PDA

View Full Version : Smokkelen



Willlem
24 april 2003, 19:47
Om een gitaar vanuit Amerika te laten overkomen kost veeel geld, invoerkosten, belasting etc.
Als je nu zelf, of een vriend van je, naar Amerika gaat, daar een gitaar koopt, wat moet dan betaald worden bovenop de aankoopkosten? Invoerrechten? En zoja, hoeveel? En hoe kunnen ze controleren of een gitaar net gekocht is en als het ware wordt meegesmokkeld?

Swan
24 april 2003, 20:01
zoekfunctie

Luca P
24 april 2003, 20:18
Ik heb mijn gitaar uit de States en ben met gesloten ogen door de douane gelopen.
En daarna naar huis gerend!!

ieme
24 april 2003, 23:45
mijn tip: je kan makkelijker een squier of zo iets meenemen naar amerika daar een gitaar kopen en dan de squier daar laten... tenminste dat is wat de ervaring mij als succesvol geleerd heeft....

Ibanez-player
25 april 2003, 07:13
:grin:

Vai Himself
25 april 2003, 08:22
hmm letten ze als je weggaat niet op wat voor soort gitaar het is ofzo??? ik heb namelijk nog wel een oud afgeragd ibanezje hier staan die geen stuiver meer waard is :razz:

Stringkiller
25 april 2003, 09:05
Ik heb een keer een programma gezien over Schiphol waarbij een kerel met een nieuw gekochte Martin Acoustic gepakt werd. Die kon dus effe flink betalen. Die dingen kosten daar veel minder dan in nederland en je schijnt er dus invoerrechten ofzo over te moeten betalen. Die man hield vol dat ie dat ding al had en hem dus niet in Amerika gekocht had, maar daar trapten ze niet in. Het eerste wat mij te binnen schoot toen ik dat glimmende ding zag was: "Waarom heeft die vent er niet een setje oude snaren opgezet?" Maar goed, misschien helpt dat ook niet, maar het ziet er in iedergeval gebruikter uit.

cas121
25 april 2003, 09:40
wat ik heb begrepen is dat het helemaal niet zo voordelig is om een gitaar uit de states te halen, scheelt wel wat qua prijs maar het beleid in de meeste winkels daar zuigt echt zwaar, je kan meestal niets echt goed uitproberen voor je het gekocht hebt, en dat lijkt me toch wel effe zo handig.. De prijzen die je ziet op internet zijn ook meestal voor gitaren die je uitsluitend kan bestellen, daar moet je m dan zelfs al kopen voordat je je nieuwe gitaar zelf hebt gezien, laat staan bespeeld.
goedkoop importeren doe je door te zorgen dat iemand iets voor je koopt met een amerikaanse creditcard en dan opstuurt, dan betaal je geen invoerrechten, makkelijke manier..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cas121 op 2003-04-25 09:41 ]</font>

FragDaddy
25 april 2003, 09:44
invoerrechten is ook het probleem niet. is maar 2% ofzo. BTW is een veel groter probleem met 19%

ieme
25 april 2003, 09:58
Op je lijst met bagage wordt gewoon GITAAR vermeld, als je dat op de heenreis ook bij je hebt dan is het geen probleem, ik zou dezelfde koffer gebruiken dus gelijksoortige gitaar kopen.... niet een squier heen taylor terug....

Maiden Michiel
25 april 2003, 10:09
Op 2003-04-25 09:44, schreef FragDaddy:
invoerrechten is ook het probleem niet. is maar 2% ofzo. BTW is een veel groter probleem met 19%


Inderdaad, en het is echt gevaarlijk om te proberen langs de douane te komen!!

Harry
25 april 2003, 10:20
als je alleen handbagage hebt kun je vaak zo doorlopen. Douane wordt meestal pas actief als de bagageband vol is.

Butcher
25 april 2003, 11:20
In de VS is het zo dat als jij bijv. in Florida woont en iets online uit California bestelt dat je geen BTW betaalt. Hoe zou dit internationaal gezien geregeld zijn?

By the way, ik ben zelf ook de sjaak geweest. Gitaartje gekocht in 't buitenland, kom terug in Nederland, en de douane vraagt of ik iets aan te geven had. Nee, zeg ik. Nou meneer, mogen we Uw gitaar effe zien. Ok.
Gitaar wordt meegenomen in 't kantoor met een computer, waar ze het serienummer effe natrekten. Gast komt terug en zegt, sorry, maar Uw gitaar heb een buitenlands serienummer. Oftewel, om m'n gitaar mee te kunnen nemen moest ik BTW dokken, invoerrechten, plus een boete omdat ik zei dat ik niets had aan te geven.

Ik ken lui die het wel geflikt hebben, maar het schijnt dat het puur geluk is...

ieme
25 april 2003, 11:25
Huh? nou das wel knap van de douane een kennis van mij die bracht een epiphone lp heen en kwam met een gibson terug! hoe zou te zien zijn aan een serienummer waar hij verkocht is? fender registreerd al die dingen toch niet?

woutB
25 april 2003, 11:45
Op 2003-04-25 09:40, schreef cas121:
goedkoop importeren doe je door te zorgen dat iemand iets voor je koopt met een amerikaanse creditcard en dan opstuurt, dan betaal je geen invoerrechten, makkelijke manier..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cas121 op 2003-04-25 09:41 ]</font>

Dan moet het wel opgestuurd worden als kado en mag het volgens mij ook niet boven een bepaald bedrag uitkomen.

woutB
25 april 2003, 11:46
Op 2003-04-25 09:44, schreef FragDaddy:
invoerrechten is ook het probleem niet. is maar 2% ofzo. BTW is een veel groter probleem met 19%

Weet je dat zeker van die 2% invoerrechten?

woutB
25 april 2003, 11:57
Op 2003-04-25 11:20, schreef Butcher:
In de VS is het zo dat als jij bijv. in Florida woont en iets online uit California bestelt dat je geen BTW betaalt. Hoe zou dit internationaal gezien geregeld zijn?


Het is een land dus de BTW zit al in de prijs(als jij iets bij de Wehkamp:)besteld komt er toch ook geen BTW bij? het zit er namelijk al in)alleen als je iets koopt uit het buitenland(eeg niet meegerekend)komt het voor jou land toepasbare tarief er bovenop.

De BTW in USA is zo wie zo een stuk lager dan hier. daarom lijkt(is) het daar een stuk goedkoper

Ibanez RuleZ
25 april 2003, 15:05
als het goed is, betaal je, als je iets in de VS koopt, zonder BTW, omdat je dat in Nederland hoort te betalen. je bent ongeveer 12% meer kwijt dacht ik dan de retail prijzen in de VS. Tenminste, zo zou het theoretisch moeten zijn. Of dat klopt in praktijk betwijfel ik.

Harrald

GuitarMaster
25 april 2003, 15:21
Zo'n reisje naar de USA is mij te duur, maar is er ook een goed bedrijf die gitaren naar europa verzend. Ik zat al te kijken bij http://www.musiciansfriend.com (heel goedkoop) maar die shippen alleen binnen de USA.

savecracker85
25 april 2003, 15:43
ik zat te denken om mensen uit amerika een gitaar voor me mee te laten nemen..(aangezien ik daar kennisen heb wonen)...dus dat zij een gitaar voor me meenemen en dan zonder terug gaan..zou dat kunnen zonder gezeur van de douane??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: savecracker85 op 2003-04-25 15:43 ]</font>

GuitarMaster
25 april 2003, 16:05
Als het goed is wel, je kunt zelf toch ook zonder problemen je gitaar meenemen naar het buitenland. Jammer dat ik daar geen kennissen heb.

Antal
25 april 2003, 16:14
Ik begrijp hier dat je dus een squier mee kan nemen naar de States. Dan bij de douane een papier halen dat je je gitaar meeneemt. En dan in de states die Squier inruilen tegen een Fender en mee terugnemen.
Maar noteren die gasten van de douane dan niet het merk en serienummer als je het land uit gaat met die plank? Die gasten zijn toch ook niet achterlijk lijkt mij.

Maiden Michiel
25 april 2003, 16:22
Invoerrechten zijn geloof ik 2,3%

Butcher
25 april 2003, 19:19
Op 2003-04-25 11:57, schreef woutB:
Het is een land dus de BTW zit al in de prijs(als jij iets bij de Wehkamp:)besteld komt er toch ook geen BTW bij? het zit er namelijk al in)alleen als je iets koopt uit het buitenland(eeg niet meegerekend)komt het voor jou land toepasbare tarief er bovenop.

De BTW in USA is zo wie zo een stuk lager dan hier. daarom lijkt(is) het daar een stuk goedkoper


Neen... de BTW zit in de VS niet in de prijs. Als jij in de winkel een pak melk koopt voor $0.99, dan betaal je bij de kassa die 0.99 cent plus BTW. Deze BTW verschilt trouwens per staat. Sommige staten hebben geen BTW, sommige hebben geen BTW op voedsel. In Oregon hebben ze helemaal geen BTW, en in Washington, de staat boven Oregon, hebben ze geen loonsbelasting. Dus je zou in Washington kunnen wonen en werken, en in Oregon de boodschappen kunnen doen.

Dude
25 april 2003, 21:19
Op 2003-04-25 09:05, schreef Stringkiller:
Ik heb een keer een programma gezien over Schiphol waarbij een kerel met een nieuw gekochte Martin Acoustic gepakt werd. Die kon dus effe flink betalen. Die dingen kosten daar veel minder dan in nederland en je schijnt er dus invoerrechten ofzo over te moeten betalen. Die man hield vol dat ie dat ding al had en hem dus niet in Amerika gekocht had, maar daar trapten ze niet in. Het eerste wat mij te binnen schoot toen ik dat glimmende ding zag was: "Waarom heeft die vent er niet een setje oude snaren opgezet?" Maar goed, misschien helpt dat ook niet, maar het ziet er in iedergeval gebruikter uit.


dat was idd erg lachen ja... jaartje of 3 geleden alweer...

Wicked Willy
28 april 2003, 23:40
Mijn gitaarleraar heeft ht op de volgende manier gedaan met een hele gave vintage telecaster:helmaal uit elkaar halen en naar Nederland opsturen. Als je hem in zun geheel opstuurd kan de douane ook nog invoerrechten heffen.

strattie
3 juni 2003, 16:23
hoe duur is dat versturen dan?

Theije
3 juni 2003, 16:41
Sorry maar ik heb al zoveel dingen uit de VS gekocht en op laten sturen (welliswaar geen gitaren) maar ik heb nog nooit maar dan ook nooit invoerkosten of BTW hoeven betalen.

Maar hoe gaat dat dan in z'n werk? ik bedoel hoe gaat de belastingdienst ervoor zorgen dat zij hun geld krijgen?
Jij besteld iets, dat word door het betreffende koeriersbedrijf netjes bij jou afgeleverd, je hebt de verkoper het bedrag plus verzending betaald en dan? wanneer moet je dan die extra shit aan de belastingdienst betalen?

BLOK182
3 juni 2003, 18:41
Zou je een gitaar met bolt on neck in je koffers mee kunnen smokkelen? Body in de ene koffer en nek + wat hardware in de andere? Of vinden ze dat ook een gitaar en moet je alles dokken? (geen idee hoe het geregeld is) Of misschien zou je bijv. de body + hardware mee smokkelen en de nek na laten sturen, klinkt misschien dom, maar zou je zo iets kunnen omzeilen?

FragDaddy
3 juni 2003, 19:16
Sorry maar ik heb al zoveel dingen uit de VS gekocht en op laten sturen (welliswaar geen gitaren) maar ik heb nog nooit maar dan ook nooit invoerkosten of BTW hoeven betalen.

Maar hoe gaat dat dan in z'n werk? ik bedoel hoe gaat de belastingdienst ervoor zorgen dat zij hun geld krijgen?
Jij besteld iets, dat word door het betreffende koeriersbedrijf netjes bij jou afgeleverd, je hebt de verkoper het bedrag plus verzending betaald en dan? wanneer moet je dan die extra shit aan de belastingdienst betalen?

als het een normale koeriersdienst is, als UPS bijvoorbeeld, dan wordt het pakketje gewoon ingeklaard bij de nederlandse douane. aan de hand van de pakbon kijkt men dan wat er in zit en wat de waarde is. daaroverheen wordt invoerrechten en belasting betaald (BTW).

het is echt heel simpel en gebeurt bij alles wat van buiten de EU verscheept wordt.

iam
3 juni 2003, 19:20
geld dit voor rusland ook? dat is toch EU nu?
dus een shamray naar eigen specificaties kan wel :)

Wilson
3 juni 2003, 19:23
uhhh rusland is geen eu hoor...

rusland is daar nog steeds te :evil: voor

iam
3 juni 2003, 19:25
lol

nuja schijnt dus wel dat je die shamray zonder moeite in europa krijgt (lees zonder douanekosten)
lees eens de thread op harmony-central...

Theije
3 juni 2003, 19:49
Sorry maar ik heb al zoveel dingen uit de VS gekocht en op laten sturen (welliswaar geen gitaren) maar ik heb nog nooit maar dan ook nooit invoerkosten of BTW hoeven betalen.

Maar hoe gaat dat dan in z'n werk? ik bedoel hoe gaat de belastingdienst ervoor zorgen dat zij hun geld krijgen?
Jij besteld iets, dat word door het betreffende koeriersbedrijf netjes bij jou afgeleverd, je hebt de verkoper het bedrag plus verzending betaald en dan? wanneer moet je dan die extra shit aan de belastingdienst betalen?

als het een normale koeriersdienst is, als UPS bijvoorbeeld, dan wordt het pakketje gewoon ingeklaard bij de nederlandse douane. aan de hand van de pakbon kijkt men dan wat er in zit en wat de waarde is. daaroverheen wordt invoerrechten en belasting betaald (BTW).

het is echt heel simpel en gebeurt bij alles wat van buiten de EU verscheept wordt.

Maar wanneer betaal ik dat dan? want het product zelf heb ik dan inmiddels al lang betaald per credit card.

maarten
4 juni 2003, 00:25
dude, ik was laatst naar musicstore geweest, en had mijn ibbi bij me in een gigbag en een top , dus bij de security moest ik ff laten zien wat ik had en mocht ik zelf invullen wat ik bij me had.. dus die vent zegt: schrijf t merk op.. ok i kdoe dat

dus op t papier stond op een lijstje: peavey versterker, ibanez gitaar

en toen ik weer naar buiten liep keken ze alleen ff vluchtig naar de headstock..

dus ik had net zo goed een of andere dikke prestige erin kunnen proppen als ik ergens in een oefenhok stiekum de gitaar verwissel.. of niet?

lijkt me wel wicked om te doen, maar ik krijg t niet over mn hartje om zoiets te jatten.. maar al je er zo over nadenkt.. t kan makkelijk.... :D

Ash ketchum
4 juni 2003, 11:21
Wat je ook kan doen is een squier meenemen naar de states, daar de fender versie halen en vervolgens de halzen en halsplaatjes verwisselen. Fender neck vooruit sturen en met je "squier" door de douane wandelen. :lol:
Op serienummers kunnen ze je dan niet pakken. De squier body kan je eventueel in de states laten of nog later laten opsturen naar Nederland.

Jeee
4 juni 2003, 11:28
Maar wanneer betaal ik dat dan? want het product zelf heb ik dan inmiddels al lang betaald per credit card.


dat betaal je wanneer men het pakje bij jou thuis komt afleveren.

Tujuh
18 mei 2005, 14:36
Sorry maar ik heb al zoveel dingen uit de VS gekocht en op laten sturen (welliswaar geen gitaren) maar ik heb nog nooit maar dan ook nooit invoerkosten of BTW hoeven betalen.

Maar hoe gaat dat dan in z'n werk? ik bedoel hoe gaat de belastingdienst ervoor zorgen dat zij hun geld krijgen?
Jij besteld iets, dat word door het betreffende koeriersbedrijf netjes bij jou afgeleverd, je hebt de verkoper het bedrag plus verzending betaald en dan? wanneer moet je dan die extra shit aan de belastingdienst betalen?

als het een normale koeriersdienst is, als UPS bijvoorbeeld, dan wordt het pakketje gewoon ingeklaard bij de nederlandse douane. aan de hand van de pakbon kijkt men dan wat er in zit en wat de waarde is. daaroverheen wordt invoerrechten en belasting betaald (BTW).

het is echt heel simpel en gebeurt bij alles wat van buiten de EU verscheept wordt.

Welke koerierdiensten komen dan niet langs de douane?
U(S)PS en Fedex wel heb ik gelezen, maar welke niet? Als ik dat weet, dan kan ik de persoon uit de States even zeggen van welke dienst hij het beste gebruik kan maken :D

Robbert
18 mei 2005, 14:51
als het een normale koeriersdienst is, als UPS bijvoorbeeld, dan wordt het pakketje gewoon ingeklaard bij de nederlandse douane. aan de hand van de pakbon kijkt men dan wat er in zit en wat de waarde is. daaroverheen wordt invoerrechten en belasting betaald (BTW).

het is echt heel simpel en gebeurt bij alles wat van buiten de EU verscheept wordt.

Welke koerierdiensten komen dan niet langs de douane?
U(S)PS en Fedex wel heb ik gelezen, maar welke niet? Als ik dat weet, dan kan ik de persoon uit de States even zeggen van welke dienst hij het beste gebruik kan maken :D[/quote]

Het is toch altijd weer te merken wanneer er nieuwe leden bij komen! :D


Maar om verder te gaan met het topic; iedere koerierdienst klaart in. Tenminste, als de opgegeven waarde boven de 20 Euro ligt.

nickbongers
18 mei 2005, 14:58
jup, en daarna betaal je 21%

je kan em misschien als reparatie opgeven, zegmaar, dat dat bedrijf zegt dat het door hun gerepareerd is. dus dat het onder de garantie valt en dat je al eens invoerrechten hebt betaald.

Speeddemon
18 mei 2005, 15:15
je moet een Amerikaan zien te vinden die in NL woont en regelmatig naar de States reist.

Hij koopt de gitaar daar en neemt 'm mee (onder het mom van 'ik heb optredens in NL, ik heb 'm hier gekocht, 't is mijn gitaar en ik neem 'm ook weer mee terug naar de US).
En vervolgens laat ie 'm in NL. Bij jou dus. Dan kan de d0uanus je niks maken. (spel 't woord expres verkeerd! Wie weet zoeken ze via google ofzo op hun eigen naam. :oops: )

Quink
18 mei 2005, 15:16
jup, en daarna betaal je 21%


Ja was dat maar waar. Je betaalt sowieso 19% BTW, incl. (!!) over de shipping. Dan komen er nog inklaringskosten bij. Het gaat eerder richting de 25-30%.

Speeddemon
18 mei 2005, 15:25
en dat, ladies en gents, is de ALLERGROOTSTE HUFTERSTREEK DIE DIT LAND ONS INTERNATIONAAL-SHOPPENDE CONSUMENTEN FLIKT!!!! :evil: :evil:

BTW moeten betalen over DE FUCKIN' VERZENDKOSTEN!!! AAAAAAAAARGHGHH!!!

Daar kan geen klierende Shakeel of betweterige Anders D. tegenop!

Serieus, hoe wil je dit uitleggen? Dat ik de NL kas 19% moet dokken over iets NIET TASTBAARS wat ik iemand heb betaald ZODAT ie iets TASTBAARS kan versturen.
Voor mijn part vraag je 19% over die mooie doos waar ie in zit, maar over de verzendkosten?!?!?!? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

marter544
18 mei 2005, 15:28
Soms als je iets uit de VS besteld, willen ze de rekening wel ín de doos doen, en er op zetten dat het een kado is, als je dat vraagt. :-D Werkt in iedergeval wel met mijn andere hobby, RC. Als iets een kado is, heffen ze geen invoer belasting etc. :razz:

dejohan
18 mei 2005, 16:13
en dat, ladies en gents, is de ALLERGROOTSTE HUFTERSTREEK DIE DIT LAND ONS INTERNATIONAAL-SHOPPENDE CONSUMENTEN FLIKT!!!! :evil: :evil:

BTW moeten betalen over DE FUCKIN' VERZENDKOSTEN!!! AAAAAAAAARGHGHH!!!

Daar kan geen klierende Shakeel of betweterige Anders D. tegenop!

Serieus, hoe wil je dit uitleggen? Dat ik de NL kas 19% moet dokken over iets NIET TASTBAARS wat ik iemand heb betaald ZODAT ie iets TASTBAARS kan versturen.
Voor mijn part vraag je 19% over die mooie doos waar ie in zit, maar over de verzendkosten?!?!?!? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Zo raar is het toch niet dat je op een dienst (het versturen van iets) BTW betaald? Je betaalt toch dagelijks BTW op 'niet tastbare' diensten?
Om correct te zijn mogen ze echter wel enkel betalen voor de dienst die op NL grondgebied plaatsvind, dus de verzendingskost vanaf de Nederlands grens tot jou thuis.

Speeddemon
18 mei 2005, 16:22
[
Zo raar is het toch niet dat je op een dienst (het versturen van iets) BTW betaald? Je betaalt toch dagelijks BTW op 'niet tastbare' diensten?.
beste kerel, ik betaal al voor de dienst die verzenden heet, en dat geld wat ik betaal zijn de verzendkosten. Waarom zou ik belasting moeten betalen over een dienst waarvoor ik al betaal?
En al helemaal wanneer het voor 60-70% niet op NL grondgebied gebeurt.

Speeddemon
18 mei 2005, 16:32
bump

dejohan
18 mei 2005, 16:34
[
Zo raar is het toch niet dat je op een dienst (het versturen van iets) BTW betaald? Je betaalt toch dagelijks BTW op 'niet tastbare' diensten?.
beste kerel, ik betaal al voor de dienst die verzenden heet, en dat geld wat ik betaal zijn de verzendkosten. Waarom zou ik belasting moeten betalen over een dienst waarvoor ik al betaal?
En al helemaal wanneer het voor 60-70% niet op NL grondgebied gebeurt.

Als je in de verzendkosten al BTW zit heb je gelijk.

JCG
18 mei 2005, 16:35
Soms als je iets uit de VS besteld, willen ze de rekening wel ín de doos doen, en er op zetten dat het een kado is, als je dat vraagt. :-D Werkt in iedergeval wel met mijn andere hobby, RC. Als iets een kado is, heffen ze geen invoer belasting etc. :razz:

Alleen onder een bepaalt bedrag.

ik heb een brommer en een stel ps2's (waren toen net uit in japan 8-) )uit japan laten komen. Netjes in een kist, en die kist netje met een zee container mee. Een paar weken later kon ik hem in rotterdam ophalen. En verzenden was gratis, omdat mijn oom nog een plekje in een zeecontainer had.

Ik heb wel mazzel had, ik heb meer dan 1000 euro aan btw ontdoken. Maarja een maand later word ik aangehouden met mijn brommer. "Die is niet goedgekeurt voor nederland" Dus die verdween in de pers :x

Cubensis
18 mei 2005, 16:43
[
Zo raar is het toch niet dat je op een dienst (het versturen van iets) BTW betaald? Je betaalt toch dagelijks BTW op 'niet tastbare' diensten?.
beste kerel, ik betaal al voor de dienst die verzenden heet, en dat geld wat ik betaal zijn de verzendkosten. Waarom zou ik belasting moeten betalen over een dienst waarvoor ik al betaal?
En al helemaal wanneer het voor 60-70% niet op NL grondgebied gebeurt.

Als je in de verzendkosten al BTW zit heb je gelijk.
dan zou je 't terug kunnen krijgen volgens mij van de belasting (de btw van 1 van de landen dan, 2 keer btw hoeft niet)

Jeanken
18 mei 2005, 17:36
Mijn nonkel liet een Gibson Class 5 afkomen van de States, liet de verkoper 200 euro als waarde invullen en betaalde netjes de BTW :D
Niet bepaald een goedkoop dingetje en was nog in perfecte staat, zolang je correct sjoemelt kunnen ze je nix maken. Onderschat nooit de kracht van de ontkenning, "Ik heb die gitaar werkelijk voor 200 euro op de kop kunnen tikken :roll: "
En dat fabeltje van die serienummers, komaan, had je gewoon gezegd dat je hem tweedehands in Nederland had gekocht, dat jij niet kan weten waar hij vandaan komt, daarbij, komt een USA niet sowieso niet uit Nederland..
Wij Belgen maken daar allemaal veel minder problemen van, belasting ontduiken zit in ons bloed :cool:

Quink
18 mei 2005, 17:42
Mijn nonkel liet een Gibson Class 5 afkomen van de States, liet de verkoper 200 euro als waarde invullen en betaalde netjes de BTW :D

Helemaal lachen als hij onderweg "kwijt" raakt, en je kunt bij de verzekering je alleen op die 200euro beroepen.... :-?

vulvasonic
18 mei 2005, 18:25
Mijn nonkel liet een Gibson Class 5 afkomen van de States, liet de verkoper 200 euro als waarde invullen en betaalde netjes de BTW :D

Helemaal lachen als hij onderweg "kwijt" raakt, en je kunt bij de verzekering je alleen op die 200euro beroepen.... :-?

En als die gasten van de douane vinden dat het ding veel meer waard is dan 200 euri, dan zul je moeten betalen. Al had je 'm voor niks gekregen. Tenminste, volgens mij werkt dat zo.

Even over die onderdelen; kan dat? Ik weet dat ze zoiets bij het overschepen van oude auto's of motoren wel doen. Een auto zonder koplampen en een ontbrekend portier is een wrak. En over een wrak betaal je minder dan over een auto.

En anders kun je altijd nog proberen een Gibson of iets dergelijks in je hol te stoppen (moet je alleen niet proberen via Suriname ofzo...).

matto
18 mei 2005, 18:26
aha we moeten dus een Belgisch ontvangst adres hebben en het daar dan vervolgens gewoon afhalen tegen betaling van b.v 5% van de waarde of zo.

Anders Destium
18 mei 2005, 18:38
Je hoeft helemaal niet te importeren, ik begrijp al die verongelijkte lui nooit zo. Je probeert een goede deal te krijgen omdat het in Nederland allemaal zo duur is (waarom anders importeren), en dan nog steeds klagen dat de prijs je niet bevalt? Als je het goed speelt hoef je geen invoerkosten te betalen, ik wil bij dure gitaren dat risico niet lopen. Ik betaal mijn belasting, geen stress en wat boeit dat verschil van misschien een paar honderd euro op een gitaar waar je meer dan 1000 euro op bespaart tov hier in de winkel kopen...

Orpheo
18 mei 2005, 18:57
Je hoeft helemaal niet te importeren, ik begrijp al die verongelijkte lui nooit zo. Je probeert een goede deal te krijgen omdat het in Nederland allemaal zo duur is (waarom anders importeren), en dan nog steeds klagen dat de prijs je niet bevalt? Als je het goed speelt hoef je geen invoerkosten te betalen, ik wil bij dure gitaren dat risico niet lopen. Ik betaal mijn belasting, geen stress en wat boeit dat verschil van misschien een paar honderd euro op een gitaar waar je meer dan 1000 euro op bespaart tov hier in de winkel kopen...

6 maanden geleden had ik je verketterd om die uitspraak, maar nu ben ik t toch wel met je eens...

raar maar waar :razz:

RS-Rik
18 mei 2005, 19:02
Ik begrijp hier dat je dus een squier mee kan nemen naar de States. Dan bij de douane een papier halen dat je je gitaar meeneemt. En dan in de states die Squier inruilen tegen een Fender en mee terugnemen.
Maar noteren die gasten van de douane dan niet het merk en serienummer als je het land uit gaat met die plank? Die gasten zijn toch ook niet achterlijk lijkt mij.

Als je nou echt slim bent zet je de neckplate (maar dat kan natuurlijk niet altijd) effe om...

of je laat een plaatje met het serienummer van een gitaar die je thuis hebt graveren en met minispijkertjes pin je die op de plaats waar het serienummer staat...

Gewoon de boel een beetje camoufleren.

Negative K3 fan
18 mei 2005, 19:34
[quote=dejohan][Waarom zou ik belasting moeten betalen over een dienst waarvoor ik al betaal?


uhhhh???

Diedo
18 mei 2005, 19:42
[quote=dejohan][Waarom zou ik belasting moeten betalen over een dienst waarvoor ik al betaal?


uhhhh???

hij bedoelt: waarom zou ik belasting betalen over het aankoopbedrag+verzendkosten?

dat is nou eenmaal de regel... en hoeveel is nou die tax over de verzendkosten... daar val je niet spontaan dood van toch?

bovendien kun je dat meenemen in je berekening van de kosten, dus moet je gewoon niet zeuren.

Negative K3 fan
18 mei 2005, 20:22
ik snap wat hij bedoelt, maar zijn logica/redenering klopt voor geen meter.

Bobbel
18 mei 2005, 21:11
goed ik zet mijn formule nog één keer hier neer:


Formule voor het bestellen van een gitaar in Amerika&#58;

X / K = €

vul voor X het bedrag in USD in en K voor de Koers &#40;dat is nu 1.35&#41; dan heb je het bedrag in euro's

Dan&#58;

€ / 100 * 19 = I

hiermee reken je de invoersrechten uit... I is dan de invoersrechten, dit doe je plus de kosten van de gitaar

dus&#58;

€ + I = Q

Q is dan de het bedrag in euro's + invoersrechten

dan nog de verzendkosten &#40;V in USD&#41;&#58;

V / K = €v

de V is de verzendkosten in USD delen door de koers is de verzendkosten in euro's &#40;€v&#41;

dan het laatste de verzendkosten plus de euro's met invoersrechten &#40;Q&#41;&#58;

€v + Q = T

T is dus het totaal, het hele bedrag wat je dus moet betalen... verzendkosten + invoersrechten + de gitaar = T

mijn ervaring is dat als je de verzendkosten en invoersrechten enzo bij het ongerekende bedrag doet... je eigenlijk gewoon het dollar teken voor een euro teken kan vervangen...

ccc
18 mei 2005, 22:49
Als gift of repair betaal je geen BTW op verzendingskosten (die staan ook op de verzendingsnota, waarom dan wel bij een aankoop - houdt gewoon geen steek.

Speeddemon
19 mei 2005, 01:44
ik snap wat hij bedoelt, maar zijn logica/redenering klopt voor geen meter.
tuurlijk wel.
Leg mij eens uit waarom ik, wanneer ik een Amerikaan $100 betaal om mij een gitaar te kunnen versturen (waar ik 19% BTW over moet betalen, en wat ook klopt), ik vervolgens aan de NL staat ook nog eens $19 mag dokken over het geld wat ik aan die Amerikaan heb gegeven ZODAT IE MIJ IETS KAN STUREN WAAR IK AL BTW OVER BETAAL?!?!?!

is dat nou zo moeilijk voor jullie om te snappen (dejohan en zjanke (want partijdig) daargelaten)?

Speeddemon
19 mei 2005, 01:44
bump

Mischa den Haring
19 mei 2005, 02:59
Zucht....

Mischa den Haring
19 mei 2005, 03:00
ik snap wat hij bedoelt, maar zijn logica/redenering klopt voor geen meter.
tuurlijk wel.
Leg mij eens uit waarom ik, wanneer ik een Amerikaan $100 betaal om mij een gitaar te kunnen versturen (waar ik 19% BTW over moet betalen, en wat ook klopt), ik vervolgens aan de NL staat ook nog eens $19 mag dokken over het geld wat ik aan die Amerikaan heb gegeven ZODAT IE MIJ IETS KAN STUREN WAAR IK AL BTW OVER BETAAL?!?!?!

is dat nou zo moeilijk voor jullie om te snappen (dejohan en zjanke (want partijdig) daargelaten)?

Nederland heeft een verdrag met Amerika gesloten waarin bepaald is dat als goederen Nederland binnen komen Nederland daar de BTW over mag heffen. Andersom geldt in principe hetzelfde. En volgens mij klopt je beredenering inderdaad niet (zoals Neg. K3 al schreef). Je betaald invoerrechten en Ned. BTW en evt. verzendkosten. Niks dubbel zoals jij doet voorkomen. Klaar, basta, over en sluiten.

Speeddemon
19 mei 2005, 03:18
nee lieve schat, ik betaal invoerrechten + 19% btw over een ingevoerde gitaar ENNNNN 19% over de verzendkosten.

Mijn Strat (waarde $300, verzendkosten $90) moest ik 84,70 euro extra voor dokken (19% over de gitaar, 3,2% over de gitaar, 19% over de $90 verzendkosten en nog eens iets van 11 euro aan inklaringskosten). (toen kostte de dollar nog iets van 0,92 euro ofzo)
I'm not making this up.
Dacht je niet dat ik toen niet gelijk pissig aan de telefoon hing met douane?

Afgescheept met een lulverhaal natuurlijk.

zjanke
19 mei 2005, 09:21
Ik werk voor een van die grote bedrijven die veel van dit soort handel vervoeren (en dus ook de invoer/inklaring regelen), dus ik weet wel zo ongeveer een heel klein beetje waarover het gaat denk ik :wink:

@ Speeddemon, Die berekening is nou eenmaal zo opgesteld, dus hoe oneerlijk het ook lijkt, het blijft nou eenmaal zo ( de overheid is nou eenmaal niet eerlijk, ze halen geld waar het zit) . Het is in feite net zo krom of recht als belasting betalen over de gitaar zelf, A koopt iets van B en C moet daar geld voor hebben.

@ de rest, ik lees hier veel over smokkelmethodes, verkeerde waardes opgeven etc., maar denk nou zelf even een stap verder en vraag jezelf eens af of de douane dit ook niet doorziet. Je kunt het proberen, maar in het grootste deel van de gevallen werkt het gewoon niet, de douane is veel slimmer dan wij bij elkaar en ze hebben echt alle smoezen al gehoord en truckjes gezien.

Praktijkvoorbeeldjes (zelf gezien!)
Een partij imitatie (nike-shirts) werd herkend aan een verkeerd gestikte naad op het moment dat de doos openging.
Een motorpak wat als "sample" voor het model werd opgestuurd naar de fabriek in India, kwam terug en was door de Indiase douane keurig tot sample verwerkt, er waren gaten geknipt in het voor-, achterpand en de mouwen.

Voor de mensen die een kennis iets willen laten meenemen en zeggen dat ze dat weer mee terugnemen als ze vertrekken, daar mag je dus een formulier voor invullen met serienummers en dergelijke en je moet aantonen dat je het weer uitvoert. Doe je dat niet? belasting betalen.

Gift? belasting betalen, de douane heeft er namelijk geen boodsschap aan of je iets krijgt of niet, zij bereken gewoon over de waarde van de goederen. (anders werden er alleen maar giften ingevoerd :roll: )
Tot 22 EUR ben je vrijgesteld van invoerrechten en BTW en als de totale waarde van het bedrag wat je moet betalen niet boven de 10 EUR uitkomt wordt het ook niet ge-ind.

imlikeajungle
19 mei 2005, 10:33
toen ik naar Australië emigreerde, heb ik mijn PRS meegenomen. niks papieren.

als ik bij het terug binnenkomen in belgië kan bewijzen dat ik ze had voor ik vertrok (dat zal een jaar daarvoor zijn) adhv een foto met een datum of dergelijke is er geen vuiltje aan de lucht.
moest ik ze hier verkopen, kraait er geen haan naar, als ik hier blijf ook niet. dus geen Australische invoerrechten.

Cubensis
19 mei 2005, 10:55
nee lieve schat, ik betaal invoerrechten + 19% btw over een ingevoerde gitaar ENNNNN 19% over de verzendkosten.

Mijn Strat (waarde $300, verzendkosten $90) moest ik 84,70 euro extra voor dokken (19% over de gitaar, 3,2% over de gitaar, 19% over de $90 verzendkosten en nog eens iets van 11 euro aan inklaringskosten). (toen kostte de dollar nog iets van 0,92 euro ofzo)
I'm not making this up.
Dacht je niet dat ik toen niet gelijk pissig aan de telefoon hing met douane?

Afgescheept met een lulverhaal natuurlijk.
gelijk hebben ze, 1 telefoontje of ff zoeken op internet had genoeg geweest om te weten wat je moest betalen, logisch dat je dan niet achteraf moet gaan zeuren,...

pietvanbuiten
19 mei 2005, 11:42
met wat geluk loop je idd gewoon de douane door, brutaal zijn! :-D

pietvanbuiten
19 mei 2005, 11:43
met wat geluk loop je idd gewoon de douane door, brutaal zijn! :-D

RS-Rik
19 mei 2005, 12:16
Als gift of repair betaal je geen BTW op verzendingskosten (die staan ook op de verzendingsnota, waarom dan wel bij een aankoop - houdt gewoon geen steek.

Bij de GFS winkel op Ebay kenen ze dat truucje al, op het plakaat stond "Gift" en "Value $7,00"

dejohan
19 mei 2005, 12:18
met wat geluk loop je idd gewoon de douane door, brutaal zijn! :-D

Ja, en als je gepakt wordt mag je een behoorlijke boete verwachten.

dejohan
19 mei 2005, 12:18
met wat geluk loop je idd gewoon de douane door, brutaal zijn! :-D

of een boete krijgen.

Zerah
19 mei 2005, 12:19
Neem je je axe dan mee als handbagage, of gooi je je koffer op de rollerband?

Denis
19 mei 2005, 12:31
Laatst haalde ik een gitaar uit Zwitserland.

ik betaalde via de postbode dus nog even extra voor de gitaar :evil:

(((De gitaar + verzendkosten) *1.12)*1.19)= totaal

de gitaar was nog een koopje. Maar toch 12% invoer en dan 19% btw

P****Fred
19 mei 2005, 13:28
volgens mij is het (prijs + verzending) * 1.03 *1.21

frekie
19 mei 2005, 15:45
Ten oosten van NL ligt een vrij groot land, Duitsland. Bestel ik wel eens wat vandaan voor mijn andere hobby, vinyl. Duitsland is EG partner, euro partner etc. Je betaalt alleen vzk. Tenzij je zoals ik 7 euro moet betalen voor het overmaken van het geld met de Krrracht vd Postbank :evil: Je kan er zo heen rijden, zonder grens controle. Grote winkels als MP liggen op 60 km van de grens.

Anders Destium
19 mei 2005, 16:35
Heb ik ook weleens gedaan, maar de prijs in Duitsland kan vaak niet concurreren met de VS. Als een gitaar 1500 dollar kost ga ik er van uit dat ik hem voor ongeveer 1500 euro in huis heb, je zit er op dit moment niet heel ver naast en het rekent wat makkelijker uit het hoofd :wink:

Mischa den Haring
19 mei 2005, 23:32
nee lieve schat, ik betaal invoerrechten + 19% btw over een ingevoerde gitaar ENNNNN 19% over de verzendkosten.

Mijn Strat (waarde $300, verzendkosten $90) moest ik 84,70 euro extra voor dokken (19% over de gitaar, 3,2% over de gitaar, 19% over de $90 verzendkosten en nog eens iets van 11 euro aan inklaringskosten). (toen kostte de dollar nog iets van 0,92 euro ofzo)
I'm not making this up.
Dacht je niet dat ik toen niet gelijk pissig aan de telefoon hing met douane?

Afgescheept met een lulverhaal natuurlijk.

Nog even terugkomend op je verhaal "lieve schat": in Nederland is het ook zo dat over verzendkosten BTW worden betaald. Het is zelfs zo dat stel dat een ondernemer voor 25,- euro postzegels haalt bij het postkantoor hij daarvoor geen BTW betaald of terug kan vorderen, postzegels zijn namelijk belast met 0%. Alleen, op het moment dat hij iets gaat opsturen naar een klant en de verzendkosten doorberekend hij hierover de BTW in rekening moet brengen die hoort bij het goed dat hij verkoopt. Dus stel jij koopt een gitaar hier in Nederland en laat dat onder rembours opsturen. De verkoper heeft daarvoor voor 25,- euro aan postzegels moeten inkopen en zal jou 25,- euro doorberekenen + 19% BTW daarover omdat gitaren (doorgaans) vallen onder het hoge tarief. Stel dat het boeken waren die hij leverde, dan geldt het 6% tarief, dus ook 6% over de verzendkosten! Fair of niet, daar gaat het niet om, het is helaas de wet, maar duidelijk is dat de regels voor de verzending uit het buitenland niet anders zijn dan in het binnenland.

robbertjeeeh
21 mei 2005, 00:45
Ik zit met het idee om binnenkort een keer een gitaar aan te schaffen uit 1947, hoe zit het dan met BTW & invoerheffing etc. ben benieuwd hoe ze dat met serials gaan nakijken.

zjanke
21 mei 2005, 07:57
De waarde van dit soort "objecten" wordt door taxaties vastgesteld en dat is dan je uitgangspunt. de rest blijft hetzelfde.


Maaruhhh gitaar uit 1947? vertel vooral verder :o

robbertjeeeh
21 mei 2005, 20:30
http://img32.echo.cx/img32/8947/martin350174pq.jpg

martin 0-17 uit 1947 , met headstock repair :)

groovyB3
21 mei 2005, 20:41
Hebbie daar geld voor dan?

robbertjeeeh
21 mei 2005, 20:53
$995 ^^ nog ff sparen, maar duurt zeker niet meer al te lang

robbertjeeeh
21 mei 2005, 20:57
ik wou nog editen maar dit forum is een beetje raar, m'n post count telt ook al lang niet meer bij, mjah geeft niets.

:

normaal kosten ze ± $ 1700, mjah headstock repair he.

heeft iemand trouwens ervaring met een gerepareerde headstock? (invloed op sound e.d.>?), lijkt me nl een beetje overbodig om er een nieuw topic over te gaan plaatsen.

groovyB3
21 mei 2005, 20:59
Als een headstock repair goed uitgevoerd is zijn ze sterker dan normaal.

Mischa den Haring
21 mei 2005, 22:46
Inderdaad, tegenwoordig is het mogelijk om halzen en headstocks heel netjes te kunnen lijmen, zelfs zo goed dat je het amper ziet. Het enige risico wat je loopt in jouw geval, omdat je de gitaar niet van dichtbij kunt zien is dat het niet vakkundig gedaan is. Ik zou foto's opvragen van de plek waar het ooit gebroken is geweest. Verder mooie gitaa hoor!

Bluesbreaker
21 mei 2005, 23:07
Als een headstock repair slecht uitgevoerd is zijn ze veel minder ster dan normaal.

Annuh
22 mei 2005, 00:15
Om een gitaar vanuit Amerika te laten overkomen kost veeel geld, invoerkosten, belasting etc.
Als je nu zelf, of een vriend van je, naar Amerika gaat, daar een gitaar koopt, wat moet dan betaald worden bovenop de aankoopkosten? Invoerrechten? En zoja, hoeveel? En hoe kunnen ze controleren of een gitaar net gekocht is en als het ware wordt meegesmokkeld?

Ik heb het 2 weken geleden voor de vijfde keer gedaan en ik heb hem in een gewone gigbag aan de stewardess gegeven. Zij heeft hem veilig in zo'n kast in de ' vliegtuigkeuken' opgesloten, en na de vlucht heb ik hem weer terug gevraagd en voor de rest ben i nog nooit bij de douane gevraagd hoe ik aan de gitaar kwam etc. just act like a rockstar, and nothing will happen! :wink:

Annuh
22 mei 2005, 00:16
Ik heb het 2 weken geleden voor de vijfde keer gedaan en ik heb hem in een gewone gigbag aan de stewardess gegeven. Zij heeft hem veilig in zo'n kast in de ' vliegtuigkeuken' opgesloten, en na de vlucht heb ik hem weer terug gevraagd en voor de rest ben i nog nooit bij de douane gevraagd hoe ik aan de gitaar kwam etc. just act like a rockstar, and nothing will happen! :wink:

Annuh
22 mei 2005, 00:16
Om een gitaar vanuit Amerika te laten overkomen kost veeel geld, invoerkosten, belasting etc.
Als je nu zelf, of een vriend van je, naar Amerika gaat, daar een gitaar koopt, wat moet dan betaald worden bovenop de aankoopkosten? Invoerrechten? En zoja, hoeveel? En hoe kunnen ze controleren of een gitaar net gekocht is en als het ware wordt meegesmokkeld?

Ik heb het 2 weken geleden voor de vijfde keer gedaan en ik heb hem in een gewone gigbag aan de stewardess gegeven. Zij heeft hem veilig in zo'n kast in de ' vliegtuigkeuken' opgesloten, en na de vlucht heb ik hem weer terug gevraagd en voor de rest ben i nog nooit bij de douane gevraagd hoe ik aan de gitaar kwam etc. just act like a rockstar, and nothing will happen! :wink:

Wormaap
22 mei 2005, 01:54
Maar het mooie van'n reparatie is dat je'm altijd opnieuw kan laten uitvoeren :)
Bij zo'n oude akoestische zou ik me eerder zorgen maken om'n kromme/getordeerde hals.

robbertjeeeh
22 mei 2005, 13:56
thx voor de reacties, en ik was idd al van plan om ook nog fotos via de mail te vragen.

groovyB3
22 mei 2005, 14:11
Het enige risico wat je loopt in jouw geval, omdat je de gitaar niet van dichtbij kunt zien is dat het niet vakkundig gedaan is.

Ik ben bang dat dat ook het geval. Op de foto zie je een streep lopen halverwege de headstock. Ziet er niet echt mooi uit.

J.
22 mei 2005, 16:11
Ik heb er ook over gedacht in USA via een kennis een mooie Gibson over te laten komen en hierover contact gehad met onze "vrienden" van de douane. Het zou natuurlijk een kado'tje zijn.
Je betaalt altijd 3.2 % invoerrechten en 19 % BTW als je het volgens de regels speelt.
Berekening: (prijs produkt + transport naar NL + verzekering) maal 103.2 %= bedrag x, (bedrag x + transport naar woonplaats en verzekering) maal 19 %= totaal
In sommige gevallen ben je dan in NL nog goedkoper uit en je hebt niet zoveel gezeik en geregel.
1 Het maakt niet uit of iets een "kado" is of niet.
2 Produkten onder de E 145.- zijn vrij van douanerechten, zoals dat tegenwoordig heet.
3 Het maak niet uit of je het ding zelf gaat halen (de berekening wordt iets anders, maar extra ticketkosten).
4 Een nadeel kan zijn dat bij tranport per vliegtuig je volgens mij dat je gebonden bent aan een beperkte toegestane groote van het pakje en dat het vrij duur is. Het is wel snel (paar dagen tot een week met UPS), tot aan de deur. UPS ongeveer USD 300 tot 400 USD
5 Per boot duurt het 4 tot 8 weken.

Ik vraag me af wat de boete is als je gesnapt word en of hoe het met je garantie zit. Al deze kanttekeningen gaan mij waarschijnlijk doen besluiten dan maar mijn heil in NL te zoeken.

Ravanelli
22 mei 2005, 18:54
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen :lol: , maar het is ook mogelijk de gitaar in de winkel in de Verenigde Staten in verschillende rekeningen te betalen (waar de medewerkers overigens gewoon netjes aan mee werken). Je koopt een leuke Gibson voor 1500 dollar, laat de rekening in 5-en delen en laat bij aankomst in Nederland een rekening van 300 dollar zien. Hier betaal je netjes je belasting over en het scheelt je een hoop spanningen bij aankomst..........

zjanke
22 mei 2005, 19:50
Dat soort trucks doorziet de douane echt wel en dan gaan zij dus schatten wat de waarde is en dat wil je niet.Tevens zul je een boete krijgen omdat je tracht de zaak te besodemieteren.
Waarschijnlijk zul je dus ook geen winkel vinden die hieraan wil meewerken.

Anders Destium
22 mei 2005, 21:41
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen :lol: , maar het is ook mogelijk de gitaar in de winkel in de Verenigde Staten in verschillende rekeningen te betalen (waar de medewerkers overigens gewoon netjes aan mee werken). Je koopt een leuke Gibson voor 1500 dollar, laat de rekening in 5-en delen en laat bij aankomst in Nederland een rekening van 300 dollar zien. Hier betaal je netjes je belasting over en het scheelt je een hoop spanningen bij aankomst..........

De dealers waar ik contact mee heb spelen alles volgens de regels, ze hebben immers een reputatie hoog te houden. Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van betalingen naar het buitenland, maar ik zou zeggen dat je van al die extra kosten ook niet echt vrolijk wordt. Het valt mij in ieder geval vies tegen hoe duur internationaal (internet) bankieren toch nog is. Volgens mij was ik de laatste keer iets van 60 euro kwijt aan administratiekosten :-?

Cubensis
22 mei 2005, 21:45
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen :lol: , maar het is ook mogelijk de gitaar in de winkel in de Verenigde Staten in verschillende rekeningen te betalen (waar de medewerkers overigens gewoon netjes aan mee werken). Je koopt een leuke Gibson voor 1500 dollar, laat de rekening in 5-en delen en laat bij aankomst in Nederland een rekening van 300 dollar zien. Hier betaal je netjes je belasting over en het scheelt je een hoop spanningen bij aankomst..........

De dealers waar ik contact mee heb spelen alles volgens de regels, ze hebben immers een reputatie hoog te houden. Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van betalingen naar het buitenland, maar ik zou zeggen dat je van al die extra kosten ook niet echt vrolijk wordt. Het valt mij in ieder geval vies tegen hoe duur internationaal (internet) bankieren toch nog is. Volgens mij was ik de laatste keer iets van 60 euro kwijt aan administratiekosten :-?

is idd duur, maar gelukkig hebben bijna alle amerikanen paypal, da's nog enigszins te doen ;)

Speeddemon
23 mei 2005, 00:44
vreemd, toen ik die '68 RI Strat van Guitargai (Ebay) kocht, heb ik 'm betaald via m'n internationale overschrijvingskaart van de Postbank. Kostte me 9,50.

bron-yr-aur
23 mei 2005, 08:49
Vorig jaar ben ik op schiphol wel tegengehouden en moest vervolgens de belasting en invoerrechten betalen.
Er werd mij door de Douane verteld dat als het te betalen bedrag boven de 200 Euro komt dat er dan ook nog een boete volgt. Ik zat daar gelukkig onder.

kev1n
23 mei 2005, 17:36
meestal zit het serienummer toch gewoon met een stikkertje op je gitaar geplakt.

plak gewoon het stiikkertje van je ouwe gitaar op je nieuwe.

kev1n
23 mei 2005, 17:38
serienummer zit meestla gewoon met een sticker op je gitaar geplakt toch?


haal gewoon de nieuwe er af, en plak die van je oude gitaar er op, en je bent klaar

Ravanelli
23 mei 2005, 19:03
Ik weet niet wat voor een gitaar jij uit de VS wilt halen, maar op een leuke Gibson staat het serienummer echt niet op een stickertje.....

bat
23 mei 2005, 21:25
serienummer zit meestla gewoon met een sticker op je gitaar geplakt toch?


haal gewoon de nieuwe er af, en plak die van je oude gitaar er op, en je bent klaar
Misschien op die goedkope dingen die jij koopt, maar zelfs op een Squier zit het er iets permanenter op. Denk maar gauw aan schuren, oude eraf, nieuwe erop en dan weer lakken. Als je het tenminste wil doen op een manier waarmee je niet meteen door de mand valt...

robbertjeeeh
23 mei 2005, 22:27
thx voor de reacties, en ik was idd al van plan om ook nog fotos via de mail te vragen.

Na wat e-mails blijkt dat ie al verkocht is.

dank aan iedereen voor de info over headstock repairs e.d

Mischa den Haring
24 mei 2005, 01:53
Jammer voor je. Enne, graag gedaan!

Ja,meneer
2 februari 2007, 22:32
Maarreh, wat als ik gwoon ff een pedaaltje in mn binnenzak doe. Dat zien ze tog niet?

bert k
2 februari 2007, 22:57
Let wat beter op de datum! Dit topic is anderhalf jaar oud!

Hector_Tsolodimos
2 februari 2007, 23:42
Ik heb een keer een programma gezien over Schiphol waarbij een kerel met een nieuw gekochte Martin Acoustic gepakt werd. Die kon dus effe flink betalen. Die dingen kosten daar veel minder dan in nederland en je schijnt er dus invoerrechten ofzo over te moeten betalen. Die man hield vol dat ie dat ding al had en hem dus niet in Amerika gekocht had, maar daar trapten ze niet in. Het eerste wat mij te binnen schoot toen ik dat glimmende ding zag was: "Waarom heeft die vent er niet een setje oude snaren opgezet?" Maar goed, misschien helpt dat ook niet, maar het ziet er in iedergeval gebruikter uit.
even vlug relicen :D :D
ofja, beetje stof, een deukje, een krasje, oude snaren..
ofja, dat deukje en krasje wil je misschien toch niet..
maar misschien is een wat oudere koffer wel slim?

zjanke
3 februari 2007, 09:34
Dan beschadig je een nieuwe gitaar en moet je nog steeds BTW en IR betalen. Douane kijkt niet naar uiterlijk, maar naar serienummers. Als jij op basis van een serienummer (op aankoopbewijs of bewijs van tijdelijke uitvoer) kunt aantonen dat ie hier vandaan komt mag je doorlopen....

Hector_Tsolodimos
3 februari 2007, 10:15
Dan beschadig je een nieuwe gitaar en moet je nog steeds BTW en IR betalen. Douane kijkt niet naar uiterlijk, maar naar serienummers. Als jij op basis van een serienummer (op aankoopbewijs of bewijs van tijdelijke uitvoer) kunt aantonen dat ie hier vandaan komt mag je doorlopen....
hmm..dat is klote..
toch hebben veel mensen het zo ´even´ gedaan hoor..
ik ken er zelf ook 2
die hebben samen voor ruim 10.000 euro aan gitaren meegenomen uit de U.S. ...

zjanke
3 februari 2007, 17:21
Ik heb een tijd werk gedaan waarbij we zo'n 2000 zendingen per dag invoerden en waarbij we buiten de standaard dagelijkse controles een aantal keer per maand douanecontroles op de vestiging hadden. Dat betekent dat alles door een x-ray apparaat gaat en dat ze aangeven wat ze verder willen zien (op basis van die x-ray scan of bijgevoegde facturen) en die zendingen gaan daadwerkelijk open. Zaken als "gift, sample, repair" of verdachte waardes (spullen ter waarde van 5$ opsturen met een koeriersdienst die daar 150$ voor vraagt? :chicken:) zaten daar altijd bij en ook dingen die vaak via ebay verkocht worden kregen regelmatig "speciale" aandacht (denk dus aan muziekinstrumenten, CD's, kleding etc) Ik denk dus wel te weten hoe het werkt :sssh: en toch hoor ik altijd mensen met de meest prachtige constructies waar het altijd lukt en waardoor ze de meest fantastische "besparingen" weten te behalen.

Ik denk dat je heel veel van die verhalen met een hele bak zout moet nemen, de douane kent veel meer trucs dan wij samen kunnen verzinnen en ze worden echt niet om de tuin geleid als ze dat zelf niet willen. Ik heb zelf ook wel eens geluk gehad met dingen van een paar tientjes, maar voor 10.000 euro?

SimonS
3 februari 2007, 18:09
dit topic komt uit 2003, gebumpt in 2005 en nu, in 2007 weer:nervous:

zjanke
3 februari 2007, 18:13
Klopt! En jouw constatering is net zo zinvol als de bump zelf :cheerup:

SimonS
3 februari 2007, 18:47
graag gedaan:cooler:

Yamhammer_71
3 februari 2007, 18:57
Pff wat een gezeik met die invoerrechten zeg. Laat iemand gewoon blij zijn met zn gitaar en doe iets nuttigers. Je koopt een gitaar gewoon eerlijk in de USA omdat de prijzen daar nu eenmaal zo zijn. Politiek echt oncorrect dat gezeik, maar goed zoals alles draait het altijd alleen om geld.
Misschien was die vent met die Martin wel aangehouden omdat er toevallig een jaloerse werknemer van Schiphol rondliep die de gitaar wel zag zitten en zelf over het hoofd moest zien :p
Ik vind het wat te ver gezocht allemaal.