PDA

View Full Version : Welk wattage is nodig?



Paragon
7 mei 2010, 10:49
De naam zegt het al,
hoeveel wattage is nodig voor de volgende gelegenheden (ongeveer, ik weet dat het een boel uitmaakt welke versterker het is, maar om ongeveer een richtlijn te geven).

- Thuis oevenamp (niet al te groot huis, directe buren)
- Thuis oevenamp (gro(o)t(er) huis, vrijstaand (of aardige buren)
- Zachte Jams / Rustige optredens (voor rond de 20 mensen)
- Hardere Jams / Kleine optredens (rond de 50 mensen)
- Grote optredens (100+ mensen)
- Evt. meer? (zal waarscheinlijk alleen nog maar goed gaan door een PA, dus de amp micen)

Graag voor de opties 2 mogelijkheden (solid state, Buizen) + evt. de groote speaker/aantal speakers (b.v. 50w 1x12)

Ik weet zeker dat mensen hier wat aan hebben!

Bedankt alvast,

Paragon

Mr. Dynamite
7 mei 2010, 11:01
Nouja voor een transistor maakt het niet zo veel uit dan kun je met 100 watt altijd wel uit.

Buizen daarin tegen 'moeten' lekker hard staan om echt lekker te klinken.
Dus volgens mij is dat in jou rijtje zoiets:

1) 1 watt buizen oid :rockon:
2) 5
3) 15/20
4) 30/50
5) 50/100, hier heeft de 100watter gewoon wat meer headroom
6) 30/100 want je word toch uit versterkt ;)

Maar het licht ook een beetje aan wat je speelt, stel jij hebt geen clean nodig. Dan kun je op grote podia best heel goed met zon 20/30 watt uit die je dan lekker open draait :ok:

Paragon
7 mei 2010, 11:30
Dus bijv een blackstar studio 20(20watt buizen combo, 1x12 inch) zou niet hard genoeg kunnen om nog een beetje clean gebruikt te worden om te jammen met een redelijke drummer? (niet zacht maar ook niet super hard) (drummer is niet versterkt)

guitarguru
7 mei 2010, 11:40
Dus bijv een blackstar studio 20(20watt buizen combo, 1x12 inch) zou niet hard genoeg kunnen om nog een beetje clean gebruikt te worden om te jammen met een redelijke drummer? (niet zacht maar ook niet super hard) (drummer is niet versterkt)

Nee, in iedere bandsituatie zou ik een wattage nemen vanaf 30 watt.

HaroldA
7 mei 2010, 11:44
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134341

Slotje? :soinnocent:

Paragon
7 mei 2010, 18:28
Dus jullie zouden adviseren om in dit geval de Blackstar 40 watt te nemen?
Hij moet ook thuis gebruikt worden he?

Exi
7 mei 2010, 19:48
Misschien kun je iets doen met een boost pedaal in de effects loop voor een clean boost.

Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar zou een Blackstar HT 20 met een clean boost een acceptabel volume opleveren voor gigs?
Dan is de amp thuis zonder boost ook wel goed te gebruiken misschien.

RoelSmoel
7 mei 2010, 20:30
Misschien kun je iets doen met een boost pedaal in de effects loop voor een clean boost.

Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar zou een Blackstar HT 20 met een clean boost een acceptabel volume opleveren voor gigs?
Dan is de amp thuis zonder boost ook wel goed te gebruiken misschien.

Ik ben erachter gekomen dat 20 watt buizen voldoende is voor in een bandrepetitie, laatst een versterker geleend van iemand en flink gaan jammen met een bandje erbij, de grotere podia worden meestal toch uitversterkt dmv een PA.

HT 20 is sowieso nog niet uit in Nederland, dus dat is nog even wachten!

Exi
7 mei 2010, 20:34
Bij Rockpalace kunnen ze die amps al leveren zo te zien:
http://www.rockpalace.com/product/Blackstar-HT-Studio-20H
http://www.rockpalace.com/product/Blackstar-HT-Studio-20

Ik weet niet of ze al in de winkels staan.

RoelSmoel
7 mei 2010, 20:42
Bij Rockpalace kunnen ze die amps al leveren zo te zien:
http://www.rockpalace.com/product/Blackstar-HT-Studio-20H
http://www.rockpalace.com/product/Blackstar-HT-Studio-20

Ik weet niet of ze al in de winkels staan.

Hmm, leveren blijkbaar wel, bij mij hier in de buurt is hij (nog) niet leverbaar..

Baker
8 mei 2010, 12:10
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134341

Slotje? :soinnocent:


Precies.

Of zijn er mensen die heel graag de hele discussie opnieuw willen voeren?
Wattage is gewoon geen goede graadmeter. Punt.

jacky
9 mei 2010, 23:10
Ik ben erachter gekomen dat 20 watt buizen voldoende is voor in een bandrepetitie, laatst een versterker geleend van iemand en flink gaan jammen met een bandje erbij, de grotere podia worden meestal toch uitversterkt dmv een PA.

HT 20 is sowieso nog niet uit in Nederland, dus dat is nog even wachten!

Als die amp voor jouw situatie goed is betekend dat niet dat iedereen met dat vermogen weg komt

Ook heeft vermogen in combinatie met rendement van de speaker een belangrijke invloed

Kan een 20W amp met de gemiddelde made in china speaker net te zacht zijn kan hij met een EV te hard zijn

Ergo vermogen en geschiktheid in band is niet echt een factor

Nobler
10 mei 2010, 18:22
Wattage is gewoon geen goede graadmeter. Punt.

Daar ben ik het toch niet mee eens als je het zo algemeen stelt. Je moet je alleen realiseren dat het alleen een indicatie is, en dat er verschil is tussen transistor en buizen, hoe groot je speakers zijn en hoeveel je er hebt van welk vermogen, en dat zelfs dan de ene versterker de andere niet is en dat hetzelfde voor speakers geldt.

Toch kun je denk ik in het algemeen zeggen dat je voor thuis kunt volstaan met een transistorversterkertje, en dat meer dan 30 wat dan overkill is. Kleiner is niet per se nodig, want die dingen hebben mastervolume. Je kunt een 30 wat oefenamp net zo zacht zetten als een 10 watt oefenamp, alleen zal de 30-watter dan wel wat volwassener klinken. Dus, voor alleen thuis koop je het beste een Cube 20 of 30 of iets vergelijkbaars. Dan kun je er ook nog eens mee spelen in een act op een bruiloft of zo met je collega's. Meer voor thuis mag, buizen bijvoorbeeld, maar dat doe je alleen als je geld te veel hebt of hééél kritisch bent.

Voor kleine optredens met een 'normaal' pop of rock bandje moet je toe kunnen met een hybride of buizenversterker van 30 tot 50 watt. Als je aan de bovenkant daarvan zit, bijvoorbeeld 50 watt buizen, moet je wel over mastervolume beschikken of het apparaat temmen met iets als een tubescreamer, om al niet te hard te gaan.

Voor grotere optredens komen de meeste mensen voor rock en pop toch op buizen uit. 30 watt is dan meestal niet meer genoeg, tenzij je over een goede PA speelt en een goede geluidsman hebt. Speel je dan niet over een PA, dan heb je toch 50 of 100 watt buizen nodig. Dergelijke versterkers zijn voor thuis of voor kleinere optredens vrijwel altijd overkill.