PDA

View Full Version : Nieuwe potmeters op Fender Strat 1986



Henk F.
12 mei 2010, 13:55
Hallo allemaal,

Ik heb een Fender Strat (made in Japan) van 1986.
IK heb nu de indruk dat de potmeters vervengen moeten worden.
Wie kan mij adviseren welk merk pots zijn aan te raden en ook over de waarde (250 of 500K). De huidige zijn 250K. Wordt het met 500K heel anders?

Graag zie ik juliie reacties.

Groeten,

Henk

allochthomas
12 mei 2010, 14:09
Ik kan je uit ervaring zeggen dat 500K pots icm single coils erg schel gaat worden. Sommige mensen vinden dat lekker, andere weer niet. Als je tevreden bent met het geluid dat je nu hebt dan moet je gewoon lekker bij 250K blijven.

Morio66
12 mei 2010, 14:12
Ik had zelf (dacht ik) hele gare potmeters op een oude Sakai..
Gigantisch gekraak (Sakai is uit de jaren 70 en was behoorlijk mishandeld door de vorige eigenaar), ff sprayen en klaar was ik... geen kraakje meer..
Vervangen kan altijd nog.. met oude (audio) versterkers was het niet anders, je dacht dat ie gaar was, spray en klaar...

Henk F.
12 mei 2010, 14:13
Dank je Allochthomas. Moeten het originele Fender pots zijn of kunnen andere merken (bijv. die van een Electronicazaak) ook gebruikt worden.

Ik heb al een aantal malen gesprayed, maar dat werkt maar tijdelijk bij mij.
Groet,

Henk

allochthomas
12 mei 2010, 14:16
Originele fender pots kan natuurlijk, maar hoeft niet. Probeer niet van die pots van 1 euro er in te zetten, je krijgt vaak waar je voor betaald. Ik heb geloof ik 10 euro voor mijn push/pull pot neer gelegd. Ben zelf niet zo thuis met de verschillende merken maar een mede GN'er kan je daar vast wel meer over vertellen

Hendriks
12 mei 2010, 14:22
Ik monteer meestal CTS 250 K pots , bevallen altijd uitstekend , een paar keer een goedkopere variant geprobeerd , maar even zo vaak weer spijt gehad.

HaroldA
12 mei 2010, 14:36
"Goedkoop" maar toch goed: http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=27_101 (Bourns pots)

Morio66
12 mei 2010, 14:37
http://www.customworldguitarparts.nl/page3.php?view=productListPage&category=61

Heb hier al eens wat besteld, was er heel snel en volgens mij ook leuke prijsjes.. (en Fender spul..)

Orpheo
12 mei 2010, 14:39
ik monteer ook 90% van de tijd CTS, maar ik kijk vooral naar: werkt 't voor mij qua tone? ik heb een gitaar, en die pot voor de brugpup is een merkloos, prutding eigenlijk, uit de jaren 70, er staat alleen 'japan' op, maar die gitaar klinkt met een andere pot gewoon minder. die pot icm de rest van de gitaar en hardware, is magie :P