PDA

View Full Version : Dunnere snaren op Taylor K26ce (KOA)?



JackK
7 mei 2010, 14:30
Beste mensen,

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een Taylor K26ce. Een geweldig klinkende gitaar die er ook nog eens geweldig mooi uitziet.

Ik heb er nu Elixer Nanoweb 0.13 - 0.56 op zitten. Dit wordt op de Taylor site aangeraden omdat het (grote) bovenblad dan goed kan trillen. Op zich speelt het redelijk goed maar ik zou graag naar 0.12 willen omdat dit voor mij toch wat prettiger is. Is dat aan te raden?
Koa heeft natuurlijk een relatief grote dichtheid dus ik kan mezelf voorstellen dat het geluid zachter wordt door er dunnere snaren op te monteren.

Als ik er 0.12 op zou zetten... raden jullie dan aan om de gitaar ook meteen af te laten stellen of gaat dit nog goed? Ik moet erbij vermelden dat de snaren nu vrij hoog liggen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

freddy
7 mei 2010, 18:50
Beste mensen,

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een Taylor K26ce. Een geweldig klinkende gitaar die er ook nog eens geweldig mooi uitziet.

Ik heb er nu Elixer Nanoweb 0.13 - 0.56 op zitten. Dit wordt op de Taylor site aangeraden omdat het (grote) bovenblad dan goed kan trillen. Op zich speelt het redelijk goed maar ik zou graag naar 0.12 willen omdat dit voor mij toch wat prettiger is. Is dat aan te raden?
Koa heeft natuurlijk een relatief grote dichtheid dus ik kan mezelf voorstellen dat het geluid zachter wordt door er dunnere snaren op te monteren.

Als ik er 0.12 op zou zetten... raden jullie dan aan om de gitaar ook meteen af te laten stellen of gaat dit nog goed? Ik moet erbij vermelden dat de snaren nu vrij hoog liggen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Naar 012 gaan is geen enkel probleem,er zal wat minder kracht op de hals komen waardoor deze een beetje rechter zal komen te staan dit is gemakkelijk op te lossen met de trussod tot daar geen enkel probleem.
Maar je geeft zelf aan dat de snaren vrij hoog liggen, het valt natuurlijk te bezien wat jij hoog vind bij mijn Taylor 410 is de dikke E 2,4 mm op de twaalfde fret de halskromming is tussen 0,2 en 0,3 mm,de topkam is ook netjes afgesteld, door deze afstelling is het een prettige gitaar om te bespelen.Wat het volume betreft, is het een gitaar van na 2002? van dan af hebben alle Taylors een gelaserd bovenblad en die klinken echt veel luider. 012 is dan zeker meer dan dik genoeg denk eraan als de snaren dichter komen te liggen je ook wat volume verliest.Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ron Houben
7 mei 2010, 21:42
Wacht eens effe, je hebt een gitaar van een miljoen euro en vraagt je af of je er 012 snaren op kunt leggen? Ik weet niet wat ik hier nog op moet zeggen.

JackK
8 mei 2010, 01:00
@ Freddy:
Dank voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan. De gitaar is van 2009 dus is dan voorzien van een gelaserd bovenblad. Toen ik er voor het eerst op speelde viel me inderdaad op dat hij vrij luid klinkt, veel luider dan ik in de eerste instantie had verwacht.
De E ligt bij mij hoger dan 2,4mm op de 12e fret, met mijn onprofessionele meetapparatuur kom ik tot een schatting van zo'n 2,8mm. Doordat de hals iets rechter trekt hoop ik dus dat die hoogte iets afneemt zodat de bespeelbaarheid beter wordt. Hij speelt nu al goed, maar na een half uur wordt het wel wat zwaar; vandaar de 0.12. Zodra de 0.13-set "af" is, zet ik er een 0.12-set op. Nogmaals dank.

@ Ron Houben:
Juist omdat die gitaar zo duur is, vraag ik dit na. Zelf ben ik namelijk geen geweldige techneut...;)

Fingerpick
8 mei 2010, 01:30
De snaarhoogte laat zich bij Taylor makkelijk aanpassen : een kwart draai naar rechts aan de truss rod kan al voor veel meer speelcomfort zorgen.
Te meer dat er maar een kleine aanpassing (0,4 mm) nodig is.
Kijk hier eens : http://www.taylorguitars.com/global/pdfs/truss_rod_adjustment.pdf
Laat me er nog aan toe voegen dat .012 setjes ook uitstekend klinken ! Zegge D' Addario of Elixir.

LaurentB
8 mei 2010, 09:41
De truss rod is op zichzelf niet bedoeld om de actie aan te passen, maar om de juiste kromming in de hals aan te brengen om de snaren ruimte te geven om te trillen.
Om de juiste kromming te bepalen druk je de lage E in op de eerste en voorbij de 14e fret, en kijk je welke speling er tussen de snaar en de 7e fret zit. Die moet er nét zijn.

Als dat goed staat, kun je proberen (indien nodig) de actie bij te stellen door het brugzadel te verlagen.
Het is dan eigenlijk het handigste om een nieuw brugzadel te kopen (kost maar een paar euro) en dat dan iets lager te maken dan het origineel. Als je dan te laag gaat (en dat gebeurt mij regelmatig, want ik wil altijd kijken of-ie niet nog iets lager kan) en de snaren blijven rammelen, heb je tenminste nog het origineel. Hoef je niet zonder gitaar te zitten totdat je een nieuw zadel hebt.

freddy
8 mei 2010, 17:04
@ Freddy:
Dank voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan. De gitaar is van 2009 dus is dan voorzien van een gelaserd bovenblad. Toen ik er voor het eerst op speelde viel me inderdaad op dat hij vrij luid klinkt, veel luider dan ik in de eerste instantie had verwacht.
De E ligt bij mij hoger dan 2,4mm op de 12e fret, met mijn onprofessionele meetapparatuur kom ik tot een schatting van zo'n 2,8mm. Doordat de hals iets rechter trekt hoop ik dus dat die hoogte iets afneemt zodat de bespeelbaarheid beter wordt. Hij speelt nu al goed, maar na een half uur wordt het wel wat zwaar; vandaar de 0.12. Zodra de 0.13-set "af" is, zet ik er een 0.12-set op. Nogmaals dank.

@ Ron Houben:
Juist omdat die gitaar zo duur is, vraag ik dit na. Zelf ben ik namelijk geen geweldige techneut...;)

Koop een setje voelmaatjes waar men vroeger contactpuntjes van auto's mee afstelde in elke doe het zelf zaak te koop,absoluut niet duur.
Daar kun je erg nauwkeurig mee meten tot op 5 honderste van een mm.
De hals zal iets rechter trekken maar wanneer de topkam te hoog is afgesteld zal het niet veel gemakkelijker gaan spelen zeker niet op de lage posities.LaurentB heeft 100 procent gelijk de trussrod is niet echt bedoeld om de actie aan te passen.
Bovendien bestaat het gevaar dat de hals te recht word wat ook niet wenselijk is.
Jouw Taylor is het waard om netjes afgesteld te worden omdat het een absolute topgitaar is en je motivatie om te spelen zal veel groter worden als je het op een gitaar kan doen die licht speelt.