PDA

View Full Version : Reaper: Midi loopt fout



M Kactus
6 mei 2010, 21:37
Zo, ik open dan toch maar een topicje. Ik heb een probleem. Eerst mijn setup even schetsen: Ik neem sinds kort op met een Boss Micro BR, en exporteer als dat nodig is mp3'tjes naar mijn DAW. Tot voor kort deed ik dat in Nuendo, maar uit morele overwegingen (;)) heb ik nu Reaper op mijn pc.

Nu wil ik een baspartij aanpassen met GuitarRig3, in Reaper. Ik neem clean op over een miditrack met de drums op, die ik in de MicroBR heb geladen. Ik exporteer mijn mp3, importeer die in Reaper en hang diezelfde miditrack eronder. En -lo and behold- het loopt uit sync.

Ik heb alles opnieuw ingespeeld (tot twee keer toe), en dacht dat ik werd. Maar op i'net vind ik nu dat er een probleem is met ondersteuning van Wavetable GS in Windows door Reaper.

Dus na mijn uitgebreide vraag: Hoe lossen jullie dat op ? De mp3 rechttrekken ahv de midi ? Kan dat (En waar? Want ik vind het nergens!)? Want als ik de file terug exporteer naar mijn MicroBR, zou ik kunnen zweren dat het ook daarop scheef loopt. Maar dat zou ook met de effecten te maken kunnen hebben. Shoot!

PS: Ik ben zeker geen computernoob, maar dit soort technische dingen zijn de reden waarom ik ben overgestapt naar opnemen op de BR. Ik zit meer aan het programma te sleutelen dan gitaar te spelen...

Terminus
6 mei 2010, 22:17
Is het daadwerkelijk een ander tempo of is het gewoon iets vroeger of later?

M Kactus
6 mei 2010, 22:37
Is het daadwerkelijk een ander tempo of is het gewoon iets vroeger of later?


Volgens mij begint de mp3 gewoon ietsjes vroeger dan de Midi-track. Het verschil is op het einde niet groter, of toch het moest echt een miniem verschil zijn.

Terminus
6 mei 2010, 22:44
Zet snap to grid uit (is een van de vierkante knoppen linksboven) en beweeg een van beide een beetje. Als je hij op één plek wel klopt maar een minuut later uit de maat is is het een ander tempo, anders waarschijnlijk iets van een latencyprobleem.

M Kactus
7 mei 2010, 08:55
Zet snap to grid uit (is een van de vierkante knoppen linksboven) en beweeg een van beide een beetje. Als je hij op één plek wel klopt maar een minuut later uit de maat is is het een ander tempo, anders waarschijnlijk iets van een latencyprobleem.

Dank je wel. Ik heb het geprobeerd, en zo kan ik 'm inderdaad verschuiven tot hij precies klopt. En dan klopt hij overal. Maar als ik hem zo exporteer, loopt alles natuurlijk weer krom.

Een latencyprobleem zou je toch eerder verwachten bij de mp3 die eerst langs een VST (GuitarRig) moet? Toch vreemd dat het bij de midi ligt. Ik heb trouwens twee keuzes voor midi: GS Wavetable en nog een andere. Beiden geven hetzelfde probleem.

Maar het lijkt een vrij normaal probleem bij Reaper, als ik wat forums bekijk. Lijkt me toch bizar.

Rinze
7 mei 2010, 09:14
Ik kan in Reaper gewoon audio importeren en het loopt dan synchroon met midi.. Had je de "cursor/positie-aangever" wel op de goeie plek staan?

M Kactus
7 mei 2010, 09:20
Ik kan in Reaper gewoon audio importeren en het loopt dan synchroon met midi.. Had je de "cursor/positie-aangever" wel op de goeie plek staan?

Ja, dat wel. Het blokje van de mp3 begint trouwens bij het inladen volledig op 00:00:00:00, net als de midi. Ik moet hem dan een beetje naar achteren schuiven omdat het geluid wat te vroeg komt. Misschien ligt het dan aan de opname met de MicroBR, en begint die net enkele milliseconden later dan op 0.

Of wacht, er schiet me nog wat te binnen. De mididrums staan op de pc, die heb ik omgevormd naar wav en dan op mijn MicroBR gezet. Zou daar het tijdsverschil kunnen zitten ? Want het is ingespeeld op die drum-wav, niet op die midi die ik wel gebruik in Reaper. Als je nog kunt volgen ;).

Goed, vanmiddag exporteer ik de drum-wav en probeer ik het daarmee. Hopelijk lukt het daarmee. Bedankt voor het meedenken alvast!

Rinze
7 mei 2010, 10:39
Ja, dat wel. Het blokje van de mp3 begint trouwens bij het inladen volledig op 00:00:00:00, net als de midi. Ik moet hem dan een beetje naar achteren schuiven omdat het geluid wat te vroeg komt. Misschien ligt het dan aan de opname met de MicroBR, en begint die net enkele milliseconden later dan op 0.

Of wacht, er schiet me nog wat te binnen. De mididrums staan op de pc, die heb ik omgevormd naar wav en dan op mijn MicroBR gezet. Zou daar het tijdsverschil kunnen zitten ? Want het is ingespeeld op die drum-wav, niet op die midi die ik wel gebruik in Reaper. Als je nog kunt volgen ;).

Goed, vanmiddag exporteer ik de drum-wav en probeer ik het daarmee. Hopelijk lukt het daarmee. Bedankt voor het meedenken alvast!

Dat exporteren, als je de grenzen van wat geëxporteerd moest worden goed hebt aangegeven zou dat wel goed moeten gaan. Ben benieuwd..

M Kactus
7 mei 2010, 22:11
Zo, ik heb het getest. http://i108.photobucket.com/albums/n5/ProjectHyperion/ReaperProbleem.jpg

Hier zie je het. De bovenste file is de ingespeelde bas. Daaronder de geëxporteerde wave-drums uit de MicroBR, daaronder de wave-drums voor ik ze importeerde en exporteerde uit de MicroBR en daaronder de midi-drums. Voor degene die nog kan volgen :)

Dus de midi loopt al niet gelijk met de wavefile die ik ervan gemaakt heb. Ergens iets vreemds in de omzetting, dat begrijp ik. Het tempo klopt echter, dus hij begint gewoon veel vroeger.

Maar dan het vreemde: De originele wave-drums beginnen dan weer ietsjes vroeger dan de geëxporteerde wave-drums. Dat is toch idioot ? Op deze manier zal het dus nooit lukken om te reampen via de MicroBR, want zit dat verschil er dan altijd op? Toch even uitzoeken hoe het nu zat met het multitrack-exporteren...

yhcmarc
7 mei 2010, 22:33
Knipt die BR niet gewoon de beginstilte van de files af met een export?

M Kactus
7 mei 2010, 22:39
Knipt die BR niet gewoon de beginstilte van de files af met een export?

Nee, dat kan het niet zijn, want de derde file heeft wel een stukje beginstilte en die is geëxporteerd, terwijl de derde file die niet heeft, en die is niet geëxporteerd.

En de eerste file heeft een lange beginstilte, en die staat er ook gewoon op. Je ziet dat de eerste drie trapsgewijs vroeger beginnen. Da's toch vreemd, aangezien er bij de eerste twee evenveel operaties aan vooraf zijn gegaan, en bij de derde eentje minder... Ik kan het niet volgen :)