PDA

View Full Version : Warmoth nek op een Fender Strat Plus



Kingfisher
11 mei 2010, 22:22
Even toelichten: ik heb al jaren (sinds 1992) een Fender Strat Plus. Een fantastisch geluid, maar de frets begonnen me meer en meer te hinderen. Ze waren te schuin afgeschuind, zodat ik bij bends er soms af schoot, en ze waren niet mooi flush met de nek gevijld, dus als je je hand langs de nek gleed, dan voelde je elke fret uitsteken.

Ik zag er tegenop om een herfret te laten doen, tot het licht ging branden: waarom geen volledig nieuwe nek. Dus bij Warmoth het volgende bestelt:

Stratocaster®, Warmoth Pro , Right Handed Handed, Maple, Ebony Fretboard, 1 11/16" Nut Width, Standard thin, 6150, Schaller (25/64", 11/32") Tuner Ream, 22 frets, 10-16" Compound Radius, Cream Face Dots Inlay, LSR Prep, Clear Satin Nitro, 25-1/2 in. Scale, Standard 4 Bolt

24/03 besteld, op 28/4 geleverd. Dit was wel een verrassing: Warmoth geeft geen melding wanneer het pakje bij hun vertrokken is.

Hardware bij Thomann besteld, de dag erop geleverd (dat was snel).

En, onder het motto "this topic is useless without pictures"
http://www.certif.be/images/warmoth/both.jpg
Bovenaan de originele Fender hals in Brazilean Rosewood :cooler:
Onderaan de Warmoth hals in ebben.

De reden voor vervanging: kijk eens hoe knullig die frets erin geramd zijn bij de Fender
http://www.certif.be/images/warmoth/fender.jpg

En bij de Warmoth
http://www.certif.be/images/warmoth/warmoth.jpg
Nog iemand een discussie over kwaliteit Warmoth vs Fender. En dit is geen standard strat, maar een Strat Plus, 1.000€ in 1992
Ook speelt de Warmoth juist, van de eerste tot de 22e fret, tegenover de strat die vanaf de 14e fret vals begint te spelen.

Het opzetten was een secuur werkje, maar niet zo moeilijk. De gaten voor de roller nut waren voorgeboord, alsook de gaten van de halspocket. Alleen voor de stemsleutels moest ik gaten boren. Kwestie van 10 keer te meten en dan pas te boren.
http://www.certif.be/images/warmoth/done.jpg

Detail: regeling van de trusrod via de zijkant. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
http://www.certif.be/images/warmoth/trusrod.jpg

Wat zou ik anders doen
1) De ebben toets heeft duidelijk een invloed op de klank. Veel brighter. Het voelt ook hard aan als een tegel. De palisander was wat zachter. Het voelt gewoon zo. Dus ik zou misschien een andere toets kiezen de volgende keer. Visueel is het wel bloedmooi.
2) Ik had liever vettere dikkere frets gehad.

De nek is iets dunner wat voor mij een droom is, met mijn kleine handjes.

Warmoth nek: 260€
Schaller M6 machine heads: 85€
LSR roller nut: 38€
Mijn strat die eindelijk speelt zoals ie klinkt: priceless.

Gothra
11 mei 2010, 22:27
Vet man! Ik vind persoonlijk de warmoth hals er ook mooier uit zien. Dat ebben zal wel een kwestie van wennen zijn, en die frets ook maar je kan altijd alsnog een refret doen:P

JiJeWoW
11 mei 2010, 22:27
Die hals staat goed op de strat! :crazyhappy:
Ook het overmatige gebruik van reclame slogans staat me wel aan :seriousf:

Coolguy
11 mei 2010, 23:21
Erg lekker maar misschien had je beter een toets gepakt in Pau Ferro?:strat:

Johannes
11 mei 2010, 23:31
Wat een tering dik en mooi stuk ebben zeg! Daar zijn ze niet zuinig mee :)

macwilliams
12 mei 2010, 07:54
Mooi hoor:ok:
heb zelf ook een warmoth neck op een fender body maar dan met een lichte toets. Heerlijk nekje :)

Van Dattum
12 mei 2010, 08:31
Mooi halsje man! Vooral die truss rod vind ik wel wat..

Tip: i.p.v. de Schaller M6-en een setje locking tuners.... Dan blijft ie als een huis op stemming met die LSR!

Orbis
12 mei 2010, 09:11
Wauw, dat ebben is echt heel mooi! En ze zijn ook niet zuinig geweest, wat een enorme plak!

Rubster
12 mei 2010, 09:49
Super neckje! En inderdaad wat een enorme plak ebbenhout! Vind ebben er toch altijd een stuk classier uitzien dan rosewood.
Ben trouwens wel benieuwd hoe de standard-thin contour van de Warmoth hals is t.o.v. de originele fender hals (met C-Shape??). In ieder geval gefeliciteerd met jouw herboren gitaar!

Dweezman
12 mei 2010, 10:21
Is wat die brightness betreft een ebben toets vergelijkbaar met gelakt maple?
Voorzie je de headstock nog van een logo?

Ziet er iig erg fraai uit.

fransoos
12 mei 2010, 10:32
Wat gek joh, ik heb ook een strat plus uit '91 en mijn fretafwerking
- maple hals uit een stuk - is na al die jaren nog steeds super smooth.
De frets zitten er ook no netjes in mbt diepte.
Ook is hij toonzuiver (binnen de normale marges natuurlijk )
Misschien iets met krimp in het hout te maken ?

Maar je nieuwe hals ziet er goed uit; mooi hout !
Kwaliteit bij warmoth hetgeen zich ook in de prijs laat zien.

Mijn rollernuth laat alleen 0,010 toe; kun je bij deze dikkere snaren gebruiken ?

Little Jay
12 mei 2010, 11:39
Ziet er goed uit, dikke plak ebben inderdaad. Kwaliteit straalt er vanaf (ik zie trouwens het verschil in fretwerk op die foto's echt niet....).

Toch wel een prijzige oplossing..... ik heb een Fender USA Standard uit '91 en de hals en fretwerk (rosewood toets) zijn perfect, helemaal geen intonatieproblemen hoger op de hals. Ik vind zelf de kwaliteit van Fenders uit die tijd erg goed (er zullen best maandagmorgenmodellen tussen zitten). Bij die van mij zijn in '99 de frets opnieuw gevlakt door Luthier's in Den Bosch voor 200 gulden (!) - dus nog geen 100 euro - en dat is toch beduidend minder dan jouw oplossing (400 euro, wow, die van mij koste in '91 net geen 600 euro.....). Maar dat doet er niet toe, gaat erom dat jij tevreden bent.

Ik heb die trussrod aan de zijkant nog nooit gezien, geniaal!

Kingfisher
12 mei 2010, 12:01
“Erg lekker maar misschien had je beter een toets gepakt in Pau Ferro?”
“Is wat die brightness betreft een ebben toets vergelijkbaar met gelakt maple?”
Dit is het moeilijke er aan. Het is voor mij nu wel duidelijk dat een klein plankje hout echt hoorbare gevolgen heeft op de klank van de gitaar. Dat ze door de ebben toets nu wat brighter klinkt, vind ik niet erg, het is gewoon wennen. De sustain is er ook op verbeterd, maar dat is moeilijk alleen aan de toets toe te schrijven.

“Tip: i.p.v. de Schaller M6-en een setje locking tuners.... Dan blijft ie als een huis op stemming met die LSR!”
De Schaller M6'en *zijn* locking tuners. Samen met de LSR is de toonvastheid inderdaad indrukwekkend. Ik kan een volledige bend doen tot de snaren slap staan, dan weer omhoog, en ze blijft in stemming staan. Veel beter dan de Wilkinson roller nut op de originele nek. (technische uitleg: de Wilkinson werkt met kegellagers, de LSR met kogellagers)

“Ben trouwens wel benieuwd hoe de standard-thin contour van de Warmoth hals is t.o.v. de originele fender hals (met C-Shape??)”
Voor mijn handen veel beter. Met de Warmoth kan ik aan de eerste fret de hals vastpakken zodat mijn duim aan mijn middenvinger kan, met de fender hals kreeg ik mijn hand er niet rond.

“Voorzie je de headstock nog van een logo?”
Er zat een stickervel bij met “Warmoth” en hun logo (die malle schildpad, so un-rockenroll dat het punk wordt. Alhoewel). Maar ik vind ‘em zo veel mooier naakt.

“Mijn rollernuth laat alleen 0,010 toe; kun je bij deze dikkere snaren gebruiken ?”
Yep, de LSR laat een veel breder gamma aan snaren toe dan de oorspronkelijke Wilkinson roller nut (gen1 en gen2). Ik geloof dat je bij de gen2 (split wilkinson roller nut) al tot 011 kon gaan. Er zit een plastic adaptertje bij de LSR, zodat je een wilkinson direct kan vervangen door een LSR. Als je een vaste kam (been of grafiet) wil vervangen, dan komt er gevijl aan te pas. AFblijven, tenzij je echt echt echt weet wat je aan het doen bent. Of als het je geen zak kan schelen.

“Bij die van mij zijn in '99 de frets opnieuw gevlakt”
Bij mij was het geen kwestie van vlakken: er was te veel afgeschuind, dus het was echt wel een herfret. Dit is iets meer werk dan vlakken.

Orpheo
12 mei 2010, 12:36
de helderheid kan je niet alleen toeschrijven aan ebben. ebben en esdoorn zijn beiden helderklinkend, maar neckback maakt echt HEEL veel uit! ik heb 3 rosewood halzen, 2 dikkerds, en 1 dunnere, en de dunnere klinkt veel feller dan de dikkere. alle 3 hebben ze RW toetsen. daarnaast, geen 2 stukken esdoorn zijn gelijk. zelfs esdoorn is niet perse esdoorn ;) je hebt harder en zachter esdoorn, waarbij 't hardere feller klinkt.

verder, prachtige hals. mooie flame, mooi ebben. die side-adjuster is voor subtiele veranderingen. echt grote aanpassingen doe je nog steeds aan de heel-kant, maar een beetje rechter of beetje holler kan via de side-adjuster. pas wel op dat je 'm er niet uit draait :seriousf: rotklus om 'm er terug in te krijgen. ik spreek goddank niet uit ervaring, maar ik ken iemand die 'm wel eruit heeft kunnen jassen.

ps: ik vind 't niet superprijzig. ja, tis duur. maar imho zijn warmoth-halzen second to none. ik heb ooit een gitaar in handen gehad die van 'wel okay' plotseling 'waanzinnig' vloog, alleen door er een warmoth-hals op te prakken. de pups en body bleven origineel. zelfs de tuners en nut gingen op de warmoth-hals.


ps: brazilian rosewood?? lijkt me een beetje optimistisch...

Kingfisher
12 mei 2010, 12:44
Het zou echt wel Brazilian moeten zijn. Ik heb hem nieuw gekocht in 1992, en is een van de laatste runs, Brazilian rosewood is in 1992 op de CITES lijst geplaatst.

Maar goed, ik zou eerlijk gezegd het verschil niet kennen tssn Braziliaanse en Utrechtse palisander.

Alleen jammer dat het slechte fretwerk de hals zo verpest heeft.

Ook een groot verschil: de Fender hals is glanzend polyester gelakt, de Warmoth is mat nitro gelakt. En als Warmoth "satin" schrijft, dan is het satijnzacht als een babypoepke.

De doodsteek voor de fender hals was toen ik vorig jaar eindelijk een Gibson LP kon vinden (binnen mijn budget, wine red, '85-'95 production, full body). Weegt een ton, maar de bespeelbaarheid stak echt wel af tegen mijn fender. Dus daarmee heb ik geleerd dat het echt wel beter kon. Nu is het een topinstrument.

Ik ga later zeker een Warmoth body kopen, maar zie een beetje op tegen het soldeerwerk. Die nek vervangen was gewoon vijs-vijs-klaar. Een kind kan de was doen.

Orpheo
12 mei 2010, 13:27
Het zou echt wel Brazilian moeten zijn. Ik heb hem nieuw gekocht in 1992, en is een van de laatste runs, Brazilian rosewood is in 1992 op de CITES lijst geplaatst.

Maar goed, ik zou eerlijk gezegd het verschil niet kennen tssn Braziliaanse en Utrechtse palisander.

Alleen jammer dat het slechte fretwerk de hals zo verpest heeft.

Ook een groot verschil: de Fender hals is glanzend polyester gelakt, de Warmoth is mat nitro gelakt. En als Warmoth "satin" schrijft, dan is het satijnzacht als een babypoepke.

De doodsteek voor de fender hals was toen ik vorig jaar eindelijk een Gibson LP kon vinden (binnen mijn budget, wine red, '85-'95 production, full body). Weegt een ton, maar de bespeelbaarheid stak echt wel af tegen mijn fender. Dus daarmee heb ik geleerd dat het echt wel beter kon. Nu is het een topinstrument.

Ik ga later zeker een Warmoth body kopen, maar zie een beetje op tegen het soldeerwerk. Die nek vervangen was gewoon vijs-vijs-klaar. Een kind kan de was doen.

het lastigste, engste, heb je al gedaan; de hals erop schroeven en tuners! solderen is echt een fluitje van een cent. Koop een soldeerbout van ongeveer 25watt, minimaal, en wat draad, en oefen wat met 't solderen zelf. gewoon 2 draadjes aan elkaar solderen.als je dat al kan, kan je een gitaar eigenlijk ook wel solderen. ik vind 't het gemakkelijkst om eerst de draadjes warm te maken (heb draadjes met links vast, of in een klemmetje op de werkbank, soldeerbout met rechts), en dan pak ik het soldeertin zelf, druk 't tegen de draad en de bout aan zodat 't vloeit over de draad zelf, en dan is 't vertint. tweede draadje ook zo, en dan de 2 vertinde stukjes tegen elkaar aandrukken, soldeerbout er tegenaan, even mooi laten vloeien, en klaar.

macwilliams
12 mei 2010, 13:28
Het solderen is ook wel te doen hoor. Gewoon proberen.

bass blom
12 mei 2010, 19:58
ebben toets rules :cheerup:

mooi man!

Renin
5 februari 2013, 11:13
* BUMP *

Vraagje: op de site kun je kiezen tussen maple en Q-sawn Maple. Afgezien van het prijsverschil (40$) en de andere zaagwijze, wat is daar nu het verschil tussen?
De tweede vraag is waarom je hier alleen bij "gewoon" maple uit kunt kiezen? Er bestata bijvoorbeeld geen optie Q-sawn birdseye maple...?

Wie o wie weet het antwoord?

Rizz
5 februari 2013, 11:50
Birdseye is wel kwartiers gezaagd te krijgen, maar dat heeft weinig zin. De birdseye slaat "dood" en is alleen maar zichtbaar als onregelmatigheden in de structuur.. Daarom is het dosse gezaagd. Iedere hoek van kwartiers af is eigenlijk wel goed..

Kwartiers gezaagd gewoon maple is een kwestie van smaak, ziet er wat mooier uit (mooie nerven in de lengterichting van de hals). en het is duurder, omdat het proces meer kost om het uit de boom te halen. Stabiliteit is goed, evenals dosse gezaagd. Als het maar goede kwaliteit is..

Maarre: niets wat google niet op kan lossen!;)

muziekschuur
5 februari 2013, 11:56
Mijn ervaring is dat de ebben toets iets feller is dan gelakt essen... Maar dat kan ook aan de exemplaren gelegen hebben waarop ik heb gespeeld. Ik denk wel dat je een bofkont bent met die hals.

En vergelijken met een begin '90'er hals? Inmiddels zijn zowel bij Fender als bij Warmoth de computer gestuurde freesbanken aangetreden. Dus fretslots en contouren met 10x meer nauwkeurigheid? Affijn. Nogmaals. Geen goedkope hals... Maar wat een vakwerk zeg.... Smullen.