PDA

View Full Version : twee greenbacks en een V30



bass blom
8 mei 2010, 15:17
omdat ik al tijden zit te gassen op iets met greenbacks..
maar omdat een 412 kast niet in mijn auto past..
ben ik vandaag op het idee gekomen een kast te maken met 2 greenbacks en 1 V30.

http://www.hetgelegevaar.nl/derdeplaatjeexp.jpg

de greenbacks, 16 ohm, parallel, maakt 8, dat in serie met een 8 ohm V30 maakt 16 ohm totaal.
en zo kan de kast max 100 watt aan.

breedte en diepte als een 412 kast, hoogte 50 cm.

wordt wel goed bedenken alles, maar gaat wel een lekkere spreiding geven denk ik.

uw mening..

Thiez
8 mei 2010, 15:41
Weet niet of die V30 veel zal gaan doen daar onderin. Denk dat je alleen de bass gaat horen en die is bij een V30 niet zo groots.

Midwolda
8 mei 2010, 16:15
Wat Thiez zegt...

Ik zat van de week ook zoiets vreemds te bedenken.
Een kast bouwen met 2x10" naar voren en een 1x12" (of zelfs 1x15") naar achteren.
Druk en hoge tonen kun je dan goed spreiden door de 2x10" onder een kleine hoek
tov. van elkaar te zetten en de bassen komen van achteren toch wel goed de hoek om.

Of waarom niet een 1x10" en een 1x12" allebei naar voren?
Best of both worlds...

bass blom
8 mei 2010, 16:39
het is juist mijn bedoeling dat de V30 niet zoveel of in ieder geval minder doet.
ideaal zou zijn 4 x greenback, maar dat past niet in de benz.
vandaar dit idee.
nee, geen 2 x 10, 10 inchen doen het echt niet voor mij.
en ik vind het heel spannend om te horen wat dit kwa spreiding gaat opleveren :D

Thiez
8 mei 2010, 17:12
Volgens mij kun je beter gewoon een goede kwaliteit 2x12 kopen. Miss keer langs K&E gaan om het een en ander uit te proberen ofzo. Voor 2x12 vind ik dit wel echt topkasten.
Zoiets is natuurlijk leuk om keer te proberen. Maar denk dat het een leuke klus word om deze zo te maken ook.

Denk dat de V30 heel erg weg gaat vallen met de greenbacks. Zou dan eerder bijvoorbeeld een G12T75 pakken of G12K100 ofzo. Deze heeft wat meer bass en komt denk ik beter tot zijn recht daar. Of een speaker met meer dB wat dan opgeheft word door hem naar beneden te richten.

RoelTM
8 mei 2010, 17:31
Je kunt ook een grotere auto kopen...

bass blom
8 mei 2010, 17:55
Of een speaker met meer dB wat dan opgeheft word door hem naar beneden te richten.

een V30 heeft toch heel veel dB's?
en daarom richt ik hem dan naar beneden.

rijsberman
8 mei 2010, 18:01
M.i. een beetje nutteloze toevoeging, die V30, op deze manier. Gewoon een 2x12 greenback is niet goed genoeg?

Dit heeft wel meer curiositeitswaarde, natuurlijk. Dat dan weer wel. :)

bass blom
8 mei 2010, 18:03
M.i. een beetje nutteloze toevoeging, die V30, op deze manier. Gewoon een 2x12 greenback is niet goed genoeg?

Dit heeft wel meer curiositeitswaarde, natuurlijk. Dat dan weer wel. :)

dan kan de kast maar 50 watt aan, vind ik te beperkend.

Thiez
8 mei 2010, 18:04
idd het is weer eens wat anders maar weet niet of het uit de verf gaat komen zoals je wilt.

Staat heel mooi 2x12 kastje met celestion gold speakers op marktplaats. Normaal erg duur maar nu voor erg lage prijs. En anders gewoon speakerkastje met greenbacks. Denk dat je ook heel eind mee komt hoor ;) of een 2x12 mix met greenback en V30.

Je kunt ook eens kijken naar G12-65. 65 watt greenback. 2 is dus 130 watt

rijsberman
8 mei 2010, 18:19
dan kan de kast maar 50 watt aan, vind ik te beperkend.

Daar heb je een punt :)

bass blom
8 mei 2010, 18:39
idd het is weer eens wat anders maar weet niet of het uit de verf gaat komen zoals je wilt.

Staat heel mooi 2x12 kastje met celestion gold speakers op marktplaats. Normaal erg duur maar nu voor erg lage prijs. En anders gewoon speakerkastje met greenbacks. Denk dat je ook heel eind mee komt hoor ;) of een 2x12 mix met greenback en V30.

Je kunt ook eens kijken naar G12-65. 65 watt greenback. 2 is dus 130 watt

die bieden vanaf 650 bedoel je? :crazyhappy:

die 65's heb ik in een 212 gehad, vond ik nix aan, daarna kwamen de V30's vond ik stukken beter.
maar steeds als ik ergens iets lekkers hoor en check wat er in zit hoor ik: greenbacks.

3 greenbacks wordt het ook niet want dan kan de kast toch niet meer dan 50 watt hebben.

Thiez
8 mei 2010, 19:00
Die bedoel ik ja. Dat is voor gold speakertjes heel erg weinig. Lijkt me echt een gaaf kastje.

Ik ken de G12-65 nog niet. Ik heb alleen dingen gelezen erover. dat het een greenback is die net wat ronder klinkt. Heb er nu 2 klaarliggen voor in mijn zelfbouw 2x12 kastje. Mocht het niks zijn gaan ze weer maar in de verkoop he ;)

bass blom
8 mei 2010, 19:05
het kan aan het niet door mij gebouwde kastje hebben gelegen, ik vond ze ruk klinken.

ook wel spannend als je dit kastje rechtop zet denk ik :D

toneblo
8 mei 2010, 19:33
Hoek van inval is hoek van terugkaatsing: bij jou 70 % verlies van directheid van geluid van de V30 zoals je hem nu hebt getekend.
V30 is mid-voiced, zal dus niet een betere spreiding gaan veroorzaken als je het zo zult plaatsen, omdat ie zijn te verplaatsen lucht eigenlijk direct weer terug krijgt waardoor een +1 + -1= 0 situatie optreedt.....
Kan trouwens ook nog eens nadelige gevolgen hebben voor je spreekspoel, die tegenwerking, zeker op hogere volumes..
Het zal waarschijnlijk beter gaan als je er een stel 8 inchers in weet te zetten, maar je gaat met die gekantelde speaker wel je lage tonen in de weg zitten, verwacht dus geen grote OEMPF... of lekkere duw.
Het zal geen kast worden die een lekker all round geluid weer geeft...
Die twee greenbacks kunnen het echt wel alleen aan voor je, vertrouw daar maar op, ze hebben niet voor niets een goede reputatie opgebouwd...

bass blom
8 mei 2010, 19:46
Hoek van inval is hoek van terugkaatsing: bij jou 70 % verlies van directheid van geluid van de V30 zoals je hem nu hebt getekend.
V30 is mid-voiced, zal dus niet een betere spreiding gaan veroorzaken als je het zo zult plaatsen, omdat ie zijn te verplaatsen lucht eigenlijk direct weer terug krijgt waardoor een +1 + -1= 0 situatie optreedt.....
Kan trouwens ook nog eens nadelige gevolgen hebben voor je spreekspoel, die tegenwerking, zeker op hogere volumes..
Het zal waarschijnlijk beter gaan als je er een stel 8 inchers in weet te zetten, maar je gaat met die gekantelde speaker wel je lage tonen in de weg zitten, verwacht dus geen grote OEMPF... of lekkere duw.
Het zal geen kast worden die een lekker all round geluid weer geeft...
Die twee greenbacks kunnen het echt wel alleen aan voor je, vertrouw daar maar op, ze hebben niet voor niets een goede reputatie opgebouwd...

hmm, ok, en als ik dan de bodem dempend maak? laag tapijt o.i.d. er op?
of een ovaal gat, zoals je ook wel in achterkanten van kasten ziet?
hij krijgt toch wielen..
had ook al gedacht aan een stevige plank midden in de kast, horizontaal te doen, om de speakers elkaar wat minder te laten beinvloeden..

toneblo
9 mei 2010, 07:30
Vooralsnog draai ik met een 100 watter gewoon op een kast met twee greenback's, gaat prima.
Natuurlijk kijk ik wel een beetje uit met het volume, echter, op het moment dat ik denk dat het voor de speakers wat moeilijker wordt om de power te handlen, staat het al op standje "wat zeg je?"

Demping heeft alleen zin als je het in een gesloten ruimte doet, wanneer je dempt in de uitgangspoort, zul je verlies houden.
De kunst is om de resonanties van de lucht te vangen in je kast.

Een ovaal gat in de achterkant geeft je een beetje een half open karakter, in een gemiddelde kroeg et voor de muur zetten en je klinkt heel ruimtelijk.
Op een groter open podium heb je dan weer het gevoel dat je wat body in je sound mist...

Je moet ook goed rekening houden met het volume van de kast, berekening van de inhoud ten opzichte van de drie speakers.
In mijn opinie kom je dan toch al weer snel uit op een 4x12 formaat.
Een te kleine inhoud zal eerder afbraak doen aan je sound.
Het geheel zoals je in de openingspost hebt neergezet, zal een beetje dun en schel gaan klinken, een tekort aan laagweergave.

Ik weet niet welke amp je erbij wilt gaan gebruiken, maar met jouw stelling dat je persee 100 watt wilt gebruiken, kun je nog steeds gewoon eens twee greenbacks alleen proberen.
Reputatie greenbacks houdt in: wanneer ze eigenlijk net iets meer power te verduren krijgen, klinken ze erg lekker!
Het zijn speakers die je, als het ware, op het randje moet gebruiken om die oude rocksound te benaderen.
Je hoort zelf prima wanneer je iets terug zou moeten in vermogen..
Laatste is slechts mijn mening gebaseerd op ervaring van Billy Gibons..
Luister maar eens een paar platen van zz top ( mescalero ) daar hoor je dat ie echt op het randje van de speakers ( greenbacks ) zit, ze lopen hier en daar bijna dicht maar draaien verder prima!
Billy gebruikt voor opnames nogal veel crate combo's van 50 watt die hij dan vervolgens helemaal open draait...

wil je eens wat proberen, kijk dan even in mijn sig, iets wat jij zou kunnen waarderen vind je onder nieuwsberichten.

peter_heijnen
9 mei 2010, 10:12
dan kan de kast maar 50 watt aan, vind ik te beperkend.
Dan kun je beter een lastweerstand in je kast hangen, of nog beter dit (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=124941). Ok randje spam, maar ik zag bovenstaande post en moest meteen aan de motor denken.

Twee 16 ohm greenbacks paralel en de massmotor daarbij in serie en je kunt er iedere 100watter geheel pijnvrij aanhangen.

Rinze
9 mei 2010, 10:23
En dan hebben we het nog niet eens over de faseverschillen gehad die je misschien krijgt tussen de twee Greenbacks en de V30.. Zit je ineens met een of ander raar filtereffect.

bass blom
9 mei 2010, 10:31
Vooralsnog draai ik met een 100 watter gewoon op een kast met twee greenback's, gaat prima.
Natuurlijk kijk ik wel een beetje uit met het volume, echter, op het moment dat ik denk dat het voor de speakers wat moeilijker wordt om de power te handlen, staat het al op standje "wat zeg je?"

Demping heeft alleen zin als je het in een gesloten ruimte doet, wanneer je dempt in de uitgangspoort, zul je verlies houden.
De kunst is om de resonanties van de lucht te vangen in je kast.

Een ovaal gat in de achterkant geeft je een beetje een half open karakter, in een gemiddelde kroeg et voor de muur zetten en je klinkt heel ruimtelijk.
Op een groter open podium heb je dan weer het gevoel dat je wat body in je sound mist...

Je moet ook goed rekening houden met het volume van de kast, berekening van de inhoud ten opzichte van de drie speakers.
In mijn opinie kom je dan toch al weer snel uit op een 4x12 formaat.
Een te kleine inhoud zal eerder afbraak doen aan je sound.
Het geheel zoals je in de openingspost hebt neergezet, zal een beetje dun en schel gaan klinken, een tekort aan laagweergave.

Ik weet niet welke amp je erbij wilt gaan gebruiken, maar met jouw stelling dat je persee 100 watt wilt gebruiken, kun je nog steeds gewoon eens twee greenbacks alleen proberen.
Reputatie greenbacks houdt in: wanneer ze eigenlijk net iets meer power te verduren krijgen, klinken ze erg lekker!
Het zijn speakers die je, als het ware, op het randje moet gebruiken om die oude rocksound te benaderen.
Je hoort zelf prima wanneer je iets terug zou moeten in vermogen..
Laatste is slechts mijn mening gebaseerd op ervaring van Billy Gibons..
Luister maar eens een paar platen van zz top ( mescalero ) daar hoor je dat ie echt op het randje van de speakers ( greenbacks ) zit, ze lopen hier en daar bijna dicht maar draaien verder prima!
Billy gebruikt voor opnames nogal veel crate combo's van 50 watt die hij dan vervolgens helemaal open draait...

wil je eens wat proberen, kijk dan even in mijn sig, iets wat jij zou kunnen waarderen vind je onder nieuwsberichten.

ja, dat is natuurlijk een beetje vaag hier, ik weet niet welke top er op komt :D
en of er uberhaupt een top komt.
ben nog wat aan het zwemmen.

ik speel nu op roland BC60 bluescube 1 x 12 en die is onwijs gaaf.
maar heel af en toe zou je wel eens denken dat het kleine kastje wat body mist.
mede door die versterker kom ik op het idee een open back te maken.
het geluid is veel meer alom aanwezig dan bij een dichte kast.

bij dempen had ik het over de bodem, daar waar de V30 schuin op straalt.

ik moet er nog maar eens goed over denken en wellicht gewoon bij een 2 x 12 blijven.

@ peter, ja, ik had al gekeken naar een 8 ohm 50 watt heatsink weerstand.
dat is wel niet echt het zelfde als een 8 ohm spoel..

@ rinze, tja, faseverschuiving.. met een open back heb je dat hoedanook.
afhankelijk van hoe ver of dichtbij de muur het spul staat.
zat zelfs te denken om een fase flip schakelaar voor de V30 te maken :D

dank u allen.

peter_heijnen
9 mei 2010, 10:36
@ peter, ja, ik had al gekeken naar een 8 ohm 50 watt heatsink weerstand.
dat is wel niet echt het zelfde als een 8 ohm spoel..
Daarom ook de link naar mijn massmotor, dat is niets anders dan.... een 8 ohm spoel.

bass blom
9 mei 2010, 10:45
Daarom ook de link naar mijn massmotor, dat is niets anders dan.... een 8 ohm spoel.

normaal gesproken zit die spoel in een magneet..
mist hij dat niet de koeling?
zal wel niet :D

hmm.. heb nog twee oude fanes liggen..

een 2 x 12 dus met een spoel en dan twee ingangen..
1e ingang 2 greenbacks, parallel, 50 watt max, 8 ohm.
2e ingang, plus een spoel.. 100 watt.

is dat te bedraden? dat de greenbacks op ingang 1 parallel staan..
en op ingang 2 ook parallel, maar dan in serie met een spoel?

fredjuh
9 mei 2010, 12:00
De oplossing is vrij simpel. Je ziet wel eens bij grote optredens Marshall 4x12 cabs plat liggen, met de speakers naar boven. Dus een 2x12 met gewoon heel normaal 2 greenbacks in de voorkant en een V30 aan de bovenkant zou gewoon goed moeten klinken. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je 50% meer volume hebt dan een 2x12. Anders heb je minder bas.

bass blom
9 mei 2010, 12:03
hmmja, de V30 achterin/onderin zou ik dan meer denken, is ook nog een mogelijkheid?

schwalbe
9 mei 2010, 12:12
Er zijn ook greenback kopieen die meer vermogen aankunnen. Bijvoorbeeld deze van eminence: http://www.eminence-speaker.com/guitar_speaker_detail.asp?model=LEGENDGB128&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=4 . Is nog goedkoper dan een celestion ook. ( het GB in de type-aanduiding staat voor greenback). ( 58 euro bij thomann: http://www.thomann.de/nl/eminence_legend_gb12_gitarrenspeaker.htm )

De kast die je getekend hebt gaat vreemde dingen doen: in principe straalt de onderste speaker af in een hoorn. Die hoorn gaat een enorme bult opleveren in zijn werkzame gebied en ook rare dingen doen met de impedantie in en onder het werkzame gebied. Wat dat precies gaat opleveren is moeilijk te voorspellen; ik zou rekening houden met een fikse bult tussen de 200 en 400 hertz en nauwelijks output daarboven en daaronder.

bass blom
9 mei 2010, 12:15
hee, dat is grappig, anderen zeggen juist minder laag..
200 - 400 hertz of noemen we 400 eigenlijk al mid?

schwalbe
9 mei 2010, 12:17
hee, dat is grappig, anderen zeggen juist minder laag..
200 - 400 hertz of noemen we 400 eigenlijk al mid?

Laagmid. Maar zoals ik al zei: lastig te voorspellen; kan best zijn dat ik ernaast zit.

peter_heijnen
9 mei 2010, 13:07
normaal gesproken zit die spoel in een magneet..
mist hij dat niet de koeling?
zal wel niet :D

hmm.. heb nog twee oude fanes liggen..

een 2 x 12 dus met een spoel en dan twee ingangen..
1e ingang 2 greenbacks, parallel, 50 watt max, 8 ohm.
2e ingang, plus een spoel.. 100 watt.

is dat te bedraden? dat de greenbacks op ingang 1 parallel staan..
en op ingang 2 ook parallel, maar dan in serie met een spoel?
Met die fanes zou je zeker iets kunnen proberen, ik ben benieuwd of dat gaat werken. Ik heb zoiets zelf ook ooit geprobeerd, maar die spoel maakte nog steeds veel herrie. Wellicht heb ik toen uit de losse pols wat lopen kleunen, maar hoe dan ook de massmotor is stil en bedrijfszeker, ook niet onbelangrijk voor je OT lijkt me.

De spoel en speakerset op twee eigen ingangen kun je zeker zo bedraden, kijk maar bijv naar al die -bijv marshall- mono/stereokasten tegenwoordig.

Niet om het een en ander, maar als die v30 alleen bedoeld is om veilig je vermogen kwijt te kunnen zou ik het zeker niet zo doen en wel om deze redenen: constructie/volume, gewicht en audio/faseproblemen.

bass blom
9 mei 2010, 13:08
ik ga vandaag eerst maar eens experimentern wat ik met die greenbacks kan.
heb er gister twee gekocht hier om de hoek, voor weinig.

heb al twee van de V30's uit de HB412 die niemand wilde hebben verkocht :D

dus die haal ik er nu uit en twee GB's er voor in de plaats en dan eens kijken wat ze doen, open back, op de roland en ook even zien wat de deltablues dan voor geluid maakt.

bass blom
9 mei 2010, 13:09
Niet om het een en ander, maar als die v30 alleen bedoeld is om veilig je vermogen kwijt te kunnen zou ik het zeker niet zo doen en wel om deze redenen: constructie/volume, gewicht en audio/faseproblemen.

inderdaad, kast moet ook in die oude benz te tillen zijn :D

Thiez
9 mei 2010, 13:34
ik zat zo eens te denken terugkomende op je eerste post.. past er in zo een oude benz geen 4x12 joh? Ik heb een peugeot 405 en daar past precies een 4x12 plat achterin de kofferbak.

bass blom
9 mei 2010, 13:36
ik zat zo eens te denken terugkomende op je eerste post.. past er in zo een oude benz geen 4x12 joh? Ik heb een peugeot 405 en daar past precies een 4x12 plat achterin de kofferbak.

ik denk niet dat een 412 in de kofferbak zou kunnen.
als er geen 80 liter gastank in zat :D

en op de achterbank is het me teveel gewurm, zou heel misschien met een hoop duwen en trekken net kunnen..

fredjuh
9 mei 2010, 14:19
Ik vind het een goed idee om V30 en greenback te combineren hoor, wordt vaker gedaan. Geen zorgen dus om fase. In de schakeling die jij in gedachten had wordt elke speaker tot het randje gepusht. Prima. Als ik goed begrijp dat jouw twee criteria zijn dat er een goeie sound uit komt en dat ie in je kofferbak past, dan zou ik eerst even kijken welke maten de cab maximaal zou kunnen hebben om er goed in te passen.
Als ik jou was zou ik geen dummyload in mn cab doen, en al helemaal niet speakers aan de achterkant of onderkant van je cab. Een V30 is geen subwoofer.:seriousf:

Thiez
9 mei 2010, 15:43
ik denk niet dat een 412 in de kofferbak zou kunnen.
als er geen 80 liter gastank in zat :D

en op de achterbank is het me teveel gewurm, zou heel misschien met een hoop duwen en trekken net kunnen..

haha nee ok. met gastank is er idd veel ruimte ingenomen.

bass blom
9 mei 2010, 15:52
lache, kwamen net een stuk of 40 a 60 peugots langs hier, hoop 405's en meer mijn favo: 404 :P

zo hee, ik heb dus nu net even twee greenbacks boven elkaar in die HB kast gezet, achterkant er uit..
hot damm wat klinkt dat lekker.
op de roland BC60 ipv zijn eigen speaker, die heel niet slecht is, maar dit klinkt vette, dikker, breder en vooral ook gemener, hmmmmm.

bass blom
9 mei 2010, 16:39
wie het horen wil, snelle brute opname :D

http://www.hetgelegevaar.nl/BC60%20-%20greenbacks.mp3

eerst hoor je dus de BC60 zijn eigen speaker
dan ff pauze dan de greenbacks.

opgenomen met zoom H4 op stoel/kruk hoogte op een meter of 3 van de beide kasten af, tussen de twee in gericht.

Ricochet
9 mei 2010, 16:48
en op de achterbank is het me teveel gewurm, zou heel misschien met een hoop duwen en trekken net kunnen..

Is een Marshall 1966 cab(2x12") niks voor je?

bass blom
9 mei 2010, 17:08
Is een Marshall 1966 cab(2x12") niks voor je?

zou zomaar kunnen ja, maar ik heb gewoon weer eens zin iets te bouwen.
en ik heb nog genoeg hout liggen.
handvaten en hoeken en wielen sloop ik van de HB af.
dus verder gaat het 1 of 2 tientjes hammerite kosten.
en een front, zit te denken aan dik gaas, goud :p

Thijssie
10 mei 2010, 10:39
uw mening..
Geinig ontwerp :D

Ik denk dat niemand je enigs zinnigs over het geluid er van kan zeggen. Gitaarcabinets bouwen is redelijk 'grillige' materie.

Maar als je gaat bouwen, zou ik eerder een PA/Bass/Zware hifi speaker ipv de V30 gebruiken in de onderste baffle. De karakterstieken van de speaker gaan nl redelijk 'verloren' zo'n ontwerp, alleen 'het laag' zal goed hoorbaar zijn en daar zijn PA/Bass luidsprekers veel beter in.

En dat zou wel weer geinig zijn; een cabinet met het muzikale karakter van Greenbacks met met een vreselijk 'dikke onderkant'....

bass blom
10 mei 2010, 19:48
heb het 3 speaker concept toch maar laten gaan.
het gaat dus een flinke 212 worden, 50 hoog, 35 diep, 75 breed
zit nog aan iets pimperigs te denken :seriousf:

Midwolda
10 mei 2010, 19:56
Op pagina 1 van dit topic noemde ik het volgende idee:


Een kast bouwen met 2x10" naar voren en een 1x12" (of zelfs 1x15") naar achteren.
Druk en hoge tonen kun je dan goed spreiden door de 2x10" onder een kleine hoek
tov. van elkaar te zetten en de bassen komen van achteren toch wel goed de hoek om.

Mag natuurlijk ook 2x12" naar voren en 1x15" naar achteren zijn.
Wie legt mij uit waarom dit technisch/akoestisch gesproken een dom idee is? :chicken:

bass blom
10 mei 2010, 20:10
het zal wel druk worden daar binnenin, als hij dicht is.
ik zou met mijn boer'nverstand dan denken aan die 15 van achter uit fase te zetten :D
lucht trilling in een gesloten ruimte daar kunnen rare dingen, soort knopen ontstaan.

Rinze
10 mei 2010, 20:17
Punt is dat je met dit soort constructies geen idee hebt wat het resultaat zal zijn. Zolang je je aan de beproefde concepten houdt weet je min of meer waar je aan toe bent. Gitaarspeakers hoeven niet - zoals hifi speakers - bij benadering lineair te zijn maar we zijn wel bepaalde geluiden gewend. In een band is het ook handig als er niet ineens hele andere frequentiegebieden benadrukt worden of juist helemaal weggefilterd.

Verschillende formaten speakers in een kast, zo'n hoornconstructie, of juist een speaker aan de achterkant in dezelfde ruimte, je weet het gewoon niet..

Doet me denken aan een vriend van me, die jaren geleden zijn eerste bas bouwde en besloot de frets er omgekeerd in te zetten: oplopend in afstand in plaats van aflopend naar de body toe. Dat was een groot succes :seriousf:

bass blom
10 mei 2010, 20:20
Doet me denken aan een vriend van me, die jaren geleden zijn eerste bas bouwde en besloot de frets er omgekeerd in te zetten: oplopend in afstand in plaats van aflopend naar de body toe. Dat was een groot succes :seriousf:

pics or it did'nt happen? :seriousf:

Midwolda
11 mei 2010, 07:11
Maar een 10" en een 12" op dezelfde baffle in èèn kast is toch wel vaker gedaan?

Rinze
11 mei 2010, 07:23
Maar een 10" en een 12" op dezelfde baffle in èèn kast is toch wel vaker gedaan?
Klopt, maar dat zit dan in dezelfde baffle. Het enige afwijkende is dan dat er twee formaten naast elkaar gebruikt worden.

Met speakers aan voor- en achterkant die ook nog eens dezelfde ruimte delen weet je gewoon niet wat er gebeurt met het totaalgeluid. Of je zou een bestaand ontwerp moeten gebruiken waar wel wat over bekend is maar dat zal dan hoogstwaarschijnlijk weer geen ontwerp voor een gitaarkast zijn. Hifi ontwerpen toepassen op gitaarkasten is tricky, een kast voor gitaar is juist niet hifi. We zijn door bepaalde toevallige ontwerpen aan een bepaald geluid gewend en dat vinden we mooi.

Dat die ontwerpen destijds ook gewoon puur toevallig zijn ontstaan is weer een ander verhaal.. Ze gooiden in de begindagen van de elektrische gitaar ook vaak maar in een kast wat voorhanden was. Er zullen ook heel wat van die ontwerpen in de vergetelheid zijn geraakt omdat het toch niet klonk.

Rinze
11 mei 2010, 07:27
pics or it did'nt happen? :seriousf:

Hij heeft later de bas omgebouwd naar fretloos en nu zitten er onderhand gewoon frets in op de juiste plaatsen. Het ding speelt prima trouwens. Hij heeft ook twee nogal rustieke akoestische gitaren gebouwd, nu net weer een Bo Diddley-achtige elektrische gitaar. En nog wat maffe planken met weinig snaren.. Een beetje zoals Aaronstonebeat hier, met weinig middelen maar met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en eigenwijsheid gewoon gaan bouwen.

bass blom
11 mei 2010, 08:41
tja, kasten.. wat ik ook zo grappig vind..
als je een studio gaat maken moet je als het ff kan geen haakse wanden hebben.
vanwege staande golven.
een speakerkast zal wel te klein zijn daarvoor?

Rinze
11 mei 2010, 09:11
tja, kasten.. wat ik ook zo grappig vind..
als je een studio gaat maken moet je als het ff kan geen haakse wanden hebben.
vanwege staande golven.
een speakerkast zal wel te klein zijn daarvoor?

Hangt van de golflengte af denk ik.

Er zijn wel kasten die gedempt worden, in het duurdere segment. In de jaren 50 en 60 pakten ze gewoon wat voorhanden was. De 1960 kast waar ik jaren over gespeeld heb was ook een en al resonantie, rare flubbergolven. Had de achterkant met gelijmde latjes (verkleinen van resonantie-oppervlakken) en betere schroeven zo solide mogelijk gemaakt maar dan nog. Waar de achterplaat erop zat kon je bij de spleet je haar föhnen als ik op de lage snaren bezig was. Als je ook om zo'n kast heenloopt terwijl je speelt, pff. Het hangt er zo vanaf waar je staat, recht ervoor ga je dood van het hoog, iets teveel opzij hoor je alleen maar vaag gedreun.

Het was destijds ook gewoon een redenering in de trant van "twee 12 inchers gaan niet hard genoeg in een open kast, eens kijken wat 4 in een gesloten kast doen". Pete Townsend liet er 8 in een kast bouwen maar daar waren de roadies het niet zo mee eens. Dus dan toch maar vier.. gelukkig :seriousf: Typerend dat bassisten wel gewoon 8*10 kasten gebruiken..

Je kunt dat soort experimenten natuurlijk zelf uitvoeren maar of je nou zin hebt om eerst een aantal keren kasten te bouwen die vervolgens meer geschikt blijken als konijnenhok dan als speakerkast..

bass blom
11 mei 2010, 16:48
:cheerup: eerste zaagsneden gedaan.
wel wat extra af en toe, het hout staat hier al bijna 12 jaar niets te doen.
en hier en daar zit een gat, was een video meubel van 3 meter+ breed :D
maar wel kicken als het kastje straks klaar is en net iets meer dan 200 euro gekost heeft.

johantipker
11 mei 2010, 21:50
heb het 3 speaker concept toch maar laten gaan.
het gaat dus een flinke 212 worden, 50 hoog, 35 diep, 75 breed
zit nog aan iets pimperigs te denken :seriousf:

Toch vind ik je ontwerp van je kast wel heel spannend hoor.
Wat Thijssie zegt... een dikke pa speaker aan de onderkant evt met een scheidingsfilter..zoiets dacht ik ook meteen.
Misschien moet je dan wel een plaatje hout tussen de 2 compartimenten zetten zodat het laag van alle speakers elkaar niet gaan verstieren.

op http://www.speakerstore.nl/

staan ook veel kastontwerpen evt met basreflex poort: dan " klopt" t laag
en dat zou wel eens moddervet kunnen zijn..:D

bass blom
11 mei 2010, 22:06
ja, die scheiding had ik al bedacht.

maarja, waar het om begon, het moet in de benz kunnen.

en dan moet het ook nog wat prettig er in/uit te tillen zijn.

het pimperige gaat meer vorm krijgen ondertussen :D

bass blom
11 mei 2010, 22:10
ja, lachen die site :D

punisher
http://www.speakerstore.nl/constructions/21

Thijssie
12 mei 2010, 08:33
punisher
http://www.speakerstore.nl/constructions/21
Punisher is easy, als je echt iets ingewikkeld wilt bouwen moet je een labhorn bouwen :D
http://www.prosoundweb.com/lsp

bass blom
12 mei 2010, 23:37
het pimperige..
de 'smile' wordt uitgezaagd en ingegoten met giethars en daar achter of zelfs in gaan een stuk of 20 langzaam verkleurende ledjes :seriousf:

http://www.hetgelegevaar.nl/box.jpg

de foto is een stuk van 15 x 10 cm ofzo van het rood hammerite kastje wat ik heb.
maar zo vegerig ziet er ook wel kek uit, dus dat ga ik wellicht doen, met geel erbij/onder en smeren met doek of bezem :D

Thiez
12 mei 2010, 23:51
haha wat een ontwerp. Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant wel humor maar ik zou het zelf bij me kast nooit doen haha.

Word het gewoon een 2x12 kastje nu of waar zit de 3e speaker?

bass blom
12 mei 2010, 23:53
ja gewoon 2 x 12 :D

Thiez
12 mei 2010, 23:54
En de amp die erop komt te staan word met bont bekleed (toepet) of een soort hoedvorm ofzo? XD :P

bass blom
12 mei 2010, 23:57
En de amp die erop komt te staan word met bont bekleed (toepet) of een soort hoedvorm ofzo? XD :P

ja, een max headroom kuif :seriousf:

http://www.thewall.net/thumb/1_746.jpg

bass blom
14 mei 2010, 11:33
http://www.hetgelegevaar.nl/IMG_8528.jpg

het begint vorm te krijgen.

zondag ga ik oefenen met een gelegenheids bluesband voor een eenmalig optreden.
dan wil ik hem mee hebben, ruw af dus zonder opsmuk om te horen hoe het in bandgeweld klinkt.

bass blom
14 mei 2010, 17:13
en ik ben rond :cheerup:

http://www.hetgelegevaar.nl/IMG_8535.jpg

47,8 hoogte van binnen
71 breedte

aan 1 kant is dat 71,1
vind ik niet gek voor mij, ben niet zo heel erg nauwkeurig met meten en streepjes zetten enzo :D

Midwolda
14 mei 2010, 19:55
Het moet ook niet helemaal recht zijn he, want dan krijg je staande golven, brrrrr :seriousf:

bass blom
14 mei 2010, 20:02
ohja :D ik heb het dus bewust gedaan :satisfie:

ronde gaten zijn gezaagd, vanavond kan ik hem horen :cheerup:
morgen werken, vandaar de haast.

ik had gister een oude vriend op bezoek die vond de greenbacks in de open HB kast waawaanzinnig vet klinken :D

bass blom
16 mei 2010, 12:07
zo, ik heb er op gespeeld net :cheerup:

ziet er uit of het een vliegtuigramp overleefd heeft maar klinkt bruut!

achterkant is nog volledig open, ga ik nog mee experimenteren, een strook in het midden of 1 onder en 1 boven.

hij weegt meer dan de HB kast waar nu nog 2 V30's in hangen :D

bass blom
16 mei 2010, 20:59
woehoei, vetjes

http://www.box.net/shared/ia5da91yce

oefenen vanmiddag met een gelegenheids formatie voor een eenmalig optreden 6 juni.
eerste keer dat ik dit nummer speel :D
de meest aanwezige gitaar zegmaar, dat ben ik :soinnocent:
de 5 andere mannen vonden het super vet mijn kassie.

nico verduin
17 mei 2010, 09:19
woehoei, vetjes

http://www.box.net/shared/ia5da91yce

oefenen vanmiddag met een gelegenheids formatie voor een eenmalig optreden 6 juni.
eerste keer dat ik dit nummer speel :D
de meest aanwezige gitaar zegmaar, dat ben ik :soinnocent:
de 5 andere mannen vonden het super vet mijn kassie.klinkt lekker

bass blom
17 mei 2010, 19:46
en dat met een transistor versterkertje :lp:

bass blom
18 mei 2010, 10:55
maar wellicht moet ik jou eens bezoeken en die overtone special aan de tand voelen :crazyhappy:

nico verduin
18 mei 2010, 11:11
maar wellicht moet ik jou eens bezoeken en die overtone special aan de tand voelen :crazyhappy:Staat bij een klant:soinnocent:

bass blom
26 mei 2010, 10:26
ik ben er uit wat betreft het ingiet gedeelte.. symbool.. iets chinees sprak me wel aan, veel gezocht maar nog niet HET gevonden.
en zonet pakte ik voor de tigde keer google en voerde in: chinese character sound
en dan kwam dit naar voren.
http://z.about.com/d/chineseculture/1/0/a/d/5/zi00081.gif

It means 'art' or 'skill.' The top part is the plant (cao3 zi4 tour2) radical and the bottom is the sound part. The original meaning of the character is 'to plant' or 'to grow.' I guess growing crop is an art or a skill after all in the ancient time. The traditional form of the character is quite complicated.

een cm of 13 hoog en 12 breed, alles iets opgedikt, dat gaat het worden :cheerup:

http://www.youtube.com/watch?v=bXXThSZjNvQ

bass blom
4 juni 2010, 15:10
het ingieten komt nog, wel al in een testplankje gedaan :p

verf.. geoeikope hammerite (duplicolor)
eerst 2 x donkerrozerood wat ral 3002 zou zijn :D

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8594.jpg

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8595.jpg
hier proef beetje goud glitter gestrooid, dat gaat samen met brons poeder ook over de koperen laag en dan blanke lak over alles.

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8596.jpg

nu net met goud eroverheen en dan met schuurspons/kwast vegen.
vanavond daar weer met koper overheen en weer vegen :seriousf:

kinda distressed :ok:

nico verduin
4 juni 2010, 20:44
het ingieten komt nog, wel al in een testplankje gedaan

verf.. geoeikope hammerite (duplicolor)
eerst 2 x donkerrozerood wat ral 3002 zou zijn

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8594.jpg

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8595.jpg
hier proef beetje goud glitter gestrooid, dat gaat samen met brons poeder ook over de koperen laag en dan blanke lak over alles.

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8596.jpg

nu net met goud eroverheen en dan met schuurspons/kwast vegen.
vanavond daar weer met koper overheen en weer vegen

kinda distressed En voor de rest gaat alles goed met je? :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

bass blom
4 juni 2010, 20:46
jahoor, top :cheerup:

Thiez
4 juni 2010, 20:48
Hou jij van moderne kunst bass?:P

bass blom
4 juni 2010, 20:50
ach ja, best wel denk ik.
ik zal nog ff een fotooke trekken van het gietsel :D

bass blom
4 juni 2010, 20:56
http://www.hetgelegevaar.nl/IMG_8598.jpg

testje, heel ruig uitgezaagd.
en mengsel veeeeeel te wit.
uiteindelijk gaat het zegmaar soortvan vies glas worden.
heb 2 druppeltjes witte pasta toegevoegd aan de aangebroken kilo pot..

dit was een test in een glazen potje daar stak ik een roerstokje witte pasta in dat werd dus vol wit :D
ik ga denk ik ook wat van die goud glitter door het mengsel roeren ;)

bass blom
4 juni 2010, 21:30
http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8602.jpg

:blast:

bass blom
5 juni 2010, 00:08
http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8614.jpg

bass blom
5 juni 2010, 11:06
vanmorgen nog bedacht een soort homebrew sunburst te gaan doen :D

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8615.jpg

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8616.jpg

bass blom
5 juni 2010, 11:36
http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8617.jpg

HaroldA
5 juni 2010, 12:57
plaatje

Nice! :ok:

Ga je 'm nog (zijdeglans) transparant aflakken?

bass blom
5 juni 2010, 13:00
jazeker, en daarbij strooi ik ook nog flink wat goudglitter en heel fijn bronspoeder.

maar nu gaan eerst de handvaten en hoeken er vast op.
morgen ermee optreden in een park in steenwijk :D

wacht nog vol smart op de leds, dan komt de voorkant nog heftig aan de beurt.
en de sunburst randen gaan ook nog opnieuw denk ik.

bass blom
5 juni 2010, 14:14
ff voor de looks het logo met goud opgespoten :p

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8619.jpg

bass blom
5 juni 2010, 23:27
http://www.hetgelegevaar.nl/IMG_8631.jpg

Thiez
5 juni 2010, 23:38
Wat een vreselijke kitch XD maar het is wel lekker vintage op de een of andere manier. Ik zie het wel voor me op het podium. ze een mooi oud rood/bruine tapijt eronder.

Edit: als je leds gebruik moet je natuurlijk ook een foto in het donker maken he ;)

bass blom
5 juni 2010, 23:42
ja ik ben een echte kralen en spiegeltjes inboorling :seriousf:

bij avondlicht glinsteren die goudspikkeltjes praaaachtig :crazyhappy:

bass blom
8 juni 2010, 09:47
wheoieoei de leds zijn binnen :cheerup:
en ze doen wat ik dacht, beter zelfs..
3 sec rood, dan vloei naar groen, 3 sec.. dan vloei naar blauw, 3 sec.. en dan weer naar rood :cheerup::cheerup::cheerup:

Wilco
8 juni 2010, 17:27
Man, het wordt steeds erger...
;)

bass blom
8 juni 2010, 17:59
inderdaad steeds erger want ze gaan ook roze paars oranje geel licht en donkerblauw en blauw wit en romig wit :seriousf:
ubuisfilmpje komt er aan :D

bass blom
8 juni 2010, 18:06
http://www.youtube.com/watch?v=miNya1xZfAg

:cheerup::cheerup::cheerup:

heb ze (3) hier ff in een katoenen handschoen (filmrestaurateur) gedaan om het enigwat matte giethars te simuleren :satisfie:

bass blom
11 juni 2010, 12:39
testgietsels :cheerup:

iets teveel bronspoeder :D

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8632.jpg

http://www.hetgelegevaar.nl/distressedpaint/IMG_8633.jpg

bass blom
11 juni 2010, 14:34
riept er nou iemand ghek? :crazyhappy:

http://www.youtube.com/watch?v=ySjSK5Mjbng

:supercool:

Thiez
11 juni 2010, 15:18
Ik zou er wel wat meer ledjes in doen opzich.

Mr. Dynamite
11 juni 2010, 15:23
Ziet er vet uit hoor :crazyhappy:
Wel zou ik een effect proberen dat je meer een gloed krijgt ipv een stel licht puntjes. :ok:

bass blom
11 juni 2010, 15:50
ja dit is maar een testje, zo'n schroevenbakje :D
ik schat dat er een stuk of 30 in de kast gaan.

guitarnijboer
11 juni 2010, 17:08
Ik denk dat het effect een stuk beter zou worden als je het bakje aan de binnenkant zou opschuren en de leds iets verder weg zou plaatsen

bass blom
11 juni 2010, 17:14
Ik denk dat het effect een stuk beter zou worden als je het bakje aan de binnenkant zou opschuren en de leds iets verder weg zou plaatsen

er gaat zeker geschuurd worden!
maar het bakje is voor test..
heb net 9 ledjes in een nieuw bakje gedrukt, met bijna geen bronspoeder.
en een drupje meer wit.

dat wordt nog heel spannend, timing.
in het uiteindelijke ontwerp moet ik een stuk of 30 er in duwen.
als de giethars nog niet stroperig genoeg is vallen ze om en als het te dik wordt lukt het drukken niet meer.
dat heeft dus een 'window' van een minuut of 2 of 3..
hoop geexperimenteer nog :D

fredjuh
11 juni 2010, 17:38
Haha, this can't be true!:seriousf:

bass blom
11 juni 2010, 18:19
:soinnocent:

bass blom
11 juni 2010, 23:37
beter, giethars 2 minidrupjes matter, door witte pasta..
een heel klein zuchtje brons, maar dat hoeft er helemaal niet in.

http://www.youtube.com/watch?v=V4Vac-GtPkY

:cheerup::cheerup::cheerup:

Thiez
12 juni 2010, 10:03
Het blijft een prachtige gitaar bass. en hij klinkt ook geweldig. Maaruh daar ging het waarschijnlijk niet om? ;)

bass blom
12 juni 2010, 10:20
nah, deze opname is vrij brak en met de cam mic :D
maar het is een prachtig beest van een gitaar, dat zeker, nog geen miliseconde spijt van die smak geld.

inderdaad gaat het niet om de gitaar maar om de ingegoten leds.
zo gaat dat er ongeveer uit zien dus.
denk ik, want elke keer als ik iets doe krijg ik weer een ander idee :seriousf:
heb daarom zonet nog maar 250 van die leds besteld :crazyhappy:

bass blom
2 juni 2011, 09:41
http://www.internut.nl/JTM45/IMG_0572.jpg

zo, maar eens een update, het heeft een hele tijd geduurd maar eindelijk dan is de set inmiddels, klaar.
op de piping na, dat moet nog een keer.
binnenkort een youtube filmpje zodat men de leds ook in axie kan zien :mmmm:

bass blom
8 juni 2011, 17:18
http://www.youtube.com/watch?v=2Mip_VDvop8

bass blom
27 juli 2011, 18:49
en eindelijk nog maar eens de piping er op gezet.
nu de amp nog, maar dat front heb ik geplakt dus dat wordt nog wat geklooi :D

http://www.maxless.nl/EPboost/IMG_1054.jpg

bass blom
29 juli 2011, 08:34
hele set klaar, mag ook wel eens :D

http://www.internut.nl/JTM45/IMG_1087.jpg

:cheerup:

Midwolda
29 juli 2011, 09:31
Echt, gozer, waan-zin-nig mooi, respect voor zoveel huisvlijt!
Te gek idee en geweldig goed uitgevoerd, dat zie je niet vaak samen.
Smaakvolle blingbling, ik wist niet dat het bestond... :seriousf:

Vind het als set wel mooier met de cherryburst Custom dan met de zwarte, maar hee, that's just me.

bass blom
29 juli 2011, 09:35
hehe, thnx.
en het klinkt ook nog eens waawaanzinnig lekker :cheerup:

lefthandstrat
8 augustus 2011, 10:52
hele set klaar, mag ook wel eens :D

http://www.internut.nl/JTM45/IMG_1087.jpg

:cheerup:

Hi Bass, ik heb zojuist dit hele verhaal gelezen, vanaf pagina 1 tot en met dit plaatje. Wat een ontzettend mooi eindresultaat. Daar mag je echt trots op zijn. Heel erg mooi, complimenten!

bass blom
8 augustus 2011, 11:00
hee, dank, ja ik ben zo trots als een aap met zeven lullen :D
die versterker is goddelijk!
van de week getest met een kleine leslie (trommel met een V30 er onder) erbij alleen die geeft een vette schakelklik over de zanginstallatie als ik hem aan/uit zet, dat is best balen.
mocht dat nog gefixt kunnen dan ga ik die box, een kubus ook in deze kleuren maken want als hij aanstaat klinkt het wel vet lekker :p

muziekschuur
9 augustus 2011, 11:43
Die piping maakt het wel af hoor.

Heb je ook een foto van de achterkant? Hoe zijn de ledjes aangesloten?

bass blom
9 augustus 2011, 11:51
achterkant zonder de amp er in

http://www.internut.nl/JTM45/IMG_0573.jpg

achterkant cab is weinig boeiend, half open.

de leds zitten in polygiethars spul en staan gewoon parallel en hebben elk een 12 volt DC 2 amp voedinkje.
in elk logo heb ik er een stuk of 30 a 40 gepropt maar dat was veel te fel dus heb ik ze om en om losgeknipt :D

muziekschuur
9 augustus 2011, 12:11
Kun je zo'n rooster ergens kopen? (aan de bovenkant dus). In mijn zelfbouw heb ik het zelfde gaas als bij jou achter, maar bij mij voor en achter.

bass blom
9 augustus 2011, 12:13
ja dat rooster heb ik van TAD
dat gaas is alu, kreeg ik van iemand en gewoon met goedkoop spuitbusje goud gemaakt :D