PDA

View Full Version : Afstellen.



snix
8 mei 2010, 20:29
Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het het beste kan oplossen?
Ik heb mijn gitaar (Merkloze Huub Boel uit China) afgesteld. De flageoletten en ingedrukte tonen in 12de positie zijn zo goed als perfect. Zelfs op de 19de fret wijkt het erg weinig af. De B iets lager en de G iets hoger, ook gelukt.
Maar nu klinkt het vals als ik de open snaren zuiver stem en ik sla een akkoord aan. De G-snaar is open zuiver, maar zodra ik in de A aansla (tweede vakje op de G-snaar...) is die veel te hoog. Ook op de B-snaar en de D-snaar klopt het niet helemaal.
Kan dat te maken hebben met de stringtree die ik heb geplaatst op de kop om alle snaren dezelfde hoek te geven na de topkam?
Weet iemand of naast Don Hofstee nog meer links voor het afstellen van een gitaar?

Jeroen.

snaarplukker
8 mei 2010, 21:16
Je moet eerst de open snaren stemmen voordat je kan controleren of je intonatie goed staat.

snix
8 mei 2010, 21:37
Dat begrijp ik...

:-)

Gearjunkie
8 mei 2010, 21:42
Je zegt zelf dat je de G snaar iets hoger heb geïntoneerd. Zou dat er iets mee te maken hebben denk je? ;)

snix
8 mei 2010, 21:50
Good point! Tenminste; dat zou het zijn als ik daar niet al aan had gedacht. Hielp niks...

Liquid_Metal
8 mei 2010, 22:05
eerste waar ik aan denk, is dat je topkam te hoog zou kunnen zijn. Dan krijg je bij indrukken van de eerste paar frets een hele grote hoek. Op hogere frets wordt dat verschil kleiner. Dat kan natuurlijk ook met de bow van je hals te maken hebben.
Het is bij mij altijd een compromis sluiten tussen zuivere lage vakjes en zuivere hoge vakjes. Je moet een soort middenweg hiertussen vinden door het schuiven met de zadels. Maar misschien eens wat met je trussrod spelen? (wel voorzichtig hoor!)