PDA

View Full Version : voedingsvraag voor technische mensen!!



cultfan
10 mei 2010, 12:18
Lieden, ik heb weer eens hulp nodig:

Pas geleden tweedehands een mooi apparaat gekocht (Rocktron Multivalve, 19 inch)

Er zat een adapter bij, 9Vac, 2A met een 4pins dinstekker. Nu staat er in de handleiding čn op het apparaat dat ie eigenlijk 3,4A "lust"....

Het apparaat werkt wel, maar ik heb t idee dat ie wel wat meer ruist/ heel zachtjes fluit) dan de bedoeling zou kunnen zijn ( ??) Kan dat door de "te zwakke"adaptor komen

Wat nu te doen? Andere adaptor bestellen ( ze leveren ze nog speciaal voor dit apparaat, ( 9Vac, 4A) of maakt dit allemaal geen bal uit???

gaarne uw goede raad!!!

Nielsje
10 mei 2010, 12:24
Lijkt me bijzonder sterk dat het ding 3.4 Ampere nodig heeft.
Zeker weten dat het niet iets is met mA?

cultfan
10 mei 2010, 12:34
Vanuit het manual:

This unit accepts power from the 9VAC/3.4A adaptor supplied with the unit. This 9 volt
RMS AC voltage is internally processed by a voltage doubler which generates a bipolar
±15 volts to maintain the headroom and sound quality of professional, studio quality
equipment. Using an external power source such as this minimizes excessive noise and
hum problems often associated with internal transformers, providing optimal performance
for the user.

Echt waar, 3,4A.
Ik zie het staan, ik deel het mee. Snappen doe ik het niet hoor, natuurkunde was voor mij onbegrijpelijk!!!

Plant
10 mei 2010, 13:42
Zo te lezen heb je er dan een niet originele adapter bij gekocht.

In die Rocktron word er van de 9V AC uit de adapter d.m.v. elektronische circuits een symmetrische voeding van + en - 15 Volt gemaakt. Dit gebeurt met een step-up converter om een hogere positieve voedingsspanning te krijgen en nog een circuit om een negatieve voedingsspanning te maken.

Als de adapter te weinig stroom levert, zakt de 9V AC in naar een lagere spanning. Dan werken die elektronische circuits niet goed en zijn dus de interne + en - 15 Volt ook niet goed. En dit is wat je dan uiteindelijk als ruis of zelfs fluiten terughoort.