PDA

View Full Version : Eerste keer



T-bone-smits
9 mei 2010, 19:55
Heey

zou iemand mij kunnen helpen ?
ik ben van plan om een gitaar te gaan bouwen alleen het is mijn eerste dus en ik zou graag wat meer willen weten over wat er bij komt kijken en wat voor een prijsje er aan hangt.

ik wil een Telecaster gaan na bouwen zou iemand mij kunnen helpen ?
mvg T-bone

jan jansen
9 mei 2010, 20:06
Heey

zou iemand mij kunnen helpen ?
ik ben van plan om een gitaar te gaan bouwen alleen het is mijn eerste dus en ik zou graag wat meer willen weten over wat er bij komt kijken en wat voor een prijsje er aan hangt.

ik wil een Telecaster gaan na bouwen zou iemand mij kunnen helpen ?
mvg T-bone

Das makkelijk..:stop:..ga eerst maar eens zoeken op dit forum.:mmmm:...staat meer dan genoeg aan gegevens :blast: en ja zelfs met foto`s en al...:blast:

McVenco
9 mei 2010, 23:05
Kijk inderdaad eens rond op dit forum (tip: gebruik de uitgebreide zoekfunctie en zoek op "Telecaster" in subforum "Volg het bouwproces")

Prijskaartje hangt af van wat je zelf wilt, je kan het zo goedkoop en duur maken als je zelf wilt, en vergeet ook niet dat je aardig wat geld kwijt gaat zijn aan gereedschap.

barno
9 mei 2010, 23:28
en ga ook es kijken op tdpri forum, daar is net weer de jaarlijkse telecaster bouwwedstrijd gehouden

waarin by the way gewaardeerde gitaarnetbouwer Oigun een mooi derde plaats behaalde

Cocobolo
10 mei 2010, 07:55
Heey

zou iemand mij kunnen helpen ?
ik ben van plan om een gitaar te gaan bouwen alleen het is mijn eerste dus en ik zou graag wat meer willen weten over wat er bij komt kijken en wat voor een prijsje er aan hangt.

ik wil een Telecaster gaan na bouwen zou iemand mij kunnen helpen ?
mvg T-bone

Het zou misschien goed zijn om je vraag veel gerichter te maken en aan te geven wat je ervaring is met houtbewerking, welk gereedschap je al hebt, wat je budget is (niet alleen voor de gitaar maar ook voor aanschaf gereedschap), of je kant-en-klare dingen wilt kopen ( hals, of body, of ...), of je zelf gaat lakken of niet, enzovoorts.
En je vraag "zou iemand mij kunnen helpen" gaat dat over forum-advies of bedoelde je dat je bij iemand zou willen bouwen? Dan is het handig om te zeggen waar je woont (ik begin er niet aan, sorry ;) )

Yoshida
10 mei 2010, 10:23
Ga je uit van volledig prefab-onderdelen? (IKEA-wijs dus) Of wil je al het houtwerk zelf doen? In het laatste geval leer je meer en ben je aanzienlijk goedkoper uit. ff kort door de bocht: dit scheelt je ongeveer €200 maar je bent wel langer bezig.
Een andere manier om dit te bekijken is dat je dan wel écht naar wens kan bouwen en veel meer invloed hebt op het resultaat.

Ik kan je in ieder geval aanbevelen om rond te speuren bij Guitar Supplies, Tonefactory, Vox Humana, dat soort sites. Als je eerst aan je onderdelenkennis werkt en probeert voor te stellen welke bewerkingen hier aan te pas komen, bouwtekeningen en bedradingschema's bestuderen e. d. dan kan je in ieder geval een plan maken en een onderdelenlijst (+ budget).

Wat je ook doet, reserveer genoeg tijd voor het lakwerk. Kijk in de LakFAQ.


Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het een interessante hobby is met veel voldoening. Mocht je een keer een gitaar in de winkel willen kopen, dan ben je volgens mij ook beter in staat om een goede keuze te maken.

T-bone-smits
10 mei 2010, 15:00
bedankt voor al jullie tips en ik zal voor dat ik ga beginne nog maar is eerst alles lezen.

de reden waarom ik er een wil bouwen is dat ik goede plannen heb met aanpassingen die niet in een winkel te koop zijn
en ik wil proberen om een goede en mooi klinkende gitaar te bouwen (of eht lukt is de vraag :P)
en ook alle gereedschappen (die ik nogal vaak voorbij zie flitsen op het forum) tot mijn beschikking heb door het bedrijf van mijn vader.
En ik zou er eventueel een project kan van maken voor mijn opleiding

ik heb niet echt een budget maar het is niet mijn bedoeling dat het duizenden euro's gaat kosten :-P

iedereen bedankt en meer tips zij welkom :)

met vriendelijke groet T-bone.

Ello
10 mei 2010, 16:45
He T-bone,

Ik ben bezig met mijn eerste project, ook een telecaster achtig geval. Ik heb de body prefab gekocht maar de hals wel zelf gebouwd (halffabrikaat Bruko hals). Ik heb de toets pre-lotted en pre-radiussed gekocht. Al met al ben ik zo'n 800 euro kwijt, maar ik heb nogal een dure smaak qua knoppen, brug, dubbele humbuckers, etc. Ik heb alles bij Vox Humana gekocht, en die zijn niet zo goedkoop dus als je op het internet sprokkelt kun je denk ik wel goedkoper uit zijn.

Mijn start:
http://www.hoogwerf-online.nl/images/stories/gitaarbouw/foto001.jpg
(let op, diverse onderdelen zijn voor de piezo-zadels, dat drijft de kosten wel aardig omhoog)

Ik moet zeggen dat het bouwen mij tot nu toe redelijk meevalt. Ook omdat ik de body prefab (Allparts) heb gekocht heb ik geen bijzondere gereedschappen nodig gehad.

Mijn advies is om vantevoren goed op papier te zetten hoe je het wilt hebben. Elementen, schakelingen, bedrading, mechanieken, materialen, etc. Ik heb denk ik in het "bedenk, google en forum-struin"-proces al meer geleerd dan tijdens het bouwen zelf.

Veel succes!