PDA

View Full Version : vraag-nieuwe pick-up



kamiel
8 mei 2010, 13:32
hallo,:D
ik heb een vraagje in verband met een nieuwe pick-up, die ik op mijn
bas-gitaar wil plaatsen.

ik heb deze bas: cort-action (http://www.cort.kr/english/products/common/view.asp?product_id=87#)
ze speelt echt heerlijk vind ik, maar het geluid vind ik niet fantastisch, en ik vind humbuckerpick-ups mooier klinken dan single coils.

nu wil ik dus de bridge pick up vervangen door een seymour duncan SRB -1B.
nu is mijn vraag, is dit mogenlijk, (omdat je verwisselt van single coil naar humbucker,) moet ik extra dingen aanschaffen, ...

bedankt!

groeten, kamiel

ps: ik weet dat ik er weinig vanaf weet, ben dan ook meer bassist dan bassgitaarbouwer,:P

Terminus
8 mei 2010, 13:54
Je zou dan een groter gat moeten hakken in je bass.

Voor gitaren heb je humbuckers die in een single coil holte passen, ik weet niet of je dat bij basgitaren ook hebt. Ik zou er iig naar kijken.

kamiel
8 mei 2010, 13:59
dat probleem had ik ook al voorzien, maar zolang dat werkje proper gebeurt is het hopelijk toch geen probleem dat dat gat vergroot?

Yoshida
8 mei 2010, 14:08
+1, veel meer dan dat is het eigenlijk niet. Er zitten waarschijnlijk meer draden aan, maar als je de beschrijving naast de schematics van de Cort site legt moet je er wel uitkomen.

Het betere hak- en breekwerk... nice! :ok:

Kipnugget
8 mei 2010, 17:12
Gewoon doen.
Pas wel op met de lak, bij mij projectje (precisionpickup op de plek van een jazzpickup) sprongen er vrij gauw splintertjes van de lak af aan de randen. Ik pleur er straks een stuk slagplaat overheen, maar in jouw geval zou het wel zonde zijn.

Succes ermee!:ok:

kamiel
9 mei 2010, 10:55
dat valt dan ook alweer mee, want ik was van plan ook nog een bijpassende slagplaat te gaan zoeken.:P (heb wel het gevoel dat ik voor deze bass er een zal moeten laten maken, als dat al gaat, want zoo bestaat er voor zover ik weet niks,)

Cocobolo
9 mei 2010, 11:11
dat valt dan ook alweer mee, want ik was van plan ook nog een bijpassende slagplaat te gaan zoeken.:P (heb wel het gevoel dat ik voor deze bass er een zal moeten laten maken, als dat al gaat, want zoo bestaat er voor zover ik weet niks,)

het is heel makkelijk om een slagplaat zelf te maken hoor, en het geeft ook veel voldoening.

no 1 hops
9 mei 2010, 11:31
wat betreft lak is het misschien niet onverstandig behalve de nieuw pup ruimte af te tekenen de lak daar in te snijden zodat er geen chips verder meetrekken dan de bedoeling is

Yoshida
9 mei 2010, 11:31
het is heel makkelijk om een slagplaat zelf te maken hoor, en het geeft ook veel voldoening.

:???: tips svp :)

kamiel
11 mei 2010, 16:44
die tips wil ik toch ook wel horen,:D

Cocobolo
11 mei 2010, 19:30
die tips wil ik toch ook wel horen,:D

De meesten weten dit al wel, maar je hebt nodig
- een bovenfrees
- slagplaat materiaal (laat het beschermende plastic er tot het laatst op zitten!)
- een 45 graden freesje met onderlager
zoiets bijvoorbeeld :
http://www.toolking.com/media/catalog/product/7/3/733128-4a.jpg


- Je moet allereerst een mal maken (bijvoorbeeld van MDF). Neem niet te dik MDF, anders is het lastiger om de randen haaks te krijgen (maar zorg wel dat het dik genoeg is voor het kogellagertje om tegenaan te lopen).
De mal is het belangrijkste. Stop hier de meeste tijd in om te zorgen dat alles vloeit en strak is.

- Leg de mal op de slagplaat en trek op de slagplaat de vorm voorzichtig over.

- Zaag de slagplaat met (bijvoorbeeld) een figuurzaag een millimeter te groot uit.

- Bepaal nu de gaten voor de slagplaat, boor deze, gebruik een verzinkkop (voor de schroefkoppen) en schroef de slagplaat vast op de mal. Let daarbij echt op dat de schroeven onder het oppervlak van de slagplaat blijven (neem voor de zekerheid kleine schroefjes, ze moeten uiteraard ook niet door de onderkant van de mal heen komen).

Als het goed is heb je nu de slagplaat ruw vastzitten bovenop de mal (met de mooie kant naar boven, ik hoop dat je het beschermende plastic nog niet eraf hebt gehaald op dit punt ;) )

- Doe nu de afschuinfrees in je bovenfrees. Stel hem zo in dat hij de gehele zijkant van de slagplaat zal raken.

- Frees nu heel voorzichtig de mal uit. Doe alles niet in 1 keer maar doe het gerust in een paar keer. Telkens een klein stukje tot het goed is. Hou het toerental redelijk hoog (heb je geen toerental-instelling dan is het gewoon goed en draait hij op z'n snelst). Als het toerental te laag is krijg je een ruwe zijkant en loop je het risico dat de frees wil happen.

LET OP : Een slagplaat heeft vaak bepaalde delen die NIET schuin gefreesd moeten worden maar juist recht. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de aansluiting op de toets/hals. Of bij een telecaster brug. Dat is recht! Daarvoor gebruik je gewoon een ander freesje, namelijk een kantenfrees (dat is dus een vingerfrees met een onderlager). Zoiets:
http://www.jvl-europe.nl/img/kantenfrees.jpg

Ik hoop dat het duidelijk is. Het is een heel verhaal maar het is echt dood simpel.

kamiel
11 mei 2010, 20:31
ik moet toegeveven dat dat redelijk goed meevalt, :D
alleen heb ik helaas ook niet het benodigde materiaal, dus moet ik nog een vriend gaan zoeken, die dat materiaal wel heeft,:Px

snaarplukker
11 mei 2010, 20:39
ik moet toegeveven dat dat redelijk goed meevalt, :D
alleen heb ik helaas ook niet het benodigde materiaal, dus moet ik nog een vriend gaan zoeken, die dat materiaal wel heeft,:Px

Het kan ook met een figuurzaag en een halfronde vijl.

kamiel
11 mei 2010, 21:00
dat klinkt al meer als een haalbare job,:P