PDA

View Full Version : E-snaar "vals"



eddiep
7 mei 2010, 08:04
Hallo,

Ik heb deze week een 2e hands gitaar gekocht (Dean EVO XM) en ben druk aan het oefenen. Toen ik echter probeerde de gitaar te stemmen merkte ik dat als ik de E-snaar speel met mijn vinger op de 5e fret ik geen A krijg, maar een et iets hogere toon. Als ik met mijn stem-apparaat de snaren los check dan zijn zowel de E als de A goed! Het is dus alleen zo dat een "A" gespeeld op de E-snaar geen A meer is....

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Midwolda
7 mei 2010, 08:08
Intoneren.

Yoshida
7 mei 2010, 08:41
Intoneren.

+1.
De mensuur van die snaar lijkt te kort. Oftewel, op iedere volgende fret zal de afwijking nog sterker zijn.
Op de 12e fret moet de E snaar precies een octaaf hoger klinken. Als die hoger klinkt moet de zadel op de TOM brug verder naar achteren. Controleer dit voor alle snaren.

BELANGRIJK:
Op een TOM brug kan je intoneren zonder de spanning van de snaren te halen. Hij hoeft waarschijnlijk niet eens meer opnieuw gestemd te worden. Maar bij bruggen zonder tailpiece (Fender style zoals Tele en Strat) waar de snaren direct achter de zadels door de body of trem blok naar beneden lopen moet dit wel. Een halve imbusslag is in dat geval gelijk aan twee slagen op de stemsleutel, als ik mij dit goed herinner.

EvenFlow
11 mei 2010, 00:06
Inderdaad intoneren.

Voor de eerste keer is dit lastig. Ga naar de eerste de beste muziekinstrumentenwinkel. Kijk de gozers bij de gitaarafdeling lief aan, en zij doen het voor je. Als je goed oplet kun je het de volgende keer zelf.

Makkelijkste manier is om op de twaalfde fret eerst een flageolet te spelen (AKA natural harmonic) en dan de snaar op de twaalfde fret in te drukken. Deze twee noten zouden hetzelfde moeten klinken. Doen ze dit niet, dan draai je aan de onderkant van de snaren aan die kleine schroefjes tot de toon wel hetzelfde is. Doe dit voor alle snaren.

Succes =)

Little Jay
11 mei 2010, 13:00
Voordat je gaat intoneren: gooi er wel even nieuwe snaren op, het kan ook zijn dat de snaar zelf vals is! (Door slijtage en/of corrosie, hij trilt niet meer consistent dan)

rijsberman
11 mei 2010, 13:04
Voordat je gaat intoneren: gooi er wel even nieuwe snaren op, het kan ook zijn dat de snaar zelf vals is! (Door slijtage en/of corrosie, hij trilt niet meer consistent dan)

Maar dan laat hij zich sowieso lastig stemmen, ook als hij open wordt aangeslagen.

Little Jay
11 mei 2010, 15:14
Nou, kan heel veradelijk zijn!

Heb 't zelf ook altijd bij mijn hoge E, na verloop van tijd niet meer octaafzuiver.

Omdat ik met 0.012 flatwound speel die nooit breken - en ik heb kennelijk ook geen agressief zweet - vervang ik ze soms pas na een jaar of zo.... alles ziet er nog perfect uit en stemt prima, maar de hoge E is dan toch niet meer octaafzuiver!

(Gaat het hier om de hoge E?!?)