PDA

View Full Version : Doe-het-zelf pedalenkist



Mitch
24 april 2003, 23:49
Nou, hij is af hoor ! Mijn ideale kist voor alle effecten. Kostte me:
- een tijdje nadenken over de beste combinatie simpel te maken/makkelijk in gebruik;
- MDF plaat 122x61cm + paar restplankjes hard multiplex
- schoonloopmat (omgekeerd bevestigd=anti-slipmat!)
- restje grondverf
- blikje krasvaste lak
- twee zakjes plankdragers (pedaal-op-zijn-plek-houders)
- vierweg-stekker
- schroefoogjes
- waslijn (pedalen-hangmat)
- spijkertjes
- spanbandje

Totale kosten: ca. 35 E :grin:

Het zijn twee halve kisten, waarvan de zijkanten licht verspringen, zodat ze op elkaar aansluiten. De pedalen op de 'onderste' helft worden eenvoudig op hun plaats gehouden door dubbel-hoog getimmerde plankdragers, de pedalen in de 'bovenste' bak worden op hun plek gehouden door dubbel gespannen waslijn (van links naar rechts) en boven en onder ieder pedaal weer de dubbele plankdragers.
De voeding van de onderste bak pedalen kan met één trafo en twee daisy chains (gebruik er nooit veel tegelijk) en de bovenste bak ook met één trafo voor de Tube King en een vierweg stekker voor de Carl Martins. In de zijpanelen zitten toevoergaten.

Het enige pedaal wat nu nog los is (afgezien van de amp-footswitch) is mijn fuzz, maar daar komt nog een andere voor.

Instellingen gaan niet meer verloren en het staat binnen vijf minuten. JAHOE !!!

De foto's:

http://www.scholte.nu/pedalenkist

Thanx Robbert !

sash
25 april 2003, 00:17
Cool gemaakt man! Maar waarom eigenlijk een waslijn ipv klitteband?

bassopotmus
25 april 2003, 08:02
vind het nog vrij groot..als ik wat meer pedalen heb maak ik iets lagers, met de voeding in de bodem verwerkt, denk ik

Mithrandir
25 april 2003, 09:05
Cool gedaan hoor,ziet er heel mooi uit. Indrukwekkend aantal FX ook trouwens :smile:

@Sash:Volgens mij heeft ie waslijn gebruikt omdat de pedalen in dat stuk van de kist op zijn kop hangen als de kist dicht is en hij niet wil dat het klittenband los laat door het gewicht van de pedalen en schokken.

PeArLjAm
25 april 2003, 09:59
Wat voor wah is die witte?? Lijkt wel gewoon een crybaby, alleen dan wit geverft..

PeArLjAm
25 april 2003, 10:01
O ja en voor de rest vind ik het erg cool gedaan die pedalenbak. Ik heb zelf niet zoveel effectjes maar zelfs dan is het wel handig om ze gewoon goed bevestigd te hebben enzo.

skabouter
25 april 2003, 10:24
mooi man ! en goed bedacht ook, hoe het in elkaar past. erg gaaf

basswasp
25 april 2003, 11:22
Mooooooooooooooooooooooi :grin:

Negative K3 fan
25 april 2003, 13:21
leuk hoor, alleen die kist is nog best wel hoog... blijft dat trouwens wel goed zitten met die waslijn?? Waarom koop je niet gewoon van die leuke klemmetje van musik productief waarmee je je pedalemn zo aan de bodedm vastschroeft?

Antal
25 april 2003, 15:24
Ziet er netjes uit hoor...

Mitch
25 april 2003, 17:38
@ allen: thanx for the compliments !
@bassopotmus: de hoogte van de kist zelf is 24 cm. Voordeel van deze constructie is dat, in tegenstelling tot 'in de bodem geïntegreerde voeding-bakken', de pedalen vanaf de grond gerekend nu maar 2 cm. hoger staan dan normaal. Zeker met die flatgebouwen van Carl Martin wel zo comfortabel :wink:

@PJ: Crybaby Limited Edition. Heb ik al een jaar of 4, maar kwam er pas recent achter. Vroeg me al af waarom die andere zwart waren .....(Zie: thread 'Hotpotz')
@sash: zoals al opgemerkt, ze moeten hangen en waslijn is zowel stevig als glad afgewerkt -> geen krassen op pedalen.
@NK3: ik wilde zo min mogelijk geklooi aan pedalen, vandaar deze goedkope, efficiënte oplossing

Ik vond het ook wel een beetje sport om met zo simpel mogelijk materiaal een goed geheel te krijgen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Seymour Paul op 2003-04-25 17:40 ]</font>

Negative K3 fan
25 april 2003, 18:14
Ik vond het ook wel een beetje sport om met zo simpel mogelijk materiaal een goed geheel te krijgen.

&lt;/font>


Dat is je dan wel goed gelukt, wat vind je trouwens van de J&amp;H?

Mitch
25 april 2003, 19:43
Mixed emotions. Jekyll is een betere overdrive dan van de Carl Martin bijvoorbeeld (te veel compressie, dient nu als tweede boost), Hyde scheurt wel lekker, maar snijdt ook na het nodige tweaken niet erg makkelijk door de mix als ik 'm als separate distortion gebruik. Maar met crunch en twee zwaardere overdrive kanalen op mijn amp plus een Tube King is dat ook niet echt nodig :smile:
Waar ik Hyde lekkerder in vindt is met minder gain, als een iets 'bassiger' tegenhanger van Jekyll. Beide kanalen aan vind ik een beetje te neuzig worden, gebruik ik niet.

Negative K3 fan
25 april 2003, 19:51
ik heb nog geen band ervaring met de J&amp;H maar ik zal er eens op letten met dat door dee mix heen komen.

Verder zet ik ze ook nooit tegelijk aan, want als je dat een beetje wilt laten klinken moet je ze heel vaag instellen waardoor ze apart niet meer zijn te gebruiken.

Ik zag trrouwens op je foto al dat je de hyded meer op overdrive had staan, gebruik je dan de sharp of de blunt mode? Zelf vind ik de hyde kant met de eq op nul al snel veel te middy worden met mijn p90, ik hem zelf net iets over de helft.

Mitch
25 april 2003, 21:24
Sharp, anders klinkt -ie echt niet. Ook als je daarna met de eq knoppen gaat draaien krijg je er toch niet meer een goed geluid uit. Of je moet van dof houden met een gebrek aan attack :grin:

Negative K3 fan
26 april 2003, 00:48
hangt ook af met wat voor amp je hem speelt denkik, over mijn schijtamps klinkt hij heel erg kut en transistort in de sharp mode. Terwijl ik over het algemeen wel van behoorlijk wat treble, precense en bite houd.

zZoRgO
26 april 2003, 11:16
vraagje voor negative:
die klemmetjes waar jij het over had van musik prod, kan je me daar es de naam van geven? ik zou er wel een paar willen aanschaffen :wink:
thx

Negative K3 fan
26 april 2003, 12:58
ik kan ze zo niet vinden op hun website, maar ik heb de 2002 catalogus thuis en daar staan ze in... desondanks heb ik een vaag vermoeden dat dit het wel kan zijn... http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3497023/sid/!06082002/quelle/listen

Braindead
26 april 2003, 14:26
Jij hebt volgens mij die te gekke vette gitaarsound gevonden waar iedereen van droomt. Een flink schot aan devoorkant wat wow straks ziet iemand wat ik voor pedaaltjes gebruik en dan kopen ze nog precies hetzelfde!!!!!!!!!
Nee hoor, het ziet er heel netjes uit, alleen zou ik een stukje van de zijkanten afhalen. Als je een keer met een dronken kop staat te spelen en je loopt iets te ver door struikel je nog over dat ding.

Mitch
26 april 2003, 15:04
:grin:
Als ik nog moet rijden blijf ik altijd broodnuchter (word erg snel trager van alcohol, niet tof voor spelen én rijden), maar ik had die hoogte deels nodig om de pedalen op te hangen, maar ook juist als bescherming tegen dronkelappen die het podium oplopen, of onbezonnen bassisten in de oefenruimte :grin:
Liever dat ze tegen die kist knallen dan tegen de pedalen :wink:

Over mijn sound hoor je me niet klagen trouwens, maar da's grotendeel te danken aan de Godins !

Kleine update: die grote zwarte oude fuzz-wah is nu vervangen door een Sobbat FB3. Twee-in-één fuzz: tikkie moderne sound én een octave fuzz, goddank met vrijwel dezelfde sound als die van de fuzz-wah, maar dan beter instelbaar.
Ik heb me ernstig voorgenomen geen pedalen meer te kopen.

De line-up is nu:
Marshall ED-1 compressor
Sobbat FB3 fuzz
Visual Sound Jekyll and Hyde overdrive
Ibanez DE7 delay
Dunlop Crybaby LE wah
Ibanez Tube King
Carl Martin Hot Drive 'n Boost mkII
CM Chorus xII
CM Trem o Vibe

Negative K3 fan
26 april 2003, 15:08
ik lees op harm,ony central enzo dat fuzzes er niet van houden om in het begin van de keten te zitten, en graag de amp willen "zien", maar jij zet hem helemaal voorin, zelfs nog voor de bypass boost van de j&amp;h, klinkt dat neit heel anders dan als je hem recht in je amp stopt?

Mitch
26 april 2003, 15:17
Hmmmm, ik lees nog al eens andersom: bekijk de reviews van de Fulltone '70 eens bijvoorbeeld.
Ik heb 'm juist bewust vóór de JH gezet. De boost die hij standaard geeft om singaalverlies in een keten te compenseren vind ik prima, maar dat mag -ie dan doen tegen de DE7, de wah en de Tube King. Ik vind ze geen van allen enorme tone suckers, maar voor het geval dat...
Achteraan staat toch de true bypass shit, dus ik maak me weinig zorgen over singaalverlies.
De compressor en de fuzz heb ik liever vooraan. Of de wah er achter klinkt moet ik nog even uitproberen nu....
Klinkt het niet pech gehad, de wah+Tube King=ook lekker !

Braindead
27 april 2003, 21:55
Wat speel je trouwens voor amp?
Ja sorry mischien had je dat al gezegd maar ik zie het ff niet staan.

Mitch
27 april 2003, 22:32
H &amp; K Tube 50. Eenvoudig, dus goedkoop gebouwd, maar aardige veelzijdigheid voor het geld: twee dubbel gevoicede kanalen.
Clean (warm)/crunch (fel)
Overdrive/idem, maar bassiger.
De eerste twee klinken het best...

Poor man's Screamer :grin:

Thuis een Marshall AVT50; is betrouwbaar en hard genoeg voor optreden mocht de Tube er onverwachts mee uitscheiden.

ieme
28 april 2003, 22:51
tip, geen waslijn maar zoals ik in mn zelfboukist heb tie-ribs 2 gaatjes naast t pedaal boren en dan t pedaal vast trekken! werkt super!

Mitch
28 april 2003, 22:55
Heb je ze daar ook in hangen ?
Ik vond hangend bevestigen een beetje eng met tie rippies; ik vroeg me af wanneer de 'plastic-moeheid' toe zou slaan. Vond dit iets vertrouwenwekkender.

ieme
29 april 2003, 10:47
volgens mij gaat dit jaren mee... heb wel vrij dikke tie-ribs

De Teng
7 mei 2003, 19:45
Op 2003-04-27 22:32, schreef Seymour Paul:
H &amp; K Tube 50. Eenvoudig, dus goedkoop gebouwd, maar aardige veelzijdigheid voor het geld: twee dubbel gevoicede kanalen.
Clean (warm)/crunch (fel)
Overdrive/idem, maar bassiger.
De eerste twee klinken het best...


Heb ik ook gehad, die is vet he? Probeer trouwens eens kanaal 2B met je wah half open... scheuren! :grin: Ik vind trouwens kanaal 1B maar niks.

Mitch
7 mei 2003, 21:33
1B (crunch) is te fel in vergelijking met 1A (clean), da's een beetje jammer met een gedeelde eq. Voor mijn iets te logge Epi LP was het wel lekker door de mix heen prikken :wink:
2A vond ik voorheen niet veel soeps, 2B is veel voller, maar nu ik de gain wat heb teruggedraaid (past beter in de muziek die ik nu speel) klinkt 2A juist wat mooier, wat losser.
Het geluid is voor zijn prijs echt bizar goed. Hij komt echter waarschijnlijk binnenkort in de verkoop, maar dat heeft niets met de sound te maken. Gitaristen willen altijd beter hè ? :grin:

De Teng
7 mei 2003, 21:47
Ik had dan vaak 2A voluit staan, ook een oplossing, heb je wel redelijke gain, maar het geluid blijft open. 1B zijn we het aardig over eens geloof ik. Idd is ie belachelijk goedkoop wat je ervoor terug krijgt, goede reverb, alles switchable, MIdi verhaal... ik was verbaasd.

Ik heb nu een Ashdown Peacemaker 20 trouwens... heel lekker geluid! Mooier clean ben ik nog niet tegen gekomen en het type distortion moet je liggen, maar ik kan me niet voorstellen wie het kut vindt. :grin:

Bobsterke
7 mei 2003, 22:21
Op 2003-04-28 22:51, schreef ieme:
tip, geen waslijn maar zoals ik in mn zelfboukist heb tie-ribs 2 gaatjes naast t pedaal boren en dan t pedaal vast trekken! werkt super!


Tip 2:
Snap niet dat jullie zo moeilijk doen over het vastzetten van pedalen. (waslijn, klitteband, tie-ribs etc.

Mijn pedalboard heb ik zelf gemaakt naar model Paul Lenders. (Dus voedingen kabels e.d netjes weggewerkt in een bak voor mijn pedalen en ,mogelijkeheden tot andere volgorde pedalen, aarding e.d.) En het pedalbord vervolgens ingebouwd in een flightcase. Deksel eraf kabels erin en spelen maar. De totale flightcase heeft afmeting van 0,30 x 1,10. Dus net een gitaarkoffer.

Voor het vastzetten heb ik gebruik gemaakt van schroefjes. Ik heb de standaard schroefjes vervangen door een schroefje wat een centimeter langer is. Deze boor ik eerst door de plaat en dan in de originele schroefgaatjes.

Werkt echt ideaal, pedalen raken nooit los tijdens een gig + je beschadigt je pedalen absoluut niet + ziet er supergelikt uit + kosten zijn niet dermate hoog.


Owja schroefjes zijn gewoon verkrijbaar bij betere ijzerwarenhandel; ik heb gewoon aantal pedalen meegenomen en geprobeerd welk schroefje paste.


Suc-6

Mitch
7 mei 2003, 22:34
Tip 2:
Snap niet dat jullie zo moeilijk doen over het vastzetten van pedalen. (waslijn, klitteband, tie-ribs etc.
[/quote]
Die mogelijkheid heb ik ook al eens gezien, maar de reden om het niet te doen was tweeledig: mijn pedalen verschilden erg veel qua onderkant (formaat schroefjes, rubber dopjes, etc.) en dan moest ik veel verschillende formaten schroefjes hebben. Tweede nadeel was dat ik twee helften wilde, die uit te klappen zouden zijn en waarbij ik de zijden die op de vloer zouden staan zo strak mogelijk (zonder schroefkopjes) wilde houden.
Maar goed, er zijn veel mogelijkheden en dat maakt deze thread alleen maar leuker !

@Teng: heb toevallig vandaag de Peacemaker 40 aan de tand gevoeld, maar ik ben toch niet zo'n "klasse A EL84" man, hou meer van AB EL34.....Maar ja, ik hou ook niet van Schotse whisky en wel van amerikaanse bourbon, daarin ben ik geloof ik ook een minderheid, dus dat ligt volledig aan mij :cool:
De Ashdown ligt overigens wat mij betreft qua sound/prijs verhouding wel in het zelfde straatje als de H &amp; K, daarin kan ik helemaal met je mee.

Bobsterke
7 mei 2003, 23:34
Op 2003-05-07 22:34, schreef Seymour Paul:

Tip 2:
Snap niet dat jullie zo moeilijk doen over het vastzetten van pedalen. (waslijn, klitteband, tie-ribs etc.

Die mogelijkheid heb ik ook al eens gezien, maar de reden om het niet te doen was tweeledig: mijn pedalen verschilden erg veel qua onderkant (formaat schroefjes, rubber dopjes, etc.) en dan moest ik veel verschillende formaten schroefjes hebben. Tweede nadeel was dat ik twee helften wilde, die uit te klappen zouden zijn en waarbij ik de zijden die op de vloer zouden staan zo strak mogelijk (zonder schroefkopjes) wilde houden.
Maar goed, er zijn veel mogelijkheden en dat maakt deze thread alleen maar leuker !

het eerste punt wat je noemt is niet echt een nadeel lijkt mij, heb zelf pedalen van boss, ibanez, carl martin, dunlop.
en het is in alle gevallen 1 maat schroef. Je moet alleen de rubber dopjes eraf halen (bij wah)

2e punt ben ik het mee eens; alleen ik vang dat op door mijn pedal-board in een flightcase te zetten en te bevestigen aan de bodem van de flightcase. Heb om het zo te zeggen een dubbele bodem.


tja je kunt hier veel ideeen opdoen; het internet afstuinen werkt ook ideaal; al is er over pedal-boards weinig te vinden.

gegroet

De Teng
9 mei 2003, 17:25
PS: ik vind wel dat ze op hoog volume pas echt mooi worden, vooral de overdrive. Hij zingt er dan over, maar als je de volumeknop wat veel naar links hebt staan, dan zint het mij ook altijd niet. Maar das het risiko dan weer. Misschien een powersoaker gebruiken, kijken of dat echt veel uithaalt.

Overigens zeker niet een gek idee, de schroefjes van onderen erin. Het lijkt me dat je dan een iets groter gat voor je schroeven maakt, want anders zit je altijd met de exacte afstand van de gaatjes in het pedaal te hannesen? Ik dacht dan om van die metalen rondjes met een gaatje erin voor het schroefje gebruiken. (HOe heten die krengen ook al weer) Dan hoef je ook niet precies met die afstand rekening te houden, of wordt het geheel daar weer wat slapjes van?

Klittenband lijkt me nog steeds erg ok, al begin ik nou wat meer naar de 'schroefkant' over te hangen. :wink:

Mitch
9 mei 2003, 18:30
Hoe steviger des te beter !

bassopotmus
9 mei 2003, 19:24
heeft nog iemand meer pics van pedal cases?
Moet wat inspiratie en begin punten hebben als ik ga beginnen

Negative K3 fan
9 mei 2003, 19:33
Op 2003-05-09 19:24, schreef bassopotmus:
heeft nog iemand meer pics van pedal cases?
Moet wat inspiratie en begin punten hebben als ik ga beginnen


zoek eens op harmony cecntral! daar hebben heel veel mensen hun foto's gepost.

Mitch
9 mei 2003, 19:54
Ja, bij Effects in de Forums is een thread die geheel gewijd is aan pedalboards.
Ook een paar threads van mensen die bewust een klein pedalboard hebben gemaakt (ingekrompen door te beseffen dat een effect of 15,20, verdeeld over een loop of twee, drie misschien ietwat overdone is :grin: )

De Teng
10 mei 2003, 13:47
Zoek op google.nl met als enige woord pedalboard en je hebt heeeel veeeeel foto´s.