PDA

View Full Version : Volumepot brom



Hendriks
9 mei 2010, 18:15
Ik heb nieuwe pots in mjn strat gezet , nu krijg ik als ik de volumepot in de middenstand zet een enorme brom , als ik verder draai verdwijnt het weer.
Elementen zijn Kinmans ,potmeters van CTS .
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt , iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik heb al een andere potmeter geprobeerd maar de brom blijft.

Plant
9 mei 2010, 18:58
Zou je een foto willen posten waarop de potmeter en bedrading duidelijk te zien zijn.

Het feit dat de brom het hardst is in het regelbereik (waar dus de impedantie richting de output het hoogst is) duidt erop dat het instraling in de potmeter of in de bedrading naar de output is. Is de potmeterbehuizing wel van metaal of de cavety in de gitaar shielded?

Hendriks
9 mei 2010, 19:07
De cavety is geshield en de potmeter is van metaal . Je hebt het over straling?
Ik heb al heel wat strats gewired en dit probleem is nieuw voor mij.

Hendriks
9 mei 2010, 19:21
de draad die van de middelste lug van de pot naar de output loopt is een omwonden de buitenste zit op de aarde van de pot , dit zat al in de gitaar , normaal doe ik het zelf met 2 seperate draden , kan dit ook van invloed zijn?

Ik ga deze week alles maar eens helemaal opnieuw solderen en alle draden vervangen , ik moet zowiezo de switch vervangen (defect).

aaronstonebeat
9 mei 2010, 21:48
Ik had laatst hetzelfde (eigenlijk fikse brom als het volume niet helemaal open of dicht stond). Bij controle bleken er toch wat chasisdelen contact te maken met de signaalkant. Zodra dat was hersteld, was de brom verdwenen.

Hendriks
9 mei 2010, 21:59
Dat moet het wel zijn , ik heb op de Techsite van Kinman gekeken en alles is goed aangesloten . Ik ga alles nog maar eens opnieuw doen .
@ Aaron , waar maakten de chassisdelen contact?

aaronstonebeat
9 mei 2010, 22:09
Via een draad van een van de pickups. Zelfgemaakte pickups, dan kom je wel eens gekke dingen tegen die je niet zo gauw bij fabrieksspul ziet ;) 't Zat in ieder geval niet in de buurt van de potmeter, en toch deed die er raar van.

no 1 hops
10 mei 2010, 09:25
wat bij shielden nog wel eens gebeuren wil is dat een draad door de lug van een potmeter toch nog net de shield raakt met alle gevolgen van dien.
ook heb ik eens meegemaakt dat de metalen hendel van de 5 standen switch toch nog net de folie kon raken die tot aan de gleuf van de uitsparing ervoor in de slagplaat zat.

wel gek trouwens dat de brom pas bij het draaien ontstaat.
je zou haast denken dat de potmeter ergens een kortsluiting heeft op de loper of het loopvlak.

het snelste ontdek je het denk ik door even een nieuwe pot te monteren

Hendriks
10 mei 2010, 11:55
Ik heb al een andere pot gemonteerd , zonder succes.

Hendriks
11 mei 2010, 14:45
Yes , klaar.
Slagplaat geshield , gemonteerd, aangesloten ,...... en alles werkt , eerst dacht ik dacht de amp stuk was , maar hij is nu echt stil , heerlijk .