PDA

View Full Version : Nieuwe actieve pickups Iba ART-300



kavanka
9 mei 2010, 23:35
Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik een Ibanez ART-300 gekocht, met de originele actieve humbuckers van Ibanez er nog in. Nu zijn die best ok, zeker met de juiste settings op mn amp, maar ik wil graag meer. Nu heb ik niet echt een budget voor een nieuwe amp, daar ben ik sowieso tevreden mee, maar nieuwe humbuckers kunnen er denk ik wel af. Die moeten dus actief zijn, en een beetje bij mijn stijl passen (ik speel de kant van 'oude' hardrock en heavy metal, dus GNR, ACDC, Aerosmith-achtig, wat Motley crue etc., en wat softer bluesy-achtig materiaal). Ik heb hier en daar eens wat rondgekeken naar een EMG 81/60 combo, maar ik kreeg het idee dat die nog iets te heavy voor mn smaak zijn. Waar kunnen jullie me op wijzen om eens naar te kijken/ uit te proberen?

Gothra
9 mei 2010, 23:48
Waarom móeten er perse actieve in. Gezien de stijl die je wilt spelen kun je er beter passieve alnico's in doen.

Als je de 81/60 al té heavy vind kun je beter geen actieve nemen, niet heavy actieve pu's zijn er nl niet.

geert1976
9 mei 2010, 23:51
Waarom móeten er perse actieve in. Gezien de stijl die je wilt spelen kun je er beter passieve alnico's in doen.

Als je de 81/60 al té heavy vind kun je beter geen actieve nemen, niet heavy actieve pu's zijn er nl niet.

Volledig mee-eens, totaal nutteloos om er actieve pick-ups in te doen, gezien de stijlen die je speelt.

kavanka
9 mei 2010, 23:59
Daar zit wel wat in, ik geloof dat Slash die sowieso ook gebruikt. Is dat gemakkelijk ombouwen/om te laten bouwen, van actief naar passief, met eventuele mogelijkheid tot terugdraaien later? Ik ben zelf nl niet zo heel technisch...

Rens van Herpt
10 mei 2010, 21:30
Je moet misschien eens kijken naar de LiveWire van Dave Mustaine. Deze hebben volgens mij minder gain en zijn voor het wat minder zware werk gemaakt. Inderdaad, de 81/60 combo is niks voor rock. Als die LiveWire dingen niks zijn, dan moet je inderdaad naar alnico's gaan kijken, die maken een heel rauwe sound.

ER!K
11 mei 2010, 18:15
Ik heb in mijn ESP een EMG 81/60 zitten en eigenlijk vind ik dat die EMG 60 juist wél geschikt is voor rock. Ik zou er zelfs eerder rock op spelen als metal, maar daar heb ik dan ook die 81 voor. (die ook redelijk kan rocken, maar wat scheller klinkt). Beetje klieren met de volume en tone knoppen en die EMG 60 is een prima rock pickup hoor! :)

Gothra
11 mei 2010, 23:07
Je moet misschien eens kijken naar de LiveWire van Dave Mustaine. Deze hebben volgens mij minder gain en zijn voor het wat minder zware werk gemaakt. Inderdaad, de 81/60 combo is niks voor rock. Als die LiveWire dingen niks zijn, dan moet je inderdaad naar alnico's gaan kijken, die maken een heel rauwe sound.

Livewires zijn zeker niet voor het minder zware werk. Ze hebben wel minder output maar voor rock zou ik nog steeds passieve gebruiken. Ik gebruik zelf een blackout en een livewire classic II in de neck, en ik speel death/metalcore.


Er hoeft niets omgebouwd te worden als je van actief naar passief gaat. Andere pickups natuurlijk, ook andere potmeters. Scheelt je ook wat ruimte in je cavity omdat je batterij weggaat!

geert1976
11 mei 2010, 23:34
Joh, ga toch niet lopen kutten in die Ibanez, is doodszonde en je vernaggelt de waarde van de gitaar.

Ik heb dit soort acties al vaker gezien, daar gaat die gitaar niet beter van worden, om als een onwetende in die gitaar gaan lopen kutkammen.

Wil je Slash?, koop een Epi, wip er SD's in, draai de gain van je versterker goed open en klaar ben je:ok:

kavanka
11 mei 2010, 23:39
Ik was t eigenlijk ook niet van plan zelf te doen. Ik hoef ook niet per se Slash, maar tis die kant op, ik weet gewoon toevallig niet uit mijn hoofd wat Joe Perry of Gary Moore voor pickups hebben. Ik wil gewoon iets meer feel dan die standaard Ibanez-pickups, dus ik sta voor van alles open, zolang het in mijn stijl past.

Gothra
11 mei 2010, 23:52
Misschien is dimarzio ook wel wat voor je, wel heel iets anders dan de gitaristen die je beschrijft, maar voor meer feel moet je die nemen

kavanka
12 mei 2010, 00:21
Ik heb even rondgekeken, en ik denk dat ik eens moet gaan rondneuzen naar of een Seymour Duncan Alnico II Pro set, of een Dimarzio PAF pro set. Die eerste bevalt me wel vanwege de classic rock-sound die eruitkomt, maar die laatste is ook wel lekker smooth. Ik zal er verder induiken, maar in ieder geval bedankt voor de hulp!

macwilliams
12 mei 2010, 09:13
Slash heeft geen aktieve elementen.

Probeer eens het zelfde setje als die ik heb in mijn tweede gebrande gitaar.
Zijn SD's zoek maar even in mijn topics.

JiJeWoW
12 mei 2010, 16:20
Joh, ga toch niet lopen kutten in die Ibanez, is doodszonde en je vernaggelt de waarde van de gitaar.

Ik heb dit soort acties al vaker gezien, daar gaat die gitaar niet beter van worden, om als een onwetende in die gitaar gaan lopen kutkammen.

Wil je Slash?, koop een Epi, wip er SD's in, draai de gain van je versterker goed open en klaar ben je:ok:

+1 voor epiphone + alnico 2 pro's ;)

interessander
12 mei 2010, 18:18
Voor oude hardrock/metal is een PAF pro zeker aan te raden, of als je iets meer output wil een super distortion. Ik heb nu een Gibson dirty fingers in mijn ibanez Iceman als vervanging voor mijn oude super distortion, die is ook heel fijn.

kavanka
12 mei 2010, 23:26
Ik heb wat rondgeneusd, en las net een verhaal over een combo met een SD Alnico II pro in neck-, en een Gibson Dirty Fingers in bridgepositie, en een combo met juist een Dimarzio PAF in de neck. Nu wil ik jullie niet vragen een beslissing voor me te maken, maar ik vroeg me wel af of die combo's 'goed' zijn, in hoeverre ze samengaan zeg maar.