10
Hou je er wel rekening mee dat de pre-amp ook meer input krijgt dus dat die eerder zal oversturen?
Als je meer clean volume wilt zou je 'm in de fx-loop kunnen plaatsen.

en persoonlijk zou ik de delay na de chorus zetten, maar smaken verschillen... gelukkig maar!

Mitch
13 mei 2010, 11:44
En dit is ook allemaal te lezen in de Volgorde FAQ bovenaan dit subforum. Neus daar eens rond!

Fuhgawz
13 mei 2010, 12:05
Voor de OD: meer overdrive.
Na de OD: meer volume.

Je moet je dus even afvragen welke van de twee je wilt. Het allerbeste is natuurlijk om zelf te testen zodra je dat ding in huis hebt.

Adro
13 mei 2010, 12:46
ik heb m'n zelfbouw LPB-1 na de overdrive en distortion staan....je krijgt dan idd meer volume en een mooie volle sound!! vóór de overdrive enz...wordt je sound heel blurry!!

FruscianteFan
13 mei 2010, 12:52
ik heb m'n zelfbouw LPB-1 na de overdrive en distortion staan....je krijgt dan idd meer volume en een mooie volle sound!! vóór de overdrive enz...wordt je sound heel blurry!!
Ben ik het niet mee eens, ik gebruik mijn LPB-1 zelfs vaak om mijn Blackstar op te fokken maar tegelijk strak te trekken.

Anywho, ik denk niet dat je er veel mee opschiet als je de LPB-1 ook na je delay/chorus etc zet. Zeker omdat de LPB-1 best wel een beetje de klank kleurt.

TopRob
13 mei 2010, 13:05
En dit is ook allemaal te lezen in de Volgorde FAQ bovenaan dit subforum. Neus daar eens rond!

Voordat ik dit topic startte heb ik dat natuurlijk al gedaan.


Maar zoals ik al aangaf wil ik de LPB-1 puur als volume-booster gaan gebruiken en het leek me in eerste instantie dan ook logisch om 'm achteraan in de keten te plaatsen. Maar is het handig om 'm na de noisegate te plaatsen, dus als allerlaatste?

Mitch
13 mei 2010, 13:10
Ah zo! Ik houd niet van noise gates, maar als je een nois-free solo boost wil zou ik 'm er vóór zetten. Een LPB kan namelijk best wat ruis toevoegen.

Adro
13 mei 2010, 13:16
ik zou hem als je puur voor de solo's een volume boost wil hebben hem echt achter de distortion/overdive zetten(tussen de mod-effecten in), ik heb dan verder geen last van extra ruis ofzo... ...m'n mod-effecten staan na deze pedalen in de keten, zodra je dan de LPB-1 aantrapt worden de chorus ed. zelfs mooier en nog voller.!!! Alleen distortion/overdrive(in pedaalvorm) worden heel blurry door de LPB-1... ik heb dit echt al vele malen geprobeerd, maar 't is me nog nooit gelukt om het mooi te krijgen.

Pepe
13 mei 2010, 13:16
Het kan simpel zijn maar het hoeft niet.
Gebruik je time based effecten er voor en gaat door de boost ook je amp oversturen dan gaan er rare dingen gebeuren. Dan de delays in de loop als je die hebt, altijd een goed idee trouwens.
De boost in de loop kan maar in principe verplaats je het hele probleem naar achteren.
Alleen een volume boost zonder optredende vervorming van de amp, dan is vlak voor input vd amp de juiste plaats.

Maar een en ander is afhankelijk van het effect dat je wil bereiken.

TopRob
13 mei 2010, 13:18
Ah zo! Ik houd niet van noise gates, maar als je een nois-free solo boost wil zou ik 'm er vóór zetten. Een LPB kan namelijk best wat ruis toevoegen.

Ik hou ook niet zo van noisegates, maar ik maak veel gebruik van een Tone Bender-kloon met Germanium transistoren en dat ding is gemaakt volgens jaren '60-specificaties bromt als een gek, zeker i.c.m. single-coils, dus de noisegate is pure noodzaak.