PDA

View Full Version : Goeie preamp bij een marshall 9200?



that90sshow
9 mei 2010, 20:29
Hallo,

Ik denk eraan om een tweedehands power- en preamp aan te schaffen, enkel voor wat zwaarder gitaarwerk. Een marshall 9200 (of 100/100) spreekt tot de verbeelding aangezien around the fur van deftones voor mij hét ultieme gitaargeluid had (en heeft)... Nu, deze bakken hebben intussen ook al hun leeftijd en waarschijnlijk zijn er vandaag de dag al betere alternatieven. Maar ik wil gewoon wat gaan experimenteren, dus ik denk ook aan het budget. Stel dat ik toch een 9200 in huis haal, voor welke preamp kies ik dan best? De jmp-1 leek aanvankelijk de meest logische combinatie, maar als ik er wat reviews op nalees, is men daar toch niet zo enthousiast over... Iemand tips? Merci!

tommus42
10 mei 2010, 14:23
Tja, heb zelf een Engl 530, mooi lead kanaal en afdoend clean. Lead in de lowgain mode klinkt een beetje als een JCM800 en in highgain weet ik het niet zo, erg veel gain en heel strak, mooie dikke toon.
Die Marshall voorversterker stond een paar jaar geleden niet zo heel goed bekend volgens mij. Klinkt denk ik wel als een Marshall.
Wel even leuk ja, iets aanschaffen

hole
10 mei 2010, 14:26
Wat is je budget?

flaintlead
10 mei 2010, 18:16
Hallo,

Heb zelf een Marshall el 34 50/50 (De 2 x 50 watter), samen met een ADA MP-1. Hoewel ik erg tevreden ben over de marshall, hoor je vaak dat mensen de peavey 50/50, 60/60 of 120/120 betere poweramps vinden, heb er zelf geen ervaring mee, maar deze poweramps zijn nog een stukje goedkoper dan de marshalls. Om goed antwoord te kunnen geven op je vraag is het wel verstandig om een budget te noemen.

Qua preamp hetzelfde verhaal, een budget is echt van belang. De ADA mp-1 waar ik mee speel bevalt me heel erg goed, en deze is (stock) ongeveer voor 200 euro 2e hands te vinden. De marshall JMP-1 heb ik ook vaak kunnen uitproberen en kunnen horen, erg goeie preamp, terwijl de meningen daarover sterk uiteen lopen. Marcel Koenen gebruikt(e) deze preamp ook, en hij maakt er erg mooie geluiden mee, naar mijn mening.

greets,

flaintlead

that90sshow
10 mei 2010, 18:32
Bedankt alvast voor jullie reacties! Budget... goh ja een 1000 euro ongeveer (voor het geheel). Minder mag altijd natuurlijk :-) Ik wil gewoon zoveel mogelijk gain, iets dat echt ongelooflijk blaast. De sound van een rectifier ligt mij minder en ik zou gewoon graag eens een rack proberen. Voor cleaner werk hou ik het bij m'n twin reverb.

ADA mp-1 en jmp-1, daar zitten transistors in? Zijn er ook budgetvriendelijke opties met enkel buizen?

minoin
10 mei 2010, 19:21
Dan raad ik de Quad of Studio van Mesa aan, evenals de H&K Access (onderschat en blaast als een gek) en de ADA mp-1 met 3 tubes. 1000 euri voor Pre + Power amp kan zeker, maar kan krap worden.
Ow, en zo'n Rocktron met buizen klinkt ook vet (niet de Gainiac! maar de valve.... nog iets)

signsofzodiac
10 mei 2010, 21:19
- H&K Access, zelf ook gebruikt o.a. met een 9200. Fantastische preamp. Onderschat stuk techniek waar je goed je voordeel mee kan doen ;).
- Engl E530, minder veelzijdig maar goed gainkanaal. Door bevriende band ingezet voor uber-lompe death-metal.
- Rocktron Chameleon of Piranha. Tot enkele jaren terug in de metal veel gebruikt, zeker in de Zweedse scene.

Liquid_Metal
10 mei 2010, 22:58
De Studio van Mesa Boogie is inderdaad een vette amp. Iemand hier op het forum heeft er eentje te koop.
De ENGL E530 (heb ik zelf) heeft een erg vette scheur, maar is niet erg veelzijdig. Het clean vind ik niet zo bijzonder.

Johannes
11 mei 2010, 10:49
@that90sshow: Je hebt een privebericht :)

JTB
11 mei 2010, 10:55
- H&K Access, zelf ook gebruikt o.a. met een 9200. Fantastische preamp. Onderschat stuk techniek waar je goed je voordeel mee kan doen ;).
- Engl E530, minder veelzijdig maar goed gainkanaal. Door bevriende band ingezet voor uber-lompe death-metal.
- Rocktron Chameleon of Piranha. Tot enkele jaren terug in de metal veel gebruikt, zeker in de Zweedse scene.

Ik heb de Chameleon gehad en dat is toch wel echt een overduidelijke digitale distortion. Die viel mij heel erg tegen.

tommus42
11 mei 2010, 11:07
Hallo,

Heb zelf een Marshall el 34 50/50 (De 2 x 50 watter), samen met een ADA MP-1. Hoewel ik erg tevreden ben over de marshall, hoor je vaak dat mensen de peavey 50/50, 60/60 of 120/120 betere poweramps vinden, heb er zelf geen ervaring mee, maar deze poweramps zijn nog een stukje goedkoper dan de marshalls. Om goed antwoord te kunnen geven op je vraag is het wel verstandig om een budget te noemen.

Qua preamp hetzelfde verhaal, een budget is echt van belang. De ADA mp-1 waar ik mee speel bevalt me heel erg goed, en deze is (stock) ongeveer voor 200 euro 2e hands te vinden. De marshall JMP-1 heb ik ook vaak kunnen uitproberen en kunnen horen, erg goeie preamp, terwijl de meningen daarover sterk uiteen lopen. Marcel Koenen gebruikt(e) deze preamp ook, en hij maakt er erg mooie geluiden mee, naar mijn mening.

greets,

flaintlead

Marshall 9100 is mijn eindtrap (1 kant EL34, 1 kant 6L6), ben er erg tevreden mee. Heb wel gehoord dat ze minder 'dik' klinken dan bv een VHT. Heb ze nooit AB getest, en kan me niet voorstellen dat het kwaliteitsverschil in het schema zit. Misschien de eindtrafo's, zijn standaard gelijk aan de JCM900 kreeg ik wel eens het idee, en die versterker behoort toch tot de mindere Marshalls. Maar dat zit hem volgens mij in het schema van een JCM900.
Zou het de moeite en de kosten waard zijn om de uitgangstrafo's te upgraden? :strat:

HaroldA
11 mei 2010, 11:28
Waar woon je? Anders kun je een keer een echte preamp lenen... :soinnocent:

that90sshow
11 mei 2010, 11:29
Zeer nuttige antwoorden, dank u!

@Johannes: privébericht? Zeker van? Ik zie niks :-)

Naast de jmp-1, ada mp-1 zet ik dan ook de H&K access en de mesa studio op m'n lijstje. Op de Belgische kapaza (want ik ben zelf belg) staat er een H&K te koop voor 350 euro. Wat denken jullie van die prijs? Ik vind er ook een mesa studio voor 745 euro. Da's voor mij sowieso teveel geld, maar hij zou in nieuwstaat verkeren. Wat zijn vandaag de dag dan redelijke prijzen voor een studio?

interessander
11 mei 2010, 11:38
Voor dat geld zou je makkelijk een Quad preamp moeten kunnen krijgen, met een beetje geluk zelfs met de footswitch.
Mesa Studio's zitten meestal rond de 400 en Quads vanaf 600.
Je zou ook eens kunnen uitkijken naar de Peavey Rockmaster preamp, schijnt ook erg goed te zijn voor het zwaardere werk.
Aangezien je belg bent, misschien dat deze nog niet verkocht is: http://forum.offstage.be/showthread.php?t=18137

flaintlead
11 mei 2010, 13:10
Een H&K voor 350 is een goeie deal lijkt me, heb alleen zelf geen ervaring met het geluid van deze amp.
Voor 1000 euro zou ik zelf gaan kijken naar een peavey eindtrap. Is goed te betalen en schijnt erg veel waar voor je geld te zijn.

Daarnaast, de ada mp-1 is volledig MIDI en je kunt kiezen uit 3 verschillende voicings, namelijk solid state(transistor), clean tube of distortion tube. Je kunt dus volledig buizen spelen met de ADA.

Ook zou je kunnen kijken naar een Carvin quad, deze zijn vergelijkbaar met de mesa quad alleen een stuk betaalbaarder. Mooie van deze preamp is dat hij 6 fx loops heeft, midi bestuurbaar is, een eq aan boord heeft en een noise gate. (Ik heb dr nog wel eentje staan als je intresse hebt)

De studio van Mesa zou ik zelf niet doen, aangezien hij helemaal niet veelzijdig is, hij klinkt overigens wel echt top. (met veelzijdig bedoel ik dat hij eigenlijk maar 1 kanaal heeft, aangezien het een gedeelde eq is)

flaintlead
11 mei 2010, 13:17
@ Tommus42:
Ik denk dat het niet winstgevend is om de trafo's van de marshall te vervangen, voor een goede set betaal je toch een bult geld.
Ik zou dan denk ik opteren voor het verkopen van de marshall en met het geld waar je normaal de trafo's voor zou halen samen met het geld van de marshall een VHT of een Mesa halen (niet de 50/50).
Denk dat dat wel degelijk een geluidsverbetering zal geven.

Maar ach, ik ben tot nu toe tevreden...

signsofzodiac
11 mei 2010, 13:23
Ik zou die H&K ophalen, al was het alleen al omdat je hem voor die prijs, mocht hij niet bevallen, makkelijk voor hetzelfde geld weer verkoopt. Goede prijs voor een, nogmaals, zwaar onderschatte preamp.

that90sshow
11 mei 2010, 13:51
Ok, ik weet al veel meer. Voor ik ook effectief een 9200 of 100/100 aankoop, is het misschien ook nuttig om te weten welke invloed zo'n eindtrap heeft op het geluid. Hoor je veel verschil als je bv. een access of studio aansluit op een 9200 en nadien op bv. een mesa poweramp? Ik zou denken dat het verschil in geluid vooral aan de instellingen op de preamp ligt, maar het lijkt me logisch dat ook de eindtrap een rol speelt. Ik weet er dus echt niks van. Wie geeft mij een snelcursus rack gear? Eeuwige dank!

hole
11 mei 2010, 14:02
Wie geeft mij een snelcursus rack gear?

"There's always room for more" ..

da's ongeveer wel de samenvatting van het geheel

that90sshow
11 mei 2010, 14:12
Hehe, zal er mij dan direct ook maar al een ruime flightcase bijnemen... :cooler:

Liquid_Metal
11 mei 2010, 16:07
Zeer nuttige antwoorden, dank u!

@Johannes: privébericht? Zeker van? Ik zie niks :-)

Naast de jmp-1, ada mp-1 zet ik dan ook de H&K access en de mesa studio op m'n lijstje. Op de Belgische kapaza (want ik ben zelf belg) staat er een H&K te koop voor 350 euro. Wat denken jullie van die prijs? Ik vind er ook een mesa studio voor 745 euro. Da's voor mij sowieso teveel geld, maar hij zou in nieuwstaat verkeren. Wat zijn vandaag de dag dan redelijke prijzen voor een studio?

Johannes biedt dus ook een Studio aan. Volgens mij voor flink wat minder. Als ik jou was zou ik hem ff pm'en.

signsofzodiac
11 mei 2010, 19:06
Ok, ik weet al veel meer. Voor ik ook effectief een 9200 of 100/100 aankoop, is het misschien ook nuttig om te weten welke invloed zo'n eindtrap heeft op het geluid. Hoor je veel verschil als je bv. een access of studio aansluit op een 9200 en nadien op bv. een mesa poweramp? Ik zou denken dat het verschil in geluid vooral aan de instellingen op de preamp ligt, maar het lijkt me logisch dat ook de eindtrap een rol speelt. Ik weet er dus echt niks van. Wie geeft mij een snelcursus rack gear? Eeuwige dank!

Ik zou eerst eens googelen op EL34 vs 6l6 vs EL84 voor verschillen in type eindbuis. Dat zijn niet de enige drie smaken maar het is een begin.

Liquid_Metal
11 mei 2010, 19:39
Preamp doet inderdaad het meeste met je geluid, maar ik was stomverbaasd toen ik mijn (geruilde) Peavey Classic 50/50 (50 watt EL84) naast een ENGL 930/60 (30/60 watt 6L6) zette. Zelfs op laag volume was het verschil duidelijk merkbaar en hoe harder de boel ging, hoe duidelijker het werd. Absoluut 6L6 voor mij :D.
Maar er is natuurlijk meer verschil tussen beide eindtrappen en dat moet je niet onderschatten.

signsofzodiac
11 mei 2010, 19:48
Zelf ook absoluut een 6l6-liefhebber, alhoewel ik de H&K VS250 (el84) en de VHT 2502 (EL34) ook weer te gek vind. Eindbuizen geven een richting, maar het type is niet zaligmakend...