PDA

View Full Version : intonatie



Morio66
6 mei 2010, 11:26
Gisteren 3 uur bezig geweest met het afstellen van mijn Sakai Strat met Squier hals.. Is redelijk gelukt denk ik.. de originele brug wordt nog vervangen, moet ook wat naar achteren. Als noodoplossing de veertjes van de brugzadels wat aangepast om ruimte te maken (de meeste zadels moesten helemaal naar achteren).
Dankzij dit forum en de genoemde links een bijna goed resultaat.
Ik vergelijk de open snaar met een flagonet op de 12de en een ingedrukte 12de. Nu heb ik met name bij de B-snaar een kleine afwijking. Had gelezen dat de G-snaar wat hoger en de B-snaar wat lager mag zijn afgesteld. De B-snaar is iets hoger. Ik stem met een Seiko en Boss apparaatje. Wat vinden jullie een acceptabele afwijking? Had al gelezen dat het ook met duurdere gitaren nooit helemaal 100% goed kan zijn.

Wil eigenlijk een fix brug plaatsen tzt, tremelo hoeft niet op deze gitaar, kan dat zomaar?

Gothra
6 mei 2010, 11:31
Intonatie op 12e fret kan best wel perfect zijn hoor. Verschil tussen G en B snaar vind ik een beetje raar, hij staat goed geintoneerd of niet. Het enige wat je nooit goed kan krijgen is de intonatie op hogere frets (19-24), ook niet bij duurdere gitaren.

Morio66
6 mei 2010, 11:34
Had ik hier gelezen (B en G):
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Op de Seiko (of Boss) wijkt het iets van 5% af.. begon met 50% :crazyhappy:
Perfect krijg ik het alleen als de brug wat naar achteren gaat.

wietse
6 mei 2010, 12:32
staat prima lijkt mij, ik ben soms met oude cheapo's al blij als het tenminste nog in dezelfde toon valt.
100 procent perfect krijg je ze meestal niet, alleen iemand met een perfect gehoor merkt het.

Morio66
6 mei 2010, 12:50
Thanks, dan ben ik tevreden zo.. De Sakai is een old cheapo maar klinkt toch wel mooi met z'n nieuwe hals.. ben soms wat te kritisch denk ik (-;