PDA

View Full Version : Weiig vermogen en toch een volle sound?



tnijland
7 mei 2010, 23:31
Ik heb een 20W Marshall clone (CMW Plexi) met EL84 buizen. De amp bevalt me wel goed en is een soort verbeterde reissue van de 2061 handwired vintage top van Marshall welke een class A vervorming kent en een lead + bass combinatie constructie kent.

Gewoon 2x tone + volume knop, simpel en puur.

Nou heb ik al heel veel verschillende amps geprobeerd op zoek naar die gouden tone... Wat me opvalt is dat het toch relatief eenvoudig is om met effect apparaten (tube screamer, Zvex, menatone etc) de boel dusdanig in te kleuren dat ze allemaal een vergelijkbare klankkleur krijgen. Wist vandaag bijvoorbeeld zonder al te veel moeite de volle sound van Warren Haynes (Gov't Mule) te bereiken (vette blues-rock sound).

Wel is het zo dat ik wat meer hou van de "grotere buizen" omdat ze een wat meer volle tone produceren die ook zonder effectapparaat goed klinkt. Ook kies ik vaak voor een cabinet met greenbacks. Kennelijk hou ik van de vintage sound die wat warmer is.

Was wel eens benieuwd naar andere meningen, reacties... Waar hou jij van en welke combinatie van buizen werkt voor jou?

Toaster
8 mei 2010, 16:28
Ik heb een Marshall 20 watter uit 190. Een PA20. En toevallig gisteren ook weer eens opengedraaid op een 2x12 greenback kast. (is eigenlijk hetzelfde concept als topicstarter)

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag wel.

De Marshall is op acceptabele volumes een goeie clean versterker. Maar wel met het typische Marshall gekletter in het clean... Weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, maar ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel met Marshall clean.

Zodra je dit mini ampje met mini buisjes echter open draait, dus als hij gaat vervormen, of je draait hem compleet op 10 dan heeft deze versterker de dynamiek en klankkleur waar je langzaam bij wegsmelt. (ook de bekende Marshall (plexi)sound)

Met je seventies strat zit je dan zo in de Hendrix sferen. (nog steeds Marshall clean maar nu heerlijk!)

Ik dacht zelf aan een loadbox als oplossing. Maar ik vraag me af of een heleboel van dat geluid niet wordt gemaakt door allerlei resonanties die toch alleen maar worden bereikt door de hoge volumes...

iWishmaster
8 mei 2010, 19:46
In een Marshall 18W is vrij eenvoudig een extra master volume in te bouwen. Heeft wel wat invloed op de sound natuurlijk, maar het maakt die 'crunch' wel op elk volume mogelijk. Zijn menig versterker goeroe's (waaronder Chris van CMW) die dit dit kunnen (evt .in combinatie met wat andere modificaties).

Eko
10 mei 2010, 21:16
Ik ben al en beetje een oude lu.... maar ik kan inmiddels wel zeggen dat je de gouden toon al gewoon hebt. Maak een opname van jezelf en luister die over een jaar of 10-15 eens terug. Dan probeer je hopeloos weer zo`n set bij elkaar te krijgen. Klinkt stom , maar ik heb het zelf ook ervaren.
Iets anders is dat iedereen rusteloos is. Je blijft lang een drang hebben om toch iets anders te proberen. Net iets meer vermogen , als ik die speaker(s) nou een zou hebben , andere elementen , andere kabel , andere effecten , snaren ,enz.
Voor mij was de truc om te leren hoe je die goede toon bij elkaar krijgt. Houd de versterker die je nu hebt , met de speakers, en blijf zo eens een jaar spelen. Doet wonderen voor je techniek.
Lightly off topic , ik heb eens een paar uur met Alain Gascoigne door gebracht op een podium. Je staat er verbaasd van wat die man met alleen een amp , kabel en gitaar weet uit te halen. Zelfs het anders gebruiken van hetzelfde plectrum geeft al geluidsverschil. Hele wijze lessen van een heel aimabele man , waar heel gitaarspelend Nederland iets van kan leren. Daarna heb je ineens minder de neiging het in spullen te zoeken ( werkte bij mij in ieder geval zo).

Comfortably Daniel
11 mei 2010, 10:31
Ik ben al en beetje een oude lu.... maar ik kan inmiddels wel zeggen dat je de gouden toon al gewoon hebt. Maak een opname van jezelf en luister die over een jaar of 10-15 eens terug. Dan probeer je hopeloos weer zo`n set bij elkaar te krijgen. Klinkt stom , maar ik heb het zelf ook ervaren.
Iets anders is dat iedereen rusteloos is. Je blijft lang een drang hebben om toch iets anders te proberen. Net iets meer vermogen , als ik die speaker(s) nou een zou hebben , andere elementen , andere kabel , andere effecten , snaren ,enz.
Voor mij was de truc om te leren hoe je die goede toon bij elkaar krijgt. Houd de versterker die je nu hebt , met de speakers, en blijf zo eens een jaar spelen. Doet wonderen voor je techniek.


Erg goede tip! :ok:

Ik denk er hetzelfde over...meer spelen, minder denken aan nieuwe goodies.
Natuurlijk wil ook steeds meer...nieuwe gitaar/versterker/pedalen, etc...maar ik ben er wel achter na een aantal jaren over dezelfde versterker en met zo goed als dezelfde effecten en gitaren, dat ik m'n basissound wel gevonden heb.

Dosmanos
15 mei 2010, 01:02
De discussie over tone wordt nooit gesloten.. Ik ben ook al jaren en jaren aan het zoeken naar de ideale tone. Die bestaat dus ook domweg niet, naar mijn gevoel althans. In de 2061X van Marshall met bijbehorende 2061 CX cab ben ik momenteel wel dicht in de buurt van wat ik wil hebben. Eén speaker vervangen door een Scumnico, maar ik weet nog niet of dat een blijvertje is. Marshall heeft goed nagedacht over de amp en speaker configuratie naar mijn mening! Heb ook een goede drive in de Okko Diablo.
Ik denk dat ieders persoonlijke smaak in de loop van de tijd evolueert. Zelf was ik 15 jaar geleden gek van blackface tone. Daarna heb ik een poos brownfaces en tweeds gehad. Nu is het al langere tijd marshall en dan de vroege JMP's.. Tsja.. zeg het maar. Naast mijn 2061X zou ik nog graag eens een early seventies JMP 50 watter aanschaffen. Voor die heerlijke compressende sustain ( ja, je gaat wel dood aan het volume , maar goed:-)).
Jouw stelling dat je met een stompbox makkelijk aan je gewenste geluid kunt komen onderschrijf ik niet. Ik vind dat het allemaal in de combinatie zit van gitaar, effect en amp (speaker(s) niet te vergeten!) Op de ene amp doet een tubescreamer het geweldig en op een andere helemaal niet.
Dan nog: voor mij maakt een goede outputtrafo meer uit dan de buizen die er in worden geprikt. YMMV..

matto
16 mei 2010, 00:58
Nou, over uitgangstrafo gesproken.
Sinds kort heb ik een 160 Watt Peavey Renown transistorbak met een uitgangstrafo.
Ik wil die gaan gebruiken voor pedal steel.
Klinkt gewoon goed voor clean en er kan ook nog eens geschakeld worden naar een bruikbare overdrive sound.
Zijn er nog meer gevallen bekend van transistorbakken met een uitgangstrafo?

PeeVee
16 mei 2010, 18:54
Peavey Mace maar wellicht de meest bekende zijn de MusicMan versterkers van laat 70's / early 80's. Van de eerste serie heb je 65 en 135 Watt modellen (resp. 2x EL34 en 4x EL34 met ruim 500 VDC anodespanning), van de latere serie zelfs resp. 75 en 150 Watt (anodespanning is daarin nog wat verhoogd). De vroege modellen hebben ook een 12AX7 buisje als fasedraaier, bij latere modellen heeft men dat met een solid state circuit gedaan. De MusicMan versterkers zijn erg geliefd bij country pickers en pedal- of lapsteel gitaristen.

Toaster
16 mei 2010, 20:25
ja dat zijn inderdaad erg goede versterkers. Ik heb en 2x10 gehad. Goed en mooi clean geluid. Goede reverb (niet zo goed als van een Fender) En ze lusten ook nog eens oedaaltjes.

Die 2x10 was ook nog eens een leuk formaatje. Ideale repetitie amp of gewoon als main amp.

matto
16 mei 2010, 22:12
Peavey mace en MM versterkers,die hebben een buizeneindtrap dus ook een OT.
De Peavey renown heeft een transistor eindtrap en toch ook een uitgangstrafo, dat bedoelde ik eigenlijk.

Chris Winsemius
17 mei 2010, 20:20
De Pignose 7-100 gebruikt trafootjes en alleen transistors.
Onder enig voorbehoud (ff uit m'n hoofd): de National GA-99TR ook.

Old skool solid state ;)

PeeVee
17 mei 2010, 20:27
Peavey mace en MM versterkers, die hebben een buizeneindtrap dus ook een OT. De Peavey renown heeft een transistor eindtrap en toch ook een uitgangstrafo, dat bedoelde ik eigenlijk.
Ik was even in de war met de Deuce, die heeft inderdaad net als de Mace een buizeneindtrap. Hoe kom je erbij dat de Renown een uitgangstrafo heeft? Een flinke voedingstrafo zal ie ongetwijfeld hebben maar de Peavey solid state amps uit die tijd die gehad heb (Centurion, Century, Bandit 65, Pro 40, CS400, CS800) hadden gewoon (een rits) eindtorren met een laagohmige uitgang. Volgens mij was dat juist het voordeel van solid state technologie, toch?

jacky
18 mei 2010, 00:57
De Pignose 7-100 gebruikt trafootjes en alleen transistors.
Onder enig voorbehoud (ff uit m'n hoofd): de National GA-99TR ook.

Old skool solid state ;)

Dus je leeft nog wel ..........

matto
18 mei 2010, 08:34
Hoe kom je erbij dat de Renown een uitgangstrafo heeft?

Er zit een trafo tussen luidspreker en eindtrap aansluiting.
Zou het kunnen zijn dat ze bij Peavey dachten dat er op die manier iets van luidspreker demping zoal een buizen eindtrap dat heeft ontstaat?
Ik zal er een foto van maken en eens kijken of ik er een schema van kan vinden.
Als ik het rijtje Peavey amps die jij hebt gehad zo eens na lees dan heb ik het vermoeden dat jij ook nogal gecharmeerd ben van de prijs /kwaliteit verhouding bij Peavey?
De Renown zit in ieder geval zeer degelijk in elkaar is mijn eerste indruk.

PeeVee
18 mei 2010, 16:49
Er zit een trafo tussen luidspreker en eindtrap aansluiting.
OK, wist ik niet, ik ben benieuwd.


Zou het kunnen zijn dat ze bij Peavey dachten dat er op die manier iets van luidspreker demping zoal een buizen eindtrap dat heeft ontstaat?
Wie zal het zeggen, ik kan me er niets bij voorstellen. Trafo's zijn relatief duur en wanneer ze niet echt nodig zijn, laat een fabrikant ze dus liever weg. Dat solid state electronica laagohmig uitgang had was nu juist één van de grote voordelen. Ik heb het nog nooit gezien maar ik laat me graag verrassen. Grappig is dat b.v. in een oude CS400 gewoon een stuk 20 a 30 15W transisors zitten; da's ook een manier natuurlijk.


Als ik het rijtje Peavey amps die jij hebt gehad zo eens na lees dan heb ik het vermoeden dat jij ook nogal gecharmeerd ben van de prijs /kwaliteit verhouding bij Peavey?
Ach wie is er niet met Peavey begonnen zou ik bijna zeggen. Mijn eerste "echte" gitaar amp was een laat 80's Studio Pro 40. Daar heb ik zelfs mee opgetreden. Kwam ik net wat mee te kort dus daarna een 80's Peavey Bandit 65, dat was al beter. Ik speel ook (contra)bas en vond toen de 2 kanalen op de Peavey Century (dacht ik, kan ook de Centurion geweest zijn) handig omdat ik 1 kanaal voor het baselement gebruikt en 1 kanaal voor het slapelement (achter de hals). De Peavey USA spullen zijn oerdegelijk en ook echte werkpaarden. In hoeveel repetitieruimtes zie je niet de TNT100 of TNT130 als basversterker? Die staan er over 100 jaar waarschijnlijk nog; niet kapot te krijgen. Dat vind ik een prima eigenschap. Die CS400 en CS800 eindtrappen waren in mijn jeugd (25 jaar geleden) zo'n beetje standaard in ieder zichzelf respecterend PA-rack dus dat blijft wel hangen. Ik heb overigens zelf ook veel plezier van die eindtrappen gehad.


De Renown zit in ieder geval zeer degelijk in elkaar is mijn eerste indruk.
Ja dat geldt eigenlijk wel voor alle Peavey versterkers uit die tijd. Kun je gerust van de trap aflazeren; doet ie het nog (is wel je trap kapot hahaha).

Chris Winsemius
18 mei 2010, 19:41
Dus je leeft nog wel ..........

af en toe ;)

(zal je mail straks of morgen beantwoorden)

matto
18 mei 2010, 21:11
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GYRACTJ3.jpg

De rode en de zwarte draad zijn de speaker aansluitingen. die gaan naar de stekker boven in beeld achter het hoekplaatje en naast het DIN chassisdeel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WFGP3JYR.jpg

Hier zie je de stekker aan de onderkant van het chassis met daarnaast de trafo.
De beide buitenste draden gaan naar de speaker aansluitingen, de middelste twee naar de printplaat.
Hij zit niet in de voeding als choke, maar echt tussen eindtrap en speakers.

cluseau
19 mei 2010, 10:11
De beide buitenste draden gaan naar de speaker aansluitingen, de middelste twee naar de printplaat.
Hij zit niet in de voeding als choke, maar echt tussen eindtrap en speakers.

Heel ongebruikelijk naar mijn idee en hoor zoiets voor het eerst. Weet je wat er voor eindtorren inzitten en op welke spanning die werken?

Frans.

edit
ff schema erbij gepakt maar kan geen trafo ontdekken in deze uitvoering?
betreft een renown 400 btw
/edit

matto
19 mei 2010, 12:05
Het is een Renown van ongeveer 1982
Er staat op het dashboard Renown en nog iets over series maar geen 400
Dat zijn volgens mij wat oudere/nieuwere modellen.
http://www.peavey.com/media/pdf/manuals/80361043.pdf
Deze is het, daar staat ook wel iets in over outputtransformer.
Zie bladz 5 bij speaker jacks.
Hier is nog een link die ik vond over de Renown OT maar ik kan het tot nu nog niet goed bevatten.
http://music-electronics-forum.com/t2011/