PDA

View Full Version : Gitaarwerk opnemen met laptop?



FlameDude
10 mei 2010, 16:43
Hoi, ik heb gehoord dat je je gitaargeluid kan opnemen op de computer en dat je daar dan alleen een kabel voor nodig heb, is dit mogelijk? Ik heb een sg met een roland cube 20x en een acer aspire 7535G. En wat is het beste programma om een drumbeat te maken?

M Kactus
10 mei 2010, 17:03
Op die vragen zijn érg uitgebreide antwoorden mogelijk, maar ik zal het kort houden:
1. Ja, het is mogelijk om je gitaargeluid met 1 stekkertje op te nemen op je laptop. Dan heb je iets nodig om van uit de line-out van je versterker naar de line-in van je geluidskaart te gaan. De meeste geluidskaarten in laptops zijn echter niet fantastisch, en gaan nogal vlug voor problemen zorgen bij het opnemen. Zogenaamde latency en kraakjes om dat de geluidskaart het niet trekt. Daarom kopen veel mensen een (externe) geluidskaart bij om op te nemen.

Je hebt dan wel een opnameprogramma, of DAW, nodig op je computer. Heb je een mac, dan heb je vast Garageband. Heb je die niet, dan moet je op zoek naar wat anders. Een mooie, gratis DAW is Audacity. Die kun je legaal downloaden en je bent op weg. Maar die ondersteunt geen plug-ins, wat een probleem is voor je volgende vraag. Reaper is een ander bekend programma, maar is net als Logic, Cubase en Nuendo betalend, hoewel minder duur dan die drie laatsten.

Een erg populaire oplossing is de Line6 Toneport. Dat is een externe geluidskaart, specifiek gemaakt om gitaar op te nemen via de computer. Daar zitten goeie drivers bij, weinig latency. En het voordeel is dat je geen gitaarversterker moet hebben. Gewoon je gitaarkabel rechtstreeks in die Toneport douwen en je bent klaar. De versterkermodellen kies je op de computer.

2. De drums. Ik vond Fruity Loops heel makkelijk werken. Da's ook een soort van opnameprogramma, maar om gitaarstukjes op te nemen is ie niet écht geschikt. Voorlopig maak ik me nog niet druk om realistische drums, dus gebruik ik Guitar Pro, een programmaatje dat tabs kan lezen en in midi omzetten. Daarin geef ik de drums in, ik exporteer naar midi, en die midifile importeer ik naar mijn opnameprogramma. Klaar.
Veel mensen gebruiken ook VST-plugins voor de drums. Zo heb je EZdrummer wat mooie en realistische drums kan opleveren, maar toch nog eenvoudig is. Drumkit from Hell is de uitgebreidere versie van dezelfde plugin en Drumagog is er nog eentje, als ik me niet vergis. Alleen met die eerste heb ik ervaring. Zulke plugins draai je in je opnameprogramma en dan kun je daarin je drums programmeren, da's wel makkelijk. Maar die kosten wel wat. Voor EZdrummer en zeker voor de grotere plugins heb je wel aardig wat werkgeheugen nodig en een snelle processor. Mijn pc is een relatief oude, en die haalt het maar net.

PS: Je hebt ook plugins voor je gitaargeluid. Modelers, maar dan niet op je versterker. Dan kun je droog opnemen en daarna kiezen welke effecten je op je gitaarstukje wilt.