PDA

View Full Version : [Beginner] Wat vragen



FlameDude
9 mei 2010, 13:41
Ik wil graag kennis leren maken met pedalen en effecten. Niet omdat ik me set slecht vind, maar om gewoon uit te proberen of ik nog een betere sound kan krijgen. Maar ik weet totaal niet wat alles betekent. En ik wil graag een pedal dat je van clean naar distortion kan dus bijvoorbeeld van een akoestisch deuntje naar een punkriff. En wat is de goedkoopste looppedal? Ik heb een Epiphone SG met een Cube 20x.

http://www.thomann.de/nl/ibanez_ts7_tube_screamer.htm Wat is dit bijvoorbeeld?

RoelSmoel
9 mei 2010, 13:58
Boss FS5u footswitch kopen en die aansluiten met een kabel op de "footswitch" input op je 20x.

hezz
9 mei 2010, 14:00
'Akoestisch' gaat sowieso niet lukken op een elektrische gitaar (experts zullen zeggen "piezo brug blablabla" maar jullie snappen wat ik bedoel.).

Om van een clean sound naar een overdrive/distortion te gaan kun je inderdaad een overdrive/distortion pedaal gebruiken. De Tubescreamer is eentje die heel populair is en veelgebruikt, voornamelijk ook als extra boost (dus om tijdens een nummer waar je al een overdrive gebruikt bijv. alleen de solo net wat meer pit te geven). Je kunt het zo goedkoop of duur maken als je maar wilt. Qua budget-vriendelijke pedalen hoor ik (van anderen en naar eigen oren) enorm veel goeds over de Danelectro pedalen en de Digitech Bad Monkey. Probeer als het kan zoveel mogelijk uit, elk pedaal klinkt en reageert toch wel net wat anders.

Loops weet ik helaas niet zoveel vanaf.

edit: Én je kunt inderdaad een footswitch aansluiten, ik wist niet door dat dat mogelijk was op de 20x. ;)

EvenFlow
12 mei 2010, 20:29
Oke laat ik er vanuit gaan dat je nog niks weet.

Je hebt een hele reeks verschillende soorten effect pedalen.
Van simpele overdrive tot harmonizers en talkboxes.

Om het simpel te maken heb ik hier een lijstje met de meest belangrijke soorten pedalen.

Filter effects
Deze werken met de frequencies van je gitaar geluid.
- Wah Wah Dunlop Crybaby
- Phaser Electro harmonix phase shifter

Ze geven een wat funky geluid. De cry baby hoor je op heel veel solo's in combinatie met een overdrive/distortion. (slash, metallica, john fruciante, tom morello, zack wylde etc)

Compressors
Compressors werken wat ingewikkeld en zijn nauwelijks hoorbaar. In het kort maken ze je geluid wat smoother en krijg je meer sustain. Hij pept te zwakke signalen op en te harde signalen maakt ie zachter. Als je dus eerst een vet powerchord aanslaat en daarna een paar losse noten, dan zullen je losse noten net zo hard klinken als dat powerchords. Erg handig vind ik

Overdrive & Distortions
Hier had je het zelf al over. Overdrive is een meer bluesy en vintage geluid. Als beginnend gitarist is een goede Distortion meer aan te raden. Vaak zul je ervaren dat een overdrive niet 'genoeg' is. Later als je een ouwe lul bent koop je er uiteindelijk toch wel een.
-overdrive: Ibanez Tube Screamer
-distortion: Boss DS-1 of Big Muff Pi (wat harder en meer fuzzlike

Let er bij distortion wel op dat je niet voor het goedkoopste gaat. Vooral bij distortions is dit heel goed te horen namelijk. Er is niets zo vervelend als luisteren naar een gitarist met een slechte distortion. Ik raad je de Big Muff PI aan.

Equalisers
Deze zul je nog neit erg nodig hebben. Op je amp zit ook een 3 band EQ. (bass, mid, high). EQ pept bijvoorbeeld je bass omhoog en je mids naar beneden. spreekt allemaal erg voorzich.

Pitch Effect
Deze veranderen de werkelijke noot van je gitaar. Je kunt bijvoorbeeld je hele gitaar geluid een octaaf hoger of lager zetten. of sub/upper octaven bij je oorspronkelijke geluid voegen voor een orgel achtige sound. De Digitech Whammy is het meest bekende pitch pedaal. Luister maar eens naar Jack White, Muse, Tom Morello etc.

Modulatie Effect
Deze effecten zijn eigenlijk een combinatie van delays, pitch en filter. Ze maken je geluid wat vreemder en interessanter karakter. Ze kunnen je geluid bijvoorbeeld wat dromerig maken, of je het idee geven van een voorbijvliegend vliegtuig.
Flanger voorbijvliegend vliegtuig geluid
Chorus dromerig spacend geluid.

Level controllers
Deze hebben te maken met het volume van je gitaar.
Tremelo zet je volume heel snel hardzachthardzachthardzachthardzachthardzacht of aanuitaanuitaanuitaanuitaanuitaanuit zetten.
Volume pedaal geeft je de mogenlijkheid het volume met je voet te bedienen.
Noise gates laten enkel geluid door harder dan een bepaald level. (dus geen ruis etc)
Limiters omgekeerde van een noise gate. Deze haalt te harde signalen weg.

Echo/reverb effect
Geeft jet het geluid alsof je in een kerk gitaar aan het spelen bent of in een lange tunnel.
Delay echo geluid. PLING..pling..pling..pli..pli...pl..p.......
Reverb alsof je in een kerk, grot, tunnel, hal etc bent.

Digitale multieffecten
koop deze maar gewoon NIET

Als je meerdere effecten hebt/gaat kopen hou ze dan in de volgorde zoals hier genoemd. Dus bijvoorbeeld Gitaar > cry babay > dyna compressor > tube screamer > etc etc.

Voor alles geld, eerst TESTEN en zelf oordelen wat je lekker vind klinken.
en nogmaals, probeer zo min mogelijk digitale dingen te kopen.

Voor de rest is het up to you.

schizo910
12 mei 2010, 21:30
Digitale multieffecten
koop deze maar gewoon NIET


Iemand die nog niets weet van de diverse effecten zou ik niet zo hard van de digitale multieffecten afhouden. Het kan juist een mooie start zijn om de diverse effect mogelijkheden te leren kennen. Zodra je ermee bekend bent kan je altijd nog zoeken naar de juiste losse spullen. Sowieso vind ik het afraden van digitale spullen een beetje vreemd. Je hebt net zo goed analoog spul dat voor geen meter klinkt.

Kim Wilson
12 mei 2010, 21:34
Mee eens. Juist zo'n multi-effectbak is voor een beginner ideaal. Die is nog niet zo ver dat ie de nuanceverschillen tussen een goed en een minder goed pedaal hoort, dus qua geluidskwaliteit hoeft het nog geen top of the bill. Maar ondertussen kan hij wel stoeien met allerlei verschillende effecten. En als je zo'n bak tweedehandds koopt, hoef je er ook niet veel op te verliezen als je hem uiteindelijk wegdoet.

Herman
12 mei 2010, 21:41
+1 Voor de multi-bak. Ik zou er nu geen meer willen, maar het was voor mij best verhelderend om met m'n Korg effectenbak (AX1000g? oid) te spelen in het begin. En als je hem 2e hands koopt, verpats je hem ook zo weer voor vrijwel hetzelfde geld!

Kuhrtje
13 mei 2010, 17:05
Ik heb een RP50 van Digitech en hoor er toch wel veel positieve geluiden over hoor. Ik heb hem aangesloten op mijn Cube 15 die juist alle effecten mist, nu kan ik wel chorus of flanger, delay en reverB toevoegen. Ik ben dan ook wel een beginner, maar kan er toch best wat vette geluiden uitkrijgen.

M Kactus
13 mei 2010, 17:43
Oke laat ik er vanuit gaan dat je nog niks weet.

Zo, hulde voor de post! Een lange en informatieve post. Staat zo'n beetje alles in wat de TS kan willen weten :)
Maar net als de rest zou ik toch ook willen opmerken dat digitale multieffecten net ideaal zijn. Niet alleen voor beginners, want er is ook gevorderd spul wat erg mooi is. In die val trappen wel meer mensen, alles op een hoop gooien.

EvenFlow
13 mei 2010, 18:02
Zo, hulde voor de post! Een lange en informatieve post. Staat zo'n beetje alles in wat de TS kan willen weten :)
Maar net als de rest zou ik toch ook willen opmerken dat digitale multieffecten net ideaal zijn. Niet alleen voor beginners, want er is ook gevorderd spul wat erg mooi is. In die val trappen wel meer mensen, alles op een hoop gooien.

Ach, is ook allemaal wel waar. Als beginner is dat allemaal erg leuk. (zo begon ik ook) maar ik had na 3 weken al enorme spijt. Al geef ik toe dat er een paar digitale effectenbakken zijn met een enorm goed geluid. Vooral Line 6 en TC electronics doet dat erg goed. Maar qua distorion/overdrive is een multi bak echt bagger. IMO.

Kim Wilson
14 mei 2010, 13:13
Nu is een Line6 M9 of M13 geen beginnersding, maar daar zitten toch echt wel serieuze overdrives en distortions in. Niks niet digitaal geluid, maar gewoon eerlijk en organisch. Met die twee producten heeft Line6 toch wel laten zien dat digitaal ook echt goed kan klinken.

Jorisch
14 mei 2010, 17:58
Zit op die cube niet al de meest gebruikte effecten?

Zoja zou ik idd die footswitch gebruiken en misschien een leuke wah wah kopen voor niet teveel geld

Ik zou ook is kijken naar bands/muzikanten die je tof vind wat voor spul die gebruiken qua effecten, dan kan je beginnen om daar is iets van te spelen. Als je bijvoorbeeld erg fan bent van RHCP of Nirvana zou ik gelijk een (EHX) chorus kopen om maar wat te noemen, is allemaal makkelijk te googlen/wikipediaën

timkermans
14 mei 2010, 18:15
nu is een line6 m9 of m13 geen beginnersding, maar daar zitten toch echt wel serieuze overdrives en distortions in. Niks niet digitaal geluid, maar gewoon eerlijk en organisch. Met die twee producten heeft line6 toch wel laten zien dat digitaal ook echt goed kan klinken.

+1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

FlameDude
25 mei 2010, 14:34
Maar dan heb ik nog een vraag want op mn versterker heb ik al overdrive, distortion, chorus, flanger, tremelo, reverb, delay? En ik neem aan dat op elke versterker wel een ingebouwde overdrive & distortion mode zit..

driftkop
25 mei 2010, 18:15
Maar dan heb ik nog een vraag want op mn versterker heb ik al overdrive, distortion, chorus, flanger, tremelo, reverb, delay? En ik neem aan dat op elke versterker wel een ingebouwde overdrive & distortion mode zit..

Wat is de vraag nu? :???:

FlameDude
26 mei 2010, 20:58
Wat is de vraag nu? :???:
Waarom je 100.000 verschillende pendalen hebt voor dingen die al op de meeste versterkers zitten.

schizo910
26 mei 2010, 21:39
Waarom je 100.000 verschillende pendalen hebt voor dingen die al op de meeste versterkers zitten.

Omdat op de meeste versterkers buiten een reverb en de natuurlijke oversturing helemaal geen effecten zitten. Dit is slechts het geval bij veel digitale amp(je)s...

Oh en het is pedaal...

http://img92.imageshack.us/img92/5850/pendaalcl8.jpg

misterguitarfreak
30 mei 2010, 11:37
:hippie: Wel die ingebouwde effecten deugen niet altijd en dan is zo'n pedaaltje toch handig. Naar mijn ervaring werkt een pedaalje ook veel beter.
Ik heb wel een vraagje ik wil een betere disortion kopen maar ik twijfel een beetje tussen deze twee. De prijs doet er niet toe.
-Boss disortion ds-1
-marshall guv'nor
welke raden jullie aan:???:

BillyG
30 mei 2010, 11:41
de marshall

misterguitarfreak
30 mei 2010, 16:11
Die leek mij ook het beste :rockon:
Dan ga ik hem waarschijnlijk nemen maar ik heb ook een big muff gezien en die schijnt beter te zijn
weet niet goed wat te nemen

Dick Wolkendeck
30 mei 2010, 16:57
Die leek mij ook het beste :rockon:
Dan ga ik hem waarschijnlijk nemen maar ik heb ook een big muff gezien en die schijnt beter te zijn
weet niet goed wat te nemen

Nou beter... smaak. De Marshall is wat strakker, de Muff is meer fuzz.

misterguitarfreak
30 mei 2010, 21:02
Ok bedankt dan ga ik voor de marshall
strakker lijkt me beter :cheerup: om te scheuren :punk:
gitaarnet rules

Dick Wolkendeck
31 mei 2010, 11:19
Ok bedankt dan ga ik voor de marshall
strakker lijkt me beter :cheerup: om te scheuren :punk:
gitaarnet rules

Gary Moore heeft ook veel met die Marshall Guv'nor gespeeld.

http://www.marshallamps.de/scene/interviews/garymmain.htm

Of all the various tones that have been heard on Gary's records, the sounds on the Still Got The Blues album are the most asked about by fans on a regular basis. During 1989 the JTM Reissue series was in the final stages of development, and Gary received an early production model [RI 001 1X] at the start of the initial recordings that would become the 'Still Got The Blues' album.
Used in conjunction with a 1959 Les Paul Standard, a Marshall Guv'nor pedal, and a 1960B 4x12" cab loaded with Electrovoice 12" speakers, it became the featured tone of the album, heard on nearly all the tracks including the title track. http://www.marshallamps.de/scene/interviews/images/GM_amp2.jpg

Gary: "One of the guys from Metallica goes up to [producer] Bob Rock and says, 'This is the sound I want,' and plays him 'Oh Pretty Woman' from Still Got The Blues. Then they proceed to go through all these pre-amps and processors to achieve it.
I felt I should write and say, 'That's not how to do it. You've got the money now guys, go out and buy a '59 Les Paul, a Guv'nor pedal and a JTM45!"

misterguitarfreak
31 mei 2010, 16:45
cool:soul: