PDA

View Full Version : Nirvana - Something in the Way (Elektrische sound)



TDZH
10 mei 2010, 22:46
Goedeavond,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe Cobain het uberzware geluid krijgt in dit nummer? (ff momentje wachten tot het zware stuk.)

http://www.youtube.com/watch?v=aZBKWPfYn3Y

Geloof niet dat het veel studio effecten zijn, want live klinkt het even heavy.

Gr. Tomas

B_2_the_a
10 mei 2010, 23:28
Gitaar lager en vals stemmen?
Verder is het gewoon recht toe recht aan Cobain setup (is genoeg over te vinden)...

TDZH
11 mei 2010, 14:32
De standaard Cobain setup ken ik wel, maar die klink nooit zo machtig als ie hier doet.

Troy
11 mei 2010, 15:25
Veel laag, weinig mid en veel hoog. scoopen dus

Schuey
11 mei 2010, 15:33
De standaard Cobain setup ken ik wel, maar die klink nooit zo machtig als ie hier doet.

Luisteren jullie nu naar een compleet ander nummer of ben ik nu gek :sssh:

interessander
11 mei 2010, 15:46
Ik heb een tijdje geleden die docu over het album gezien, misschien heb je hier wat aan: http://www.youtube.com/watch?v=APHX-9ZQ7x0

TDZH
11 mei 2010, 16:00
Dit is niet de versie van het nummer die op het Album staat he :P

interessander
11 mei 2010, 16:20
Ah ja natuurlijk, ik had even dat andere nummer van de docu in gedachten waar hij de losse tracks van de mesa en de fender laat horen en er steeds meer tegelijk aanzet, dacht even dat het over dat stuk ging.

marc_o
11 mei 2010, 16:35
Goedeavond,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe Cobain het uberzware geluid krijgt in dit nummer? (ff momentje wachten tot het zware stuk.)

http://www.youtube.com/watch?v=aZBKWPfYn3Y

Geloof niet dat het veel studio effecten zijn, want live klinkt het even heavy.

Gr. Tomas

Nou, lijkt me niet moeilijk. Veel gain en een goede 412 box op flink volume. is heel rechttoe-rechtaan eigenlijk. Welke spullen heb je zelf? Daar zal het misschien aan liggen...
De gitaar van Kurt staat in dit nummer in D overigens.

SEAL
11 mei 2010, 17:34
Drop D stemmen

en neem vooral geen elektrische gitaar... ik geloof dat een spaanse akoestische gitaar gebruikt werd... het gitaartje lag in de gang van de studio, en kurt zat even wat te pingelen, waarop de producer zei: dat nemen we op, hier, nu!

gevolg was dat iedereen in het gebouw zijn mobiel uit moest zetten en verdomd stil moest zijn, toen namen ze het op, kurt en een gitaartje, straight in de mic...

drums en bas zijn later aangevoegd, waarschijnlijk draagt bas nog extra bij aan de sound...

koop ergens een bassist zou ik zeggen ;)

B_2_the_a
11 mei 2010, 17:39
Drop D stemmen

en neem vooral geen elektrische gitaar... ik geloof dat een spaanse akoestische gitaar gebruikt werd... het gitaartje lag in de gang van de studio, en kurt zat even wat te pingelen, waarop de producer zei: dat nemen we op, hier, nu!

gevolg was dat iedereen in het gebouw zijn mobiel uit moest zetten en verdomd stil moest zijn, toen namen ze het op, kurt en een gitaartje, straight in de mic...

drums en bas zijn later aangevoegd, waarschijnlijk draagt bas nog extra bij aan de sound...

koop ergens een bassist zou ik zeggen ;)

Ten eerste, het gaat hier niet om de originele versie
Ten tweede, je verhaal klopt niet, check youtube verhaal van de producer...
(basis klopt wel, bepaalde dingen omgedraaid)

De Nevermind gitaarsound (komt redelijk richting de elektrische versie van something in the way) bestaat uit 5 lagen, (2x mesa, 2x bassman en een of andere grungebobx) die in de loop van de nummers erg leeft qua balans en panorama...

Nogmaals zitten luisteren, klinkt erg a la In Utero qua gitaarsound...

SEAL
11 mei 2010, 17:49
Ten eerste, het gaat hier niet om de originele versie
Ten tweede, je verhaal klopt niet, check youtube verhaal van de producer...
(basis klopt wel, bepaalde dingen omgedraaid)

De Nevermind gitaarsound (komt redelijk richting de elektrische versie van something in the way) bestaat uit 5 lagen, (2x mesa, 2x bassman en een of andere grungebobx) die in de loop van de nummers erg leeft qua balans en panorama...

Nogmaals zitten luisteren, klinkt erg a la In Utero qua gitaarsound...

nou, in dat geval, mijn excuses... dit is geen inderdaad niet de studioversie, en ik heb m ook niet... enig idee of ie ooit is uitgebracht?

het is al een tijd geleden dat ik die documentaire gezien heb, dus ik heb het inderdaad niet helemaal correct verwoord, maar de basis was goed toch? and that's what I meant.

cobain-setup kan je op internet vinden, ik gok op Boss ds-1 of ds-2, marshall stack en nog iets

een bedankje is wel beleefd, ook als ik je niet geholpen heb :hippie:

sjoerd5
11 mei 2010, 18:00
gevolg was dat iedereen in het gebouw zijn mobiel uit moest zetten ;)

In 1990/91??

DeiDRagonas
11 mei 2010, 18:22
In 1990/91??

:seriousf::seriousf:

sjoerd5
11 mei 2010, 18:30
Er zit een kern van waarheid.
Wat er gebeurde was dat het werd opgenomen in de control room van de studio.
Butch Vig zette de airco uit en haalde de telefoonaansluiting uit het stopcontact om geen achtergrondgeluiden te hebben en niet gestoord te worden.

SEAL
11 mei 2010, 18:56
ik plaats het verhaal gewoon in een moderne context ;)

sjoerd5
11 mei 2010, 18:59
Niet echt handig bij een historisch verhaal.

SEAL
11 mei 2010, 19:05
trouwens (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiele_telefoon)

geen mobiel?
in GTA hadden ze er al één...

JvD.
11 mei 2010, 19:14
trouwens (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiele_telefoon)

geen mobiel?
in GTA hadden ze er al één...
In bassie en adriaan ook:
http://img.youtube.com/vi/pSKeGb4U2gs/0.jpg

TDZH
11 mei 2010, 20:39
Hahaha, ergens een bassist kopen? Misschien heeft de Bas van de Heijden ze nog in de aanbieding, zal in de folder kijken:)

Ik kom met m'n DS-2 turbo, Roland Cube en Stratocaster nu opzich wel redelijk in de buurt van het geluid. 'K heb alleen geen bassist en drummer die spontaan tevoorschijn ploppen als ik iets zwaars wil spelen:gitarist:

Die Recording of Nevermind dingen zijn trouwens wel interrestant om te zien.

vulvasonic
11 mei 2010, 20:47
Met een strat en een Roland Cube moet je niet echt verwachten dat je een dergelijke muur van geluid kan evenaren. Niet belangrijk. Komt wel een keer. :)

TDZH
11 mei 2010, 22:06
Dat hoop ik wel:seriousf: