PDA

View Full Version : Moet de bas ook mee?



Keevinkos
12 mei 2010, 21:15
Ik speel in een bandje met een drummer, bassist, zanger/slaggitarist en een sologitarist/toetsenist (ik). We oefenen altijd bij mij thuis en binnenkort geven mijn ouders een klein feestje thuis en is ons gevraagd of wij daar even een paar nummertjes wouden spelen.

Dit wilden we uiteraard graag doen, dus hebben we al het spul naar de schuur gejouwd. Maar toen begon de ellende:

Als we aan het oefenen zijn gebruiken we alleen een mixertje die door een versterker gaat en daarna door 2 speakers voor de zang en mijn keyboard. Onze bassist heeft nog geen eigen basversterker dus die ging ook nog apart mee door die versterker. Klinkt idd niet, maar in de oefenruimte maakt dat niet zo veel uit. De drums uiteraard akoestisch (onze drummer is het type houthakker:)) Gitaarversterkers worden niet verder versterkt

Nu begint de ellende eigenlijk:

Het was een mixertje met 2 microingangen (mooi, we gebruiken 2 mics:)) en 2 stereokanalen. (4 inputs dus) hierin gingen de line outs van de 2 gitaarversterkers en het keyboard, en de bas ging direct het mengpaneel in. Oftewel ALLES komt uit de 2 speakers. (behalve de drums)
Maar het geluid wat we daaruit krijgen wordt telkens rommelig, en gaat oversturen zodra de bas meespeelt. Hoe kan dit? Komt dat omdat de bas niet versterkt wordt voor dat hij het mengpaneel in gaat?

Nu zei van vader dat ik dan maar even de amp van mij oom op moest halen. Dit gedaan, en mijn vader zei ineens dat de bas nooit door het mengpaneel gaat?! Ben ik nou gek of hoe zit dat? Alles gaat toch altijd door het mengpaneel zodat het gezamelijk uit 1 speaker zou moeten kunnen? Of wordt de basgitaar altijd apart gedaan?

En krijgen we nu een beter geluid als de bas wel eerst versterkt wordt en daarna het mengpaneel in gaat? Of moeten we de basversterker gewoon niet uitversterken?

Jezus wat een lang verhaal is dit geworden zeg...
maar iig hoop ik dat iemand me kan helpen!

arcane
12 mei 2010, 21:23
Als je thuis een feestje geeft lijkt het mij niet nodig om de bas uit te versterken als je een basversterker hebt. Dit geldt, vind ik, overigens ook wel voor de gitaar.
Tenminste, ik ga er niet van uit dat jullie op 15 watt transistor ampjes spelen.

Keevinkos
12 mei 2010, 21:36
het kan inderdaad zonder, maar het zou wel heel mooi zijn als het toch zou kunnen!:mmmm:

Maar on topic: hoe gaat het nu met de bas icm mixers etc?:makeup:

Baker
12 mei 2010, 21:41
Een basversterker produceert lage tonen. (duh :roll: )
Het voordeel van laag geluid is dat het heel makkelijk "draagt"
Ter vergelijk, als je buiten een discotheek staat, of buiten een afgesloten auto, dan hoor je alleen nog het "boem boem" van de bas. Om dezelfde reden kun je de subwoofer van een 5.1 setje ook uit het zicht plaatsen. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door de relatief lange golflengte van laag geluid.

Met andere woorden, als de amp een beetje power heeft is het inderdaad niet nodig om hem op de mengtafel aan te sluiten. Het kan wel, als de PA man controle over het geluid wil krijgen, of om het geluid wat "breder" te maken. Maar het hoeft niet. Wij doen het, ook bij optredens in grote kroegen, in ieder geval nooit.

Kim Wilson
12 mei 2010, 22:08
Ik weet niet wat je voor gitaarversterkers gebruikt, maar meestal klinkt de line-out niet optimaal, om het maar heeeel zacht uit te drukken. Bovendien gaan gitaarversterkers vaak hard zat.

Een basgitaar klinkt over een PA-set echter prima. Daarvoor zou je eigenlijk een DI-box moeten hebben.

Je hebt het over een klein feestje. Dan is het gebruikelijk dat je alleen de zang en de toetsen over het mengpaneel laat gaan en de rest gewoon op eigen kracht. Voor de controle en de spreiding zou je ook je gitaarversterkers over de PA kunnen sturen, maar dan niet met de line-out (hoe kom je erbij?) maar met een microfoon voor de gitaarversterker. Als je een beetje degelijke basversterker hebt, hoeft die helemaal niet over de PA, omdat dat geluid niet richtingsgevoelig is.

Miyagi6
12 mei 2010, 23:51
Ik heb eigenlijk ook een vraagje. Ik speel binnenkort ook bass op een bruiloft. Het is nu zo gepland dat ik direct in de mengpaneel ga, maar volgens mij gaat dit nergens na klinken?? Wat zou ik t beste kunnen doen?

arcane
13 mei 2010, 01:42
als je geen versterker mee wilt zeulen zou je kunnen overwegen om bijv een baspod van line 6 te kopen. Die sluit je aan op je mengpaneel.

Kim Wilson
14 mei 2010, 14:18
Basgitaar kan best rechtstreeks het mengpaneel in. Klinkt prima. DI-box ertussen en gaan. Met bas heb je de kleuring van een versterker en speaker niet zo nodig, dus kun je hem prima rechtstreeks op de PA prikken.

pimmetje
14 mei 2010, 14:22
Yep, gewoon een DI'tje en gaan voor die bas.
Geen probleem zolang de monitoring netjes is geregeld.

Rinze
14 mei 2010, 14:30
Dat hangt er dan wel heel erg vanaf wat voor basgeluid je wilt... Een knorrende rockbas of lekkere slapbas krijg je toch niet uit die zanginstallatie. De bas zal heel erg hifi klinken, dat moet maar net passen.

Miyagi6
15 mei 2010, 15:36
haha oke, dankjewel voor het beantwoorden:)

Keevinkos
15 mei 2010, 20:42
ook namens mij:)

nog 1 vraagje: wanneer heb je nu de DI box nodig? Als je een instrument rechtstreeks het mengpaneel in laat gaan? Of als het via de line out van de versterker het mengpaneel in gaat? En moet het ook als je een micro voor de speaker zet?

pimmetje
15 mei 2010, 21:03
DI is om direct de PA in te gaan.

Als je amp een line-out heeft, kan daaruit direct naar de PA worden geprikt. Zonder DI dus.

Als er een mic voor je speaker gaat, gaat juist de kabel vanaf die mic naar het mengpaneel. Dan dus ook geen DI.

Tenzij je natuurlijk gaat kijken of er een mooie mix van je ampgeluid (mic bij speaker) en direct geluid (DI) te maken is....

Baker
15 mei 2010, 22:34
zie http://en.wikipedia.org/wiki/DI_unit voor meer uitleg over DI's
Je kunt het ook gewoon zonder DI proberen. Met akoestische gitaar bijvoorbeeld klinkt dat best goed. Of het voor basgitaar ook (goed) werkt weet ik niet.

berolios
16 mei 2010, 11:03
Wat voor PA-spullen heb je ?

Als ik het zo hoor, ligt het eerder aan feitelijk tekortschietende PA-spullen dan aan wat anders.

Zet het in ieder geval maar uit je hoofd dat je echt een goede sound krijgt.
Begin bij het begin en zorg ervoor dat alles op het podium in balans is. Gebruik desnoods je linker PA-speaker als basversterker en alleen rechts om zang + keys uit te versterken.

Keevinkos
16 mei 2010, 11:11
we maken gebruik van een Samson 6 kanaals mixer die door een oude 100 watter versterkt wordt. De mixer is van m'n vader die we tijdelijk mogen gebruiken. We gaan een keer een uitgebreidere kopen

OJee
17 mei 2010, 00:58
Om die bas goed door je PA te laten komen, moet je eigenlijk een setje subwoofers hebben. Voor een huiskameroptreden zou ik me niet zo druk maken. Zang en keyboard door de PA, gitaren en bas door hun eigen versterker. Koop eventueel voor je bas een goedkoop basversterkertje op MP. Ook handig voor in je oefenruimte.

OJee

schwalbe
17 mei 2010, 01:03
Je kan je bas niet zonder voorversterker in een lijningang (stereo-ingang) van het mengpaneel steken. Het kan wel in een microfooningang, maar dan liever met DI-box (maar dat hoeft niet perse).
Het element van een bas heeft niet genoeg power om een lijningang aan te sturen.