PDA

View Full Version : Celestion G10 Vintage in een Super reverb



Ché
10 mei 2010, 22:19
Hoi,

Ik ben opzoek naar 2 ceramic speakers voor mij SR.

Momenteel zitten er 2 Weber P10Q in en 2 emi blue frames.
De webers klinken iets te agressief en te bright in het hoog, dus die ga ik eruit smijten.
De emi's zijn wat minder efficient maar zijn wel warmer van geluid...voor de rest zeer vergelijkbaar met de webers.

Ik ben op zoek naar 2 warme/open speakers met behoorlijk veel diepte en bottom end. En vooral en rond en romig hoog. Geen ice-pick dus.

Ik heb mij oog laten vallen op de beschrijving van Celestion G10 Vintage. De celestion V30 vind ik alvast heel mooi klinken.
Iemand ervaring met de Celestion G10?
Of zou ik toch eerder naar Jensen C10N of Weber 10F150 moeten gaan?

Thanks
Ché

the sure thing
11 mei 2010, 21:13
... Met uitsluitend clean zou ik niet per se de (gedeeltelijke) overstap naar Celestion maken, maar als je ook blues/rock speelt (veelal icm met overdrive/distortion pedalen) zou ik het zeker overwegen.

Als je V30 speakers icm je SR vind klinken, is ook al een argument voor.

Je zou nog een 4x10 kast van Marshall bij iemand kunnen testen: daar zitten ook 10" celestions in.

ghk123
11 mei 2010, 23:45
Ik heb een Mesa Blue Angel 4x10 met onderin 2x Celestion V10 en bovenin 2x Jensen P10R. Dit klinkt fijn! Geen ervaring met de andere speakers behalve met een 12"JensenN: verschrikkelijk...

Voorheen zaten er 4x Jensen P10R in. Ik vind dit niet gebalanceerd: erg helder bij een laag volume en te vet/overstuurd bij een hoog volume doordat de speaker zelf 'overstuurd'. Met een tubescreamer kan het snel te giftig klinken. Kan je smaak zijn, niet die van mij.

De Celestions (G10 Vintage) heb ik al ruim 10 jaar dus ik weet niet of dit exact dezelfde speakers zijn, kwa naam en uiterlijk wel. Ze zijn een 10" versie van de V30 alleen vind ik ze gebalanceerder (minder agressief). Overigens zijn de speakers in een Marshall 4x10 meestal G10-35, klinkt anders dan een G10 Vintage. In mijn oren meer richting Greenback: minder efficient en een mid dip.

De G10 Vintage vullen de Alnico Jensens mooi aan: meer en gecontroleerder laag, warmer, terwijl de Jensens nog steeds de 'sparkle' houden en de 'mid-bark' op een hoger volume. Ook OD-pedalen klinken zo lekker. Ik vind ze verrassend goed samengaan!

MarkS
12 mei 2010, 08:14
Overigens zijn de speakers in een Marshall 4x10 meestal G10-35, klinkt anders dan een G10 Vintage. In mijn oren meer richting Greenback: minder efficient en een mid dip.

Alleen in de 1965 A/B cabs zitten de G10L-35's, in de JCMC/JTMC 410 cabs zitten andere/mindere Celestion (Specially Designed) speakers.

zjanke
12 mei 2010, 12:43
Ik heb een 1965B gehad en die had in ieder geval te weinig mid naar mijn zin...

ghk123
12 mei 2010, 19:50
In geen enkele standaard Marshall 4x10 zit een G10 Vintage dus een vergelijking is niet zo zinvol;)

Bedenk me net dat ik 15 jaar geleden een Super Reverb uit '65 heb gehad waar G10-35 in zaten, in een vlaag van verstandsverbijstering verkocht aiaiai.... In mijn herinnering gaf dit een vol geluid maar miste ik de sparkle waar ik het over had, wel lang geleden.

Volgens mij heeft Johnny Winter al jarenlang een Music Man 4x10 met G10 Vintage gehad.... ff op Utube gezocht, kom ik dat tegen....http://www.youtube.com/watch?v=Zvo1oxVpuic&feature=related en http://www.youtube.com/watch?v=AXi0o5RiZg8&NR=1

gehad ja.. :nervous:

Ché
12 mei 2010, 21:22
De G10 Vintage vullen de Alnico Jensens mooi aan: meer en gecontroleerder laag, warmer, terwijl de Jensens nog steeds de 'sparkle' houden en de 'mid-bark' op een hoger volume. Ook OD-pedalen klinken zo lekker. Ik vind ze verrassend goed samengaan!

Klinkt interessant...hoe zou je ze verder omschrijven?
Ik ben vooral op zoek naar een speaker die open klinkt, niet overstuurt bij hoge volumes want dat doen mij nalnicos al en vooral een speaker met diepte.

bass blom
12 mei 2010, 22:41
Klinkt interessant...hoe zou je ze verder omschrijven?
Ik ben vooral op zoek naar een speaker die open klinkt, niet overstuurt bij hoge volumes want dat doen mij nalnicos al en vooral een speaker met diepte.

ik weet niet hoe ze in 10 inch zijn, maar ik zou aan JBL denken.

fastfolkert
12 mei 2010, 22:49
Volgens mij heeft Johnny Winter al jarenlang een Music Man 4x10 met G10 Vintage gehad.... ff op Utube gezocht, kom ik dat tegen....http://www.youtube.com/watch?v=Zvo1oxVpuic&feature=related en http://www.youtube.com/watch?v=AXi0o5RiZg8&NR=1

gehad ja.. :nervous:

Klopt; kijk ook op http://www.guitarscanada.com/amps-cabs/31645-johnny-winter-live-rig.html
Leuke video van die MM 4x10 waar de vlammen uit slaan ;-) Bias een beetje aan de hoge kant zeker ;)

In die link staan ook z'n settings: alles op 10, en bas, mid en reverb op 0....En dan zo'n dikke Firebird erin...:blast:


FF

ghk123
12 mei 2010, 23:41
Klinkt interessant...hoe zou je ze verder omschrijven?
Ik ben vooral op zoek naar een speaker die open klinkt, niet overstuurt bij hoge volumes want dat doen mij nalnicos al en vooral een speaker met diepte.

HA! Geluidsbeleving en beschrijving hiervan….

Bij ‘open’ denk ik bv.aan karakter van gitaarelementen (Burstbucker 1 of SD Custom5), ‘diepte’ associeer ik met een HiFi stereobeeld. Niet met gitaarspeakers, dus ik kan een gedeelte van je vraag niet beantwoorden

Ik hoor en denk bij gitaarspeakers: EQ Curve gerelateerd aan vermogensrespons, en: hoe efficent vermogen wordt vertaald. Bij de G10 Vintage hoor ik een gebalanceerde EQ Curve: mooi doorlopend laag zonder een hoog piek. In mijn oren komen bij oversturing geen vervelende pieken naar voren: gebalanceerd. Dit blijft ook op vermogen zo (verder: 60W/stuk meen ik). Ik geloof 97 db/1watt (is de ‘helft’van een 12”V30) en hoor met de jensen P10R dat ze mooi samen gaan. Voor de Jensens heb ik wat DIY Beamblockers.

Ik heb de speakers ook gebruikt met een Koch Studiotone en ook hierbij blijven de speakers bij clean en oversturing mooi in balans, in mijn oren veel beter dan de Jensens die Koch toepast. Fender heeft in de Prosonic ( een aangepaste versie?) van de G10 Vintage gebruikt: ook allround clean en oversturing .

Maar goed, proberen lijkt mij het beste advies!

aestrid
13 mei 2010, 11:30
ik heb een fender dual showman uit 1974 met 2x15 kast.
Er zitten 2 JBL 140F speakers in die echt heel mooi clean blijven op zeer hoog volume zelfs.
Nu zit ik ook te denken om iets van een 2x10 kast erbij te nemen. Voor de kleinere optredens zeg maar. Ik wil wel die mooie cleane en diepe toon enigzins behouden.
Gisteren heb ik even zitten kijken wat goede replacement speakers zijn voor JBL.
Daarmee bedoel ik een clean, warm en diepe sound. Ik zoek denk ik hetzelfde geluid als jij voor je Super Reverb. Absoluut geen ice pick, maar diep met genoeg definitie.
Ik kwam uit op een Eminence Delta Demon 10" en ga die maar eens proberen, denk ik.

Misschien is het ook iets voor jouw super reverb

bass blom
13 mei 2010, 13:00
ja, dual showman met 2 x 15 JBL clean met een strat is onvergetelijk hemels :p

Mr.Jay
14 mei 2010, 18:26
Hi Ché.
Ik heb héél goeie ervaring in mijn TweedBassman 2x10 gehad op het eind met 2 nw. Celestion 10" Greenbacks, die precies de toon gaven die je omschrijft, transparant en open mid, stevige bodem en niet overdreven in het hoog, heel aangenaam. IK vergelijk ze graag met mijn ouwe Oxford10L6s die mijn favoriet waren in die amp, maar net teveel muffigheid hadden en dus het mid wat verstopten. De GB's klonken behoorlijk in hun richting maar zonder die stoffen deken eroverheen.
IK zou een EMI totaal niet vergelijken met een CTS alnico, 2 vershcillende speakers. Een CTS kan ook heel stoffig klinken (ligt aan ouderdom/gebruik/bouwjaar) maar heeft heel dik mid, iets wat een EMi alnico totaal niet heeft, die heeft juist een sterke middip en is daardoor niet echt geschikt voor een SR, die reeds een gedipt midden heeft. In een tweedcircuit komen die EMi's beter tot hun recht.
Persoonlijk hou ik helemaal niet van alnico in een SR (op een enkele CTS na, maar dat is dan ook ene buitenbeetje in alnico-land).
Nogmaals: mijn mening/ervaring.