PDA

View Full Version : protools control



B_2_the_a
6 mei 2010, 14:42
Beste Recorders,

na een half jaar te hebben gewerkt met protools, puur met gebruik van de muis en toetsenbod van de mac, ben ik het zat!

Ik ben opzoek naar een betaalbare oplossing om met een controller of analoge tafel (heb een soundcraft gb4-24 tot mijn beschikking) te werken in de studio.

Nu gaan simpele producties (stereo backing track aangeleverd, iemand komt inzingen, dat afmixen) goed met de huidige setup (imac met mbox 2 mini).

Maar ik ben nu sinds november bezig met een project/experiment wat volledig akoestisch is, waar veel wisselingen van solo's inzitten en waarin het effectgebruik steeds veranderd (ivm solo's). Dit is met de muis gewoon niet meer leuk en het wordt onoverzichtelijk.

Nu zat ik te denken aan een analoge setup, met een geluidskaart stuur ik de kanalen los naar mijn tafel, met de aux sends regel ik de effecten (vanuit protools), en ik maak een master op de tafel (l/r wordt opgenomen).
Nog niet ideaal maar beter dan waar ik het nu mee moet doen. Desnoods gebruik voor de effecten externe apparatuur. (eq en dyn. gaan goed met de muis)

Wat adviseren jullie qua geluidskaart(en) hiervoor?
Of hebben jullie andere oplossingen voor mijn probleem zonder een grote zak met geld neer te leggen voor een "officiele" protools controller?



Groet,
Robert

B_2_the_a
6 mei 2010, 14:47
Opmerking:
het gaat hier puur om het mixen....

Ries89
7 mei 2010, 13:21
Met een digi 003 heb je 8 in en outputs, uit te breiden naar 16 via adat (maar dan is wel je bit en sample rate beperkt). Wil je meer outputs kan je meerdere 003's als het goed is ook daisychainen. Protools werkt alleen maar met geluidskaarten van digidesign (bij hd alleen met accel./core kaarten, en dan zijn er wat meer opties voor geluidskaarten), dus bij andere merken kijken heeft geen zin.

Andere optie lijkt me een mixcontroller van behringer/tascam/mackie/euponics/etc. Met zo'n controllen kan je ook je automatisering gemakkelijker instellen. Je hebt ook nog van een aantal merken een controller met een fader en een rotary knop. Ook bedacht om zonder muis de automatisering in te kunnen stellen (ding werkt dan op het geselecteerde kanaal). Oa. presonus heeft er een.

gitaarhaantje
7 mei 2010, 16:50
Zelf heb ik de projectmix van m-audio.. werkt perfect ook als het op mixen aankomt..
Als je vragen erover hebt hoor ik wel....


Groet!

B_2_the_a
8 mei 2010, 06:15
Hmm,

dan zou ik een combinatie moeten kiezen:
Behringer bcr en bcf...

alleen tjah, behringer... voor het experiment misschien wel interessant en het is beter dan niets...

Ries89
8 mei 2010, 13:27
Whehe inderdaad, behringer....

Opzich zijn de reacties over de werking allemaal positief. Maar het blijft behringer met een goedkoop plastic kapje en rammelende herrie makende motorfaders. Wel verreweg de goedkoopste mix-controller.

blindfaith85
11 mei 2010, 22:06
Ff vraag, wat heb je nu aan interface?

ik heb zelf een Novation nocturn das ook erg leuk ding

(verder profire2626 en PTMP)

B_2_the_a
11 mei 2010, 22:37
Interface is een erg ruim begrip ;)
Ik neem aan dat je Audio interface/geluidskaart bedoeld :)

Je profire 2626 is jou interface, je ins/outs voor geluid...



Ik zit even zwaar te twijfelen, ik kan ervoor kiezen om voor de protools setup een controller te scoren, maar ik kan ook switchen naar nuendo/cubase (staan op de mac), want er ligt hier een yamaha 01x.
Misschien foute keuze om van software te switchen omdat je er een controller voor hebt.

Protools blijft mijn mainprogramma voor het meeste werk (simpele zang dingen die zonder controller kunnen) en ik denk cubase/nuendo met de controller puur voor experimenteren...

Wat zijn jullie 2 centen?

blindfaith85
15 mei 2010, 14:21
Bedoel je met 2 centen?

Ik heb zelf oof cubase en nuendo thuis, maar gebruik het nooit, is echt heel anders dan PT, met name qua audio editten is PT vele lekkerder (vind ik) met name tab to transient enzo en knippen en plakken en alles. en mixen ook lekkerder en overzichterlijker.

en met interface bedoel ik idd audio in/out.

maar wat is nu je PT setup?

blindfaith85
15 mei 2010, 14:27
PS,

Je kan ook kijken naar de novation SLMKIIZero, die stata bij mij op het lijstje, mssn geen gemotoriseerde faders, maar had hem getest en werkte erg lekker

kevaho
17 mei 2010, 01:17
Persoonlijk vind ik iedere euro dat gegeven wordt aan iets wat daadwerkelijk geen klote aan je geluid veranderd, vergelijkbaar met de belspelletjes die in de late nacht op tv komen. Als je daar dan toch in wil investeren, pak dan een Behringer! Die lawaaimakende gemotoriseerde faders hebben echt geen invloed op jouw mix, het is maar het gevoel van een fader dat je dan in je vingers hebt. Kan je echt niet tegen de dwang van investeren aan, neem dan een goed kwalitatieve mengtafel van om en beide 12 kanalen waar je je eindmix op 0db en 6 stereo kanalen op sumt. Een controller is waanzin en geldverkwisting in mijn ogen...

TimS
17 mei 2010, 01:28
Persoonlijk vind ik iedere euro dat gegeven wordt aan iets wat daadwerkelijk geen klote aan je geluid veranderd, vergelijkbaar met de belspelletjes die in de late nacht op tv komen. Als je daar dan toch in wil investeren, pak dan een Behringer! Die lawaaimakende gemotoriseerde faders hebben echt geen invloed op jouw mix, het is maar het gevoel van een fader dat je dan in je vingers hebt. Kan je echt niet tegen de dwang van investeren aan, neem dan een goed kwalitatieve mengtafel van om en beide 12 kanalen waar je je eindmix op 0db en 6 stereo kanalen op sumt. Een controller is waanzin en geldverkwisting in mijn ogen...
Rij jij ook op je grasmaaier naar je werk?

dennis_rhcp
17 mei 2010, 11:45
kijk voor een hobbist, kan je overwegen om alles met de muis te doen,

ik bv moet nu nog 6 nummers van een bigband mixen, 2 pop bandjes, een live opname mixen (ong zo'n 1,5 uur muziek aan 1 stuk door) en er komen steeds nieuwe klussen bij, (ook wel weer fijn)

dan moet je zo snel mogelijk alles mixen, en met een controller (wat meer is dan alleen faders) dan ben je eerder klaar, ook voor de band fijner want ze betalen minder uren. ;)

Arvoitus
17 mei 2010, 14:37
Persoonlijk vind ik iedere euro dat gegeven wordt aan iets wat daadwerkelijk geen klote aan je geluid veranderd, vergelijkbaar met de belspelletjes die in de late nacht op tv komen. Als je daar dan toch in wil investeren, pak dan een Behringer! Die lawaaimakende gemotoriseerde faders hebben echt geen invloed op jouw mix, het is maar het gevoel van een fader dat je dan in je vingers hebt. Kan je echt niet tegen de dwang van investeren aan, neem dan een goed kwalitatieve mengtafel van om en beide 12 kanalen waar je je eindmix op 0db en 6 stereo kanalen op sumt. Een controller is waanzin en geldverkwisting in mijn ogen...
Het verandert niks aan het geluid, maar wel de manier van het mixen.
Een 24" monitor heeft tegenover een 17" monitor geen voordeel voor het geluid, maar je kan veel meer op je scherm kwijt waardoor je effectiever kan werken.

Maar aan de ene kant zou ik die euro's liever aan een microfoon of plugin uitgeven. Maar dat is persoonlijk.

Die behringers zijn best leuk, en aangezien ze toch niet in je signaalpad zitten zou ik me niet druk maken. De tascam us-2400 is ook leuk, alleen (heel moeilijk) 2de-hands te verkrijgen.

kevaho
18 mei 2010, 01:57
Rij jij ook op je grasmaaier naar je werk?

Neuk jij nog steeds met condoom? Ja sorry hoor, maar ik ken niks van voetbal...

kevaho
18 mei 2010, 02:26
Het verandert niks aan het geluid, maar wel de manier van het mixen.
Een 24" monitor heeft tegenover een 17" monitor geen voordeel voor het geluid, maar je kan veel meer op je scherm kwijt waardoor je effectiever kan werken.

Maar aan de ene kant zou ik die euro's liever aan een microfoon of plugin uitgeven. Maar dat is persoonlijk.

Die behringers zijn best leuk, en aangezien ze toch niet in je signaalpad zitten zou ik me niet druk maken. De tascam us-2400 is ook leuk, alleen (heel moeilijk) 2de-hands te verkrijgen.

Daar ben ik mee eens! Het is daarom dat ik 2 Sony Bravia signatures heb geïnstalleerd omdat ik redelijk ver van mijn schermen verwijderd ben. Ik vind dat als je echt professioneel bezig bent met recording en mixing, je beter een SSL AWS 900SE kan kopen. Dan heb je een super deluxe mengtafel alsook een fantastische controller die compatibel is met iedere DAW. Is die investering teveel? Neem dan een TL-audio tube console van 12 a 16 kanalen waar je met top converters op sumt.

Ze smijten je dood met controllers op de 2dehands markt! Digidesign heeft een control24 die overigens goede converters heeft alsook een procontrol zonder converters. Beide kosten ze nieuw een vermogen, en Steinberg heeft vervolgens ook een uitbreidbare WK Audio ID Controller uitgevonden, wat overigens ook een totale flop is geworden. Nee, geef mij maar microfoons en preamps...