PDA

View Full Version : wat gebruikt deze gitarist?



driftkop
6 mei 2010, 14:32
Halverwege de clip speelt de gitarist met een klein doosje (moeilijk te zien) ipv met een plectrum. Weet iemand wat dat is?

http://culturebox.france3.fr/all/22669/arno-chante-en-live-quelqu_un-a-touche-ma-femme-dans-ce-soir-ou-jamais#/all/22669/arno-chante-en-live-quelqu_un-a-touche-ma-femme-dans-ce-soir-ou-jamais/

Tho
6 mei 2010, 14:37
shit... naam kwijt. bah, 't is ligt op het puntje van m'n tong. Ze zijn echter makkelijk te verkrijgen

Tho
6 mei 2010, 14:38
Ja!! een Ebow!!

P-Five
6 mei 2010, 14:39
E-bow............

vulvasonic
6 mei 2010, 14:40
Leuke dingetjes, maar veeeeeeel te duur. Ik ben de mijne al jaren kwijt. :(

jonesd
6 mei 2010, 14:40
Dat is een ebow:
http://www.ebow.com/images/top_ebow2.jpg

Meer info is te vinden op:
http://www.ebow.com/home.php

Heel leuk ding, typisch voorbeeld van gebruik is "Bad Timing" van Deus:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127560

driftkop
6 mei 2010, 14:46
Bedankt !!

rijsberman
6 mei 2010, 14:54
Ik heb hier zonder geluid zitten kijken, maar ik krijg inderdaad wel het gevoel dat ze wat gebruikt hebben. Niet alleen die gitarist. Holy, wat kijken zij dopey uit hun oogjes. Is het geen pillendoosje? Of hebben ze een blowtje gerookt?

nickofzo
6 mei 2010, 15:09
afgaand op de titel..
______________


btw die ebow .. 95 euro.. bij max..
toch wel duur..

op Joubuis staan er ook van die filmpjes dat ze op akoestisch gitaar dat ding ook gebruiken

JER00N
6 mei 2010, 15:33
Dat is een ebow:
http://www.ebow.com/images/top_ebow2.jpg

Meer info is te vinden op:
http://www.ebow.com/home.php

Heel leuk ding, typisch voorbeeld van gebruik is "Bad Timing" van Deus:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127560


Een bekender voorbeeld is "Heroes" van David Bowie, daarin wordt ook een Ebow gebruikt. U2 gebruikte het ding ook bij With or Without You (niet alleen een ebow maar soms ook een Fernandes sustainer geloof ik)

PT1989
6 mei 2010, 15:43
leuk voor een paar nummertjes , maar erg duur. Net als een Talk box

Duhsjaak
6 mei 2010, 16:03
Heet geen Ebow.
Eblow natuurlijk. Er zijn nog al veel dyslecten onder gitaar gadgets bedenkers.
De truc is natuurlijk dat ze hopen dat je ieder nummer een ander doosje of apparaatje gebruikt. Meer marketing dan muziek!!!Dus, uiteindelijk: Wat heeft deze gitarist gebruik? Veel poen.

Daan_B
6 mei 2010, 16:20
Heet geen Ebow.
Eblow natuurlijk. Er zijn nog al veel dyslecten onder gitaar gadgets bedenkers.
De truc is natuurlijk dat ze hopen dat je ieder nummer een ander doosje of apparaatje gebruikt. Meer marketing dan muziek!!!Dus, uiteindelijk: Wat heeft deze gitarist gebruik? Veel poen.

Bedoel je dat er verschillende zijn en elke een andere functie heeft?
Op de site kreeg ik een andere indruk, lijkt me best leuk zo'n ding!

Gretsch 5120
6 mei 2010, 16:29
Een bekender voorbeeld is "Heroes" van David Bowie, daarin wordt ook een Ebow gebruikt. U2 gebruikte het ding ook bij With or Without You (niet alleen een ebow maar soms ook een Fernandes sustainer geloof ik)

Sorry to burst your bubble, maar:
1: Fripp gebruikte geen E-bow op Heroes (hij gebruikte "gewoon" feedback).
2: The Edge gebruikte geen sustainer van Fernandes, maar een Infinite Guitar-systeem ontwikkeld door Michael Brook.

FruscianteFan
6 mei 2010, 16:35
Het is best geinig, maar niet iets waar ik zoveel geld plus batterijen voor overheb. Werk ik liever met een echte strijkstok :)

Duhsjaak
6 mei 2010, 16:47
De eerste keer dat ik een gitaar met strijkstok combinatie zag/hoorde was Creation met Painter man. Heb het singletje (45 toeren dus) nog altijd.
Gelukkig had de heer Jimmy Page daar nog NOOIT van gehoord, dus hij kon het ook niet gestolen hebben. Heeft iemand dat optreden in het Concertgebouw op CD toevallig? Ruilen tegen de 'wereldpremiere' van Tommy in het CG?
Leuke opmerking heer FruscianteFan. Ik betrap mijzelf er al vaker op dat ik kijk wat je hebt gepost! Ik wor steeds meer FruscianteFanFan.
De play back op YouTube blijkt gewoon het geluid van de single op Beat Club. Ach ja, we hebben net bevrijdingsdag gehad, dus we zijn aardig tegen Duitse TV programma's.
http://www.youtube.com/watch?v=mmxMqV00cUE

Have fun!
Freundliche Groet Gus a.k.a. Duhsjaak

driftkop
6 mei 2010, 17:18
Werkt de Ebow met een wieltje? Ik herinner me opeens een artikel in een Nederlands muziekanten tijdschrift waarvan me de naam nu even ontschiet. Dit was zeker zo'n 25 jaar geleden, en ze beschreven ook zo iets dergelijks. Misschien ging dat over de Ebow of een voorloper daarvan?

Duhsjaak
6 mei 2010, 17:27
Hi
Ging over de Gizmo. Uitvinding van die twee gasten die ook in 10CC hadden gezeten. Dat was helemaal teringduur. Niet te doen.
Maar ja, ze moesten aan hun pensioentje denken, dus je betaalde de hoofdprijs. Terecht een voetnoot in de muziekindustrie. Niet 10CC trouwens. Wat je dr ook van vindt.
Gus a.k.a. Duhsjaak

guitarkid
6 mei 2010, 17:31
Werkt de Ebow met een wieltje? Ik herinner me opeens een artikel in een Nederlands muziekanten tijdschrift waarvan me de naam nu even ontschiet. Dit was zeker zo'n 25 jaar geleden, en ze beschreven ook zo iets dergelijks. Misschien ging dat over de Ebow of een voorloper daarvan?

Nee, dat was de Gizmo, ontwikkeld door Godley and Creme, toen nog in de band 10CC. In de afdeling "totaal geflopt". Ik heb ooit nog een demo-model in werking gezien. Was wel leuk. Die stuurde overigens op die manier (met wieltjes dus) 6 snaren aan.
De E-bow werd ook zeer prominent gebruikt in het nummer "Love hurts" van Nazareth. 't Apparaat bestaat al heel lang. Ik heb er ooit één gehad, maar die is zonder mijn medeweten en goedkeuring in andere handen over gegaan... :( 't Was een witte toen.
Nu is er al een tijdje een min of meer revival. Ik zit al een poosje te dubben. ;)

Gr. C.

Edit: Duhsjaak en ik waren het gelijktijdig erg eens...!

driftkop
6 mei 2010, 20:10
Oh ja, de gizmo, nu weet ik het weer. Maar hoe hette dat tijdschrift nu ook alweer? Was dat de Music Maker ?

guitarkid
6 mei 2010, 20:31
Oh ja, de gizmo, nu weet ik het weer. Maar hoe hette dat tijdschrift nu ook alweer? Was dat de Music Maker ?

Dat moet haast wel, want er was in die tijd niet zo veel aan Nederlandse tijdschriften op de markt. En toeval of niet: in de allereerste Music Maker van november 1977 staat een artikel over de E-bow...!! Kostte toen 445 gulden, dus zo'n 200 euro.

Edit: uit de Music Maker van april 1978:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Gizmo1.jpg

Gr. C.

cerpintaxt
6 mei 2010, 21:00
Werkt de Ebow met een wieltje? Ik herinner me opeens een artikel in een Nederlands muziekanten tijdschrift waarvan me de naam nu even ontschiet. Dit was zeker zo'n 25 jaar geleden, en ze beschreven ook zo iets dergelijks. Misschien ging dat over de Ebow of een voorloper daarvan?

Nee ik denk dat de e-bow iets met magnetisme doet(snel de snaren aantrekken en afstoten, trilling veroorzaken) Ik heb zelf een e-bow leuk speelgoed maar niet meer dan dat voor mij.

vulvasonic
6 mei 2010, 21:22
Moet gezegd, je kunt er veel meer mee dan wat je op basis van de weinige bekende voorbeelden zou verwachten. Je kunt er zelfs arpeggio's mee spelen, wat een heel aparte klank geeft. Het is echter knap lastig om dit voor elkaar te krijgen. Het vergt echt enige oefening om er meer mee te doen dan alleen een toon door te laten zingen.

Ander nadeel: eigenlijk werkt ie het best i.c.m. een full sized humbucker in de hals positie. Met single coils duurt het een uur voor je het ding precies op de juiste plek hebt gezet wil het überhaupt doen wat het moet doen.

Nog een nadeel: het is lastig te combineren met 'gewoon' gitaarspel. Je legt een ding (een ding van €85,-!!!) niet snel even aan de kant om verder te gaan met het plectrum, dat je uit je mond moet toveren of weet ik het waar...
De Ebow stop je ook niet even in je mond of zo. En er zijn maar weinig nummers te verzinnen waarbij je voortdurend alleen maar gebruik maakt van de Ebow. Dat wisselen is geen onoverkomelijk probleem. Je kunt er in je arrangementen rekening mee houden. Maar handig is het niet.

Laatste probleempje: je moet de volumeknop van je gitaar flink terug draaien, anders loop je het risico dat je de hele zooi opblaast. :D

Het blijft echter lollig speelgoed. :)

guitarkid
6 mei 2010, 21:29
Nee ik denk dat de e-bow iets met magnetisme doet(snel de snaren aantrekken en afstoten, trilling veroorzaken) Ik heb zelf een e-bow leuk speelgoed maar niet meer dan dat voor mij.

Klopt, hij genereert een magnetisch veld dat de snaar doet trillen.

Gr. C.

spirit
6 mei 2010, 23:01
Hier gebruikt Arnold van Dongen een E-bow voor wat ik een van de mooiste intro's vind.

http://www.youtube.com/watch?v=NCKqO4i9KvU

Ook Dennis van Leeuwen gebruikt regelmatig een E-bow.

FruscianteFan
6 mei 2010, 23:06
Moet gezegd, je kunt er veel meer mee dan wat je op basis van de weinige bekende voorbeelden zou verwachten. Je kunt er zelfs arpeggio's mee spelen, wat een heel aparte klank geeft. Het is echter knap lastig om dit voor elkaar te krijgen. Het vergt echt enige oefening om er meer mee te doen dan alleen een toon door te laten zingen.

Ander nadeel: eigenlijk werkt ie het best i.c.m. een full sized humbucker in de hals positie. Met single coils duurt het een uur voor je het ding precies op de juiste plek hebt gezet wil het überhaupt doen wat het moet doen.

Nog een nadeel: het is lastig te combineren met 'gewoon' gitaarspel. Je legt een ding (een ding van €85,-!!!) niet snel even aan de kant om verder te gaan met het plectrum, dat je uit je mond moet toveren of weet ik het waar...
De Ebow stop je ook niet even in je mond of zo. En er zijn maar weinig nummers te verzinnen waarbij je voortdurend alleen maar gebruik maakt van de Ebow. Dat wisselen is geen onoverkomelijk probleem. Je kunt er in je arrangementen rekening mee houden. Maar handig is het niet.

Laatste probleempje: je moet de volumeknop van je gitaar flink terug draaien, anders loop je het risico dat je de hele zooi opblaast. :D

Het blijft echter lollig speelgoed. :)
Eigenlijk is de enige reden dat ik graag een microfoonstandaard bij mijn pedalen heb staan, dat ik dan vanalles kan vastmaken aan dat ding. Strijkstok kun je eraan hangen, plectra (doet iedereen), eventueel je capo, en nog veel meer. Volgens mij zijn er ook accessoires te koop om je ebow op te leggen.

driftkop
7 mei 2010, 02:10
Eigenlijk is de enige reden dat ik graag een microfoonstandaard bij mijn pedalen heb staan, dat ik dan vanalles kan vastmaken aan dat ding. Strijkstok kun je eraan hangen, plectra (doet iedereen), eventueel je capo, en nog veel meer. Volgens mij zijn er ook accessoires te koop om je ebow op te leggen.

Zo had de zanger van Homesick & The Backstabbers (bestaan die nog?) een koffiefilter aan zijn microfoonstandaard hangen met daarin zijn harmonica's. Ook handig!