PDA

View Full Version : snaar actie!!!?!



Nimrod
24 april 2003, 20:47
Zou iemand mij tips kunnen geven over het afstellen van de snaar actie......of gewoon aan een "vakman" overlaten

help me ff

Voidhead
24 april 2003, 20:56
als t goed is zitten er bij de brug zadeltjes met kleine gaatjes erin. Hier kun je met een kleine inbussleutel aan draaien, zo kun je de zadeltjes gemakkelijk hoger of lager zetten.

kzou je actie niet te laag nemen, zorg dat da snaren niet gaan kletteren tegen de fretten.


Je kunt het dus in principe goed zelf doen... maar als je niet zeker van je zaak bent is het misschien wel verstandig om het te laten doen.

Droffie
24 april 2003, 22:22
Hoi,
Ik ben het eens met Voidhead. Je kan zelf het een en ander met je brug stellen. Mocht een Trusrod adjustment nodig zijn (halsafstelling) zou ik even bij een tech langs gaan...

Succes
d.

Hankey
24 april 2003, 22:57
Thusrod adjustments kan je makkelijk zelf doen, maar je moet er wel mee uitkijken! Draai de inbus nooit verder dan 1/4e per keer en laat je hals 24 uur "rusten", waarna je kan zien of de aanpassing effect heeft gehad of dat je nog em nog een beetje moet los/aandraaien...

Kjiratsiekoedel
25 april 2003, 02:37
ONthoudt/schrijf op hoe de situatie was voordat je een varandering maakt. Scheelt weer een hoop gekloot als de nieuwe instelling fout blijkt te zijn.

pimmetje
25 april 2003, 08:32
Idd gewoon zelf doen. Door eerst goed te lezen hoe 't moet en daarna heel rustig en geduldig te werk te gaan, kan 't moeilijk fout gaan. Als je op papier bijhoudt wat er gebeurt bij bepaalde acties, dan is 't helemaal mooi. Met wat zoeken hier op 't forum kom je echt wel wat tips en sites tegen.

Het verhaal van langsbrengen bij de techneut als je verder gaat dan wat sleutelen aan de brug ben ik 't 100% mee ONEENS. De techneut gaat in principe uit van standaard-waarden. Hij zal heus wel z'n best doen om z'n werk goed te doen als je 'm vraagt om lagere actie, maar hij kan jouw precieze wensen niet kennen... maakt niet uit hoe goed je communiceert.

Door 't zelf te doen kan je zoeken naar de afstelling die perfect voor jou is. Het wordt ook gemakkelijker om bijvoorbeeld dikkere of dunnere snaren te gaan gebruiken, want je stelt je gitaar zelf wel ff af.

Braindead
25 april 2003, 14:37
Vraag: wanneer is nou een Trusrod adjustment nodig?
Ik bedoel hoe zie je dat. Als je bijv fret buzzing hebt dan kun je het bv toch ook bij de zadeltjes verhelpen?
Het antwoord is natuurlijk als de hals niet meer recht is maar daar heb ik dus niets aan.
Laat ik het anders stellen, wanneer gaan jullie over tot Trusrod adjustment?

hoofd
25 april 2003, 14:44
Wanneer de hals best krom is en goede intonatie niet lukt (Tsja...moet je ook niet je hals een half jaar lang onder het bed laten liggen, en als je 'm dan gebruikt er meteen .011-.052 snaren opzetten, terwijl er eerst .009 snaren opzaten).

helleke
25 april 2003, 15:09
Ik heb mn gitaar eens een keer door Gerard Kemper(jazeker, de broer van...) af laten stellen en het laten vlakken van de frets/fretten:-)
Mn wensen uitgelegd en voor 30 Euri had ik weer een perfect bespeelbare gitaar.
Had het zelf ook wel eens gedaan,maar je bent er langer mee bezig dan je denkt als je het goed wil doen

helleke
25 april 2003, 15:09
Ik heb mn gitaar eens een keer door Gerard Kemper(jazeker, de broer van...) af laten stellen en het laten vlakken van de frets/fretten:-)
Mn wensen uitgelegd en voor 30 Euri had ik weer een perfect bespeelbare gitaar.
Had het zelf ook wel eens gedaan,maar je bent er langer mee bezig dan je denkt als je het goed wil doen

Nimrod
26 april 2003, 17:42
thanx voor info!!