PDA

View Full Version : Clean, clean en nog eens clean!



hugo123
7 mei 2010, 23:41
Hallo iedereen! Ik heb laatst een Fender Blues Deluxe RI versterker gekocht, maar ik ben er niet tevreden mee. Hij is veel te schel, en als ik de treble eruit draai, wordt het te dof... Hij is iig niet goed in te stellen...

Nou zoek ik naar iets anders, en het belangrijkste is toch wel clean, een lekkere drive is natuurlijk mooi meegenomen, maar clean vind ik toch echt het belangrijkste. Als ik de BD verkoop hoop ik rond de 500-600 euro te hebben. kan meer worden.

Hebben jullie suggesties over wat ik moet kopen? Ik zat zelf te denken aan een twin, of een andere mooie oude fender amp. Ik speel voornamelijk op mijn CP 60's strat.
Maar misschien is een leuke vox ook wel leuk! Een AC15 misschien? Kan iemand mij helpen?

tillens
7 mei 2010, 23:47
Definieer clean eens? Een Bruno Cowtipper heeft een fraai clean.. ;)

Om over een Two Rock te zwijgen. Moet de amp nogwat anders kunnen... Kijk anders naar Roland jc 120. ook clean...
Overigens die amp is waarschijnlijk prima in te stellen maar wat jij ermee wil haar je er niet uit.

De ac 15 voor clean, zou ik persoonlijk niet doen. De Twin? Succes met de rug.
Fenders zijn in mijn oren altijd te hard en te glasserig dus tja...

Mooi cleane amps in mijn oren; Glaswerks amps, Marshall jtm 60 212, Two Rock custom, Brunetti Mark, Bruno, Hook r20

hugo123
7 mei 2010, 23:50
hmm goed punt! Ik zoek het 'typische' fender clean. Lekker dik, niet te schel en niet teveel bas. Gewoon goed gebalanceerd clean. Moeilijk uit te leggen. En ik heb zo 1, 2, 3 geen soundsample.... Ooh, en nog een vereiste, hij moet goed op pedalen reageren, een punt waar de BD ook op tekort schiet..

tillens
7 mei 2010, 23:53
Tja een pedalen slet zoek je dus ook nog eens... Dan kom je toch vaak in het duurdere segment, alhoewel...

mail anders even pm... ik heb wel een idee voor je maar geen zin om te spammen.

Eko
8 mei 2010, 09:43
Is het niet slimmer om eens te kijken naar een andere speaker in de BD? Daar is veel mee te winnnen . Andere buizen doet soms ook wonderen. Beetje goede amp-boer kan je het zo vertellen.
Bel Arie-Jan van Marble eens zou ik zeggen.

even
8 mei 2010, 10:58
Ik heb er een gehad en daar had ik een electro voice ingezet. Dat is echt een aanrader. Heel gebalanceerd prachtig clean. Je headroom neemt ook flink toe door het rendement van 103 db.

Meneer I.
8 mei 2010, 11:19
Probeer inderdaad eens hoog rendementspeakers en andere buizen. Heb ik ook in een Madamp 15W. Ik heb nu een geweldig fender-clean op bijna vol vermogen.
Die BD lijkt me trouwens een prima amp! Anders zou je eens kunnen kijken naar een Marshall JTM.

marc_o
8 mei 2010, 11:25
Ik heb dit probleem vaker gehoord en is op te lossen 9volgens diegenen die het ook hadden0 met een betere bias-afstelling en een speakerupgrade...maarja, het blijft moeilijk om vanaf hier voor jou een oplossing te bedenken. Misschien heb je gewoon niet de juiste versterker, maar een VOX AC-15 kan ik je absoluut afraden. Het is geen slechte versterker, maar als je Fender-clean wilt, moet je een Fender kopen.
Ik heb de vox AC 15 ook om due reden weggedaan en eerlijk gezegd is het wel een beetje poppenspul hoor.

Goede tip:
Op gitaarmarkt staat een Fender Prosonic te koop, 2e hands voor rond de 750....dan heb je een echt goede versterker, clean en overdrive.
Die heb ik ook gehad en is wel zo'n geval waar ik spijt van heb dat ie weg is.

tillens
8 mei 2010, 12:28
Ik heb dit probleem vaker gehoord en is op te lossen 9volgens diegenen die het ook hadden0 met een betere bias-afstelling en een speakerupgrade...maarja, het blijft moeilijk om vanaf hier voor jou een oplossing te bedenken. Misschien heb je gewoon niet de juiste versterker, maar een VOX AC-15 kan ik je absoluut afraden. Het is geen slechte versterker, maar als je Fender-clean wilt, moet je een Fender kopen.
Ik heb de vox AC 15 ook om due reden weggedaan en eerlijk gezegd is het wel een beetje poppenspul hoor.

Goede tip:
Op gitaarmarkt staat een Fender Prosonic te koop, 2e hands voor rond de 750....dan heb je een echt goede versterker, clean en overdrive.
Die heb ik ook gehad en is wel zo'n geval waar ik spijt van heb dat ie weg is.

Dan moet je die pro sonic toch gewoon zelf kopen, gna...

Inderdaad als je fender clean wil, dan is fender helemaal geen verkeerde keus.

Pepe
8 mei 2010, 13:02
Het kan zijn dat het schelle inherent is aan de amp maar het kan ook van de speaker afkomen dus om daar uitsluitsel over te krijgen ga je met je amp naar een winkel en haak je er wat andere speakers aan.

Je moet even de invloed van de cab kunnen onderscheiden maar over het algemeen heeft een speaker een grote invloed op de totale voicing.

De hotrods en blues deluxes missen de low bass en de high end van de oude Fenders en hebben meer midhoog -waar de schelheid zit-. Minder gecompliceerd en eigenzinnig maar misschien ook een vriendelijker allemans geluid. De Prosonic zit er, net zoals mijn Fender 30, een beetje tussen in dus die Prosonic lijkt me zeker een goeie tip.

Een AC15, daar wordt je niet gelukkig mee als je van fender clean houd.

Kim Wilson
8 mei 2010, 13:09
Ik herken het probleem precies. Ik heb een Hotrod Deluxe gehad, en die klonk ook schel en niet in balans. Van alles wel geprobeerd, zoals de bias heter gezet, andere buizen, andere speaker (zelfs een 2x12 cab met Celestion G12H30), maar ik bleef zitten met het schelle, kille en schreeuwerige karakter van die amp. Ik denk dus dat het gewoon het geluid van die amp is. Met upgraden van het e.e.a. wordt het wel wat beter, maar de basis is al niet echt lekker, en dan kun je blijven kloten wat je wil, maar je blijft tegen het karakter van die amp aanlopen.

Ik weet niet hoe ver je je budget kunt oprekken, maar een Vibrolux Reverb (de ouwe) klinkt ook te gek. Je mag die van mij wel eens proberen. Heb je een auto, of iig vervoer? Beetsterzwaag is nog geen uur rijden van hier.

Andere opties zijn o.a. de Super Reverb (die zijn alleen ook erg groot en zwaar), of als het ook een top+cab mag zijn, een Bandmaster Reverb. Vooral die laatste is nog relatief goedkoop, en ook een echte dikke Fender.

jutter
8 mei 2010, 13:28
Koch Twin Tone al geprobeert?

EuroCinema
8 mei 2010, 13:39
Als ik echt clean wou, zou ik zonder twijfel een Twin kopen, flight case met wieltjes erbij en je erbij neerleggen dat zo'n ding zwaar is. Vergelijk het met een hammond, dan zie je dat gitaristen het nog makkelijk hebben. Een 15 watt buizenamp voor 100% clean snap ik niet, dan liever een goeie transistoramp zoals een oudere Fender Princeton 65 (zonder effecten nog).

Ik vind die deluxe serie Fender amps wel stukken beter klinken met een Celestion Vintage 30 erin. Dat gezegd: ik speel met een erg warme halshumbucker op een semi-hollow en dan is zo'n hotrod nét goed in het hoog. Kan me voorstellen dat het met een strat geen doen is.

Nog een paar voor de zekerheid-opmerkingen:
- heb je de presence en de treble allebei afzonderlijk geprobeerd aan te passen? Minder treble, meer presence wil wel eens werken.
- Gebruik je reverb? Dat benadrukt vaak lelijk midhoog. Reverb is op deze amps al heel snel teveel.
- Bright switch uit?
- Beide inputs geprobeerd?
- Gebruik je de toonknoppen op de gitaar wel?
- Is het ook een probleem in bandmix of valt het vooral thuis op?

* edit * ik dacht me te herinneren dat je deze amp net hebt, dus even opgezocht en inderdaad, half jaartje geleden was je toch nog heel enthousiast? Dat is eigenlijk (ik geef mijn mening maar, doe wat je wilt) wel erg vroeg om zo'n ding alweer uit te hebben. Een versterker is ook een soort instrument, dat je moet leren bespelen en gebruiken. Als je dan zoals Kim Wilson tot de conclusie komt dat het echt-echt een miskoop is; weg ermee. Maar als je nu in een opwelling wat anders koopt, ga je met je volgende amp ook weer tegen dingen aanlopen. (ik zeg dit als iemand die ooit eens een puike Blues Deluxe heeft ingeruild en daar veel spijt van heeft gehad. Ik weet nu dat ik toen nog niet begreep hoe ik het potentieel van zo'n ding moest benutten).

hugo123
8 mei 2010, 14:06
@Kim Wilson: Ja, zo'n oude amp is natuurlijk wat ik wel heel graag zou willen, maar dan moet ik denk ik toch lang wachten todat er een keer een goed koopje langskomt!

@Eurocinema: Precies een twin dacht ik al aan! Ondanks dat ze erg zwaar zijn, en ik denk ook wel erg hard gaan voor voornamelijk thuis, zijn ze qua budget wel te doen met een beetje zoeken. En ja, ik heb de BD nog niet zo lang, maar ik was er eerst erg tevreden mee omdat het een gigantische sprong vooruit was vergeleken met mijn vorige amp. En toen speelde ik nog alleen op mijn les paul, en in combinatie met een TOD die dan zorgde voor extra toonregeling klonk de amp wel lekker, maar ik wil juist niet afhankelijk zijn van pedaaltjes op het cleangeluid.

En ik heb er last van, zowel thuis als op bandniveau.

EuroCinema
8 mei 2010, 14:10
Dan moet je een twin eens gaan testen! Want het blijven superbakken. Test hem wel ook met pedaaltjes! Ik vind Twins zelf wat dat betreft wel (veel) kieskeuriger dan Blues Deluxes. En ik vind het zelf jammer om een buizenamp te kopen, maar mijn overdrive uit een pedaal te halen. Maar dat zijn ook de enige kanttekeningen die ik kan bedenken bij een Twin.

episua
8 mei 2010, 16:18
Ben het helemaal met Eurocinema eens. Heb nu zelf ook sinds kort een Fender twin 65 reissue. Echt een geweldige versterker met het mooiste clean dat er bestaat. Bovendien is hij maar 9 kilo zwaarder dan de Blues deluxe.

JeroenP
8 mei 2010, 18:57
Ik vind het raar dat de bassmann (of bluesbreaker of jtm45) nog niet is genoemd. Niet alleen heel lekker clean, maar hij kan verder alles aan! Absoluut een aanrader om eens uit te proberen...

PT1989
8 mei 2010, 19:13
Fender Twin Custom 15

Shaggy
9 mei 2010, 01:08
roland jazzchorus jc120

Ik kan me bijna niet voorstellen dat jouw deluxe zo schel klinkt.. ligt het niet aan iets anders? de devilles hebben alnico 10inch .. die klinken scheller en nasaler dan jouw deluxe die een 12" keramische speaker heeft.

Als ik de twin reissue hoor vind ik ze dus schel klinken, maar dat kan te maken hebben met inspelen der speakers.

Kim Wilson
9 mei 2010, 09:35
Nee, die Hotrod serie (waar de Blues Deluxe ook onder valt) heeft wel een vervelend karakter. Op zich klinkt het best redelijk, maar het blijft schel.

Little Jay
9 mei 2010, 12:07
Hmm, vind je conclusie t.a.v. de Blues Deluxe opmerkelijk... ik vind juist dat 't een echte 'pedalen-slet' is, i.t.t. tot mijn Twin (een Guyatone Twin, maar die is erg Twin-erig).

Ik vind 'm ook niet schel, maar clean juist fantastisch met een warme punch (met standaard-speaker, TAD-eindbuizen en Svetlana pre-amp buizen en ik speel voornamelijk met humbuckers). Het grote probleem van de BD is juist dat de standaarspeaker erg efficient in het laag is, dus de bassen vind ik soms moelijk te controleren (tilt-back legs doen erg veel goed!). Op hoog volume kon 'ie nog wel eens wat 'kaal' of 'steriel' klinken, maar met goede eindbuizen en meer kennis omtrent hoe een versterker te plaatsen heb ik daar weinig last meer van.

Tsja, combinatie elementen-gitaar-versterker (afstelling!)-speaker is een erg delicate met veel variabelen en natuurlijk erg persoonlijk. En bedenk goed wat je verstaat onder 'clean'. Veel clean is niet eens echt clean (zoals veel goede overstuurde geluiden vaak veel minder oversturing hebben dan je denkt).

Er is een maar één oplossing: zoveel mogelijk amps proberen....... liefst in oefenruimte of op het podium natuurlijk. (En ik zou toch wel eerst EuroCinema's suggesties nog eens nalopen!)

Comfortably Daniel
10 mei 2010, 12:40
Ik heb zelf een Blues Deluxe en een Twin en de Twin blijft m'n "go to" versterker. De Deluxe is een erg lekkere versterker mits goed afgesteld, met goede speaker en goede buizen...en de combi met de juiste pedalen. Ik krijg uit de Deluxe niet het typische Fender clean wat de Twin wel heeft.

Zoals Mr. Wilson al zei, heeft de Deluxe een beetje een bijterig/schel karakter, maar er valt wel iets aan te doen.

Als je echt niet met de amp overweg kunt, kan je altijd nog kijken naar de Twin of iets anders met een mooi clean.;)

Highway49
10 mei 2010, 12:56
Bandlid van mij heeft een Fender Bassman '59. Ga je niet krijgen voor 500-600 euro maar ik ben zwaar jaloers op zijn clean geluid (heeft trouwens ook geen overdrive kanaal) Maar dit kun je prima oplossen door een mooi pedaal.

E-J
10 mei 2010, 13:08
Op zichzelf vind ik de Blues Deluxe een erg lekkere versterker (zolang je hem niet met versterkers die 2-3 keer meer kosten). Ik heb zelf er één een tijdje gehad maar was er een beetje klaar mee, ik wilde de oversturing meer uit de versterker halen. Maar een paar weken terug ben ik gaan repeteren met wat vrienden en we gebruiken voor de leadgitaar een afgeragde Blues Deluxe die zowaar heel lekker klinkt! Laatst zag ik een paar videotjes waar Mark Knopfler de Hotrod versie gebruikte en vond daarna ook een fototje van zijn instellingen:

http://www.mk-guitar.com/blog/wp-content/uploads/2009/12/Hort-Rod-Deluxe-1.jpg

Met een Strat, Telecaster en Les Paul hebben we tijdens de repetitie wat aan de EQ veranderd en met ongeveer deze instellingen klonk het een stuk beter! Probeer dus eens de treble, mid en prescence hoog te zetten, de bass laag. Wij vonden in ieder geval het geluid een stuk gebalanceerder worden...

jutter
10 mei 2010, 13:13
Is dit een Hot Rod Deluxe of een Blues Deluxe?

rupke
10 mei 2010, 14:33
Hi,

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een goede cleane versterker, die goed op pedalen reageert (2 pedalen in mijn geval (twee van boss: ME25 en GT10). Ik ga binnenkort als het goed is de Brunetti Singleman uitproberen. een 1 kanaals versterker. In twee uitvoeringen te verkrijgen. 16 watt en 35 watt. Ik heb daar goede geluiden ;-) over gehoord.

Laturs Rupke

guitarguru
10 mei 2010, 14:57
Is dit een Hot Rod Deluxe of een Blues Deluxe?

De Hot Rod toch?! :dontgeti:

marc_o
10 mei 2010, 15:19
Hi,

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een goede cleane versterker, die goed op pedalen reageert (2 pedalen in mijn geval (twee van boss: ME25 en GT10). Ik ga binnenkort als het goed is de Brunetti Singleman uitproberen. een 1 kanaals versterker. In twee uitvoeringen te verkrijgen. 16 watt en 35 watt. Ik heb daar goede geluiden ;-) over gehoord.

Laturs Rupke

Die is prachtig! Heb 'm in Frankfurt op de Messe uitvoerig beluisterd. Marco brunetti kwam zelf nog even uitleg geven (aan mijn maat, die ook versterkerbouwer is). Zeker een testrit waard hoor!!!!

hugo123
10 mei 2010, 15:55
Hmm, ik heb mijn clean kunnen verbeteren door de treble omlaag te doen en de prescence omhoog, maar het is toch nog steeds wat, lastig uit te leggen, wel lekker maar niet echt het 'fender clean'. Maar goed, ik kan nu tenminste wel een lekker clean geluid neerzetten, dus das mooi;)! Ik zal zometeen ook nog even die andere settings proberen! Maar ik denk dat ik toch sparen ga voor een leuke twin ofzo, klinken die trouwens ook lekker op laag volume? Ik heb ook op de demo's van Gregor Hilden(vast wel bekent hier) gehoord dat een vibrolux ook een erg lekker clean heeft, iemand ervaringen? En de bassman, heeft die een ander soort clean dan een twin ofzo? Lastig dat die oude amps niet gewoon in een winkel te testen zijn...

Kim Wilson
10 mei 2010, 16:12
Een Twin Reverb heeft echt enorm veel dynamiek, en dat blijft ie houden tot ver voorbij standje "dakpannen terugleggen". Andere Fenders, vooral de 40 watt apparaten, gaan wat eerder vloeiender werken. Iets meer gecompressed, wat mij betreft handelbaarder. Ik vind de Twin Reverb een heerlijke amp, maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Ik kan er niet zoveel mee. Ik heb liever een amp die wat smoother klinkt, zeg maar. Die van mij blijft ook heel lang clean, maar wel op een prettiger manier dan een Twin Reverb.

M.a.w., de Twin Reverb is niet zomaar geschikt voor iedereen die clean wil.

Gitaar4LifeDude
10 mei 2010, 16:36
Een mesa boogie f-50 heeft een prachtig clean, en de drive is ook zeer zeker niet slecht, al is een eq-pedaal wel een must voor de drive.
kijk anders eens wat reviews op internet en ga a.u.b. niet via youtube kijken want dat geeft niet echt een goed beeld.
succes met de zoektocht.

Comfortably Daniel
11 mei 2010, 09:22
Ben 't alwéér eens met Mr. Wilson :soinnocent:

De Twin is inderdaad zeer dynamisch...ook op hoog volume. En volume heeft ie ook in overvloed. Maar je moet er inderdaad wel van houden. Je kan 'm eigenlijk niet echt vergelijken met een Blues Deluxe of iets dergelijks. Ik kan zelf met m'n Twin meer dan met een Deluxe Reverb of zo...maar das meer omdat ik al m'n drive/distortion/fuzz uit pedalen haal.

Ik zou er gewoon een stel(Blues Deluxe/Deville, Twin/Super/Deluxe Reverb, Supersonic, Boogie, Koch) naast elkaar zetten en gaan vergelijken.

EuroCinema
11 mei 2010, 10:31
Nee, die Hotrod serie (waar de Blues Deluxe ook onder valt) heeft wel een vervelend karakter. Op zich klinkt het best redelijk, maar het blijft schel.

Mwaaah ik wil een eind met je meegaan in dat karakter, ,maar dit vind ik een beetje (te) kort door de bocht. Ik heb bijvoorbeeld Martijn van Iterson een schitterende warme sound horen krijgen op zo'n ding. Gewoon een ongemodificeerde hotrod die op dat festival aanwezig was (ik speelde er zelf ook), zijn ES 125 er rechtstreeks in.

Kim Wilson
11 mei 2010, 10:40
Ik heb Ralph de Jong eens gehoord over een Hotrod Deville, en daar hoorde ik precies waarom ik die van mij destijds verkocht had. Het klonk gewoon irritant schreeuwerig. Het ding stond ook ongeveer op 11, dat hielp ook niet mee, en ik denk ook dat het niet zijn eigen versterker was. Dus wellicht is er met wat tweaken met de instellingen nog wel iets aan te doen. Maar toch, ik heb de Hotrod Deluxe zelf 4 jaar gehad, en heb er nooit uitgekregen wat ik wou.

Aantekening daarbij is wel dat ik misschien de lat wat te hoog leg, aangezien ik nu eindelijk het gevoel heb dat ik de juiste amp heb gevonden, een ouwe bak uit '77 die 1200 euro heeft gekost. Dat is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een Hotrod Deluxe. :satisfie:

EuroCinema
11 mei 2010, 11:32
Weet ik niet. Een duurdere/vintage amp heeft zeker zijn meerwaarde, maar in mijn beleving dan vooral als je er een goeie scheur uit wilt halen. Ik treed al 20+ jaar op met "workhorse" Fenders: silverface twin/showman, blues deluxe, hotrod. En ik zie profs ook heel vaak met die dingen (van hunzelf of van het festival/de zaal). Voor onze aankomende cd heb ik zelfs een aantal nummers ingespeeld over de hotrod (met celestion v30) van de studio. Het kan je smaak niet zijn, maar laten we nou niet gaan doen alsof dit tweederangs spul is.

Little Jay
11 mei 2010, 12:33
Uit iedere amp zijn goede en slechte geluiden te halen...... ik denk dat opstelling en afstelling van de amp en vooral ervaring in hoe deze aan te passen aan de verschillende ruimten/situaties (erg onderschat vind ik) misschien nog wel belangrijker zijn dan op welke amp je speelt....... zo weet ik uit de Fender FM212 van onze oefenruimte prima sounds te ontlokken. En het is ook erg afhankelijk van je speelstijl, een Marshall kan ik bijvoorbeeld vaak helemaal niets mee (of het moet een blues-gig lekker scheuren op een Bluesbreaker zijn.....).

Daarbij is geen ruimte is hetzelfde en het maakt nogal verschil hoe een amp klinkt wanneer je over een scheurende hammond heen moet of dat 'ie op fluistervolume z'n werk moet doen in een jazzcombo.

En alhoewel het in de huiskamer een keiharde versterker lijkt, heeft de Blues Deluxe (en ik denk ook de HR) clean eigenlijk nog best heel weinig headroom in live-situaties. Martijn van Iterson speelt volgens mij fluisterzacht op het podium (inherent aan zijn muziek: heel dynamisch) en gek genoeg vind ik inderdaad ook de Blues Deluxe op laag volume veel warmer en dynamischer klinken, zodra 'ie gaat oversturen wordt het een heel andere versterker en moet je 'm ook anders behandelen. En hij blijft eigenlijk maar echt clean tot standje 4 of 5.

In mijn jazzcombo's vind ik de Blues Deluxe ronduit fantastisch, ik heb geen versterker die warmer klinkt zonder wollig te worden. Moet het harder dan grijp ik liever naar m'n Twin.

Wat ik wel een nadeel van de BD vind, is dat het geluid erg gericht is. Als 'ie direct voor de speaker lekker klinkt, kan een stapje opzij het hele karakter ineens veranderen. Dat komt denk ik omdat de kast nogal stijf is en niet meedoet met de geluidsprojectie (of enkel met bepaalde frequenties).

Tot slot: de BD is ook erg gevoelig voor de volume- en toonknop op m'n gitaar en voor de soort gitaar! Kan ook net het verschil uitmaken tussen een k-geluid en een fantastisch geluid. Ik speel trouwens in het algemeen liever met een kwalitatief goede gitaar over een 'goedkopere' versterker dan andersom, anders wordt de versterker veel te bepalend voor je sound en dat kan vooral op festivals waar je moet gebruiken wat er maar staat erg lastig worden.

(oh en ik heb echt al op heel veel vintage versterkers gespeeld: Vibroverbs, Deluxes, Bassmans, Twins, noem maar op, zowel Blackface als Silverface. Ze waren nooit van mezelf helaas en klinken inderdaad allemaal goed bij juist gebruik en afstelling (Ik ben wel een Fender-man). Toch vind ik dat de Blues Deluxe met allemaal gewoon goed kan meekomen! Zo, en nu ga ik bij Fender m'n bonus collecteren voor dit vurige BD-promotie-pleidooi :D)

Pepe
11 mei 2010, 13:15
De hotrods kllinken prima met humbuckers maar zijn wat minder soepel als je met een strat dat twinkelende kamerbrede Chris Isaak geluid zoekt.

stikel
13 mei 2010, 16:03
Sprankelend clean en geen fender is Rivera Clubster 25/110. Zit zelfs ook nog een heel behoorlijke scheur in.


Groet Jan

Kim Wilson
14 mei 2010, 13:15
Waar lees je dat hij geen Fender wil? Hij zoekt het Fender clean, dan moet je het IMO ook bij Fender zoeken.

hugo123
16 mei 2010, 23:34
Update! Ik heb nog even 2e bedenkingen bij het verkopen van deze amp! Na alle tips hier doorgespit te hebben ben ik tot een lekkere sound gekomen! En ik heb er maar 2 dingen voor moeten doen. De ene was een tip hier, namelijk treble omlaag en presence omhoog, dit klonk al lekkerder en de 2e tip is ernstig voor de hand liggend en nog ernstiger is dat ik het nooit geprobeerd heb, namelijk input 2 gebruiken! Die twin of virbolux blijft altijd nog in mijn hoofd zitten, maar dat komt nog wel! eerst maar lekker mijn amp beter leren kennen! Bedankt iedereen! Misschien bump ik het topic nog als ik hem écht zat ben haha;)

stikel
17 mei 2010, 01:15
Waar lees je dat hij geen Fender wil? Hij zoekt het Fender clean, dan moet je het IMO ook bij Fender zoeken.



Beste Kim,

Ik zou als ik jouw was het topic nog eens geheel doorlezen. TS is in zijn openingspost niet tevreden over zijn FENDER clean en suggereerd zelfs een VOX ac 15. Tevens worden er in de volgende posten allerlei merken aangedragen naar aanleiding van de openingspost. Dat doe ik dus ook. Clean, clean en nog eens clean!!! Tip van mij blijft dus : RIVERA clubster 25/110. Brilletje misschien;)

Groet Jan

Kim Wilson
17 mei 2010, 08:11
Beste Kim,

Ik zou als ik jouw was het topic nog eens geheel doorlezen. TS is in zijn openingspost niet tevreden over zijn FENDER clean en suggereerd zelfs een VOX ac 15. Tevens worden er in de volgende posten allerlei merken aangedragen naar aanleiding van de openingspost. Dat doe ik dus ook. Clean, clean en nog eens clean!!! Tip van mij blijft dus : RIVERA clubster 25/110. Brilletje misschien;)

Groet Jan

Beste Stikel,

Lees onderstaande quote nog eens:


hmm goed punt! Ik zoek het 'typische' fender clean. Lekker dik, niet te schel en niet teveel bas. Gewoon goed gebalanceerd clean. Moeilijk uit te leggen. En ik heb zo 1, 2, 3 geen soundsample.... Ooh, en nog een vereiste, hij moet goed op pedalen reageren, een punt waar de BD ook op tekort schiet..

Hij zoekt dus wél het typische Fender clean, maar kon dat blijkbaar niet uit zijn BD trekken.

Ik heb al jaren een bril en word regelmatig gecontroleerd of deze nog voldoet. Zou jij ook moeten doen. ;)

EuroCinema
17 mei 2010, 09:33
Update! Ik heb nog even 2e bedenkingen bij het verkopen van deze amp! Na alle tips hier doorgespit te hebben ben ik tot een lekkere sound gekomen! En ik heb er maar 2 dingen voor moeten doen. De ene was een tip hier, namelijk treble omlaag en presence omhoog, dit klonk al lekkerder en de 2e tip is ernstig voor de hand liggend en nog ernstiger is dat ik het nooit geprobeerd heb, namelijk input 2 gebruiken! Die twin of virbolux blijft altijd nog in mijn hoofd zitten, maar dat komt nog wel! eerst maar lekker mijn amp beter leren kennen! Bedankt iedereen! Misschien bump ik het topic nog als ik hem écht zat ben haha;)



:ok: Kijk zo heb je nog eens wat aan zo'n forum!

Comfortably Daniel
17 mei 2010, 11:59
Goed om te horen/lezen :)

Pepe
17 mei 2010, 13:53
Het heeft ook wel iets teleurstellends, een topic met een happy ending. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif\\

Maar klinkt de 2e input niet hetzelfde als numero uno? Alleen zachter.?
Nou blijkt gelijk hoe goed ik zo'n HR ken..

Kim Wilson
17 mei 2010, 13:56
Ja, achteraf is het natuurlijk makkelijk te verklaren. Je moet je amp harder zetten, dus meer laten werken. En elke buizenamp-gebruiker weet dat het geluid daar vaak beter van wordt.

Maar mooi idd dat het beter klinkt! :ok:

stikel
17 mei 2010, 14:47
Beste Stikel,

Lees onderstaande quote nog eens:



Hij zoekt dus wél het typische Fender clean, maar kon dat blijkbaar niet uit zijn BD trekken.

Ik heb al jaren een bril en word regelmatig gecontroleerd of deze nog voldoet. Zou jij ook moeten doen. ;)

Ik ben ook al enige jaartjes aan de bril. Misschien een beetje vettige glazen gehad en teveel naar de openigspost gekeken. Je kent dat wel.:supercool:

Groet Jan

En wat mij betreft mag hij gerust Fender clean wat 'm met zijn huidige amp niet gaat lukken vandaar de verschillende andere aanbevelingen. Fender is echt niet de enige heilige graal met zijn clean geluid. (alhoewel een 65 reverb verrekte mooi clean heeft)

Kim Wilson
17 mei 2010, 15:07
Nou ja, wat mij betreft staan de Hotrod en Blues Deluxe amps niet voor het "typische" Fender clean. Er zijn Fender amps die dat beter doen, zoals de genoemde Twin Reverb, Vibrolux Reverb, Super Reverb etcetera. En natuurlijk zijn er genoeg amps die ook een prachtig clean aan boord hebben. Maar als je zoekt naar Fender clean, moet je daar IMO een Fender voor gebruiken. Maar dan wel de goeie. :)

EuroCinema
24 mei 2010, 14:01
Ja, achteraf is het natuurlijk makkelijk te verklaren. Je moet je amp harder zetten, dus meer laten werken. En elke buizenamp-gebruiker weet dat het geluid daar vaak beter van wordt.

Maar mooi idd dat het beter klinkt! :ok:

Geldt trouwens ook voor de knoppen op je gitaar. Stel je amp af zodat-ie goed klinkt met je gitaarvolume ergens op 7 of zo. En doe het verdere bijstellen van je sound met je volume- en toonknoppen op de gitaar (zeg maar de reden dat die dingen erop zitten). Je haalt dan veel meer tone uit je amp. Bij een hotrod zou ik dat op het drivekanaal doen, en dan zo dat-ie bij gitaarvolume 8-9 net een beetje een randje krijgt. Het clean dat je dan krijgt door je gitaarvolume terug te draaien, is wat complexer en muzikaler dan het bijna transistorachtige clean wat je krijgt als je met alle gitaarknoppen op 10 het cleankanaal ingaat. Maar goed, een ander vindt dat misschien dan weer het "typische" Fender clean... De meeste gitaren klinken op zo'n stand ook wat mellower, zodat die spike in het midhoog vanzelf geen punt meer is. :sssh:

(dit is een beetje een stokpaardje van me hoor, ik vind het jammer dat veel gitaristen eerder andere elementen kopen, buizen vervangen, amps modden of inruilen en EQ-pedalen/boosters gebruiken dan ze de knoppen op hun gitaar eens leren gebruiken. Terwijl alle grote rockers van weleer met hun gouden tone het wel deden)

Little Jay
24 mei 2010, 15:33
Ik kan dat laatste comment van EuroCinema alleen maar onderstrepen! Gebruik van tone- en volumepots op de gitaar is misschien wel het allerbelangrijkst voor een goede sound!

Je kan daardoor uit "mindere" (lees: goedkopere) amps en gitaren toch nog goede sounds ontlokken en andersom prachtige gitaren en vintage amps toch slecht laten klinken....

Voor iedere gitaar die ik heb merk ik dat de 'sweet-spot' bij een andere stand van de knoppen zit.