PDA

View Full Version : Egnator Rebel 30



hendri1600
8 mei 2010, 22:55
Beste mensen,

Sinds kort ben ik een beetje aan het rondneuzen voor een andere gitaarversterker. Ik speel momenteel over een combo en wil de overstap maken naar top/cabinet.

Vandaag even een aantal bakken getest, een viertal willekeurige verschillende versterkers geprobeerd zonder vooraf info in te winnen. Een versterker moet je liggen vind ik en als je er zonder voorkennis induikt is je indruk meestal de beste.

Heb de volgende versterkers uitgeprobeerd:
- Egnater Rebel 30
- Engl Firebird 60
- Marshall vintage moderns
- Randall (type ff kwijt)

De marshall en randall voldeden niet aan wat ik zoek in een versterker dus deze had ik snel afgetest.

De Engl had ik vooraf mijn twijfels over omdat deze (dacht ik) veel in Metal muziek wordt gebruikt. Ik was blij verrast met de "clean" van deze versterker. Erg goed, enige nadeel is dat er geen reverb in deze bak zit. Het tweede kanaal is inderdaad erg "zwaar".

Maar dan: nooit van gehoord maar mijn bek viel er van open: De Egnator Rebel 30. Een 30 watt top met 4x12 inch speakers. Echt snoeihard (wattage zegt dus niet alles). Maar de clean, ik was er van onder de indruk!! Een mooie (digitale) reverb er in en een uitstekende 2e kanaal voor je overdrive. Wat een verrassend goede bak!!

Echter ik had nog nooit van dit merk gehoord (schijnt ook niet zo oud te zijn). Ik ga nog meer versterkers testen maar deze staat nu als kanshebber hoog op mijn verlanglijstje.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die gebruikerservaringen hebben met deze bak??



http://images.thomann.de/pics/prod/238646.jpg

rijsberman
9 mei 2010, 01:49
Zelf geen ervaring mee, maar ik ben 'm al wel veel tegengekomen op mijn amp zoektocht. Egnater heeft al lang een erg goede naam in de VS als boutique bouwer, beetje zoals Koch bij ons, zeg maar (maar dan met z'n eigen sound natuurlijk). Ik ben vooral benieuwd naar de Tweaker van Egnater, bijna dezelfde, 20 watt, maar dan alleen met 6L6, dus zonder de 6L6/EL84 tubemix die wel op de Rebel zit.

bass blom
9 mei 2010, 10:52
ik vind dan juist die tubemix een interessante extra!

heb de renegade getest en ga zeker de rebel 30 ook een keer aan de tand voelen.

Mr. Dynamite
9 mei 2010, 11:36
Ik heb hem laatst getest en ik was echt heel verbaasd van dit kleine beestje!
Wel heeft hij met humbuckers denk ik wel moeite clean te blijven in een band maar het is zeker wel mogelijk :)

Die Randall, ik neem aan dat je de RH50T bedoelt is trouwens voor zijn geld een echte aanrader. Ik heb er ook 1 gehad en was er wel erg tevreden mee. Totdat hij stukging maar dat is gewoon pech hebben.

hendri1600
10 mei 2010, 09:46
Ok, ik vind het echt een briljant mooie versterker. Alleen heb ik mijn twijfels bij het wattage (30, al hoeft dat niets te zeggen).

Ik speel in een band die voornamelijk op tentfeesten en in kroegen speelt. Blijf ik dan wel overeind met zo'n versterker. Tentfeesten wordt je flink uitversterkt dus volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn, toch?

rijsberman
10 mei 2010, 09:51
ik vind dan juist die tubemix een interessante extra!

heb de renegade getest en ga zeker de rebel 30 ook een keer aan de tand voelen.

Het schijnt slechts een subtiel verschil te zijn. Op de joetjoep filmpjes is het bijna niet te horen, al zegt dat niet veel. Het enige verschil is dan ook echt de buizen. Mensen verwachten vaak een groter verschil op basis van ervaring met losse versterkers, maar dat zit kennelijk ook in de voicing van die versterker.

Thiez
10 mei 2010, 10:06
Als je de fireball wel tof vond maar reverb miste en hem wat te hard vond. Zou ik zeker eens de engl screamer uitproberen. Een mooi 50 watt buizentopje met reverb. Redelijk compact ook.

Diederik89
10 mei 2010, 12:24
Ik heb geen ervaring met de Rebel 30, maar wel met Egnater. Heb zelf een Tourmaster 4100 top en die is echt fantastisch! Egnater is een prima merk. :cheerup:

flo123
10 mei 2010, 21:41
Ik heb de Rebel 30 1x12'' combo geprobeerd en vond het een te gekke versterker. Inderdaad snoeihard. Zie mijn verslag hier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2335665&postcount=2

Yek1
11 mei 2010, 00:20
Egnater is een befaamde amp-bouwer.

Ik heb 'm. Prima versterker en features.Van zeer helder clean naar heerlijk hi-gain (geen metal). Verwacht niet al teveel bas uit die ene 12".

Niet gemaakt in USA maar in China, en er zijn behoorlijk wat probleemmeldingen (zie Egnater forum).

30 watt haalt ie alleen met de buis-selector in het midden, niet als je 1 van beide buissoorten kiest.

De 1 tot 30 watt knob is geen attenuator! Hij bepaalt de belasting van de eindtrap, maar niet het volume.

Ezyduck
11 mei 2010, 11:47
Ik heb hem zelf afgelopen vrijdag aan de tand gevoeld. Een heerlijke versterker met veel features. Heel veelzijdig, maar ik vond hem niet karakterloos, vooral het tweede kanaal (drivekanaal). Voor mij kan ie clean hard genoeg, zo lang je dat kanaal maar op 30w draait. Ik ben van plan hem aan te schaffen, maar dan wel als top met een 2x12 kast. Dat geeft hem net wat meer body en volume.