PDA

View Full Version : Van Triple Recto naar Roadster??



dml
6 mei 2010, 10:21
Ik zit er over te denken om mijn Triple Recto + 4x12 te verkopen en daarvoor in de plaats een Roadster 2x12 combo te kopen. Kan iemand mij op voorhand vertellen in hoeverre beide versterkers soundwise vergelijkbaar zijn? Het verschil tussen 2x12 en 4x12 hoeft niet benoemd te worden.

Nocki
6 mei 2010, 15:34
Roadster klinkt wat tamer dan de normale recto's is mijn ervaring. Wel meer diversiteit in je sound. De top is erg zwaar en de 2x12 helemaal niet meer te doen helaas.
Uiteindelijk is het grootste verschil de 4 aparte kanalen die erg leuk zijn maar ik denk dat kanaal 4 het niet gaat haen bij de sound van je recto...

dml
6 mei 2010, 16:56
Dank voor je reactie. Wellicht vergeten erbij te zetten dat ik zowel ch 2 als 3 in Vintage mode gebruik. Ik realiseer me dat de Roadster nog zwaarder is dan de Recto maar het gaat me vooral om het compacte.

Liquid_Metal
6 mei 2010, 17:16
Als de sound van de Triple je aanstaat en je wilt alleen maar kleiner, waarom dan niet van 412 naar 212? Da's lichter, want de Roadster is, zoals Nocki al zei, veel zwaarder.

dml
6 mei 2010, 19:26
Sowieso is er geen 2x12 die ook maar in de buurt komt van het machtige geluid van zo'n oversized 4x12. Ik heb overigens wel twee Mesa Thiele's dus wat dat betreft ben ik prima voorzien.

Ik sleep liever met één zware, redelijk compacte flightcase dan twee iets minder zware waarvan de ene al nauwelijks te handelen is qua formaat en de andere te klein is om wielen onder te zetten. Ik wil gewoon weer een alles in één doos, één flightcase, één keer sjouwen.

Ach, je wilt ook wel eens wat anders, hè!!

Misery Signals
6 mei 2010, 20:26
Als je Ch2 en 3 in Vintage modus gebruikt, is er dan geen andere amp iets meer voor jou? Ik denk maar aan een Bogner Shiva, XTC,...

MS

caliban
6 mei 2010, 21:14
En een oversized 2*12? Kan toch in de buurt komen?

iWishmaster
6 mei 2010, 22:41
Mijn ervaring (ik heb ze nooit gehad, maar wel stevig aan de tand gevoeld) is dat ze toch behoorlijk verschillen. Dan heb ik het over de drie-kanaals en/of twee-kanaals recto en de roadster combo. De recto is veel lomper en rauwer, vooral in het laag, waar de roadster wat 'liever', ronder en meer beheersbaar klinkt. De modern mode van de recto haal je niet uit de roadster denk ik zo. De recto vond ik meer een eigen karakter hebben, waar de roadster toch wat neutraler en veelzijdigere klinkt. Ik vond de drie-kanaals recto ook veel feller en scheller dan de roadster: die heeft meer weg van de twee-kanaals.

Al met al vond ik de twee-kanaals recto het beste van de drie.

dml
7 mei 2010, 07:17
Bogner XTC? Nee, is voor mij niets meer dan een omhoog gevallen Marshall, ik wil hierbij geen reactie uitlokken. Shiva vind ik te rond/ dik/ warm klinken.

Oversized 2x12: noem maar eentje die in de buurt komt van twee Thiele cabs.

Ik denk dat ik volgende week de Roadster maar eens ga proberen......

andoni
7 mei 2010, 15:23
Ik zou me niet blindstaren op het verschil in high gain-klanken tussen de Roadster en de Rectifiers. Ja er zijn kleine verschillen, maar met wat tweaken zeker te compenseren.
Veel belangrijker is het _VEEL_ betere clean kanaal van de Roadster (het Lonestar clean ipv het plattere (doch bruikbare) 3-kanaals Recto clean) en het "low gain British crunch"-achtige kanaal 2 van de Roadster dat niet op de Recto's zit.

Zoek je meer veelzijdigheid in de low gain sounds is een Roadster een goed alternatief als je houdt van de high gain Recto sound. Anders zie ik niet veel winst... vooral omdat ik niet van grote, high gain, zware 2x12 combo's hou... maar da's persoonlijk.

dml
7 mei 2010, 21:31
Ik hecht in ieder geval weinig waarde aan hi-gain, ook bij mijn Triple Recto gebruik ik niet veel gain, sowieso heeft Vintage mode al minder gain dan Modern mode (wat ik niet gebruik).
Het clean van de LoneStar is inderdaad een stuk organischer dan van de Recto dus dat spreekt me zeker aan.

Nocki
8 mei 2010, 11:26
Grappig. Je post heeft mij ook weer aan het denken gezet.
Het hele band gebeuren gaat bij mij ook weer eens wijzigen dus wil ik er een kleiner setje bij hebben ipv mn girlyrackje...
Een Mesa Mark IV of een Roadster zou het best werken voor wat ik wil denk ik. Moet killer zijn in combi met mn Bogner 2x12 os....

Goed idee van je om hier over te beginnen! :)

Als je meer van het oude geluid houdt zou een mark Iv ook goed voor je kunnen werken! Zeker als je die vind in de A versie met EVM speaker erin!

dml
8 mei 2010, 12:12
Bogner 2x12 OS, de meest overgewaardeerde 2x12 ooit ;)

Nocki
8 mei 2010, 12:14
Bogner 2x12 OS, de meest overgewaardeerde 2x12 ooit ;)

Absoluut. De bogner 4x12 straight is veel beter. Maar tot nu toe is de 2x12os wel de fijnste cab die ik gehad heb :)

Misery Signals
8 mei 2010, 16:01
Als ik nu ooit één cab heb gehad waarvan ik blij ben dat ik het kwijt was, is het wel een Mesa 4x12 oversized. Slappige bassige sound en erg slecht in de mix...

Bogner OS 212 vind ik ook een fijn cab, een 4x12 van Bogner kan ik dan wel weer minder mee...

Over de roadster: ik blijf Mesa goed vinden in de hogere gain regionen, en het is een degelijke allrounder, maar buiten die leadsound (die ik bij de Recto dan nog beter vind) zit er niets in wat andere amps niet veel beter doen. Wil je een amp met een goeie vette leadsound en redelijke rest, zou ik die Rectifier houden die je nu hebt.

Als je echt geen high gain gebruikt, snap ik echt niet wat je met een Roadster gaat doen. Mss geen Bogner XTC, maar er is nog zoveel maar daarbuiten. (En om ff terug te stoken, een Mesa Rectifier kwam ooit uit als een omlaaggevallen Soldano SLO :))

MS

dml
9 mei 2010, 11:14
Grappig, zo zie je maar weer dat wat voor de één alles is, kan voor de ander niks zijn. Voor de term high gain geldt hetzelfde. Wat voor mij helemaal niet zoveel gain is, kan voor de ander al over the top zijn.

Misschien is de Mark V ook nog steeds een optie (als top en dan i.c.m. m'n Thiele's), maar dan moet ik wel een goede tegenkomen. Die bij Dijkman is echt niet goed. Als het goed is, staat er ook eentje bij Tonika in Groningen, kan ik aankomende week ook nog wel even naar toe.
En dan blijft de optie Triaxis + 2:90 ook nog over.....

ben79
14 mei 2010, 19:49
ik heb momenteel een roadster, wat ik wel weet is dat even langs en speialist lopen (andere lampen+bias) wonderen doet..
Mijn problem is echter de jarenlange GAS verslavingen, ik heb al 3 jaar de roadster dus ben stilletjes weer op zoek naar iets nieuws, als ik een koopje tegenkom bvb, alhoewel...

Nocki
14 mei 2010, 20:12
ik heb momenteel een roadster, wat ik wel weet is dat even langs en speialist lopen (andere lampen+bias) wonderen doet..
Mijn problem is echter de jarenlange GAS verslavingen, ik heb al 3 jaar de roadster dus ben stilletjes weer op zoek naar iets nieuws, als ik een koopje tegenkom bvb, alhoewel...

Ja zo gaan die dingen he... Jij lijkt me ook typisch iemand voor een Egnater en een VHT ofzo... Heel gek hoor dat ik dat denk... :)
Zelf ben ik idd meer voor een Roadster :)

ben79
14 mei 2010, 20:39
Ja zo gaan die dingen he... Jij lijkt me ook typisch iemand voor een Egnater en een VHT ofzo... Heel gek hoor dat ik dat denk... :)
Zelf ben ik idd meer voor een Roadster :)

...EN....je kent me inderdaad wel een beetje :-)

de vesterkers ken ik zelf niet zo goed, maar ik wil me wel eens in de merken verdiepen

Nocki
14 mei 2010, 20:43
Heel eerlijk gezegd was het maar een geintje...

Ik twijfel nog over welke amp hoor. Ik zou weer terug willen naar een Mark Iv maar een roadster zit ook nog steeds in mn gedachten...

Blijf gewoon lekker spelen op je roadster. Blijft een leuk ding!

nu weer on topic?

pietvanbuiten
18 mei 2010, 22:14
Hey Dml, de roadster lijkt me een prima keus,
Ik gebruik de 2x12 combo met veel genoegen, alles er op en eraan, echt een heel veelzijdige amp, maar dat had ik je al verteld.
Niet te tillen helaas, maar ja, je moet toch wat.......

groet, Piet