PDA

View Full Version : Hoe krijg ik de snaren dichter tegen de hals aan?



Yoram 07
11 mei 2010, 21:50
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over een Ibanez Arc100 van mij, een beginnersgitaar. De snaren staan ongeveer 3á4 milimeter boven de hals, erg hoog i.v.m. andere gitaren, dit is met spelen erg irritant, weet iemand een methode waardoor je zelf dit probleem kan oplossen, of moet ik hiervoor toch echt bij een gitaarzaak zijn?

Groeten Yoram

vulvasonic
11 mei 2010, 21:53
Een flink stuk plakband zal afdoende zijn.









:D

Luca P
11 mei 2010, 21:56
Eh...
Topkam checken of die niet te hoog staat afgesteld(vakman)
Hals niet té krom? Kijk er langs of hij er als een banaan uitziet...
Brug zadeltjes naar beneden schroeven...

Ik moet nu gaan, krijg visite...haha
Er volgt vast meer hulp.
Succes!

Luca P
11 mei 2010, 21:57
Een flink stuk plakband zal afdoende zijn.

:D

Lullig...:cheerup:

vulvasonic
11 mei 2010, 22:39
Ach, ik ben de beroerdste niet. De hoge 'actie' (zo noem je dit) kan meerdere oorzaken hebben. Óf de zadels van de brug liggen te hoog, óf de topkam is niet goed uitgesneden, óf de hals staat te hol, óf het is een combinatie van deze drie factoren.

De zadels omlaag draaien is zo gepiept. Misschien is het daarmee al een eind verholpen. In beide andere gevallen zou ik de hulp inroepen van een reperateur.

Ik weet niet of je je gitaar nieuw hebt gekocht. Indien ja, gewoon terug gaan naar de winkel, uitleggen wat het probleem is en afvlaten stellen. Bij de meeste goede zaken hoort het bij de service, mits de gitaar niet ouder is dan een jaar.

Je kunt ook alles zelf doen, maar dan moet je wel weten hoe. En ik ben niet de aangewezen persoon om je dat uit te leggen (ik heb wat kleine blunders gemaakt in het verleden :D ). Zeker weten dat iemand anders hier je daarmee kan helpen.

Succes. :)

Yoram 07
13 mei 2010, 13:13
Ik heb de zadels van de verhoogd, daarmee is het probleem al voor het grootste deel opgelost, bedankt!!

Luca P
13 mei 2010, 13:16
Ik heb de zadels van de verhoogd...

:roll:

En ze stonden al te hoog???

Bolder
13 mei 2010, 13:33
Ik heb de zadels van de verhoogd, daarmee is het probleem al voor het grootste deel opgelost, bedankt!!

Je moet ze naar beneee draaien!

duncan1995
16 mei 2010, 00:10
Ik heb hetzelfde probleem maar miss is dit een beetje domme vraag... maar wat bedoelen jullie met de zadels?

M@rtijnd
16 mei 2010, 00:14
Ik heb hetzelfde probleem maar miss is dit een beetje domme vraag... maar wat bedoelen jullie met de zadels?

De zadels zijn de (vaak) afzonderlijke delen waar elke individuele snaar aan de achterzijde van de gitaar (de brug) op rusten. Als ik het zo even heel simpel mag zeggen.

M

EGH
16 mei 2010, 00:17
Ik heb hetzelfde probleem maar miss is dit een beetje domme vraag... maar wat bedoelen jullie met de zadels?

Deze (6) stukjes metaal waar een snaar over loopt.. Afstelbaar in hoogte dmv de 2 kleine schroefjes op elk zadeltje, en afstelbaar voor intonatie dmv de op deze foto aan de onderkant zittende schroefjes.

http://www.callahamguitars.com/sd_as_a.jpg

Voor je gaat vragen wat intonatie is > google/zoekfunctie.

duncan1995
16 mei 2010, 00:25
aha, ik snap het al, nou kan ik mijn brug in zn geheel ook in hoogte verstellen(nog nooit gedaan hoor) is het verstandig om dees wat lager te zetten?

M@rtijnd
16 mei 2010, 00:40
aha, ik snap het al, nou kan ik mijn brug in zn geheel ook in hoogte verstellen(nog nooit gedaan hoor) is het verstandig om dees wat lager te zetten?

Dat hangt ervan af hoe laag/hoog je snaren op het moment staan. Het beste is om je snaren zo laag mogelijk te houden; maar niet te laag, want dan krijg je 'fretbuzz'.

M

duncan1995
16 mei 2010, 00:45
okee, maar het maakt dus niks uit voor de toon van je gitaar? want op internet las ik iets vaag over zuiverheid van de toon enzo, maar daar begreep ik niet zoveel van haha

flitslicht
16 mei 2010, 00:52
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

allochthomas
16 mei 2010, 00:55
Het blijft een kwestie van de goeie balans tussen de hoogte van je brug en de spanning op de je nek vinden. Sommige gitaren laten zich wat makkelijker laag afstellen dan andere.

flitslicht
16 mei 2010, 00:58
Dat ligt eraan dat de fretjes niet vlak genoeg zijn (als het niet goed lukt).