PDA

View Full Version : ploppen wat moet je doen?



Hallie
11 mei 2010, 00:44
Hallo Bassisten,

dit is een gedeelte op het forum waar ik eigenlijk nooit echt zou komen, wat ik niet negatief bedoel ;)
sinds kort bas ik hier en daar voor wat projectjes (Ik ben gitarist).

en ik leen momenteel een bas van iemand, en als je daar mee de snaren dempt met je rechter hand, dan ploffen de elementen keihard.. slappen zou dus ook niet kunnen..
wat moet je dan doen? ik heb ze al iets naar beneden geschroefd.. maar dat hielp ook niet.

verder zit ik er aan te denken om zelf een bas aan te schaffen.. (heel goedkoop) want zoveel bas ik niet, is puur voor de lol en een aantal optredens.

zat aan deze te denken;
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbb1975_na.htm

omdat ie echt heel goedkoop is, en omdat je hier en daar best goede verhalen hoort over Harley Benton.

maar heb ik dan een bas in handen die niet poft?

200 euro gaat me bijvoorbeeld al te ver.

alvast bedankt,

kenx
11 mei 2010, 07:46
Hallo Bassisten,

dit is een gedeelte op het forum waar ik eigenlijk nooit echt zou komen, wat ik niet negatief bedoel ;)
sinds kort bas ik hier en daar voor wat projectjes (Ik ben gitarist).

en ik leen momenteel een bas van iemand, en als je daar mee de snaren dempt met je rechter hand, dan ploffen de elementen keihard.. slappen zou dus ook niet kunnen..
wat moet je dan doen? ik heb ze al iets naar beneden geschroefd.. maar dat hielp ook niet.

verder zit ik er aan te denken om zelf een bas aan te schaffen.. (heel goedkoop) want zoveel bas ik niet, is puur voor de lol en een aantal optredens.

zat aan deze te denken;
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbb1975_na.htm

omdat ie echt heel goedkoop is, en omdat je hier en daar best goede verhalen hoort over Harley Benton.

maar heb ik dan een bas in handen die niet poft?

200 euro gaat me bijvoorbeeld al te ver.

alvast bedankt,

Normaal niet, maar dat weet je natuurlijk niet. Het beste is een 2dehands kopen, of eentje in een muziekwinkel bij jou (in de buurt) zodat je eerst kan testen :-)

Weet je meteen of 'ie "ploft" of niet :-)

Wabbie
11 mei 2010, 10:44
Sla je niet per ongeluk je snaren tegen de elementen aan als je dempt met je rechterhand? Dan wil iedere bas wel poffen/ploppen.
Ik heb verder geen ervaring met de Harley benton bassen dus daar kan ik je verder niet mee helpen helaas.

BamBuFan1
11 mei 2010, 16:28
Op marktplaats staan regelmatig Cort of Samick bassen voor rond de €100. Da's prima spul om mee te beginnen.

Wat het ploppen betreft: bedoel je dat de snaren tegen de elementen aankomen of dat de snaren de fretten raken?

Hallie
11 mei 2010, 19:43
ik weet dat als de snaren tegen de elementen komen dat ze dan poffen..

maar dat is niet het geval.

een soort microfonisch geplof, wat niet fijn klinkt. alsof die elementen de dreun van het dempen opvangen en het 10 keer harder uitversterken..

die bas is van stagg trouwens..

aiii.. daar gaan we al:seriousf:

maar als de harley benton beter is...(lees Niet goed) maar beter..
dan ben ik voor 135 euro een tevreden man.
ik wil helemaal niet dat ie klinkt als een fender van 800 euro door een ampeg toren.. want dat word 'm toch niet.

thanx

SEAL
11 mei 2010, 20:05
http://kabouter-plop.clubs.nl/afbeeldingen/kabouter-plop-a/plop.jpg



vergeef mij mijn slechte humor

Megadeth22
11 mei 2010, 21:19
Volgens mijn basgitaar-leraar ligt dit aan de manier waarop je slapt. Ik neem voor dit geval maar aan dat je het hoort bij het slappen & poppen en niet bij fingerstyle. Door twee beginnersbassen heb ik mijzelf aangeleerd gigantisch hard te slappen; ik hoorde namelijk niks op die dingen als ik normaal aansloeg. Doe ik dat op mijn nieuwe bas (paar prijsklasses hoger dan een beginners) hoor ik op een versterker ook een plof. Als ik minder hard slap, hoor ik 't niet.

hansli
26 mei 2010, 19:40
De bedoeling bij slappen is dat je snel en vakkundig toeslaat, en dan snel de duim weer weg, niet doordrukken dus.......

Probeer maar es wat hoger op de hals te slappen, zodat de snaar nooit meer tegen het element kan komen.

En zoals boven al gezegd: beter een leuk 2ehands basje dan een nieuwe cheapo, je weet nooit wat je in handen krijgt.
En 2ehands koop je dit soort meuk trouwens voor de helft, of minder.......

Ik heb ooit eens een stagg gehad, en die heb ik na 1 1/2 jaar gebruik maar weggegeven, ik durfde er geen geld voor te vragen.................