PDA

View Full Version : Roland cube met distortion pedal?



LesPaul1612
7 mei 2010, 20:21
Dag jonge jeugd,

Ik ben eigenaar van een epiphone les paul en een roland cube 30x
Ik vind de clean van deze amp erg goed, vooral op de neck pup omdat dat mooi warm klinkt. Op distortion is tie ook niet verkeerd, ware het niet dat de versterkert daarop wat schel klinkt. Ik hou meer van dat ronde warme geluid, maar goed, ik ga hem niet op de neck pup zetten want dat klinkt gewoon niet goed, veel te bassig.

Ik Zat er aan te denken een distortion pedaaltje aan te schaffen die een beetje een warmer geluid kan maken. Maar mijn vraag is eigenlijk of dat wel goed werkt met een modelling ampje. Ik wil eigenlijk wel echt een goede verbetering, en mijn vraag is of dat bij zo'n versterkert ook zo is.

Als jullie nog een goede distortion pedaal weten, zeg dat dan graag!

Stretch
7 mei 2010, 20:51
hallo,

Ik ben zelf de niet zo trotse eigenaar van een Behringer OD-100. Hoewel ik denk dat zoiets misschien wel wat voor u is, omdat ik er het geluid van GNR van nabootsen.

Uiteraard is er ook gewoon de Boss OD-3, die heerlijk warm klinkt.

Eventueel ook nog de Boss DS-1. Het lijkt me slim als je die 3 even op youtube opzoekt, waar men een demo laat horen(let wel op, als hij met strat word gespeeld zal het geluid veel verschillen!)

grayfink
7 mei 2010, 20:59
Ik zou het niet doen. Je hebt een prima gitaar en prima modeling versterkertje.
Als het écht beter moet, zul je een goede lampenversterker moeten aanschaffen en misschien betere pickups in je Epiphone. Ik neem aan dat je nog een beetje beginner bent? Als je ooit later als je al lang op veel duurde spullen speelt, en nog eens op een Roland cube speelt, zul je denken. "goh, dat klonk toch best goed vroeger :D ".

kalmah
7 mei 2010, 22:18
Onzin.. als hij de distortion niet lekker vindt, kan hij best een pedaaltje ervoor gooien. De cube heeft inderdaad geen lekkere overdrive. Er zijn alleen veel overdrive/distortion/boost pedalen. Probeer uit te zoeken, via internet, kennissen, uittesten, welke jij het lekkerst vindt klinken;)

LesPaul1612
8 mei 2010, 13:06
Oké, als ik binnenkort weer eens langs de gitaarboer zal ik wel even vragen naar overdrive pedalen. Eigenlijk wil ik graag dat met zo'n pedaal mijn geluid ineens pats boem 2x keer zo goed is, maar ik denk niet dat dat er in gaat zitten.

soundsamples op youtube zeggen mij niks. Die zijn al zodanig opgepoetst dat je gewoon helemaal niet meer kunt vergelijken met hoe je in het echt gaat klinken.

eerst nog maar even wachten dus:satisfie:

kalmah
8 mei 2010, 13:20
Nah, wat is goed en wat niet is natuurlijk subjectief.
Let er even op dat de goedkopere behringer pedalen niet kunt testen;) Duurdere pedalen moet je als het goed is mogen testen;)

Shaggy
9 mei 2010, 00:52
digitech hardwire distortion

Naar mijn eigen ervaring klinken digitale disto's beter op een tranny dan analoog. Alhoewel ik een coolcat cto1 (die gouden)) v1 heb die wel goed klinkt over een tranny.

Daarentegen klinken de xotic en hbe effecten effecten nergens naar. Die komen beter tot zijn recht op lampen.

Jorisch
9 mei 2010, 13:13
Ik denk dat bijna alle "standaard" dirt pedaaltjes met een toonknop wel geschikt zijn

ik zou gewoon naar een grote muziekzaak gaan, een cube + epiphone pakken en wat pedaaltjes proberen tot je iets vindt wat je schikt

ik gok dat een digitech bad monkey wel is wat je zoekt! Die zou ik zeker proberen

LesPaul1612
9 mei 2010, 20:23
Ik speel voornamelijk gnr, ac/dc, led zepp, aerosmith en af en toe wat oude metal. Vooral muziek uit den ouden doosch dus. Moet ik dank kijken naar een overdrive of een distortion pedaal.

BTW: Ik had die Bad Monkey ook al op het oog ja :zz:

Speeddemon
9 mei 2010, 20:25
Maar mijn vraag is eigenlijk of dat wel goed werkt met een modelling ampje. Ik wil eigenlijk wel echt een goede verbetering, en mijn vraag is of dat bij zo'n versterkert ook zo is.

Als jullie nog een goede distortion pedaal weten, zeg dat dan graag!

Je geeft je -terechte- zorg zelf al aan. Het gros van de distortions zal nauwelijks een verbetering geven t.o.v. de interne amp-models van de Cube 30.
Één van de issues is het feit dat ie een enkele 10" speaker heeft; dit geeft zekere beperkingen tot de volheid van de klank. Begrijp me goed, een goed ontworpen preamp+poweramp kan vet klinken op een enkele 10", maar 2x8" of 2x10" klinkt al snel breder/groter.

Er is een (metal) distortionpedaal wat ontieglijk groot kan klinken op cleane kanalen, en dat is de Zoom Driver 5000. Er staat er nu 1 op MP; ze worden niet meer nieuw gemaakt. Als je die zou aansluiten op een Roland Jazz Chorus JC-120, kun je volgens mij Rammstein nog als 'medium gain weakness' laten klinken.
Maar andere distortionpedalen...DS-1=te schel, MT-2=te scooped.
qua warme sounds doen sommige buizendistortions het goed...Hughes & Kettner Tubefactor, Tonebone Hot British...evt een Menatone King of the Britains. Oude zwarte Marshall The Guv'nor...Dit zijn allemaal pedalen die het bij je muzieksmaak (old school (hard)rock) goed doen.

Jelle6
9 mei 2010, 21:54
je hebt een echt goeie gitaar en goeie versterker.
Daar zou ik geen boss pedaal voor gooien.
Ik werk zelf met echt prof pedalen en die werken heel goed.
Dat is misschien overbodig.
Ik heb 1 pedaal van boss gekocht.
De mega distortion(kocht ik alleen om de adapter).
En is echt heel slecht, koop iets goeds

RoelSmoel
9 mei 2010, 22:17
je hebt een echt goeie gitaar en goeie versterker.
Daar zou ik geen boss pedaal voor gooien.
Ik werk zelf met echt prof pedalen en die werken heel goed.
Dat is misschien overbodig.
Ik heb 1 pedaal van boss gekocht.
De mega distortion(kocht ik alleen om de adapter).
En is echt heel slecht, koop iets goeds

Zeker, want Jelle heeft al jaren ervaring, en alles wat hij slecht vindt is natuurlijk ook heel slecht!

Gewoon zelf wat testen, kom je er snel genoeg achter wat je fijn vindt, en wat niet.

guitarkid
10 mei 2010, 11:07
Ik zou het niet doen. Je hebt een prima gitaar en prima modeling versterkertje.
Als het écht beter moet, zul je een goede lampenversterker moeten aanschaffen en misschien betere pickups in je Epiphone. Ik neem aan dat je nog een beetje beginner bent? Als je ooit later als je al lang op veel duurdere spullen speelt, en nog eens op een Roland cube speelt, zul je denken. "goh, dat klonk toch best goed vroeger :D ".

Hallo Les Paul 1612

Ik ben het helemaal met Grayfink eens. Als je het geluid niet in de buurt komt van wat je zoekt met de spullen die je nu hebt, lukt het ook niet met een berg pedaaltjes....
De Cube30 is niet de Holy Grail, maar ik ken 'm goed en daar is (met wat ervaring) genoeg uit te halen. Vooral veel experimenteren met de hoeveelheid gain (je gebruikt gauw te veel) en natuurlijk met de verschillende versterker-simulaties.

Gr. C.

Nielsje
10 mei 2010, 12:20
je hebt een echt goeie gitaar en goeie versterker.
Daar zou ik geen boss pedaal voor gooien.
Ik werk zelf met echt prof pedalen en die werken heel goed.
Dat is misschien overbodig.
Ik heb 1 pedaal van boss gekocht.
De mega distortion(kocht ik alleen om de adapter).
En is echt heel slecht, koop iets goeds

Waarom zou je geen boss pedaal gooien voor een versterker van dezelfde (moeder)fabrikant? Maar, ik moet toegeven: de manier waarop jij je standpunt onderbouwt, daar kan niemand een speld tussen krijgen!


Zeker, want Jelle heeft al jaren ervaring, en alles wat hij slecht vindt is natuurlijk ook heel slecht!

Wie ben jij eigenlijk?

tomdiedom
10 mei 2010, 12:23
Waarom zou je geen boss pedaal gooien voor een versterker van dezelfde (moeder)fabrikant? Maar, ik moet toegeven: de manier waarop jij je standpunt onderbouwt, daar kan niemand een speld tussen krijgen!



Wie ben jij eigenlijk?

Wie ben jij eigenlijk?

RoelSmoel
10 mei 2010, 17:14
Wie ben jij eigenlijk?

Vanwaar deze vraag? Kan ook gewoon via Pm hoor..

Nielsje
10 mei 2010, 17:49
Vanwaar deze vraag? Kan ook gewoon via Pm hoor..

Dat weet ik, maar gezien de manier hoe jij reageert op Jelle vroeg ik me af wie jij dan wel niet bent, om zo op Jelle te reageren?

Nielsje
10 mei 2010, 17:52
Wie ben jij eigenlijk?

Lees het forum maar, dan moet je toch wel een aardig beeld kunnen krijgen wie ik ben.

kalmah
10 mei 2010, 18:09
Wat een aardigheid weer :D
De opmerking van Jelle slaat nergens op. Omdat hij veel ervaring heeft en Boss niet geweldig vindt, is Boss maar ruk?

Eh jongens! Ik vind Fender kutgitaren, dus Fender is echt bagger!

Lekker argument.. :soinnocent: drogreden of hoe heet dat ook alweer?

Anyway, lekker gaan testen. Ik ben van mening dat je uit je Cube wel degelijk een betere overdrive/distortion kan krijgen met een pedaal, maar dat zul je zelf moeten testen en ondervinden.

RoelSmoel
10 mei 2010, 18:20
Dat weet ik, maar gezien de manier hoe jij reageert op Jelle vroeg ik me af wie jij dan wel niet bent, om zo op Jelle te reageren?

Ik ben Roel, 't was sowieso maar onzin, maarja, je hebt mensen die waarderen dat niet;)

Metalheart
10 mei 2010, 19:05
Wat een aardigheid weer :D
De opmerking van Jelle slaat nergens op. Omdat hij veel ervaring heeft en Boss niet geweldig vindt, is Boss maar ruk?

Eh jongens! Ik vind Fender kutgitaren, dus Fender is echt bagger!

Lekker argument.. :soinnocent: drogreden of hoe heet dat ook alweer?

Anyway, lekker gaan testen. Ik ben van mening dat je uit je Cube wel degelijk een betere overdrive/distortion kan krijgen met een pedaal, maar dat zul je zelf moeten testen en ondervinden.

Over Fender moet ik je gelijk geven :)

guitarkid
10 mei 2010, 19:09
Anyway, lekker gaan testen. Ik ben van mening dat je uit je Cube wel degelijk een betere overdrive/distortion kan krijgen met een pedaal, maar dat zul je zelf moeten testen en ondervinden.

Dat geloof ik ook wel. Het gaat er alleen om dat je met de Cube en de gitaar ook al wel een goed resultaat kunt krijgen als je je spullen kent en weet waar je het moet zoeken....

Gr. C.

LesPaul1612
10 mei 2010, 19:26
Jaah, ik kan ook zeker wel mooie geluidjes krijgen alleen niet helemaal de juiste.
ik krijg er zo een mooie, rauwe rock toon uit de versterkert alleen krijg ik er op dit moment nog geen mooie slash toon uit. Daarvoor is hij niet warm genoeg en lichtjes ongedefinieerd.

mijn vraag was of ik dat met zon overdrive pedaal beter kon doen, niet of ik met een overdrive pedaal ineens veel beter ga klinken:D

RoelSmoel
10 mei 2010, 19:27
Jaah, ik kan ook zeker wel mooie geluidjes krijgen alleen niet helemaal de juiste.
ik krijg er zo een mooie, rauwe rock toon uit de versterkert alleen krijg ik er op dit moment nog geen mooie slash toon uit. Daarvoor is hij niet warm genoeg en lichtjes ongedefinieerd.

mijn vraag was of ik dat met zon overdrive pedaal beter kon doen, niet of ik met een overdrive pedaal ineens veel beter ga klinken:D

Ik denk dat je dan toch richting buizenversterkert zult moeten..

LesPaul1612
10 mei 2010, 20:04
Dat gaat niet lukken aangezien ik nu nog een 14-jarige snotneus ben(altijd geld tekort, nietwaar:seriousf:)

RoelSmoel
10 mei 2010, 20:51
Dat gaat niet lukken aangezien ik nu nog een 14-jarige snotneus ben(altijd geld tekort, nietwaar:seriousf:)

Ik zelf ben 15, ik kocht mijn eerste buizenversterker toen ik 15 werd, een hele fijne zelfs! Verder, je komt er wel, zolang je maar spaart;)

kalmah
10 mei 2010, 20:58
@ guitarkid:

Oneens! Ik vind de overdrive op de Cube's gewoon drama.. :(
Maar over die discussie gaat het hier niet. Ik denk dat we voor de TS een goede oplossing moeten zoeken. Er zijn er meerdere. Koop een Behringer overdrive pedaal voor 3 tientjes. Niet te testen, klinken veelal wel heel redelijk. Geen bijzonder lange levensduur. Test een Boss, Digitech enz. en bepaal wat jij het lekkerst vindt klinken. Wel iets duurder, maar gaat ook lang mee. En is op de 2de hands markt nog wat waard, wil je er ooit nog vanaf.
Derde optie, doe niks en probeer een leuk geluid uit je Cube te prutsen. Kan me goed voorstellen dat 't je niet lukt, maar misschien met wat instellingen moet het nog wel beter kunnen. Nieuwe versterker lijkt me financieel gezien geen optie. Alhoewel ik natuurlijk niet in je financiën kan kijken..

Speeddemon
10 mei 2010, 22:10
@LesPaul1612; misschien is het een idee om je Cube 30 te verkopen en daarvoor een Vox VT30 te kopen (189 euro); zelfde principe (30W modelling amp, 10" speaker), maar met meer geluiden, BETERE medium/high gain sounds, een Valvetronix 'eindtrap'; dwz er wordt een 12AX7 (normaliter een pre-amp buis) gebruikt om een buizen-eindtrap te simuleren.
Ik speel zelf al jaren over de betere buizenbakken, maar overweeg die VT30 nog steeds als 'erg leuk voor erbij/thuis om mee op te nemen'. Ik heb vaak in het verleden voor gitaarleerlingen goedkopere versterkers getest, en toen de Cube serie net uitkwam, was de Cube 30 idd één van de fijnere. Maar qua realisme (buizen-klank), veelzijdigheid qua effecten EN een mooiere focus op low- en medium gain klanken, scoort de Vox VT30 beduidend beter.

RoelSmoel
10 mei 2010, 22:39
Je kunt ook een Blackstar HT-Dual kopen, alleen weet ik niet hoe zich dat verhoudt met een transistorversterker..

guitarkid
11 mei 2010, 08:57
@ guitarkid:

Oneens! Ik vind de overdrive op de Cube's gewoon drama.. :(
Maar over die discussie gaat het hier niet. Ik denk dat we voor de TS een goede oplossing moeten zoeken. Er zijn er meerdere. Koop een Behringer overdrive pedaal voor 3 tientjes. Niet te testen, klinken veelal wel heel redelijk. Geen bijzonder lange levensduur. Test een Boss, Digitech enz. en bepaal wat jij het lekkerst vindt klinken. Wel iets duurder, maar gaat ook lang mee. En is op de 2de hands markt nog wat waard, wil je er ooit nog vanaf.
Derde optie, doe niks en probeer een leuk geluid uit je Cube te prutsen. Kan me goed voorstellen dat 't je niet lukt, maar misschien met wat instellingen moet het nog wel beter kunnen. Nieuwe versterker lijkt me financieel gezien geen optie. Alhoewel ik natuurlijk niet in je financiën kan kijken..

Daar sta je m.i. toch redelijk alleen in, lijkt me, gezien het gros van de meningen over de Cubes op dit forum. Maar om dan met een Behringer-pedaal aan te komen... Jij durft ! ;)
Grappig is jouw optie drie; da's dus precies wat ik vanaf het begin heb gezegd! En ik niet alleen.....
Ik heb de Cube 30 een poosje gehad, maar uiteindelijk een Cube 60 gekocht voor kleine klusjes. Ik vond de 30 soms iets beter klinken, maar die kwam wat power tekort. Ik heb de 60 gemodificeerd (andere behuizing, wel eens gepost op dit forum) en krijg regelmatig vragen van gitaristen omdat ze het geluid goed vinden en niet weten wat voor combo het is.... En ja, het is geen buizenbak en nee, ik zou het niet alleen met een Cube willen doen, maar er is genoeg uit te halen. Ook wel een strak geluid met het hals-element.

Gr. C.

Jelle6
11 mei 2010, 09:32
Zeker, want Jelle heeft al jaren ervaring, en alles wat hij slecht vindt is natuurlijk ook heel slecht!


Ja, me vader heeft 'm ook getest en vind 'm ook bagger

guitarkid
11 mei 2010, 10:12
Ja, me vader heeft 'm ook getest en vind 'm ook bagger

Tja, dan moet het wel. Ik ben zelf ook vader en dus de laatste die gaat tornen aan ouderlijk gezag...! ;)
Maar Jelle, 't blijft een persoonlijke mening, niet vergeten!

@RoelSmoel: d'r is meer op de wereld dan een Blackstar HT5 of HT Dual... ;)

Gr. C.

RoelSmoel
11 mei 2010, 10:44
@RoelSmoel: d'r is meer op de wereld dan een Blackstar HT5 of HT Dual... ;)

Gr. C.

Klopt zeker, maar ik vind ze gewoon goed klinken, en raad ze daarom ook graag genoeg mensen aan!

guitarkid
11 mei 2010, 11:13
Klopt zeker, maar ik vind ze gewoon goed klinken, en raad ze daarom ook graag genoeg mensen aan!

Kan ik me ook wel voorstellen, hoor. Ik heb een HT Dual en een HT-5C.
Ik weet alleen niet of het altijd voor iedereen de juiste oplossing is... ;)

Gr. C.

ar250artist
11 mei 2010, 11:13
Ik gebruik de cube30 inmiddels al verschillende jaren thuis en ja, de distortions vind ik ook lang niet geweldig. Klinkt heel aardig, maar net niet. Ik gebruik daar een bad monkey bij (gain maar op een kwart open) en daar knapt je geluid al erg van op. Vergeet ook niet te experimenteren met de verschillende versterkermodellen, dat kan ook nogal wat uitmaken. Zelf gebruik ik meestal de metal stand, met de gain net over de helft open. Al met al vind ik die cube30 een prima thuisversterker.

RoelSmoel
11 mei 2010, 11:32
Waar ik zelf achter ben gekomen met mijn Cube 60 vorig jaar: ik gebruikte een tijd lang kabels van het merk "Yellow Cable", ik heb een keer "Cordial" met Neutrik-pluggen gekocht, en daar knapte de distortions ontzettend van op. Dus kabels maken toch veel uit.. Misschien iets voor de TS om uit te proberen?

LesPaul1612
11 mei 2010, 16:55
Om maar even met de deur in huis te vallen: ik ga geen buizen versterkert kopen. ik heb lang voor die cube moeten sparen en vind het dus eigenlijk wat respectloos om hem op marktplaats te verkopen en dan voor een paar tientjes extra een iets betere VOX te kopen. Ik Had die Bad Monkey ook al op het oog. Paar filmpjes van bekeken op joubuis en ik vond hem erg leuk klinken, vooral toen ik hoorde toen hij uitstond. ik merkte best veel verschil. Met die bad Monkey zat er meer leven en power in. Net die power die ik nodig heb voor bijvoorbeeld de ´I Want It All´ intro solo. Die klinkt nou nog niet krachtig genoeg en misschien is dat met zo´n mooi pedaaltje wel opgelost;)

Anyway, als ik binnenkort weer even bij de gitaarboer om ´even een nieuw setje snaren te kopen´ zal ik deze slechte aap ook even aan de tand voelen:supercool:

Lucaars
11 mei 2010, 20:12
Ik heb een Cube 60 met een fender strat, had hetzelfde probleem, distortion klonk voor mij veel te schel etc.
Heb dan ene Boss ds-2 gekocht, maar die vond ik zelfs nog slechter klinken, als je een solo speelde kreeg je gewoon steken in je oor.
Ik heb dan een EHX English Muff'n gekocht (voor 150eur) en die klink echt super!
Je kunt hem voor ALLES gebruiken, het is een pedaal met lampen erin, hij klinkt zeer warm, misschien die ook eens checken?

Kuhrtje
12 mei 2010, 14:54
Ik gebruik een Digitech RP50 pedaaltje op mijn Roland Cube 15x... 15x is wel een stuk minder dat jou 30.

Ik gebruik de rp50 op mijn Clean sound en klinkt best goed eigenlijk. Viel mij 100% mee. Ik haal er goede geluiden uit, ondanks dat de RP50 geen super pedaal is natuurlijkm er zit wel alles in..

Riky
12 mei 2010, 16:45
Kun je niet meer rotzooien met de eq op de cube? Paar keer over zo'n ding gespeeld, maar je kunt hem wel flink tweaken.
Ik vond het distortion geluid wel een beetje schel, maar dat probleem heb ik vaker met transistor versterkers.

Vraag me af of een cube lekker reageerd op pedaaltjes en of een pedaaltje helpt. Daarbij: ik vind een blackstar ht dual of ht drive mega goed en ik denk ook dat jij zoeits zoekt, maar om nou een pedaal van 150 euro voor een cube te zetten...

Kortom ik vraag me af of het helpt, of het he geld waard is en of je niet gewoon meer uit je cube kunt halen.

Maar testen kan natuurlijk geen kwaad. Test dan niet op andere versterkers, maar op je cube!

Kuhrtje
12 mei 2010, 19:39
Moet eerlijk zeggen dat de RP50 pedaal wel prima klinkt op de Cube 15x. Het geluid is een stuk voller als je de verschillende settings gebruikt.. Je kunt verschillende AMP's kiezen zeg maar. Het geluid van Slash kun je best goed eruit krijgen enzo...

grayfink
12 mei 2010, 20:00
Hmm, een digitech RP-50 voor een Roland Cube...
Is dat zoiets als het manke trekpaard van de schillenboer voor een Opel Kadett spannen?
Wees toch blij met je Kadettje man.

Kuhrtje
13 mei 2010, 00:23
Nouja.. Ik ben erg tevreden over het geluid wat eruit komt.
Ik kan nu nu tenminste ReverB en Chorus en Flanger enzo toevoegen. Daarnaast is de roland Cube 15x natuurlijk geen super versterker maar met die RP50 krijg ik er toch aardig goed geluid uit. Vooral straks met mn LP Custom... Het pedaaltje is niet van super kwaliteit maar het geluid wat eruit komt is prima te noemen..

LesPaul1612
18 juni 2010, 16:59
UPDATE!!!

ik ben gisteren naar de gitaarboer geweest en heb daar ook even wat overdrive/distortion pedaaltjes getest. Ik vond beide eigenlijk wel vet klinken. Distortion klonk super bij wat stevige rock riffs en Overdrive klinkt heel lekker bij wat bluesyer werk. Mijn solo's komen nu veel beter uit de verf en alles klinkt nou net even wat meer geboost. Een duidelijke verbetering dus.

Ik zat dus te twijfelen of ik moest kiezen tussen een OD of een DS, en het is een Boss overdrive/distortion geworden:crazyhappy:

http://img132.imageshack.us/img132/3672/os2boss.jpg (http://img132.imageshack.us/i/os2boss.jpg/)

Ik mag hem allen nog niet gebruiken(tis een verjaardagscadeau;))
Maar ik ben er erg blij mee en bedankt voor jullie hulp:ok:

G.G.
18 juni 2010, 17:27
Maar ik ben er erg blij mee en bedankt voor jullie hulp:ok:

Gefeliciteerd (en laat Jelle het maar niet horen)

Riky
18 juni 2010, 17:31
nou top! Veel plezier er mee:)

rocker_71
18 juni 2010, 20:46
Hmm, een digitech RP-50 voor een Roland Cube...
Is dat zoiets als het manke trekpaard van de schillenboer voor een Opel Kadett spannen?
Wees toch blij met je Kadettje man.

Beetje late reactie, maar LMAO! :crazyhappy:

kingtoadster
18 juni 2010, 21:08
Ik heb nog even een vraag over een roland cube 30
is het een goed idee om hier digitech whammy bij te zetten of niet zo'n goed idee?


(vond het nogal dom om hier iets nieuw voor te openen)

Nielsje
19 juni 2010, 13:31
Ik heb nog even een vraag over een roland cube 30
is het een goed idee om hier digitech whammy bij te zetten of niet zo'n goed idee?


(vond het nogal dom om hier iets nieuw voor te openen)


Dat ligt eraan, speel je trompet?

(Ja, met dat antwoord kan je niets, maar wat moeten wij nou met je vraag? Wat wil je weten?)

kingtoadster
19 juni 2010, 13:51
of het slecht is voor de versterker zelf (of hij stuk kan gaan)?
Als ik gitaar speel klinkt hij soms heel goed(zoals hij moet klinken denk ik)
en soms is er echt heel veel ruis.

sorry voor de onduidelijke vraag

Sinne
13 november 2010, 23:47
Als ik dit soort topics doorlees hoor ik veel interessante meningen over distortion/overdrive pedalen voor transistorversterkers. Het enige dat ik mis zijn nóg meer meningen ; p Zelf ben ik ook niet van plan om aan de buis te gaan (see what i did there?), ik speel op het moment door een Roland JC-50 en simultaan met een Cube 30. Het lijkt mij vooral leuk om tips te horen van gitaristen die goede ervaringen hebben met distortion pedalen die geen buizenversterker nodig hebben om tot hun recht te komen.

Persoonlijk lijkt het me leuk om met een druk op de stombox een hele lekerre warme crunch te krijgen zonder dat het prachtige geluid van de JC om zeep geholpen wordt.

Los hiervan wil ik heel graag een belachelijk distortion pedaal die voor zware krakende madness zorgt. Op zich is dit niet iets waar je veel eisen aan moet stellen, maar ik heb met enkele metal-pedalen wel gemerkt dat de 'diepte' van je geluid erg vlak en schel en... tsja.. lelijk wordt. Ik wil geen metal maken met dat geluid overigens, gewoon af en toe gestoord en psychedelisch (kunnen) doen.

Deze twee wensen komen nou eenmaal niet uit een transistor, dus tuurlijk is een buizenversterker aanschaffen dan een heel goed advies. Maar goed, even naast die wijsheid, dat heb ik al genoeg gelezen. Wie is er eigenwijs en speelt met dergelijke geluiden door transistors? En wat wordt daar voor gebruikt? Ik jubel!

zoon van Piet
14 november 2010, 12:55
Interessante visie! En waarom zou je ook moeten doen wat iedereen doet?
De Roland is een kleine JC 120 - maar dan mono. In de 80's zag je hele volksstammen met JC's spelen. Weliswaar gebruikte iedereen er een wolk aan delay en chorus bij - en ze hadden ook allemaal raar haar ;)
Maar ook toen was de tubescreamer al redelijk populair. Het effect va een TS over een cleane roland is heel anders dan over bv een fender buizenbak. Daarom vinden veel gitaristen die combinatie helemaal niks. Maar het klinkt helemaal net slecht, gewoon anders.. Ook een distortionpedaal als de oranje Boss DS-1 geeft een aardig effect - al laat ook dat zich niet vergelijken met het gebruik over een buizenamp. De sound lijkt bij transitorbakken meer los te staan, alsof een effectsound bovenop het cleane geluid komt te liggen. Menigeen gruwt daarvan, maar als jij het lekker vindt.. ga vooral je gang!

Belachelijke distortion lijkt me goed haalbaar met een stevig fuzzpedaal. Veel fuzzgeluiden van weleer werden immers gemaakt over vroege transistoramps van Kustom, Acoustic en Peavey en zo. Bij die eerste twee zat fuzz zelfs ingebouwd. Daar zitten zelfs klassieke fuzzsounds tussen.. Nu geldt als stelregel dat fuzz per se met buizen samen moet gaan, dat was vroeger bepaald niet zo. Fuzz werd zelfs recht in de mengtafel gespeeld ( oh gruwel! )

Gewoon aansluiten en proberen, dus!

Nitefly7
14 november 2010, 13:30
mijn ervaring met modelling en pedaaltjes is wisselend, maar een vuistregel is dat een goede modeller, ook prima reageert op prima pedaaltjes (...)

ook merkentrouw is relatief, zelf ben ik ook niet (meer) zo gecharmeerd van Boss-pedaaltjes, maar gebruik nu al een tijdje naar volle tevredenheid een Boss/Fender FDR-1 (Deluxe Reverb '65 modelling) op mijn Henriksen Jazzamp om er een prima bluesversterker van te maken, ipv het 'klinisch hi-fi clean' dat ik voor jazz uit de amp trek..

ook haal je uit de FDR een te gekke warme overdrive + reverb, die ook op een cleaner ingestelde modelling-versterker zeker tot zijn recht kan komen..
Hetzelfde Boss-pedaaltje gebruik ik thuis over een Squier Sidekick 25 (ja echt, DAT ding), en m'n vriendin merkte laatst bijna geen verschil tussen een cd-opname en mijn gepiel in de huiskamer..
erg aan te raden dat Boss-dingetje, hoewel voor heavier Rock misschien te braaf...
maar zelfs met een clean ingestelde 'rot'-versterker (Sidekick-serie) klinkt het aangenaam en inspirerend..

voor de keren dat ik 'van jetje' wil geven, heb ik nog een Suhr Riot (80s/90s high-gain) en Xotic EP Booster, die beiden niet kunnen wat de Boss wel kan...!


BOSS-criticasters:
pedaaltjes als de Metal Core (NIET de Metal Zone), Blues Driver en SD-1 zijn echt helemaal te gek voor hetgeen ze doen (dus respectievelijk 'hard 'n heavy', bluesdrive en overdrive, zonder dat het schel is/knarst etc)..

de DS-1 wordt mijns inziens vaak verkeerd gebruikt: men wil het als een extra overdrivekanaal gebruiken, maar de DS-1 duwt een kokende (buizen)versterker in overdrivestand 'over het randje' (denk aan Satriani en Vai in de hoogtijdagen), of geeft een cleane amp een fel/schel randje voor fusion of snerpende jazz..

------------------

let vooral goed op het verschil tussen overdrive (als extra kanaal of als stoot gas voor je geluid), en distortion (het over z'n nek gaan van je kanaal, of als compleet 'nieuw' geluid)
en speel met de modelling die een versterker je biedt:

dat wil zeggen dat het 'model' van een bepaalde versterker vaak prima combineert met een pedaaltje dat de 'echte versterker' ook complementeert:
een Boss DS-1 met een Marshall-model op de Cube werkt dus als een extra stoot, maar zal op een cleane Roland JC/Jazz-model als een schelle bak herrie klinken (tenzij je een meer 80s achtige snijdende scheur wilt/Mike Stern's geluid te gek vindt)..
een Tubescreamer zal op de zelfde manier een Fender ('Blackface') of Vox-model ('Brit panel' ? of is dat Marshall) aanvullen, maar zal bij een Marshall-model weer anders reageren..


de Cube serie is een prima versterker, OOK voor het podium, en je kan 'm met verschillende pedaaltjes nog bruikbaarder maken..

advies:
- kijk of de 'basissound' van de Vox VT30 niet beter past bij je stijl/wensen, en ruil de Cube30 in voor een VT30..

- kijk wat voor geluid je mist en hoe verschillende pedalen reageren op een Cube30 en andersom:
-overdrives: een Tubescreamer is geen Boss Blues Driver of Fulltone Fulldrive 2,
- distortions: een Boss Metal Core is geen Suhr Riot of Xotic AC Boost
- etc etc


hoe de overdrive/distortion je gaat bevallen is maar afwachten en testen, ik vond het een soort compromis tussen een Boss SD- en een Boss DS-pedaal;




Dag jonge jeugd,

Ik ben eigenaar van een epiphone les paul en een roland cube 30x
Ik vind de clean van deze amp erg goed, vooral op de neck pup omdat dat mooi warm klinkt. Op distortion is tie ook niet verkeerd, ware het niet dat de versterkert daarop wat schel klinkt. Ik hou meer van dat ronde warme geluid, maar goed, ik ga hem niet op de neck pup zetten want dat klinkt gewoon niet goed, veel te bassig.

Ik Zat er aan te denken een distortion pedaaltje aan te schaffen die een beetje een warmer geluid kan maken. Maar mijn vraag is eigenlijk of dat wel goed werkt met een modelling ampje. Ik wil eigenlijk wel echt een goede verbetering, en mijn vraag is of dat bij zo'n versterkert ook zo is.

Als jullie nog een goede distortion pedaal weten, zeg dat dan graag!

Nitefly7
14 november 2010, 13:37
ik had je post nog niet gelezen, maar heb net al een beetje verkapt antwoord gegeven:
mijn Jazzamp (1x10) en Squier Sidekick zijn beiden transistorampjes; ik vind buizen teveel gedoe (onderhoud, gewicht en omvang) en getil (qua gewicht)..

zelf heb ik goede ervaringen met de Boss/Fender FDR-1; het klinkt niet als een Deluxe Reverb, maar komt qua klank in de buurt van een 'Fender buizenbakkie' die lekker reageert op volume-/dynamiekspel, en ook met voorgeschakelde pedaaltjes een extra kanaal toevoegt aan een (cleane) transistorbak: van prima clean, naar warme drive of heavier crunch..

daarnaast heb ik erg goede ervaringen met een Xotic AC Boost over de Jazzamp, maar heb deze vervangen door een Suhr Riot; de AC was toch Tubescreamer achtig, en kon ik niet voor 'the Metal' gebruiken;
de Suhr Riot is echt helemaal te gek voor 80s/90s metal tones, zelfs uit een transistorbak;
ik wil nog kijken wat de Riot doet als ik 'm VOOR de Boss FDR-1 zet, omdat de Riot op Fender-clean erg goed lijkt te klinken....!

tevens heb ik een Xotic EP Boost achter de Riot zitten; deze voegt wat 'helderheid' toe, en heeft sowieso een soort 'sparkle' en definitie die transistoramps ook een graad van levendigheid geeft, die zeker aan te raden is; daarnaast is het een te gekke boost voor zowel clean als heavy soundjes.....




Als ik dit soort topics doorlees hoor ik veel interessante meningen over distortion/overdrive pedalen voor transistorversterkers. Het enige dat ik mis zijn nóg meer meningen ; p Zelf ben ik ook niet van plan om aan de buis te gaan (see what i did there?), ik speel op het moment door een Roland JC-50 en simultaan met een Cube 30. Het lijkt mij vooral leuk om tips te horen van gitaristen die goede ervaringen hebben met distortion pedalen die geen buizenversterker nodig hebben om tot hun recht te komen.

Persoonlijk lijkt het me leuk om met een druk op de stombox een hele lekerre warme crunch te krijgen zonder dat het prachtige geluid van de JC om zeep geholpen wordt.

Los hiervan wil ik heel graag een belachelijk distortion pedaal die voor zware krakende madness zorgt. Op zich is dit niet iets waar je veel eisen aan moet stellen, maar ik heb met enkele metal-pedalen wel gemerkt dat de 'diepte' van je geluid erg vlak en schel en... tsja.. lelijk wordt. Ik wil geen metal maken met dat geluid overigens, gewoon af en toe gestoord en psychedelisch (kunnen) doen.

Deze twee wensen komen nou eenmaal niet uit een transistor, dus tuurlijk is een buizenversterker aanschaffen dan een heel goed advies. Maar goed, even naast die wijsheid, dat heb ik al genoeg gelezen. Wie is er eigenwijs en speelt met dergelijke geluiden door transistors? En wat wordt daar voor gebruikt? Ik jubel!

Sinne
14 november 2010, 14:12
In de 80's zag je hele volksstammen met JC's spelen. Weliswaar gebruikte iedereen er een wolk aan delay en chorus bij - en ze hadden ook allemaal raar haar ;)
The Cure! :dance: die hebben op hun eerste albums iig wel een lekker geluid te pakken. Een andere JC-gebruiker die ik erg bewonder is onze vriend Ali Farka: http://www.muzieklijstjes.nl/Tips/toureafniafunke.jpg

Ik vind het zelf een erg inspirerende beperking om gewoon níet van je gauwe ouwe transistor af te stappen. Ik ben zelf al dusdanig gehecht aan het cleane geluid van zowel m'n JC als m'n Cube dat ik het me niet voor kan stellen ze weg te doen.

@Nitefly7, klinkt veelbelovend dat fender pedaaltje! blij om te horen dat hij over transistors ook goed tot z'n recht komt. Ik ga 'm binnenkort maar even proberen!

Wat mij ook een logische oplossing lijkt is het zoeken van een pedaal dat op een of meerdere buisjes werkt. Maar de combi van dat kaliber pedalen met transistors worden volgens wat engelstalige fora wisselend ervaren... Het zal idd een beetje trial and error zijn.

Ik leef met zo'n enorm luxeprobleem dat ik precies tussen Rock Palace, GuitarChopShop en MaxGuitarShop in woon... what to do, what to do ;)

munkie
15 november 2010, 19:20
Oud topic, maar toch maar even mijn 0,02 euro :)

Toevallig net een blues/rock jam gedaan met mijn Cube 60 combootje en mijn oude Marshall Guvnor pedaaltje. Ging echt prima tegen een drummer, bassist met 4X10 kast en andere gitarist met een 100W/2X12 combo. Die Cube 60 gaat HARD als je er voor staat en ik had hem nog niet half open staan :blast:

De interne scheurgeluiden zijn niet onbruikbaar vooral de Vox en Marshall emulaties maar ik vind het toch wat korrelig al helpt het om de gain wat terug te draaien. Helemaal tegen mijn natuur in :speed: Effecten zijn ook bruikbaar al gaat het wel ten koste van je punch, hoe je door de mix heen prikt zeg maar.