PDA

View Full Version : Kleiner plectrum



stratestic
11 mei 2010, 19:44
Ik zie vaak gitaristen (Joe Bonamassa, Eric Johnson enz.) met kleine plectrums spelen.

Bijvoorbeeld Dunlop Jazz

http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=11&pmh=products/picks

Wat zijn de voordelen van deze plectrums? Makkelijker te dempen?

The Miracle
11 mei 2010, 19:48
In principe moet er niet echt veel verschil zijn of je nou een grote of een kleine plectrum speelt. Het ligt er maar aan hoe je je plectrum vasthoud.
Belangrijkste is naar mijn mening dat je een plectrum kiest die je zelf fijn vind. Dus of dat nou dik, dun, klein of groot is maakt niet zoveel uit.

EuroCinema
11 mei 2010, 21:12
De klank is iets anders. Zelfs bij plectra van gelijke dikte, vorm en materiaal. Je kunt het eens proberen, het heeft wel wat. Ik krijg er pijn van in m'n duim, en omdat ik geen risico's met RSI etc wil nemen, kies ik dus maar wat de grotere broertjes.

Terminus
11 mei 2010, 21:15
Kleinere plectra houd je vanzelf dichter bij de punt vast, waardoor je veel meer controle hebt en minder beweging hoeft te maken. In het begin vond ik de Jazz III's die ik nu gebruik niks, maar na een paar weken begon het te wennen, en nu vind ik het moeilijk met grotere plectra te spelen.

Maar Bonassama, Lukather en Johnson spelen kleinere plectra voor een andere reden: makkelijker overgaan tussen fingerpicking en plectrum.

Thiez
11 mei 2010, 21:28
Ik merkte dat ik met grote plectrum kort aan de punt vastpakte en dat het overige plectrum eigenlijk alleen maar in de weg zat. Vervolgens heb ik hoop kleine plectrums geprobeerd, waaronder ook de jazz III. Maar uiteindelijk ben ik bij de dunlop Tortex H3 gekomen en die bevalt me prima. Net wat groter dan de jazz III maar stuk kleiner dan normale plectrum. Ook het puntje van deze plectrums vind ik fijner dan de vaak rondere punt op een grote plectrum.

Maar zoals hierboven al gezegd. Gewoon proberen en kijken wat voor jou werkt. Het is even wennen van groot naar klein.

Nathalie
12 mei 2010, 00:09
Kleinere plectra houd je vanzelf dichter bij de punt vast, waardoor je veel meer controle hebt en minder beweging hoeft te maken. In het begin vond ik de Jazz III's die ik nu gebruik niks, maar na een paar weken begon het te wennen, en nu vind ik het moeilijk met grotere plectra te spelen.

Maar Bonassama, Lukather en Johnson spelen kleinere plectra voor een andere reden: makkelijker overgaan tussen fingerpicking en plectrum.

Het is zoals Terminus hier zegt, je hebt meer controle en de bewegingen worden kleiner. Ik speelde eerste ook met een groot plectrum, maar op aanraden van m'n leraar overgeschakeld op een kleinere versie. Werkt voor mij stukken beter!

BW87
12 mei 2010, 02:29
Ik speel zelf op 2 plectra,

1) Dun en normale grootte, (voor het snellere spel of als ik net wat minder warm geluid wil bij rythme)
2) Dik en klein (warmer geluid, rythme speel ik met een van de bolle kanten, solo's met de punt, geeft een lekker gevoel, je kan je plectrum moeilijker verliezen etc.)

Ik heb van sinterklaas(ja ja) een grotere plectrum gekregen (driehoek, 3 bij 3 bij 3) daar kan je alleen maar op spelen als je de plectrum rechthoud, en ik speel al me plectrums eigenlijk schuin.

stratestic
12 mei 2010, 09:50
Bedankt voor de reacties, ga het zeker eens proberen. Best voordelen mogelijk in techniek.

Meer controle en kortere bewegingen klinkt eigenlijk wel ideaal.
Komt je hand, doordat je hem korter vasthoudt, ook niet dichter bij de brug van je gitaar waardoor dempen makkelijker zal zijn?

Ik begrijp alleen deze niet helemaal.


Maar Bonassama, Lukather en Johnson spelen kleinere plectra voor een andere reden: makkelijker overgaan tussen fingerpicking en plectrum.

Heb wel eens een interview van Bonamassa bij Guitar Center gezien op youtube waar hij dat zelf ook zegt.

Maar hoe doen ze dat dan precies?

Gewoon het plectrum beethouden tussen duim en wijsvinger en fingerstyle spelen met de overige vingers? Dat kan toch ook met een gewoon plectrum.

mokumhum
12 mei 2010, 10:19
quote>Wat zijn de voordelen van deze plectrums? Makkelijker te dempen?< End quote

Er staat me iets van bij dat die dunlops met een schildpadje erop poreus zijn.
wellicht is er meer grip daardoor.

Onderstaand pick is heel erg klein en fijn, heeft een angle cq verbuiging.
Is wel heel erg lastig om aan te komen in nederland.

http://www.suncreekmusic.com/dunlop-dunlop-speedpickr-jazz-96mm-h10j-picks-p-1459.html?osCsid=512de98b4362497374260479c34273b8

t liefst speel ik op deze of op een 3 mm stubby van Dunlop, 2 uitersten tov elkaar.

- Mokumhum

pimmetje
12 mei 2010, 10:20
De klank is iets anders. Zelfs bij plectra van gelijke dikte, vorm en materiaal.

Kleinere plectra houd je vanzelf dichter bij de punt vast
+1 voor die twee dingen.

Ik speel zelf de laatste jaren altijd 2mm. Maar ik heb Gator Grips en 205's voor verschillende bands/gitaren. Allebei ander geluid... die kleinere 205 pak ik idd veel dichter bij de punt. Bij de Gator Grip steekt er dus net iets meer punt uit...

Gewoon lekker een goede bak plectra proberen...

hole
12 mei 2010, 10:29
Jazz III hier, die krengen zijn niet kapot te krijgen en sluiten (bijna) niet!

Jeroensnake
12 mei 2010, 11:34
Black Ice, planet waves plectrum :

http://www.elderly.com/images/accessories/PK/PWBI-150.jpg

Lengte 27 mm
Dikte 1,5 mm

Klein (kort), dik en met een stevige punt eraan. Dan is de afstand tussen vingertoppen en snaren niet zo groot -> meer controle. Dik genoeg om niet te flappen en buigen -> meer controle en minder bijgeluiden. Stevige punt -> mogelijkheid tot scherpe attack.

http://www.thomann.de/nl/planet_waves_black_ice_pick_set_x_heavy.htm

Fistfunk
12 mei 2010, 13:33
Ik merkte dat ik met grote plectrum kort aan de punt vastpakte en dat het overige plectrum eigenlijk alleen maar in de weg zat. Vervolgens heb ik hoop kleine plectrums geprobeerd, waaronder ook de jazz III. Maar uiteindelijk ben ik bij de dunlop Tortex H3 gekomen en die bevalt me prima. Net wat groter dan de jazz III maar stuk kleiner dan normale plectrum. Ook het puntje van deze plectrums vind ik fijner dan de vaak rondere punt op een grote plectrum.

Maar zoals hierboven al gezegd. Gewoon proberen en kijken wat voor jou werkt. Het is even wennen van groot naar klein.

Zijn die nog ergens te krijgen? Ik kan ze al een half jaar niet meer vinden in de lokale gitaarzaken en de enige waar ze wel altijd lagen krijgt ze niet meer binnen.

Ik ben begonnen met die standaard grijze dunlop plectra, maakte niet echt uit welke dikte. Daarna overgestapt naar Dunlop H3 en toen die niet meer te krijgen waren naar Jazz III.

En toen had ik het er eens met mijn docent over en die raadde me aan toch nog eens grotere plectra te proberen, dus nu zit ik bij Dunlop Tortex van 60mm, die ik erg fijn vind.

In principe kan ik met alles spelen, maar ik merk dat je bij de grotere plectra wat meer controle hebt qua aanslag en subtiliteit. H3'tjes zijn perfect voor funky slagjes trouwens.

Jeroensnake
12 mei 2010, 13:58
Je zal wel reuzenhanden hebben dan ...

Fistfunk
12 mei 2010, 14:00
.60 mm ;)

10tkns

Jeroensnake
12 mei 2010, 14:15
Hier nog wat info over plectra. Op het web is alles over vorm, dikte, materiaal, etc snel te vinden. Echter bar weinig over de grootte/lengte ...

http://www.get-it-all.net/lessons/2/2_3_guitar_picks.htm

TimS
12 mei 2010, 14:44
Ik gebruik ook die Jazz III dingen met een scherp puntje. Met een dikke plectrum kan je namelijk erg hard en zachter aanslaan, met een dunne plectrum kan je gemakkelijker zacht aanslaan, maar zo hard als met een dikkere plectrum kan gewoon niet. De grootte maakt verder niet zoveel uit, maar groter heb ik niet nodig omdat ik plectrums toch heel dicht bij het puntje vastpak.

Thiez
12 mei 2010, 17:49
Zijn die nog ergens te krijgen? Ik kan ze al een half jaar niet meer vinden in de lokale gitaarzaken en de enige waar ze wel altijd lagen krijgt ze niet meer binnen.

Ik ben begonnen met die standaard grijze dunlop plectra, maakte niet echt uit welke dikte. Daarna overgestapt naar Dunlop H3 en toen die niet meer te krijgen waren naar Jazz III.

En toen had ik het er eens met mijn docent over en die raadde me aan toch nog eens grotere plectra te proberen, dus nu zit ik bij Dunlop Tortex van 60mm, die ik erg fijn vind.

In principe kan ik met alles spelen, maar ik merk dat je bij de grotere plectra wat meer controle hebt qua aanslag en subtiliteit. H3'tjes zijn perfect voor funky slagjes trouwens.

Ik haal ze altijd bij muziekcentrum van gorp in roosendaal. Maar bij mij is het precies andersom gegaan. Speelde eerst met jazz III maar die hadden ze niet meer en toen ben ik naar H3 tortex gegaan.

die black ice die jeroensnake laat zien zijn volgens mij zelfde vorm als H3 alleen 1,5 mm is wel erg dik (voor mij tenminste). Maar zijn er miss ook wel dunner.

RoelSmoel
13 mei 2010, 21:15
Dunlop Ultex 1.14 sharp?

Edit: lees net de topictitel nog eens, niet kleiner, wel fijner (mijn mening)