PDA

View Full Version : kabelproblemen



wytz
6 mei 2010, 18:38
Ik heb recentelijk samen met een vriend bij thomann flink wat kabel besteld (sommer spirit xxl) en deze gisteravond aan neutrik plugjes zitten solderen.
Nu hebben we aantal kabels in elkaar gezet en kwamen we tot een vreemde ontdekking.
Een kabel lijkt goed gelukt want het geluid komt qua volume redelijk overeen met het goedkope beschikbare testmateriaal (leem en tasker kabels over een vox ad5). De 4 andere kabels echter lijken het signaal veel minder goed door te geven en geven veel minder volume.

In eerste instantie dachten we dat het misschien het karakter van de kabel was, maar daarvoor lijkt het verschil te groot. Daarnaast is er dus 1 kabel die wel zo klinkt als ik had gedacht. We hebben ze doorgemeten met een multimeter, en op standje 200 ohm geven de slechte kabels 0,6 (dus 0,6 ohm weerstand?) en de goede kabel gek genoeg 1,2 ohm. Ik heb al geprobeerd kabels opnieuw te solderen maar ik weet niet of het hier aan ligt. Daarnaast geeft het meten van de binnenkern dezelfde waardes.

Heb ik hier iets over het hoofd gezien, of zijn de kabels niet goed?

wietse

snaarplukker
6 mei 2010, 21:30
Zijn je nieuwe kabels 2x zo lang als je oude kabels? 2x 0,6 Ohm is 1,2 Ohm.

wytz
6 mei 2010, 21:49
Dankjewel voor je reactie!
Nee, de kabel is niet langer. Probleem is dan eenzelfde kabel die ik gister gesoldeerd heb (even lang) dus wel goed klinkt, maar een hogere weerstand aangeeft op de multimeter. In theorie zou je toch zeggen minder weerstand=meer output?

Wietse

snaarplukker
6 mei 2010, 23:41
...Een kabel lijkt goed gelukt want het geluid komt qua volume redelijk overeen met het goedkope beschikbare testmateriaal (leem en tasker kabels over een vox ad5). De 4 andere kabels echter lijken het signaal veel minder goed door te geven en geven veel minder volume.
Tja, zoveel volumeverschil kan je niet hebben bij een extra weerstand van 0,6 Ohm. Misschien raakt één koperdraadje van je kabel de massa daar waar je gesoldeerd hebt. Zet even je meetpennen van je multimeter op de tip en de massa van de plug van je kabels. Als je een waarde meet dan zit er sluiting in.

wytz
7 mei 2010, 09:27
Tja, zoveel volumeverschil kan je niet hebben bij een extra weerstand van 0,6 Ohm. Misschien raakt één koperdraadje van je kabel de massa daar waar je gesoldeerd hebt. Zet even je meetpennen van je multimeter op de tip en de massa van de plug van je kabels. Als je een waarde meet dan zit er sluiting in.

Heb ik gedaan, maar er zit geen sluiting in!
Ik zie trouwens dat er een reactie verdwenen is?

Ik probeer uit te sluiten dat het aan mijn soldeerkunsten ligt, dan kan ik mij misschien beroepen op de garantie van thomann. Als er gewoon geluid uit je kabel komt, en de multimeter op de tip en de massa geen waarde geeft, dan is deze in principe toch goed gesoldeerd?

snaarplukker
7 mei 2010, 10:36
Vreemd geval. Maken je pluggen wel goed contact met de jack? En ehh... meet even waar die extra weerstand vandaan komt, uit de kabel of uit de plug.

wytz
7 mei 2010, 11:22
Volgens mij maken de pluggen goed contact! Het zijn gewoon neutriks en die werken normaliter ook. Als ik er aan toe kom zal ik mijn enige goed gelukte kabel eens uit elkaar halen, om die ook door te meten.
Ik heb trouwens tin met harskern gebruikt.
Ik weet niet of die weerstand nu zo het probleem is, maar het is vreemd dat de goed werkende kabel een hogere weerstand heeft in vergelijking met de slecht werkende kabels! Ik vermoed dus ook dat die een indicatie geeft over het probleem.

Yoshida
7 mei 2010, 11:25
Ik zie trouwens dat er een reactie verdwenen is?


Ja ik heb mijn reactie verwijderd, waarvan ik achteraf vond dat het een beetje een EHBN (Eerste Hulp Bij Nieuwelingen) reactie was. Of je de draden wel goed hebt gestript en vertind en dergelijke; maar dat kan nooit zo'n verschil opleveren.

Outline
8 mei 2010, 03:39
En heb je de zwarte isolatielaag die om de binnenmantel zit ook ver genoeg verwijderd? Deze mag namelijk NIET in contact komen met de binnengeleider.

snaarplukker
10 mei 2010, 23:40
Ik heb hier ook een aantal kabels doorgemeten. Ze geven verschillende weerstandswaarden, maar een verschil in geluidsterkte kan ik niet horen.
Kabel 1) Kabeltje dat standaard bij een gitaar zit met gegoten pluggen, lengte 3 meter.
Weerstand kern: 2 Ohm, weerstand massa: 1,9 Ohm.
Kabel 2) Goedkope kabel van Thomann (€ 3,95) met gemonteerde pluggen, lengte 3 meter.
Weerstand kern: 0,8 Ohm, weerstand massa: 1 Ohm.
Kabel 3) Vintage kabel van Music Store (€ 7,80),gemonteerde pluggen met gouden tip, lengte 6 meter.
Weerstand kern: 1 Ohm, weerstand massa: 0,7 Ohm.
Dus in weze zou kabel 3 het beste moeten zijn.