PDA

View Full Version : oefeningen voor power chords?



dr1ez
9 mei 2010, 18:34
Hallo

Ik heb moeilijkheden om power chords te kunnen spelen.
Als ik 1 fret helemaal dichthoud met mijn wijsvinger heb ik bv moeite om mijn ringvinger 2 fretten verder fatsoenlijk te plaatsen.
Is dit abnormaal? Want op het net lijkt het allemaal zo easy.
Hun vingers staan allemaal netjes recht als ze het spelen, bij mij gaat het eerder scheef /// .
Graag wat tips :-)

TimS
9 mei 2010, 18:48
Is normaal hoor, de meeste mensen die geen gitaar spelen kunnen hun vingers niet zo houden. Het is misschien een idee om wat hoger op de hals te beginnen, daar zitten de frets dichter bij elkaar. Je kunt dan zoiets doen:




E||--------------------------|--------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|
G||--14----------13----------|--12----------11----------|
D||--14----14----13----13----|--12----12----11----11----|
A||--12----14----11----13----|--10----12-----9----11----|
E||--------12----------11----|--------10-----------9----|



------------------------|----------------------|----------------------|
------------------------|----------------------|----------------------|
--10----------9---------|--8---------7---------|--6---------5---------|
--10----10----9----9----|--8----8----7----7----|--6----6----5----5----|
---8----10----7----9----|--6----8----5----7----|--4----6----3----5----|
---------8---------7----|-------6---------5----|-------4---------3----|


----------------------||
----------------------||
--4---------3---------||
--4----4----3----3----||
--2----4----1----3----||
-------2---------1----||

-=JEROEN=-
9 mei 2010, 19:36
Ook een kwestie van lenigheid. Sommige hebben zelfs moeite met 1 fret ertussen. Een andere goede oefeningen is om je dikke E snaar naar een D te stemmen (drop D noemen ze dat) en dan speel je met 1 vinger plat al een powerchord. Vervolgens ga je riffs spelen waar je snel wisselt van akkoord door afwisselend wijs en ringvinger te gebruiken. Bijv: http://www.youtube.com/watch?v=Rmygr0sAmLM Op deze manier krijg je wat meer rek/lenigheid/kracht.

BW87
9 mei 2010, 20:53
ik heb eerst geleerd om gewoon met 2 vingers die snaren in te duwen, en later met 1 vinger,
dat is gewoon veel oefenen en vaak doen, als je bv tv kijkt kun je ondertussen proberen om dat te doen,


ikzelf stel voor om niet alleen de techniek te oefenen maar ook de theorie tegelijk, door bv een lied te pakken, bv C>Am>F>G>D en dat om te zetten in je hoofd naar power chords, en dan van die power chords de techniek oefenen

rudolf
10 mei 2010, 11:26
Ik vraag me altijd af of één van de twee methodes beter is.

wijsvinger + ringvinger

of

wijsvinger + ringvinger en pink

Ik ben begonnen met de eerste methode maar nu ben ik me de tweede methode aan het aanleren, maar maakt het eigenlijk iets uit?

Exi
10 mei 2010, 11:53
De laatste geeft een wat voller/rijker geluid en het is naar mijn mening wel een aanrader om ze zo te spelen. Na even oefenen gaan die ook als vanzelf.
De volgende stap wordt dan barré akkoorden en zo ga je steeds een stapje verder.:ok:

rijsberman
10 mei 2010, 12:50
Ik vraag me altijd af of één van de twee methodes beter is.

wijsvinger + ringvinger

of

wijsvinger + ringvinger en pink

Ik ben begonnen met de eerste methode maar nu ben ik me de tweede methode aan het aanleren, maar maakt het eigenlijk iets uit?

Ik vind de tweede methode eigenlijk makkelijker. Maar als relatieve N00B blijven snelle wisselingen lastig om strak te spelen. Ben nu bezig met Greenday, American idiot. En dat is (ff snel uit m'n hoofd) zoiets, met een aardig tempo er in:


e||----------------------------|----------------------------|
B||----------------------------|----------------------------|
G||---------7-7-7-----7--------|---------7-7-7-----7--------|
D||---7-7-7-7-7-7-5-5-7--7--5--|---7-7-7-7-7-7-5-5-7--7--5--|
A||---7-7-7-5-5-5-5-5-5--7--5--|---7-7-7-5-5-5-5-5-5--7--5--|
E||---5-5-5-------3-3----5--3--|---5-5-5-------3-3----5--3--|

TimS
10 mei 2010, 13:14
Ik vraag me altijd af of één van de twee methodes beter is.

wijsvinger + ringvinger

of

wijsvinger + ringvinger en pink

Ik ben begonnen met de eerste methode maar nu ben ik me de tweede methode aan het aanleren, maar maakt het eigenlijk iets uit?
Ligt aan wat je speelt, maar 90% van de tijd gebruik ik wijsvinger + ringvinger + pink. Maar als je zoiets speelt:



E||----------------------||
B||----------------------||
G||----------------------||
D||--7----7----9----7----||
A||--7----7----7----7----||
E||--5----5----5----5----||

Kan je weer beter wijsvinger + ringvinger gebruiken omdat je je pink nodig hebt voor een B.

Soms is het ook handig om je wijsvinger + middelvinger + ringvinger te gebruiken, dan kun je je pink heel vrij bewegen.

Maar als het nu nog niet goed lukt zou ik gewoon met wijsvinger + ringvinger + pink oefenen, dat is de gemakkelijkste manier om de power chords goed te laten klinken.

Vergeet ook niet je wijsvinger licht op de rest van de snaren te leggen om te dempen, dan kan je lekker hard aanslaan.

Stretch
10 mei 2010, 19:30
Ik snap precies wat je bedoelt, had hetzelfde probleem.

ben gewoon het meest cliché riffje gaan spelen, smoke on the water.

Als je deze oefent zul je merken dat ik pakken van de powerchords steeds makkelijker gaat en uiteindelijk, kan je het ook voor andere nummers gebruiken!

Jordii
16 mei 2010, 09:54
Smoke On The Water:
http://www.guitarnewbie.net/guitar/images/smoke-on-the-water.gif
Power Chords? :???:

Edit: Het is wel een verhoogde versie van Smoke On The Water. :(

Harald
16 mei 2010, 10:36
Ik weet niet wie die smoke on the water getabbed heeft, maar enige voorzichtigheid is op zijn plaats...

Jordii
16 mei 2010, 11:00
Oh, die versie klopt ook niet nee, maar ik bedoel, ik speel die nooit met power chords.


|-----------|
|-----------|
|--0-3-5----|
|--0-3-5----|
|-----------|
|-----------|Misschien ook handig: http://www.justinguitar.com/en/BC-016-PowerChords1.php
Ik had in het begin vooral moeite met het dempen, maar door het veel te spelen gaat dat nu automatisch.

Harald
16 mei 2010, 12:40
Strictly speaking eigenlijk zo:




|-----------|
|-----------|
|----3-5----|
|--5-3-5----|
|--5--------|
|-----------|

En gewoon blokken met de ring en middelvinger, ipv alle dubbelgrepen netjes met 2 vingers te spelen. Zag zoveel verschillende versies voorbijkomen dat ik maar eens een videootje met Blackmore gezocht heb. Waar het idee om dat met powerchords te spelen vandaan komt snap ik niet echt. Als we die dingen nu gewoon eens helemaal afschaffen :seriousf: Vroeger leerde je gewoon Cocaine van JJ Cale (al zijn dat strikt genomen weer geen powerchords)

driftkop
19 mei 2010, 20:12
Oh, die versie klopt ook niet nee, maar ik bedoel, ik speel die nooit met power chords.


|-----------|
|-----------|
|--0-3-5----|
|--0-3-5----|
|-----------|
|-----------|

En dan natuurlijk met je vingers plukken, niet met een plectrum. :ok:

5150II
19 mei 2010, 21:33
Smoke on the water kan dus natuurlijk makkelijk 'omgebouwd' naar powerchords door steeds de hoge noot van de 2 als grondtoon te zien en een octaaf lager met je wijsvinger te pakken.
(ik neem aan dat je dat doet)