PDA

View Full Version : Fender Blues Junior SOS



FruscianteFan
12 mei 2010, 15:53
Ik zit met een heel dik probleem.

Ik heb zojuist zelfstandig de buisvoeten van de 2 eindbuizen vervangen. Eerst 1 vervangen, de versterker aangezet, geconstateerd dat-ie begon te gloeien. Vervolgens de amp weer uitgeschakeld, de boel ontladen, de 2e vervangen en alles weer terug op de plek gezet.

Weer aangezet, en erg gebeurt niets. Geen van de buizen gloeit of wordt warm, terwijl ik aan de 3 voorversterkerbuizen niet heb gezeten.

Wel is het zo dat ik wat soldeertin heb geknoeid op 1 van de 'power supply capacitors', waarvan nu de buitenste laag een beetje opengeschroeid is. Verder kan ik niks bedenken dat is misgegaan waardoor de eindbuis het halverwege de operatie nog wel deed, maar nu geen van alle buizen iets doet.

Het enige geluid (naast een zachte brom) die uit de versterker komt, is als ik met een schroevendraaier tegen de verbindingen van de eindbuisvoeten kom.

Ik heb net trouwens een mail gestuurd aan Billm, maar ik ben nu echt wel een beetje wanhopig. Vooral omdat ik niet snap wat ik verkeerd heb gedaan.

FruscianteFan
12 mei 2010, 16:24
't Is opgelost. En ik wil nog even zeggen dat Billm héél erg cool is, ik had supersnel antwoord dat me nog hielp ook.

rijsberman
12 mei 2010, 17:17
Care to share?

FruscianteFan
12 mei 2010, 18:14
Ik dacht even dat het opgelost was door ff snel de verbinding van 1 pootje te verbeteren. Toen ik de boel echter weer aanzette, kwam er wel geluid uit - maar met heel lelijke distortion alsof de eindversterker naar de klote is. Toen nog eens goed gekeken naar de link die ik ook nog had gekregen van Bill.

Het kwam erop neer dat ik eigenlijk veel te snel klaar wilde zijn, en vooral bij het verwijderen van de oude buisvoeten te lomp te werk ging. Daarbij had ik nog niet zoveel inzicht in hoe met een printplaat gewerkt moet worden.

Uiteindelijk heb ik het opgelost door de tijd te nemen en de printplaat goed bloot te leggen. Overal wat afgeschraapt zodat het koper zichtbaar was. Steeds voorzichtig vertind en goed verbonden met de pootjes.

Toen ik vervolgens de printplaat terug had gezet, de buizen teruggestopt (trouwens, de eindbuizen zitten nu écht stevig en ik hoop dat dat zo blijft) en de schroeven stevig vastgeschroefd, klonk hij weer goed. Geen distortion, zelfs met de master voluit. Mooi dus.

Ik heb nu wel het beschermplaatje van de eindbuizen weggelaten. Ik heb namelijk het vermoeden dat die er alleen nog maar voor zou kunnen zorgen dat de voeten verder door de printplaat worden geduwd, waardoor de soldeerverbindingen wellicht weer kapot gaan (zeker gezien de enorme temperatuur van de buizen na een paar uur).

cluseau
13 mei 2010, 10:08
Ik heb namelijk het vermoeden dat die er alleen nog maar voor zou kunnen zorgen dat de voeten verder door de printplaat worden geduwd, waardoor de soldeerverbindingen wellicht weer kapot gaan (zeker gezien de enorme temperatuur van de buizen na een paar uur).

Wees gerust, de vraag is niet of hij weer stuk gaat maar wanneer. Buisvoeten op een print is vragen om moeilijkheden, oude p2p montage is wat dat betreft veel degelijker. Door de temperatuurverschillen rekt en strekt het soldeer. Omdat deze manier van bouwen geen ruimte bied voor expantie zal het soldeer op relatief korte termijn scheuren.

Frans.

FruscianteFan
13 mei 2010, 10:20
De tijd zal het leren, al zag de printplaat er nog behoorlijk netjes uit toen ik eraan begon te sleutelen. Mocht het misgaan, volgens mij is het helemaal niet moeilijk om de buisvoeten PTP aan te sluiten - alleen heb ik geen zin om hem nu weer open te maken, ik heb gister al ruim 3 uur eraan zitten werken.

Maar wat bedoel je met dat deze manier van bouwen geen ruimte biedt voor expantie? Zeker omdat ik nu op alle punten wat koper heb blootgelegd en vertind.

rijsberman
13 mei 2010, 10:36
Wees gerust, de vraag is niet of hij weer stuk gaat maar wanneer. Buisvoeten op een print is vragen om moeilijkheden, oude p2p montage is wat dat betreft veel degelijker. Door de temperatuurverschillen rekt en strekt het soldeer. Omdat deze manier van bouwen geen ruimte bied voor expantie zal het soldeer op relatief korte termijn scheuren.

Frans.

Waar natuurlijk, maar er zijn vele BJr's en andere amps met een vergelijkbare constructie die het jaren lang prima doen. Ook met intensief gebruik. 't Is allemaal relatief natuurlijk.

G.G.
13 mei 2010, 10:39
Ik vind het wel een domme kwetsbare constructie, de buisvoeten op een print. Als fabrikanten dan perse met een print willen werken, waarom dan niet de voeten los via kabeltjes, zodat de boel ietsjes flexibeler is.

rijsberman
13 mei 2010, 10:49
Come to think of it, bij een BJr zitten de buisvoeten helemaal niet op de printplaat. Dit is een plaatje van een BJr waar ene Bill M twee andere buisvoeten ingefrot heeft. Normaal zitten ze alle 5 met die lintkabels.
http://billmaudio.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/p5150231.jpg

FruscianteFan
13 mei 2010, 10:58
Oh jawel hoor, ze zitten namelijk op een aparte printplaat die je op die foto niet ziet.

rijsberman
13 mei 2010, 22:00
Ah, een, niet de. :)

guitarnijboer
14 mei 2010, 00:30
Voorversterker buisjes kunnen prima op een print zonder problemen, eindbuizen op een print geven vroeg of laat altijd problemen is mijn ervaring.

FruscianteFan
14 mei 2010, 00:59
Op zich valt het denk ik wel mee hoor. Ik heb de versterker sinds november of december 2008 en het is eerder regel dan uitzondering dat hij op een dag zo'n 9 uur lang aanstaat. Daar komt bij dat-ie het grootste deel van de tijd veel te heet gebiased was (heb een tijdje terug dat weerstandje vervangen), dus al met al hebben de eindbuizen, -voeten en printplaat behoorlijk wat te verduren.

Dan neem ik wel aan dat het probleem puur lag aan de buisvoeten. Ik heb de versterker weleens naar Schreeven gebracht, en hun mannetje heeft toen de voetjes teruggebogen. Ik kreeg hem terug met de boodschap dat het tijdelijk opgelost was, maar dat het op den duur wel weer terug zou komen - en dat is precies hoe het ging. Daar komt nog bij dat de oude voeten gewoon veel minder stevig zijn, de buizen hebben nu veel minder bewegingsruimte.

Dus als mijn problemen tot nu toe alleen lagen aan de kwaliteit van de (door keramische vervangen) buisvoeten, dan heb ik er vertrouwen in dat het wel goed zit. Grappig is trouwens dat de buizen volgens mij nog nooit zo egaal hebben gebrand als nu.

FruscianteFan
17 mei 2010, 21:35
Ok, de boel is nu echt naar de klote.

Vanmorgen deed een van de buisjes het niet zo mooi en de ander bleek erg gevoelig voor beweging (met gekraak en halvering van volume als gevolg). Dus weer eens aan de slag gegaan. Flink wat geïsoleerd koperdraad in huis gehaald en de punten op de buizenprintplaat met elkaar verbonden. De buizen branden weer mooi en kunnen tegen een stootje, maar het volume dat ervan afkomt is nog steeds ongeveer de helft van wat het zou moeten zijn, de master omhoog resulteert in lelijke overdrive, etc. Ik heb het vermoeden dat de bias niet meer goed is, want dat weerstandje heb ik eens vervangen op niet al te professionele wijze.

Anywho, het onweerde flink en ik zag (met de rug richting het raam) een behoorlijke flits die leek te reflecteren in de versterker. Dit gebeurde toen ik probeerde de main-printplaat los te maken. Dat lukte niet, dus ik deed de schroeven terug en zette de schakelaar aan... NIETS. Ik ben heel erg benieuwd wat er nou aan de hand is. De stroom is niet uitgevallen, maar zo gedraagt de amp zich wel. Vrij bizar.

Ik speel nu maar weer op mijn Vox Pathfinder, maar ik vind het geluid van de Blues Junior zo mooi! Ik zal hem van de week wel naar Schreeven brengen, tenzij iemand hier me kan wijzen op hoe ik het zou kunnen fixen, of tenzij iemand hier in de buurt er goed naar zou kunnen kijken. Ik heb er best wat voor over om hem gewoon de komende jaren goed te laten werken...

cluseau
17 mei 2010, 23:29
.....deed de schroeven terug en zette de schakelaar aan... NIETS. Ik ben heel erg benieuwd wat er nou aan de hand is. De stroom is niet uitgevallen, maar zo gedraagt de amp zich wel. Vrij bizar....

Waarschijnlijk alleen maar de zekering. Als je buizen niet gloeien zou het wel eens makkelijk kunnen zijn. Maar voor je die vervangt, check eerst waar je aan heb zitten draaien of je daar geen fout hebt gemaakt. Ben benieuwd hoe die print van jouw eruit ziet, jammer dat je zo ver woont.

Ennehhh met ruimte voor expantie bedoel ik dat de buisvoeten direct in het soldeer hangen. Deze zullen daar bij opwarmen/afkoelen aan trekken waardoor haarscheurtjes ontstaan. Die hoeven echt niet zichtbaar te zijn om toch voor grote ergernissen te zorgen. Met soepele draadjes daartussen heb je daar niet zo'n last van. Ook kleine buisjes zitten regelmatig los in de print hoor. Overigens is alles relatief natuurlijk. Als je op een afgelegen boerderij woont zal je (vast opgestelde) amp van dergelijke storingen minder last hebben dan in een grote stad waar om de 5 min een bus langs rijd. Ook regelmatig heen en weer slepen is van invloed. Op jouw foto is goed te zien dat de hoofdprint met flatcable is verbonden. Maar als de buisvoeten in een andere print zitten zal daar toch op den duur scheuring in de lasjes optreden, of je wil of niet. Het niet onderhouden kan soms flinke schade aanrichten waarbij de print plaatselijk kan verkolen, een kwestie van tijd.

Frans.

FruscianteFan
17 mei 2010, 23:51
Ik heb geen enkele foto geplaatst hier...

als het de zekering is (zou idd best kunnen), klopt het dan de de on/off LED ook niet brandt?

rijsberman
18 mei 2010, 00:14
Die foto heb ik gegoogled en is van Billm, een bekend BJr modder.

En ik begrijp dat de buisvoetjes inderdaad op een printje zitten.

Als de zekering door is gebrand, doet helemaal niets het meer, als ik het wel heb, dus ook het aan/uit LEDje niet.

FruscianteFan
18 mei 2010, 00:27
Dan moet ik daar misschien eens naar kijken. Toen ik naar de drummer ging om mijn andere versterker daar op te halen, zei hij dat de bliksem daar voor stroomuitval had gezorgd, dus ergens zou het mij niet verbazen als de flits die ik zag inderdaad te maken had met het doorbranden van de zekering.

Maar goed, dat neemt niet weg dat ik behoorlijk zit te klooien met het ding.

Little Jay
18 mei 2010, 10:58
Ik heb een Blues Deluxe en die is ook zo opgebouwd met de buisvoeten op een aparte print verbonden met flatcable aan de hoofdprint.

Ik trek 'm minstens eens per half jaar open om de soldeersels rond de buizenvoeten (en trouwens ook rond potmeters en inputs) opnieuw te laten vloeien, anders geeft 'ie problemen: random kanaal wisselen, volume verlies, kraken, aan en uit gaan, you name it. Sinds ik preventief de soldeersels onderhoud heb ik gelukkig geen last meer gehad.

Het is inderdaad een vrij waardeloze constructie met buizen, pots en inputs rechtstreeks op de prints..... vragen om problemen. Nou ja, misschien valt het eigenlijk wel mee, bij mij zijn de problemen pas ontstaan na een paar jaar intensief gebruik (elke week in de bandbus smijten, rest van de instrumenten erop gooien :-) en met onderhoud doet 'ie het gewoon goed.

Nog een tip in dat verband: vervoeren op de achterbank en niet laten stuiteren in de kofferbak/op de laadvloer!

(Fender heeft met deze versterker-serie echt wel gegokt op het feit dat 95% van de gitaristen voornamelijk slaapkamergitarist is en de versterker niet elke week naar een gig sleept.....)

FruscianteFan
18 mei 2010, 11:20
En dat terwijl deze versterkers ook érg geschikt zijn voor op het podium :)

Ik moet wel zeggen, ik heb gister eens de Vox Pathfinder aangesloten op de speaker van de Blues Junior, klonk eigenlijk best wel goed. En tsjah, ik begin zo langzamerhand genoeg te krijgen van deze geweldig klinkende en supercompacte buizenversterker...

cluseau
18 mei 2010, 22:48
.....Ik trek 'm minstens eens per half jaar open om de soldeersels rond de buizenvoeten (en trouwens ook rond potmeters en inputs) opnieuw te laten vloeien, anders geeft 'ie problemen: .....)


Dat steeds hersolderen wordt hij niet beter van hoor. Je moet daarbij ook opletten hem niet te heet te stoken om te voorkomen dat het koper loslaat van de ondergrond. Dit gebeurt snel bij de wat oudere printen van pertinax. Het zal voor jouw gevoel misschien een gunstig effect hebben maar dat is slechts tijdelijk, getuige je regelmatige opfris actie. Door het verwarmen wordt het tin bros als daar geen vloeimiddel wordt bijgevoegd. Ennehhhh nee, geen S39 natuurlijk :D. Als je een nieuwe las maakt zorgt het hars in het soldeer voor voldoende werking op dat moment. Bij een tweede keer verwarmen van dezelfde las is dat hars niet meer aanwezig met als gevolg een brose las die je kan blijven hersolderen tot je een ons weegt, hij wordt nooit goed zonder toevoeging van soldeerflux.

Als je regelmatig last hebt van gooi en smijtwerk kun je beter de boel een keer goed aanpakken. Vaste verbindingen los solderen door het tin weg te zuigen en de verbinding te herstellen dmv stukjes soepel draad. Daarna ben je er voor lange tijd van af en kun je naar hartelust smijten met je amp. Wel zorgen voor voldoende reserve buizen.

Frans.

Little Jay
19 mei 2010, 00:32
Kleine hijack van het topic: thanx voor de tip Frans!

Ik loop de soldeersels na met een loep en als ik iets verdachts zie (ringvormige breuk) dan zuig ik de soldeer zoveel mogelijk weg en soldeer opnieuw met soldeer met harskern, is dat dan betrouwbaar genoeg?!?

Eigenlijk wil ik 'm gewoon point-to-point maken ooit......

En nu weer terug naar de Blues Jr van ts. :D

FruscianteFan
19 mei 2010, 07:28
Kleine hijack van het topic: thanx voor de tip Frans!

Ik loop de soldeersels na met een loep en als ik iets verdachts zie (ringvormige breuk) dan zuig ik de soldeer zoveel mogelijk weg en soldeer opnieuw met soldeer met harskern, is dat dan betrouwbaar genoeg?!?

Eigenlijk wil ik 'm gewoon point-to-point maken ooit......

En nu weer terug naar de Blues Jr van ts. :D
Zo moeilijk lijkt het mij niet om hem PTP te maken. Ik heb iig geprobeerd de printplaat waar de buizen op zitten PTP te maken, met als resultaat dat de buizen minder gevoelig zijn. Maarja, er is nog steeds iets mis.

cluseau
19 mei 2010, 08:56
Kleine hijack van het topic: thanx voor de tip Frans!

Ik loop de soldeersels na met een loep en als ik iets verdachts zie (ringvormige breuk) dan zuig ik de soldeer zoveel mogelijk weg en soldeer opnieuw met soldeer met harskern, is dat dan betrouwbaar genoeg?!?


@Little Jay
Dat doe je dan idd op de juiste manier maar kon dat niet uit je verhaal opmaken. Wat betreft de "hijack", dit is zeker ook van toepassing voor FruscianteFan. Hij worsteld immers met hetzelfde probleem en daarom is het gezond hierover met z'n allen van gedachte te wisselen. Voel je dus niet bezwaard.

@FruscianteFan
Als je wat meer informatie geeft over de verschijnselen kunnen we je misschien verder helpen. Ik weet niet of je over een multimeter beschikt? Dat wel zou veel uitmaken ervanuit gaande dat je er mee om kan gaan natuurlijk.

Frans.

Little Jay
19 mei 2010, 10:06
Hey FruscianteFan, heb je al simpelweg nieuwe eindbuizen geprobeerd? (Het topic lezende kan ik er niet uit opmaken of je dat gedaan hebt.) Zou toch lullig zijn als het zoiets simpels blijkt te zijn.....
EL84 toch in de BJ? Zijn toch wel buisjes die snel gaar zijn wanneer ze zo dicht op de speaker zitten als in de BJ.


Zo moeilijk lijkt het mij niet om hem PTP te maken. Ik heb iig geprobeerd de printplaat waar de buizen op zitten PTP te maken, met als resultaat dat de buizen minder gevoelig zijn.

Dat is wel een goed idee, maar dan zou ik het grondig willen doen: hele print weg, nieuwe buizenvoeten aan het chassis en alles opnieuw bedraden. Ik weet alleen niet of dat lukt met de flat-cable en volgens mij zijn de gaten in het chassis te groot voor buizenvoeten, nu steken immers de buizen er helemaal doorheen, dus daar zou ik iets voor moeten vinden.

Wat betreft je andere problemen: ik heb destijds vele breuken in de soldeersel moeten herstellen, die zie je met het blote oog haast niet (vergrootglas!). Het zijn ringvormige breuken die voor slecht contact zorgen en gaan werken naarmate 'ie warmer wordt of juist weer afkoelt (buitenpodium waar fris windje opsteekt...) Vooral rond de jack-inputs en in de BD ook rondom de grote keramische weerstanden die er in zitten. Ik denk dat het in jouw geval ook de moeite loont de (hoofd)print eens goed te inspecteren met een loep.

FruscianteFan
19 mei 2010, 11:46
Weetje, ik heb dus van de week mijn Vox opgehaald (15 watt transistor, niet-modelling) en sinds ik erachter ben dat dat op de speaker van de Blues Junior helemaal niet verkeerd klinkt, heb ik de versterkers uit beide combo's gehaald. De vox zit nu als head op het BJ-cabinet. Komende zaterdag heb ik een optreden, eens kijken hoe dat gaat. Want als het verschil in geluidskwaliteit niet zo groot is (en daar ga ik eigenlijk wel van uit), heb ik liever een betrouwbare versterker. Het allerliefste natuurlijk een Fender buizengeluid, maar kan niet alles hebben ;)

En daarmee bedoel ik dus ook dat ik deze kwestie nu maar even laat zitten. Als ik merk dat de Vox/Eminence-combi toch erg tekortschiet, ga ik wel weer met de BJ zelf aan de slag.

FruscianteFan
19 mei 2010, 17:26
Ben een beetje wispelturig.

Ik heb net de versterker weer aan de praat gekregen. Vraagje: kan het zo zijn dat de eindbuizen op zijn als ze wel gewoon gloeien en warm worden?

cluseau
19 mei 2010, 17:30
Ben een beetje wispelturig.

Ik heb net de versterker weer aan de praat gekregen. Vraagje: kan het zo zijn dat de eindbuizen op zijn als ze wel gewoon gloeien en warm worden?

Sterker nog, al zou er niets meer aan elektrode's in de buis zitten dan nog kan de gloeidraad gloeien. Dat is slechts een verwarmings spiraaltje. Het gloeien zegt niets over het functioneren van de buis. Omgekeerd kun je wel zeggen dat een buis die niet brand never gaat werken.

Frans.

ps maar wel mooi dat je hem weer aan de praat hebt gekregen.

FruscianteFan
19 mei 2010, 17:43
Ok, dan koop ik van de week weer eens een paar nieuwe buisjes. Zucht, ik heb het kreng sinds november 2008 ofzo en ik heb de eindbuizen al 2 keer vervangen.

Either way, ook als ik de BJ weer helemaal gefixt krijg, denk ik dat ik iets doe met die Vox als top. De BJ klinkt wél zeker mooier dan de Vox, maar het valt nog te bezien of je dat in bandverband nog terughoort. Zoniet, gebruik ik de BJ lekker thuis en voor opnames. Ook als ik wel weer gewoon standaard de Blues Junior gebruik, is het een kleine moeite om de Vox mee te nemen naar repetities en optredens als backupversterker.

rijsberman
19 mei 2010, 22:12
De BJr staat standaard heet gebiased. Ik begrijp dat dat ten koste gaat van je eindbuizen. Als je dat aanpast gaan je buizen langer mee (en het zou beter klinken). Check www.billmaudio.com voor meer.

FruscianteFan
19 mei 2010, 22:38
Heb de bias al een tijdje terug aangepast, maar toch bedankt voor de tip.

Little Jay
20 mei 2010, 00:19
Ik heb me laten vertellen dat EL84M (m = militairy) een stuk robuuster zijn. Heb ze zelf in een Peavey Classic 20 zitten en ze doen het daar al heel lang zonder problemen. Misschien een aanrader?

guitarnijboer
20 mei 2010, 09:46
Je kunt die versterker best betrouwbaar en road- of liever smijtproof maken met een paar uurtjes werk en een handje vol goede onderdelen. Ik vind het een beetje raar dat je zelf de versterker 'repareerd' en als deze vervolgens niet meer werkt concludeerd dat hij dus onbetrouwbaar is.

Als ik hier het forum lees dan zijn er lieden die vrijwel dagelijks weer een ander buisje in de sokkel's steken en met een soldeerbout van de blokker of kijkshop de versterker door marteling proberen te dwingen de ultime sound te produceren. Vervolgens zijn dat ook altijd de lui die niet begrijpen waarom nou juist zij een maandagmorgen exemplaar moesten kopen en dan ook niet begrijpen dat hun versterker het niet wil doen. Daarbij houden ze dan ook nog eens bij hoog en laag vol dat het in ieder geval voor 100% zeker weten niet aan hun eigen gepruts kan liggen.

FruscianteFan
20 mei 2010, 11:27
Je hebt daar wel een beetje een punt, maar er zijn twee maren:

- ik pruts niet aan mijn versterker omdat ik alleen maar wil dat de sound beter wordt, maar omdat de versterker van meet af aan al problemen gaf.

- mijn soldeerbout is inderdaad geen heel uitgebreide, maar op het moment dat een verbinding goed is, is-ie gewoon goed.

Misschien maar eens een 'geschiedenis' geven van de versterker:

In den beginne deed-ie het prima.
Na een maandje of wat zag ik dat een van de eindbuizen (bijna) niet meer gloeide. Voor mijn gevoel had dit geen effect op de sound, en ik heb er zo een paar keer mee opgetreden, zonder problemen.
Na een tijdje toch maar eens een setje nieuwe eindbuizen erin gestoken. Gloeide goed, gaf een stuk mooier geluid. Een beetje het effect van na een jaar voor het eerst in je leven nieuwe snaren...
Toen kwam er een moment dat de andere eindbuis (ook?) niet meer werkte. Er kwam geen geluid meer uit. Weer een nieuw setje EL84's, maar dit keer heb ik ook gekeken naar de bias. Gelezen dat-ie veel te heet staat, en dat komt natuurlijk overeen met dat de eindbuizen zo snel opraakten. Omdat ik niet heel technisch ben, wilde ik het simpel houden. Ik heb het weerstandje vervangen. Echter, ik krijg (nog steeds) met geen mogelijkheid de printplaat uit het chassis. Ik heb dus de oude weerstand uit zijn pootjes geknipt en de nieuwe ertussen gesoldeerd. Werkte prima - even wennen dat het wat dunner klinkt, maar wel een stuk helderder en cleaner. Ik was weer blij.

Ging een tijdje goed, maar op een gegeven moment viel het vermogen half weg. Kijken naar de buizen, blijkt dat een van de buizen weer niet gloeit. Na wat gefriemel doet-ie het weer. Dat heb ik zo best een tijdje volgehouden, tot ik er genoeg van kreeg. De versterker naar Schreeven gebracht, en daar heeft iemand de buisvoetjes teruggebogen.
Werkte prima, tot na een paar maanden ofzo hetzelfde probleem zich voordeed met een van de voorbuizen. Rond deze tijd heb ik volgens mij ook de voorbuizen vervangen, maar na een tijdje weer naar Schreeven gebracht, en daar is het probleem tijdelijk doch gratis opgelost. Jaap zei me dat het een betere oplossing was om de buisvoeten te vervangen, maar dat dit een kostbare operatie zou zijn.

Na een tijdje begonnen de problemen aan de eindbuizen dus weer. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om zelf die buisvoeten terug te buigen, maar dat deed meer kwaad dan goed. Dus bij tonefactory voor 1,65 per stuk keramische voeten besteld voor de eindbuizen, en een paar uur nadat ze binnen waren heb ik dit topic geopend.

Little Jay
20 mei 2010, 15:37
Hmmm. Je hebt er dus wel ongematchte buizen in gehad, want je hebt ze een voor een vervangen. Ik durf echter niet te zeggen of en wat voor schade dat kan aanrichten (ik denk dat een goede versterker een beetje mismatch wel moet kunnen hebben). Toch stop ik altijd angstvallig gematchte buizen in de BD die een fixed bias heeft (BJ ook volgens mij)......

EuroCinema
20 mei 2010, 16:39
Omdat ik niet heel technisch ben

(snip)

Jaap zei me dat het een betere oplossing was om de buisvoeten te vervangen, maar dat dit een kostbare operatie zou zijn.

(snip)

Dus bij tonefactory voor 1,65 per stuk keramische voeten besteld voor de eindbuizen

Je vindt jezelf weinig technisch, maar bent toch zelf iets gaan doen wat voor een professional klaarblijkelijk een flinke klus is. Als dat dan niet werkt, lijkt de oplossing mij: portemonnee trekken en aan vakman overlaten. Het is niet voor niks iemand z'n beroep.

FruscianteFan
21 mei 2010, 03:26
Je vindt jezelf weinig technisch, maar bent toch zelf iets gaan doen wat voor een professional klaarblijkelijk een flinke klus is. Als dat dan niet werkt, lijkt de oplossing mij: portemonnee trekken en aan vakman overlaten. Het is niet voor niks iemand z'n beroep.
Valt ook wel weer mee. Met een beetje research en als ik het niet gehaast doe, is het helemaal niet zo moeilijk. Kostbaar is in dit geval een euro of 70, en da's best verklaarbaar aangezien ik er zelf ruim 4 uur mee bezig ben geweest. Kijk, ik ben geen techneut, maar heb wel genoeg inzicht om te zien hoe verbindingen lopen en om te gaan met de soldeerbout. Als ik er zelf niet uitkom ga ik inderdaad naar een prof, maar zo ongewikkeld is het in feite ook weer niet. Als je namelijk een onderdeel vervangt, is het een kwestie van de boel precies zo aansluiten zoals het eerst zat.

@ Little Jay: ik heb steeds beide eindbuizen vervangen, en er steeds een gematcht paar ingestoken.

EuroCinema
21 mei 2010, 09:47
Nou ja, ik kan niet oordelen over jouw vaardigheden natuurlijk. Maar al die kerels op Help Mijn Man Is Klusser dachten ook dat ze het zelf wel even konden beredeneren. ;)

Little Jay
21 mei 2010, 12:09
@ Little Jay: ik heb steeds beide eindbuizen vervangen, en er steeds een gematcht paar ingestoken.

ah, ok, dan heb ik niks gezegd ;-)

cluseau
21 mei 2010, 12:22
ah, ok, dan heb ik niks gezegd ;-)

Maakt trouwens niet uit, kun je geen schade mee aanrichten. Hooguit hoor je een beetje brom omdat de trap niet in balans is waardoor een klein gelijkstroom verschil in de primaire wikkelingen kan ontstaan. De rimpel welke in tegenfase is valt dan niet volledig tegen elkaar weg en dat is zeker hoorbaar. Of je het ook in de geluidskwaliteit hoort is van vele factoren afhankelijk. (niet bedoeld om een eindeloze discussie op te starten :sssh: )


Frans.

guitarnijboer
21 mei 2010, 13:41
Je hebt daar wel een beetje een punt, maar er zijn twee maren:

- ik pruts niet aan mijn versterker omdat ik alleen maar wil dat de sound beter wordt, maar omdat de versterker van meet af aan al problemen gaf.

- mijn soldeerbout is inderdaad geen heel uitgebreide, maar op het moment dat een verbinding goed is, is-ie gewoon goed.



Mijn commentaar was ook meer in algemene zin, hoewel ik er wel van overtuigd ben dat je versterker echt bedrijfszeker en probleemloos kan functioneren als daar iemand met verstand van zaken en ervaring even een paar uurtjes aan werkt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik heel veel topics tegenkom met mensen die eigenlijk niet veel verstand van zaken hebben, maar wel aan hun versterker gaan werken. Prima natuurlijk, het is hun eigen bezit, maar dan is het natuurlijk niet vreemd als de boel er mee ophoud.

Een buisvoetje is natuurlijk niet het zelfde als je jack input of zo. Hij is niet bedoeld om oeverloos buisjes in en uit te trekken, terwijl je jack input juist wel bedoeld is om je kabel vaak in en uit te trekken. Buisvoetjes zijn al na een betrekkelijk weinig aantal keren wisselen lam omdat ze ook bedoeld zijn om de buisjes min of meer permanent vast te klemmen. Natuurlijk is wel verschil in kwaliteit en zal de ene buisvoet veel meer kunnen hebben dan de ander, maar dit geld ook voor jack chassisdelen en pluggen. Daarnaast hebben niet alle buisjes van het zelfde type even dikke pinnen. Ik heb hier veel ECC83's liggen en sommige merken hebben dikkere pinnetjes dan de ander. Hetzelfde geld voor eindbuizen overigens. Het effect hiervan zal duidelijk zijn. En tenslotte is niet iedereen even handig met inprikken en uittrekken van de buizen want wrikken om het buisje er uit te halen zorgt natuurlijk ook weer voor meer ruimte op de klemmetjes.

Dus: veel wisselen betekent veel meer kans op problemen. Investeer in goede buizen (geteste buizen van MESA / GT of NOS / UOS) en je kan gewoon 10 - 15 jaar vooruit. Ja, ook met de eindbuizen! Ik heb hier heel veel versterkers staan waarvan sommige nog met de buizen vanaf de fabriek die gewoon nog prima werken en dat al meer dan 20 (!!) jaar doen. Laat je niet gekmaken door de 'experts' die adviseren je buizen om de 2 a 3 jaar te vervangen. Dit is nergens op gebasseerd. Zolang je buizen niet erg microfonisch zijn en goed meten zijn ze ook goed, ook al zijn ze 50 jaar oud.

FruscianteFan
21 mei 2010, 16:00
Leuk en aardig, maar ik heb dus net de buisvoeten vervangen.

Verder heb ik zojuist de versterker ter reparatie aangeboden bij Schreeven, gezegd dat ik wil dat-ie gewoon helemaal nagekeken wordt.

guitarnijboer
22 mei 2010, 12:00
Leuk en aardig, maar ik heb dus net de buisvoeten vervangen.

Verder heb ik zojuist de versterker ter reparatie aangeboden bij Schreeven, gezegd dat ik wil dat-ie gewoon helemaal nagekeken wordt.

Misschien is het een goed idee meteen te vragen of ze de twee printjes waarop de buisvoetjes zitten te verwijderen en nieuwe buisvoetjes op het chassis te maken die dan rechtstreeks bekabeld worden aan de hoofdprint.
Dat is hoe ik het zou doen...

FruscianteFan
1 juni 2010, 18:05
De versterker is terug en doet het weer. Hoewel ik er nu meer vertrouwen in heb, zit ik nog te denken of ik de combo in principe voor alles gebruik en een backup transistortopje meeneem, of dat ik de versterker tot top ga maken opdat ik bij repetities en optredens de betrouwbare transistortop sowieso gebruik..

Het is wel weer een verademing. Thuis klinkt die transistorversterker toch echt aanzienlijk minder lekker. Bij repetities heb ik er veel minder last van...

overigens heeft de tech er een nieuwe bias-weerstand ingezet, nieuwe zekering (duh), de poging-tot-PTP ongedaangemaakt en de eindbuisvoeten opnieuw gemonteerd.