PDA

View Full Version : Knutselproject: Tele "Esquironita"



Nagramoth
12 mei 2010, 01:07
GAS is a fickle bitch, en dat is de reden dat ik al een paar weken badend in het zweet wakker word met maar één gedachte: Ik MOET gewoon een Cabronita hebben !!! En een Esquire !!! En het liefst allebei !!!

Na een kort overleg met mijn vrouw (samenvatting: "Ben je wel goed bij je hoofd?") heb ik toch maar besloten om - ergens in de loop van dit jaar - een partscaster te gaan maken die beide modellen samenvoegt tot één smakelijk geheel. En als we dan toch bezig zijn, doe er dan meteen een snufje Tele Jr. doorheen.

Dit is wat ik van plan ben:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ASJHL8PK.jpg

Body: Esquire met Filtertron-route. Kleur en materiaal n.n.t.b.
Hals: Allparts TM(N)F-C
Pup: TV Jones Classic (of Classic Plus, weet ik nog niet)
Brug: Hipshot Hardtail
Electr: Reversed controlplate, Esquire circuit, cocked wah-mod
Slagplaat: Tele Jr, small

Ik heb meteen een vraag voor de technikers onder ons: Ik heb zelf een schema gemaakt van een reversed Esquire circuit met de cocked wah-mod, maar ik zou graag willen weten of mijn tekening klopt?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KJYEGNMK.jpg

Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom. Ik weet nog niet wanneer ik ga beginnen met onderdelenjacht, waarschijnlijk pas na de zomervakantie. Geen tijdsdruk hier, ik ga mezelf lekker kwellen door er minimaal 6 maanden over te doen.

Hendriks
12 mei 2010, 09:06
Geweldig ontwerp , kan niet mislukken.
Deze blijf ik volgen.

oigun
12 mei 2010, 12:56
Leuk, dit wordt een killer:blast:
Welke houtsoort ga je voor de body gebruiken?

Nagramoth
12 mei 2010, 13:53
Weet ik nog niet. Aangezien het meteen mijn eerste lak-job wordt, zal het denk ik wel een dekkende kleur gaan worden. Essen lijkt me dan een beetje zonde, omdat je de nerven toch niet ziet.

Het liefst kies ik voor het originele bodymateriaal elzen. Maar ik heb ook ergens gelezen dat tulpehout (poplar) nagenoeg dezelfde tonale eigenschappen heeft, maar dat dit stukken makkelijker af te lakken is. Klopt dit?

BTW, ik ga dus niet zelf een body maken. Ik heb gewoon geen tijd/ruimte/gereedschap om dit zelf te doen, hoewel ik handig genoeg ben om onder begeleiding een body te maken. Ben dus nog op zoek naar een gitaarbouwer die dit voor mij zou willen doen voor een leuke prijs. Er zijn al een paar mensen benaderd (binnen & buiten GN), maar om die mensen de wind niet uit de zeilen te nemen noem ik geen namen of prijzen... ;)

oigun
12 mei 2010, 15:42
Elzen is vrij makkelijk af te werken, heeft bijna geen poriën die je moet vullen dus sandingsealer/vulprimer erover en aflakken maar.

jan jansen
12 mei 2010, 15:43
Het liefst kies ik voor het originele bodymateriaal elzen. Maar ik heb ook ergens gelezen dat tulpehout (poplar) nagenoeg dezelfde tonale eigenschappen heeft, maar dat dit stukken makkelijker af te lakken is. Klopt dit?

BTW, ik ga dus niet zelf een body maken. Ik heb gewoon geen tijd/ruimte/gereedschap om dit zelf te doen, hoewel ik handig genoeg ben om onder begeleiding een body te maken. Ben dus nog op zoek naar een gitaarbouwer die dit voor mij zou willen doen voor een leuke prijs. Er zijn al een paar mensen benaderd (binnen & buiten GN), maar om die mensen de wind niet uit de zeilen te nemen noem ik geen namen of prijzen... ;)[/QUOTE]


Ziet er goed uit.:blast:Ik heb de foto opgeslagen voor ooit een keer.Ik zou gewoon voor Elzen gaan,is perfect te spuiten,geen probleem.
Koop anders een body op de gitaarmeeting,er is vast wel weer aanbod.2 jaar geleden heb ik ook een body gekocht voor weinig.


JJ

Yoshida
12 mei 2010, 15:46
Als dit je eerste project is, dan is het zelf maken van een body inderdaad wel een stap.

Er zijn mensen met een (zelfbouw) CNC machine hier... ;)
Daarnaast kan je ook flink wat bereiken met een 1:1 ontwerptekening, een decoupeerzaag, een goede schuurmachine, een simpele bovenfrees en veel geduld.

Nagramoth
23 mei 2010, 14:31
Ik heb besloten om de body maar zelf te gaan maken. Mocht het mislukken, dan kan ik de body altijd nog door iemand laten maken. In ieder geval ben ik dan weer een ervaring rijker...

Anyway, ik heb de layout van Terry Downs (TDPRI) op de zaak uitgeprint op A3 papier met een 1" overlap. Daarna heel oldskool de gordijnen opzij gedaan, en het raam als lichtbak gebruikt om de velletjes met plakband aan elkaar te plakken. Body uitgeknipt en met spuitlijm op een stuk 8mm MDF geplakt.

Daarna de body en cavities grof uitgezaagd met een een deco (wipzaag?). De body contour heb ik eerst met een rasp bewerkt, en daarna met een platte vijl en een schuurblok op maat gebracht.

Voor de cavities (en die kleine curve boven de halspocket) had ik wat precieser gereedschap nodig. Gelukkig had ik nog een Dremel-kloon liggen, compleet met een houder zodat je de Dremel ook als bovenfreees kan gebruiken. Deze houder bestaat uit twee delen (houder + freesvoet). Ik heb de voet verwijderd en de houder ondersteboven op een houten plaat gemonteerd, gaatje in de plaat gemaakt waar het Dremel-bitje doorheen kan. Dremel in de houder, schuurrolletje erop en voila: een geïmproviseerde mini-drumsander! Het bitje staat mooi 90 graden haaks, perfect dus.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FHK3VLL4.jpg

Hiermee heb ik de rondingen van de cavities uitgeschuurd, en de rechte lijnen heb ik met een platte vijl op maat gebracht. Aangezien ik later misschien meer Tele's wil bouwen (hangt af van het succes van dit project), heb ik ervoor gekozen om de master-template traditioneel te laten. Afwijkingen in de layout (zoals de route voor de TV Jones) kan ik altijd met losse templates maken. Dit is het voorlopige resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4QEK3WJV.jpg

Keep posted...

Nagramoth
25 mei 2010, 13:20
Werkmallen gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PIK43YT6-1.jpg

oigun
25 mei 2010, 13:56
Mooi!! Zo te zien gaat dit helemaal goedkomen:cheerup:
Mocht het niet lukken kom je maar een (mi)dagje in mijn werkplaatje kloten.:seriousf:

Btw: wacht met het frezen van de neckpocket totdat je de neck hebt....

Nagramoth
25 mei 2010, 15:49
Goed nieuws: Ik heb een kleine meevaller. Ik kreeg vanuit het niets € 300,- in de schoot geworpen die ik helemaal kan spenderen aan mijn projectje.

Meteen maar naar Erik vd Haar gehobbeld om een TV Jones op te pikken. Het is een normale Classic geworden, alleen had 'ie alleen het model met de "oortjes" nog op voorraad. Nou ja, die dremelen we er wel weer vanaf.

Oh ja, en ik heb een mooi stukkie elzen gescoord op eBay... Wacht met spanning op de pakketservice.


wacht met het frezen van de neckpocket totdat je de neck hebt....Hetzelfde geldt voor een homebrew Filtertron-template, vrees ik. Ik heb me precies 5mm vergist, haha.

Vallen & opstaan...?

st.robot
25 mei 2010, 15:52
Goed nieuws: Ik heb een kleine meevaller. Ik kreeg vanuit het niets € 300,- in de schoot geworpen die ik helemaal kan spenderen aan mijn projectje.

Meteen maar naar Erik vd Haar gehobbeld om een TV Jones op te pikken. Het is een normale Classic geworden, alleen had 'ie alleen het model met de "oortjes" nog op voorraad. Nou ja, die dremelen we er wel weer vanaf.

Oh ja, en ik heb een mooi stukkie elzen gescoord op eBay... Wacht met spanning op de pakketservice.

Hetzelfde geldt voor een homebrew Filtertron-template, vrees ik. Ik heb me precies 5mm vergist, haha.

Vallen & opstaan...?

als er van die oortjes opzitten, zijn er dan gaten in de pickup voorzien om ze direct op hout te monteren, of moet je die zelf nog boren. in dat geval zou ik toch oppassen dat je niets essentieel doorboort (niet da ik veel van pickups-opbouw weet)

voor de rest zien de mallen er al erg netjes uit, gaat zeker goed komen

grtz

Nagramoth
25 mei 2010, 16:10
De gaten zitten er al in. De versie met de "english mount" (humbucker-montage) heeft dat weer niet, maar ik heb er goed opgelet dat ik de juiste versie kreeg. Al had de "no-ears" versie natuurlijk beter geweest.

Feauteaux (met fingerschmutz):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QPLBTC4Y.jpg

st.robot
25 mei 2010, 16:19
aha, oké. dan is er natuurlijk geen enkel probleem :ok: wel vet om zomaar ff 300€ erbij te krijgen. :cheerup:

grtz

Nagramoth
25 mei 2010, 16:33
Mja, vet... de achterliggende reden ligt wat gevoeliger. Tranen in mijn ogen als ik het daar over ga hebben, dus dat doen we maar niet.

:makeup:

Maar ik wel blij met dit extra stukje budget!

Chris Winsemius
26 mei 2010, 11:23
Afgelopen dagen Nagramoth vaak gehoord en gezien: zeer tof project en dat allemaal 1 straat verder op.

Nagramoth
27 mei 2010, 16:52
Ssst.... Straks denken ze nog dat we een setje zijn.
En ik vind je een toffe peer, maar ik ga nog geen meubels met je uitzoeken hoor ! :seriousf:

UPDATE:
- Hals: Geen Allparts, maar een Mighty Mite MM2905. Dit is deels uit bugettaire overwegingen, maar bovendien heeft deze de trussrod-afstelling aan de kop (en niet aan de hiel) en de clear satin finish die ik graag wil. Mocht het een bokke-hals blijken, dan staat 'ie volgende week weer op GitaarMarkt...

- Hout: Mooie plak Elzen gescoord voor weinig. Ongezien gekocht op ebay, kant-en-klaar verlijmd & gevlakt op 45mm. Is onderweg...

- Brug: Ook weer uit budgettaire overwegingen geen Hipshot gekocht (de huidige $ koers is op dit moment niet echt aantrekkelijk). Er komt in plaats daarvan een Hipshot-kloon op, helaas tot 3 weken (!!!) op backorder. We zien wel...

- Tuners: Lang leve Marktplaats !

- Overige hardware: komt volgende week binnen.

- TV Jones: Heb ik inmiddels de "Double Van Gogh-threatment" gegeven; beide oren eraf gedremeld. Tevens een nieuwe template gemaakt voor de TV Jones, de vorige was 5mm te krap:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SH6BA4VZ.jpg

Keep posted...

Nagramoth
29 mei 2010, 14:09
Ik ga gewoon verder met mijn monoloog...

Eergisteren kwam de postbode, maar omdat ik niet thuis was werd het bij de overburen afgeleverd. Even later ging de bel, en daar stond inderdaad de overbuuv met een bos hout voor de deur (pun intended).
Foto van het hout (niet van de overbuuv):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AIM78AJA.jpg

Vandaag is het lekker weer, dus maar even de wipzaag erin gezet. Tot mijn schrik trok het zaagblad bij de neckpocket helemaal scheef naar de body toe, ondanks een nieuw blad. Ik heb niet hard geduwd ofzo, ik heb gewoon de zaag het werk laten doen. Gelukkig had ik net genoeg marge, maar voor de zekerheid heb ik de freesmal toch maar 5mm naar achteren verplaatst, zodat ik zeker weet dat de frees rondom vlees kan snijden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GPKRRT6I.jpg

Ik denk dat ik vanmiddag maar ga fresen, nu moet ik even op de kids passen omdat moeder de vrouw boodschadden doet. Ik heb gisteravond nog wel een schets gemaakt voor de slagplaat. Very nice, al zeg ik het zelf...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LFSRLE3P.jpg

Keep posted !

Nagramoth
29 mei 2010, 14:19
Om te voorkomen dat de bovenfrees gaat kantelen, heb ik op de voet van de frees een klosje vastgezet. Dit bestaat uit een halfrond stukje zaagverlies en een stukje MDF dat even dik is als de template . Door de halfronde vorm ben ik in staat om de heup van de body te tracen.

Alleen de curves boven en onder de neckpocket moet ik uit de losse pols doen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A34I8Z7L.jpg

Op de foto lijkt het niet helemaal waterpas te staan, maar dat is gezichtsbedrog denk ik...

st.robot
29 mei 2010, 14:44
heel verstandig om een steun te maken voor onder de freesvoet. het is veiliger en bespaart je mogelijke tegenslagen (ook goed bedacht met de ronde vorm!). het stuk bij de neckpocket zal wel lukken als je er rustig bij blijft (ook niet té traag frezen, anders verbrand het hout)

en die slagplaat is inderdaad very nice (wordt het ook die kleur, of is dat toevallig?)

great job tot zover!

grtz

Nagramoth
29 mei 2010, 14:48
wordt het ook die kleur, of is dat toevalligNee, da's gewoon een stukje knutselkarton van de kids :seriousf:
Slagplaat wordt waarschijnlijk van white pearl.

Terminus
29 mei 2010, 15:15
- TV Jones: Heb ik inmiddels de "Double Van Gogh-threatment" gegeven; beide oren eraf gedremeld.
:seriousf:

Erg vet project, ik houd normaal niet van Telecasters maar om een of andere reden vind ik Cabronita's en Esquire's ontzettend GASopwekkend.

Squier4ever
29 mei 2010, 16:27
Ik GAS ook al maanden op een Cabro, zeker nadat ik de RebelRelic van Pepe hier op het forum heb aanschouwt.

Squier4ever
29 mei 2010, 18:32
Hier trouwens een filmpje wat onze John M met een Cabro kan:

http://www.youtube.com/watch?v=po0svkc5Om0&feature=related

Nagramoth
29 mei 2010, 20:00
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S3UTPOZC.jpg

Paragon
29 mei 2010, 20:04
Ziet er netjes uit! Keep up the good work! :ok:

Chris Winsemius
29 mei 2010, 23:06
Heb er vandaag nog ff bijgestaan: zeer tof gewoon en ondertussen pakte Nagramoth ook nog even de pu-frezing van mijn Esquire aan (voorheen 'n affinty Tele met andere brug).

:ok::ok::ok:

Nagramoth
31 mei 2010, 12:32
Graag gedaan Chris... :ok:

Op de foto is het niet goed te zien, maar bij het fresen van de control-cavity ging er wel iets fout: spantang zat niet helemaal strak, dus mijn bitje ging trillen als een gek. Aaaargh !!! Ben blij dat alle lichaamsdelen nog functioneren, want ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren met een bitje dat met 30.000 rpm los schiet...

Gelukkig gebeurde het in de contol-cavity (komt toch een afdekplaatje overheen) en niet in de body contour. Ik post vanavond wel een foto...

Tja, een typisch leermoment: check je spullen voordat je ze gebruikt.
En trek de stekker eruit als je 'm niet gebruikt (of opnieuw moet afstellen).

Nagramoth
31 mei 2010, 13:32
BTW: vandaag of morgen komt mijn hals binnen, dus dan kan ik de halspocket gaan fresen. Pak ik meteen de pickup-routing mee...

Of misschien doe ik de pickup-routing vanavond wel, ligt eraan of het weer een beetje meewerkt.

jan jansen
31 mei 2010, 19:31
Ik ga gewoon verder met mijn monoloog...

Eergisteren kwam de postbode, maar omdat ik niet thuis was werd het bij de overburen afgeleverd. Even later ging de bel, en daar stond inderdaad de overbuuv met een bos hout voor de deur (pun intended).
Foto van het hout (niet van de overbuuv):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AIM78AJA.jpg

Vandaag is het lekker weer, dus maar even de wipzaag erin gezet. Tot mijn schrik trok het zaagblad bij de neckpocket helemaal scheef naar de body toe, ondanks een nieuw blad. Ik heb niet hard geduwd ofzo, ik heb gewoon de zaag het werk laten doen. Gelukkig had ik net genoeg marge, maar voor de zekerheid heb ik de freesmal toch maar 5mm naar achteren verplaatst, zodat ik zeker weet dat de frees rondom vlees kan snijden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GPKRRT6I.jpg

Ik denk dat ik vanmiddag maar ga fresen, nu moet ik even op de kids passen omdat moeder de vrouw boodschadden doet. Ik heb gisteravond nog wel een schets gemaakt voor de slagplaat. Very nice, al zeg ik het zelf...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LFSRLE3P.jpg

Keep posted !

Mooi hoor die slagplaat...heb je daar een tekening van?zoja hou ik me aanbevolen.Ik ben al bezig met een body...,

JJ

Chris Winsemius
31 mei 2010, 19:36
Hier in de tuin (amper 50 meter verder op dus) was het net vrij aangenaam en het schijnt binnenkort beter weer te worden....

Esquire is goedgekeurd, misschien nog wel een keer de messing zadels vervangen door stalen maar hij heeft iig. meer twang, pinches en sustain gekregen tov. de originele affinity Tele brug.

Hans001
31 mei 2010, 23:05
Leuk om een project te zien dat 'k ook in gedachte had eens zelf te bouwen.

Nu was 'k ook aan het kijken naar pick-ups en zijn de TV- Jones en aanverwanten wel ietswat wat 'k zoek in de gitaar (zoek een rockabilly gitaartje, uiterlijk van TV Jones staat me wel aan). Zou ook enkel voor een brugelement kiezen om budgettaire redenen.

Maar nu zag 'k dat er naast de TV Jones classic ook Gretch Fintertron zijn die me wel interessant lijken. Heeft iemand enige ervaring met deze pickups? Eventueel in vergelijking met de TV Jones Classic's? Of enige ervaring met aanverwante pickups?

Rock Bottom
1 juni 2010, 17:03
Leuk om een project te zien dat 'k ook in gedachte had eens zelf te bouwen.

Nu was 'k ook aan het kijken naar pick-ups en zijn de TV- Jones en aanverwanten wel ietswat wat 'k zoek in de gitaar (zoek een rockabilly gitaartje, uiterlijk van TV Jones staat me wel aan). Zou ook enkel voor een brugelement kiezen om budgettaire redenen.

Maar nu zag 'k dat er naast de TV Jones classic ook Gretch Fintertron zijn die me wel interessant lijken. Heeft iemand enige ervaring met deze pickups? Eventueel in vergelijking met de TV Jones Classic's? Of enige ervaring met aanverwante pickups?

Gretsch filtertron zijn de orignele pups waar de tv jones van zijn gekopieerd.
De tv jones zijn meer als de oudere filtertrons die de liefhebbers mooier vonden klinken.

Nagramoth
1 juni 2010, 17:09
TV Jones = meer gedefiniëerd laag & mid
Filtertron = de helft goedkoper


Mooi hoor die slagplaat...heb je daar een tekening van?Geen tekening van, is echt uit de losse pols getekend. Maar ik maak er wel een freesmal van. As je ook white pearl wil moet je het maar zeggen, ik haal er makkelijk twee uit één sheet, dan delen we de kosten :cooler:

Hans001
1 juni 2010, 17:28
Dank voor de info!

Als het verschil niet extreem groot is zou 'k ook eerder voor de Filtertron's gaan dan.

Alhoewel, nog ff afwachten, want 'k zocht eigenlijk ook iets van een split-functie of dergelijke om toch wat meer diversiteit te geven.

In dat opzicht is die cocked wah- functie van je wel interessant natuurlijk.

Verder is dit een zeer interessant project om te volgen voor me :mmmm:

Vorm van de slagplaat vind 'k zelf niet zo geweldig, al kan 't er wel mee door!

Nagramoth
1 juni 2010, 19:06
Een coilsplit op een TV Jones zou ik niet doen, dan hou je bijna niks over. Even doorgemeten, zit op 4,8k.

Met een TV Classic Plus zou het misschien kunnen...
Kenners?

Saf
1 juni 2010, 19:17
sjiek project!

Nagramoth
3 juni 2010, 00:00
Het gaat mij allemaal niet snel genoeg...
Ik kan doordeweeks weinig doen, avondeten duurt meestal tot half 7, en kids liggen om half 8 - 8 uur op bed. Niettemin probeer ik in deze spaarzame uurtjes dingen voor te bereiden, zodat ik in het weekend helemaal los kan gaan (en zo min mogelijk tijd verspil aan onbelangrijke zaken, zoals perfect passende templates enzo ;))

Gisteren nog tussen de patat en de appelmoes door de pickup-template gekopieerd naar de 20mm mal: past perfect!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U88ZD63V.jpg

Nagramoth
3 juni 2010, 00:17
...en mijn Mighty Mite-hals is binnen! Mooi kwartiers-gezaagd stukje slaghout, afgewerkt in clear satin. Echt super smooth, het lijkt wel Teflon.

Meteen maar even een jig gemaakt voor de halspocket-template, met behulp van de beproefde "meetlat-met-twee-houtjes" methode. Morgenavond haal ik de frees eroverheen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I7KXMYVS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MMI76XXG.jpg

Keep posted...

Nagramoth
4 juni 2010, 11:04
Gisteren maar weer even bezig geweest:
- Pickuppocket gefreesd
- Halspocket gefreesd
- Afrondfrees eroverheen gehaald
- Body geschuurd met 180 grit
- Kanalen geboord voor de bedrading

Ik ben alleen bang dat de halspocket niet helemaal recht staat, misschien is mijn template gaan schuiven ofzo...? De hals past perfect in de pocket, maar met mijn timmermansoog zie ik dat de hals niet helemaal in lijn staat met de rest. Als ik de hals recht zet, dan heb ik een speling in de pocket van 1,5mm.

Hoe ik dit ga oplossen weet ik nog niet, eerst maar even wachten tot ik mijn brug binnen heb (hij komt eraan!). Wellicht kan ik wat balsahout inlijmen in de pocket, en daar noe opnieuw fresen? Tips zijn van harte welkom !

Hier alvast een voorproefje van mijn decal, moet alleen nog even gesealed worden met lak:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VOUXYRF6.jpg

Hedge
4 juni 2010, 14:07
Ik zou niet op het timmermansoog vertrouwen, maar even goed meten met bijvoorbeeld touwtjes. Dan weet je zeker hoe je uitkomt. Als het niet klopt, kun je idd proberen om de randen te vullen met een andere houtsoort en de pocket op nieuw frezen. Of even een hele nieuwe mal maken.

jan jansen
4 juni 2010, 15:38
Mooi hoor die slagplaat...heb je daar een tekening van?zoja hou ik me aanbevolen.Ik ben al bezig met een body...,

JJ



Nogmaals...heb je een digitale tekening van die slagplaat?

JJ

Nagramoth
4 juni 2010, 15:49
Nogmaals: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2385214&postcount=34 :seriousf:

Ik ga verder nog niks opvullen, ik moet eerst mijn brug binnen hebben. Als alternatief kan ik nog een oude tele-brug als template gebruiken om de hals goed uit te lijnen. Die heeft ook een 5,4cm spacing, net als de brug die ik heb besteld...

En anders wordt dit gewoon een relaxed weekendje zonder houtkrullen. Lekker een beetje bieren in de zon met een goed boek. Kan ook best leuk zijn...

oigun
4 juni 2010, 15:55
Hoi, als je een hartlijn op de body zet dan hoef je niets te gokken en kan je zo zien of alles recht staat. Een rechte rei langs de hals en meten maar.Net als je gedaan hebt bij het maken van de mal.
Succes!

Nagramoth
4 juni 2010, 15:59
Ik heb wel een middellijn op de body, maar een hals loopt altijd taps toe (af?). Dan heb ik daar toch nix aan? :dontgeti:

EDIT:
Ik snap 'm. Ik kan die jig voor de halspocket opnieuw maken en de (onevenweidige) lijnen met potlood aftekenen. Met een rei langs de hals heb ik dan een juiste referentie. Am I correct?


BTW, ik ga dus niet zelf een body maken. Ik heb gewoon geen tijd/ruimte/gereedschap om dit zelf te doen, hoewel ik handig genoeg ben om onder begeleiding een body te maken.
Off the record; hoe snel kan iemand van inzicht veranderen he?

:rockon:

jan jansen
4 juni 2010, 16:06
[QUOTE=Nagramoth;2388271]Nogmaals: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2385214&postcount=34 :seriousf:

QUOTE]

oeps....mijn fout...te snel over de topics gelezen...zou mooi zijn een mal..

:cheerup::ok:

oigun
4 juni 2010, 16:20
Ik heb wel een middellijn op de body, maar een hals loopt altijd taps toe (af?). Dan heb ik daar toch nix aan? :dontgeti:

EDIT:
Ik snap 'm. Ik kan die jig voor de halspocket opnieuw maken en de (onevenweidige) lijnen met podlood aftekenen. Met een rei langs de hals heb ik dan een juiste referentie. Am I correct?


Off the record; hoe snel kan iemand van inzicht veranderen he?

:rockon:

De twee onevenwijdige lijnen moeten haaks vanaf de middenlijn gemeten even ver er van af staan. Hoe verder je naar de kont van de gitaar meet des te zuiverder.

Chris Winsemius
5 juni 2010, 11:54
Gat aarde-draad brug en gat uitgangsjack zijn gisteren gedaan, stond er bij en hield de body vast). :ok:

Nagramoth
5 juni 2010, 12:59
Jaaaaaa.... het begint zowaar op een gieter te lijken!

Vanmiddag de hals goed uitlijnen, kijken wat de schade is.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EE3BYMBR.jpg

oigun
5 juni 2010, 13:58
Nice Man,
Dat geeft toch wel voldoening hè? Zo'n dIY job.

Wacht maar tot je hem voor de eerste keer inplugt:cheerup::cheerup:

Chris Winsemius
5 juni 2010, 17:43
Top!!! :ok:

Tussen de middag hier live gezien maar dan puur hals op body + tv-jones....

Nagramoth
6 juni 2010, 22:44
Vanmiddag de hals goed uitlijnen, kijken wat de schade is.

Nou, dit is dus waar mijn zelfvertrouwen een flinke deuk opliep:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YK43HLEL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DJI8T68N.jpg

En mijn vraag is: Wat nu ?!? :???:
Een blokje inlijmen en opnieuw fresen lijkt mij de beste oplossing, maar hoe maak ik in godesnaam een perfect passend blokje van 16mm dikte?

Tips (of een helpende hand) zijn van harte welkom !

jan jansen
6 juni 2010, 22:50
Nou, dit is dus waar mijn zelfvertrouwen een flinke deuk opliep:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YK43HLEL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DJI8T68N.jpg

En mijn vraag is: Wat nu ?!? :???:
Een blokje inlijmen en opnieuw fresen lijkt mij de beste oplossing, maar hoe maak ik in godesnaam een perfect passend blokje van 16mm dikte?

Tips (of een helpende hand) zijn van harte welkom !

Effe een stukje hout over de vlakbank halen en per keer niet meer dan een halve mm eraf halen...maar 16 mm is wel erg veel...moet dat niet 1.6 mm zijn?

JJ

Nagramoth
6 juni 2010, 23:07
Nou, de pocket is niet alleen te ruim, maar ook nog eens uit het lood. Een vlakbank (die ik toevalligerwijs niet heb) gaat mij niet redden, vrees ik... Ik denk dat de pocket opnieuw gevuld (of in ieder geval 1cm. van de hiel) en gefreesd moet gaat worden.

Tegenslag is een nog grotere bitch dan GAS !!!

oigun
6 juni 2010, 23:09
Misschien de hals iets dieper in de pocket steken, aan de baskant aan laten sluiten en aan de treblekant opvullen als dat nodig is? Bij de brug zit ruimte om dan nog goed te intoneren alleen de hartlijn verplaatst een haartje.(een beetje dik lakken dus:seriousf:)

Nagramoth
6 juni 2010, 23:13
He grote afwezige op het DGBM, gefeliciteerd met je dochter !

Opvullen waarmee?

barno
6 juni 2010, 23:13
I'm with oigun.

als je neckpocket terug stukje wil inlijmen, met dat groot genoeg zijn, anders kans dat het eruitflikkert ondanks de lijm met het frezen.

Nagramoth
6 juni 2010, 23:24
Ik denk dat ik snap wat jullie bedoelen, maar dan verschuift mijn hiel 1,25mm. naar achteren, terwijl de schroefgaten al in mijn hals zitten...

Brug is (nog) geen probleem, want die is nog niet gemonteerd. Die kan ik altijd 1,25mm. naar achteren meeverhuizen. Stringtrough gaten moeten nog geboord worden.

oigun
6 juni 2010, 23:38
Schroefgaten in de hals kan je volpluggen met beukenhouten lolliestokjes oid. Zorg wel voor dat het flink hard hout is anders zoekt de boor het oude gat. Hou het opvullen beperkt en ga er geen extra brede stukken in lijmen want dit ga je vroeg of laat zien zeker bij een kopse verlijming. Voor opvullen gebruik hetzelfde hout als de body en lijm het er goed passend in.

barno
6 juni 2010, 23:43
voor het opvullen van de schroefgaten: ik gebruik gewoon stukje maple dat ik met een stanleymesje shape in een deuvel met de exacte vorm van het gat. heel klein beetje lijm en dan erin rustig inkloppen. ietslanger laten en gelijkschuren.

Nagramoth
7 juni 2010, 00:03
Bedankt voor de tips!

Ik gooi de handdoek even een weekje of twee in de ring, eerst even afstand nemen en een beetje uithuilen.

Wordt waarschijnlijk wel vervolgd...

Cocobolo
7 juni 2010, 08:48
op de eerste pagina staat hij dekkend zwart gelakt? Dus het opvullen zou je in principe niet zien? Als je wilt, dan kun je een keertje bij mij de pocket opmeten en dan cnc'en we er een precies passend blokje in. Dan kun je daarna gewoon opnieuw de gehele pocket frezen.

Nagramoth
12 juni 2010, 11:22
...nou, twee weken sabbatical bleek me toch iets teveel van het goede. Ben toch maar met een reddingsplan op de proppen gekomen, maar het is wel een plan B geworden:

Na inspectie bleek ook de routing voor de TV Jones niet helemaal goed uitgelijnd te zijn. Aangezien mijn ontwerp geen slagplaat heeft om foutjes in de pup- en halspocket te verdoezelen, leek het mij beter om mijn originele plan in de koelkast te zetten (eind 2010, begin 2011) en in plaats daarvan een reguliere Telecaster te maken. Mijn vrouw (=de baas ;)) heeft geschikt in dit plan, op voorwaarde dat ik deze in Daphne Blue afwerk met een tortoise slagplaat...

Er is geen weg terug, ik heb de benodigde pockets al toegevoegd/aangepast. Dit is de huidige status:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JOOJ7J4.jpg

Cocobolo
12 juni 2010, 11:26
Super toch? Heel mooi gaat dat worden :ok:

Ello
12 juni 2010, 11:42
Wordt een mooi gitaartje zo hoor! Niks om je voor te schamen.

Cocobolo
12 juni 2010, 11:44
...Mijn vrouw (=de baas ;)) heeft geschikt in dit plan, op voorwaarde dat ik deze in Daphne Blue afwerk....


Je vrouw heet Daphne? ;)

Nagramoth
12 juni 2010, 12:28
Je vrouw heet Daphne? ;)
Nee, eigenlijk heet ze Candy Apple, maar ze vindt blauw gewoon mooier...

Over de halspocket: Ik heb de boel weer sluitend kunnen krijgen, puristen moeten maar even de andere kant op kijken...:

Ik heb een condoom (...) helemaal uitgewassen en om de hiel van de hals gedaan. Ik wil niet gaan pochen, maar uit ervaring weet ik toevallig dat die dingen heeeeeeeeel erg rekbaar zijn ;). Daarna heb ik achterop de hiel een kwak kneedbaar hout van Cetabever gedaan, de hals in de lengte in de pocket geschoven (heel erotisch allemaal) en de boel vastgezet met een lijmklem en twee klosjes. Het teveel aan ruimte in de pocket vult zich dan automatisch op, overtollige pasta kan naderhand worden vlakgeschuurd.

Het condoom zorgt ervoor dat a) de pasta mooi egaal wordt aangedrukt, b) voorkomt dat de pasta aan de hals vastkoekt en c) zorgt voor een minimale ruimte tussen de hals en de pocket. Wat dat betreft zouden anaal-condooms ietsje beter zijn (want dikker), maar ik vond het persoonlijk een brug te ver om bij de drogist om anaal-condooms te vragen, haha !

Je zou zeggen dat die pasta killing is voor je resonantie, maar dat blijkt erg mee te vallen: een tikje op de hals voel je nu dubbel en dwars aan de kont van de body terugkomen. Heel simpel gezegd: mijn methode werkt ! De gitaar zingt, zelfs zonder snaren...

En hierbij claim ik meteen patent op de "Condom-fix" methode.

Cocobolo
12 juni 2010, 12:38
ik vind het een briljante methode, daar was ik niet opgekomen. Geweldig leuk, we wachten op de foto's hiervan ;)

Saf
12 juni 2010, 12:58
geniale oplossing.

oigun
12 juni 2010, 13:06
:seriousf::seriousf::seriousf:
~~~~~~~~~~~~~~

Luigi
12 juni 2010, 13:16
geniale oplossing.

Genitale oplossing!;)

Jordii
12 juni 2010, 13:35
Hoe kom je erop. :seriousf:

Chris Winsemius
12 juni 2010, 14:19
Geile oplossing!

:ok::blast::ok:

Net even wat SCREWs afgeleverd om de brug te kunnen monteren.

barno
12 juni 2010, 15:00
true zelfbouw spirit:ok::ok:

ziet er heel goed uit en je vrouw heeft gelijk, daphne blue rocks

jan jansen
12 juni 2010, 15:35
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JOOJ7J4.jpg[/QUOTE]

Goeie oplossing...mooie slagplaat ook!

:blast::blast:

Nagramoth
12 juni 2010, 15:35
true zelfbouw spirit
Yes... Ik voel me net McGuyver:
Geef me een tennisbal, afwasmiddel en een zakje kruidenthee, en ik maak een kernbom !

Hier een pic van de gerepareerde halspocket:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QSVS8KEX.jpg

En of het past?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KQKX8PAN.jpg

Ello
12 juni 2010, 17:10
Zo, wat een strak resultaat!

Nagramoth
14 juni 2010, 12:19
Body zit inmiddels in de celluloseprimer, ik kon het niet laten om de hardware er even op te schroeven...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IAGLXLRN.jpg

Zaterdag met de kolomboor van Toneblo de stringthrough gaten erin mikken.
En het wordt toch maar Sonic Blue i.p.v. Daphne Blue.

Nagramoth
29 juni 2010, 12:49
Laatste update:

Body staat nu lekker sonic blue te wezen, en de eerste 2 lagen nitro lak zitten er ook al op. Gisteren tijdens Chili - Brazillië de boel lichtjes opgeschuurd met 600 grit. Vanavond doe weer 2 lagen lak, en na het fijnschuren ga ik op vakantie. Helaas kan ik dan 2 weken niks doen, behalve de lak uit laten harden.

Ik zou Sonic Blue niet erg aanraden voor beginners (zoals ik). Het is een erg lastige en besmettelijke kleur om je eerste projectje mee af te werken. Echt iedere natte scheet zie je onherroepelijk terug. Een tip voor geïntersseerden: Zolang er nog geen blanke lak opzit, NIET AANRAKEN !!!

Tortoise slagplaat is inmiddels vervangen door eentje in vintage white. Dit geeft toch meer de retro vibe die ik in gedachten had. En verder is het wachten tot ik ergens een leuk setje pickups weet te scoren.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LITZJ37S.jpg

barno
29 juni 2010, 14:51
miljaar man, dat is one sexy tele

ik onderdruk nu al een tijdje de drang om zelf een tele te gaan bouwen maar dit soort pics gaan me toch doen zwichten

oigun
29 juni 2010, 15:14
Máááán ik krijg weer zin in een tele, nu gaat die cabronita er vast ook snel komen!!:cheerup::cheerup::cheerup:

Robdop
29 juni 2010, 15:48
respect wat een bloedmooie tele!!

j3r03n
29 juni 2010, 16:11
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LITZJ37S.jpg

Wauw! Wat een mooie kleurstelling, die blauwe lak met die hals :mmmm: Goeie paintjob zo te zien!

EDIT: wit is idd mooier in dit geval ;)

speedmusic
29 juni 2010, 17:34
Inderdaad een prachtige kleur.
Ben zelf nog een beetje aan het zoeken voor mijn tele body welke dekkende kleur goed past bij den Maple Neck Vintage gelakt (gelig) welke ik heb. Laatst zag ik een online tooltje waarbij je dat heel makkelijk kon bekijken ben alleen de naam kwijt.

Nagramoth
29 juni 2010, 17:46
http://www.usacustomguitars.com/virtualguitar.html
http://www.nymphusa.com/kisekae/8.0/tele8001/base.asp

speedmusic
29 juni 2010, 22:42
Dank, dat is hem inderdaad, gelijk maar op mijn werkbalk gezet, kan ik tijdens werktijd afentoe experimenteren

Nagramoth
11 augustus 2010, 15:09
Voor de mensen die willen weten hoe het is afgelopen:

Body is na mijn vakantie helemaal kaalgeschuurd. Was wel tevreden met de kleur, maar er waren een paar flinke fouten ingeslopen die ik er niet meer uit kon krijgen.

Opnieuw geschoten met 2 lagen Sonic Blue, en flinterdun afgewerkt met slechts 5 lagen nitro lak. Super spiegeltjeglad is het niet geworden, maar ik vind het voor een 1e lakjob toch erg goed geslaagd. Ik had wel één spotrepair nodig, dankzij een irritante fruitvlieg, maar goed...

Het HNGD-topic staat trouwens HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2443594&posted=1#post2443594). Reacties zijn welkom !

En de verplichte pic:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UVRXRNAZ.jpg

Chris Winsemius
11 augustus 2010, 16:28
Moooooooooooooooooooooooooooooi!!! :ok::ok::ok:

barno
11 augustus 2010, 16:49
stijlvol, classy, mooi, enz... echt heeel goed

Chris Winsemius
12 augustus 2010, 10:48
Gisteravond meegemaakt na het solderen v/d elektronica in m'n werkplaats:

echt te gek, moet nog wel wat af- en ingesteld worden maar de eerste unplugged en plugged indrukken zijn echt zeer goed. Speelt ook heerlijk.

Soesje
20 augustus 2010, 12:21
Wauw, heel mooi! Mag ik er ook 1? :D