PDA

View Full Version : epiphone les paul standard



collette
7 mei 2010, 14:23
hey

speel nu al een tijdje op een epi lp standard. maar toen ik hem pas kocht speelde ik veel hard rock, rock.
ben nu helemaal verliefd geworden op de blues en heb pas een fender blues junior amp gekocht prachtig ding maar nog niet helemaal de sound die ik zoek mede door de gitaar denk ik of ben ik daar mis in. menseb zeiden tegen mij dat humbuckers niet het ideale zijn voor blues. vandaar dat ik er aan denk om een andere gitaar aan te schaffen.
had gedacht aan een strat model maar probleem is dat ik niet veel geld heb om er bij te leggen dus epi moet er uit voor een andere.
naar wat moet ik dan het best zoeken.
heb een aanbieding om te ruilen tegen een squier standard strat van juli 2009.
is dit volgens jullie een goede ruil.

lindstrom
7 mei 2010, 14:28
andere pickups monteren die je kunt splitten, dan kun je op je vertrouwde lespaul blijven spelen en toch dat blues soundje hebben ;)

en wanneer je weer eens rocken wil kun je met een draai aan de knop weer humbuckersound hebben..

almarvk
7 mei 2010, 14:29
En anders is het gewoon afstelling. Waarom zou je niet met een Les Paul over die versterker blues kunnen. Lijkt me meer afstelling van de versterker en van je vingers!

JiJeWoW
7 mei 2010, 15:00
hey

speel nu al een tijdje op een epi lp standard. maar toen ik hem pas kocht speelde ik veel hard rock, rock.
ben nu helemaal verliefd geworden op de blues en heb pas een fender blues junior amp gekocht prachtig ding maar nog niet helemaal de sound die ik zoek mede door de gitaar denk ik of ben ik daar mis in. menseb zeiden tegen mij dat humbuckers niet het ideale zijn voor blues. vandaar dat ik er aan denk om een andere gitaar aan te schaffen.
had gedacht aan een strat model maar probleem is dat ik niet veel geld heb om er bij te leggen dus epi moet er uit voor een andere.
naar wat moet ik dan het best zoeken.
heb een aanbieding om te ruilen tegen een squier standard strat van juli 2009.
is dit volgens jullie een goede ruil.


Een squier strat - epiphone les paul is geen goede ruil als je het financieel bekijkt (Squier +-€180, Epiphone +- €400 nieuw) . Splitbare humbuckers zijn hier inderdaad een beter oplossing.

collette
7 mei 2010, 16:07
voor welke splitbare humbuckers zou ik dan moeten gaan.
kan ik de originele niet laten aanpassen zoadat ik ze kan splitten

Kakihara
7 mei 2010, 16:07
Onzin natuurlijk dat humbuckers niet geschikt zouden zijn voor de blues : de 3 Kings hadden gitaren met humbuckers, Chuck Berry, Bo Diddley, Clarence Gatemouth Brown, Peter Green ook, Eric Clapton speelde bij John Mayall op een Les Paul ...
Ik ga hierin mee met Almarvk : kwestie van de versterker af te stellen, met je toon- en volumepots te spelen en te experimenteren met de hoogte van je humbuckers ten opzichte van de snaren.

Qua waarde is de Squier/Epi ruil niet echt een goed plan, maar misschien is die Squier net wat je zocht.

Hiro
7 mei 2010, 16:15
Inderdaad laat je niet wijsmaken dat je met bepaalde dingen geen soorten muziek kan spelen, overal is een oplossing voor te vinden en vaak ligt het meer aan de speler dan aan de gear. Maar soms klinken andere dingen net wat lekkerder in bepaalde genres.

De stock pups zijn helaas niet splitbaar, maar andere elementen die beter geluid hebben en wat warmer zijn en splitbaar zijn denk ik wat je zoekt.
Ik ehb precies hetzelfde, ik zet nu 2 seymour duncans bij mij erin, een Alnico pro 2 in de nek en een pearly gates in de brug, beide zijn ze splitbaar en heerlijk voor blues :)
Kosten bij elkaar met nieuwe potmeters elementen en zelf installeren onder de 200 euro.

espike
7 mei 2010, 16:23
Ik speel zelf al jaren blues op een epi lp, nooit problemen mee. wel even een tip: draai je elementen naar beneden. Standaard geven ze zoveel output dat bijna alles overdrive wordt. Als je je elementen verder van de snaren afdraaid, maak je m cleaner. Kwestie van trial en error dat je met steviger aanslaan m net de overdrive in kan gooien.
Ook je volume knop op de epiphone wat dichter zetten helpt, maar ik vind m zelf dan snel dof worden

snaarplukker
7 mei 2010, 16:46
....maar probleem is dat ik niet veel geld heb om er bij te leggen dus epi moet er uit voor een andere.....
Je kan ook kiezen voor GFS (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/veviexhonibr.html) pickups die doorgaans veel beter zijn dan de epi stockpickups. Dan ben je voor een setje met PP-potmeter € 75,-- tot € 100,-- kwijt (afhankelijk of het door de douane komt).

guitarkid
7 mei 2010, 16:49
Hallo Colette.

Ik speel al heel lang blues en gebruik 80% van de tijd mijn Les Paul en af en toe een Strat of Telecaster.
Kortom, als ik één gitaar moest kiezen ging ik voor de Les Paul...!
Beetje spelen met je volumepot en vooral niet te veel gain gebruiken.
In het verleden speelde ik ook meer met het brug-element, maar nu is het zeker 50/50.
Gewoon houden die Epiphone en iets langer zoeken naar je toon!

Sucses, C.

Morio66
7 mei 2010, 17:05
het is al gezegd, maar geen goede ruil..
een standaard strat kost nieuw al minder en tweedehands al helemaal..
LP is echt prima voor mooie blues...

marco v
8 mei 2010, 00:45
Ik speel nu zo´n 15 jaar blues op les pauls en dat gaat prima.
Geluid is iets heel persoonlijks en het duurt even voordat je het
juiste geluid voor jou hebt gevonden.
Vaak kom je hier ook topics tegen welke gitaar of welke amp iemand zou moeten kopen.
Dan kom je in 99% van de gevallen alleen antwoorden tegen welke spullen iemand anders zou aanschaffen.
De epi is prima voor blues, maar als het voor jou de klik niet heeft, blijf dan gitaren en versterkers uitproberen totdat je het voor jouw meest geschikte geluid hebt.
Lekker browsen in de winkels en niets kopen voordat je er zelf voor 100% van overtuigd bent.

Omag
8 mei 2010, 13:14
Stick to the Epiphone als je weinig budget hebt... blues heeft niets met de gitaar te maken, maar alles met de man/vrouw achter de plank! ;)

Een beetje inspiratie...

http://www.youtube.com/watch?v=4c5xsDFsIXU ( echt wel bluesy hoor, zo'nn LP)

Gregor Hilden - http://www.youtube.com/watch?v=o9Ujm4HEXGc

Google ook eens op Peter Green, Gary More en Eric Clapton heeft ook een LP periode gehad.