PDA

View Full Version : VUGD: Jaguar gaat stuk.



Dweezman
6 mei 2010, 10:09
Vandaag een very unappy guitar day.

Al een paar weekjes heb ik het idee dat mijn '65-er Jaguar aan het veranderen was. De feel veranderde wat, sound ook. Vorige week kwam er beweging in de hals bij de neckpocket. Alle 4 schroeven kon ik driekwart slag vaster zetten. Probleem opgelost dacht ik.

Gister wilde ik de Jaguar restringen voor een optreden op een bevrijdingsfestival, en weer merkte ik dat er iets was. Eerst de G, en daarna de D-snaar liepen aan op de eerste fret. Heel raar natuurlijk, zo opeens. Eerst met de brug pielen, intoneren etc. Maar de gitaar was niet goed te krijgen, en om het aanlopen van de eerste fret te voorkomen zat ik bovenin op de hals al op een actie van zeker 6mm. Was voorheen nooit.

Opeens zag ik over de hele lengte van de toets, rondom de fretmarkers een lange scheur in de toets. Alsof de trussrod door de toets gaat breken. (Aan de trussrod heb ik nooit gezeten) Scheur is heel lang, bijna over de hele hals, maar niet breed gelukkig.

Foto's maken heeft geen zin: je ziet er niks op.

De Jaguar is/was mijn best spelende en klinkende gitaar, en met haar leeftijd natuurlijk ook een speciaal ding.

Wat zeggen jullie? Naar de gitaarbouwer?

almarvk
6 mei 2010, 10:11
Jup, dat zou ik wel zeggen!

Rinze
6 mei 2010, 10:13
Ik zou de snaren ontspannen en er mee naar een goeie gitaarbouwer gaan. Zoals je al beschrijft wordt het steeds erger, dus veel keus heb je niet. Heb hier nog nooit van gehoord trouwens, lijkt me erg klote. Er is vast iets aan te doen. Nou alleen nog een goeie gitaarbouwer..

Venlonaer
6 mei 2010, 10:52
Sterkte der mee!:makeup:

snaarplukker
6 mei 2010, 11:06
Een nieuwe hals opzetten lijkt me de meest eenvoudige en goedkope oplossing.

Chocola
6 mei 2010, 11:11
Een nieuwe hals opzetten lijkt me de meest eenvoudige en goedkope oplossing.

Mij ook, maar wellicht is lijmen mooier en voelt het fijner voor jou (als dit kan).

Succes! Ik leef met je mee :(.

Hoe oud is het beestje?

Manuvdv
6 mei 2010, 11:14
Een nieuwe hals opzetten lijkt me de meest eenvoudige en goedkope oplossing.
Maar dan weet je nog steeds niet wat de reden is..

snaarplukker
6 mei 2010, 11:23
Maar dan weet je nog steeds niet wat de reden is..
Na vervanging kan je er een authopsie op verrichten.;)

Dweezman
6 mei 2010, 11:26
Een nieuwe hals opzetten lijkt me de meest eenvoudige en goedkope oplossing.

True, maar deze hals is door bijna 45 jaar gebruik zo fantastisch ingesleten en smooth geworden, dat ik er veel voor over heb om 'r te houden.


Mij ook, maar wellicht is lijmen mooier en voelt het fijner voor jou (als dit kan).

Succes! Ik leef met je mee :(.

Hoe oud is het beestje?

1965, verre van origineel, maar wel een hele fijne gitaar.

Gothra
6 mei 2010, 11:33
hmmm misschien extreme temperatuursveranderingen in de kamer waar je gitaar hing?

Balen man, even kijken wat de gitaarboer zegt!

bat
6 mei 2010, 11:36
Het lijkt wel alsof het hout ineens flink is gaan werken als ik het zo hoor. Dat kan een proces zijn wat al veel langer aan de gang is, maar pas sinds kort echt opvalt.

Ik hoop voor je dat er nog wat te redden valt, maar als ik de symptomen zo hoor zou het nog wel eens lastig kunnen worden. Op naar een goede gitaardokter en hopen dat hij een mooie oplossing met behoud van de hals weet te bedenken!

Dweezman
6 mei 2010, 11:38
hmmm misschien extreme temperatuursveranderingen in de kamer waar je gitaar hing?

Balen man, even kijken wat de gitaarboer zegt!



Het lijkt wel alsof het hout ineens flink is gaan werken als ik het zo hoor. Dat kan een proces zijn wat al veel langer aan de gang is, maar pas sinds kort echt opvalt.

idd. Net met Sander de Gier gebeld, altijd tof om hem te spreken.
Hij noemde idd de verandering in klimaat een mogelijk probleem. Rond deze tijd komen problemen met halzen meer voor dan normaal.

Hij zei dat bij Fenders de trussrod erg 'diep' ligt, waardoor hij het onwaarschijnlijk acht dat de stang eruit wil. Als dat klopt, blijfty eigenlijk alleen de werking door het weer over, en dat moet met de trussrod -mocht deze nog werken- op te lossen zijn.

I'll give it a try...

geert1976
6 mei 2010, 12:24
problemen met de halzen hoor je nu erg veel.

Dat heeft als reden een lange strenge winterperiode, met enorm droge lucht.
Tel daarbij op dat er de afgelopen winter enorm hard gestookt is, waardoor je in huis ook een enorm droge lucht hebt.

Gitaren met ongelakte halzen en ook rosewood toetsen hebben daar enorm van te lijden.
Vlak voor de winter is het belangrijk om ongelakte halzen, of halzen waarvan de lak grotendeels is weggesleten te oliën en dat geldt ook voor opengewerkte toetsen zoals rosewood.

Door de enorm droge lucht, drogen de onbewerkte hals en opengewerkte toetsen enorm uit, waardoor het hout enorm krimpt, zover zelf, dat je dit soort effecten krijgt, maar ook kan het gebeuren dat je scheuren krijgt in je fretboard krijgt, wanneer het vochtgehalte toeneemt.
Ook kunnen er fretjes los gaan zitten.

Pepe
6 mei 2010, 12:32
Het woord van de dag is enorm? http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Zonder gekheid, lullig, juist die gitaar.

geert1976
6 mei 2010, 12:34
Het woord van de dag is enorm? http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Zonder gekheid, lullig, juist die gitaar.

Wellicht, moet straks aan de gang met de enorme dubbelhals:seriousf: (sleutelen aan dat ding is ronduit k*t)

Het zeer vervelend dat het bij deze oude Fender gebeurd, maar de hals is in mijn ogen niet afgeschreven, dat gaat wel goed komen.:ok:

stikel
6 mei 2010, 13:30
Jammer "buurman" dat dit met je favo plank moet gebeuren. Evengoed zal het optreden er niet onder geleden hebben. Ik zag op de Omrop dat Leeuwarden vol publiek zat. Ook stond er een leuk stukje in de LC over Monstertux.

Succes met de reparatie

Groet Jan

Hiro
6 mei 2010, 13:45
holy shit man als ik dat zo hoor dan is je hout aan t vergaan en is de trussrod erdoorheen aan t breken.
Maar even een proffesianal naar laten kijken, sterkte!

barno
6 mei 2010, 13:56
klote man,

ik zou alles proberen om die hals te redden, want bijna alles wat je leuk vindt aan die gitaar heeft waarschijnlijk juist met die hals te maken

nieuwe hals: different guitar

Dweezman
7 mei 2010, 13:46
Heb alles geprobeerd, geshimmed, brug afstellen, trussrod verstellen, zonder succes.

Gitaar is per ambulance de IC-afdeling van De Gier.

hole
7 mei 2010, 13:57
proffesianal !

( * ) ??

:chicken:

Ferraririk
7 mei 2010, 14:11
professianal= profesioneel anaal.

sjoerd5
7 mei 2010, 14:22
Dat is ook een vak.

stikel
29 mei 2010, 00:55
Geef dit topic ff een bump. Ben nieuwsgierig hoe het met de patiënt is afgelopen.

Groet Jan

Dweezman
10 juni 2010, 10:53
Zo.

Zonet de Jag weer terug uit Schiedam.

Scheuren zijn met epoxy gelijmd. Toets ziet er weer prachtig uit, en met 't blote oog is niets meet te zien. Toets is weer mooi donker, staat sjiek.

Van been is een nieuwe topkam gemaakt, hoger dan de vorige. Ziet er zeer authentiek uit, heel mooi gedaan. Was nodig om de gitaar goed afgesteld te krijgen. De brug staat nu erg laag, ligt bijna op de body. Benieuwd hoe dat met tremelo werk gaat.

En het belangrijkste: mijn favo-neck is behouden en de gitaar speelt beter dan ooit tevoren en is hopelijk klaar voor de volgende 45 jaar.

De Gier=aanrader

Rock Bottom
10 juni 2010, 14:04
Dat zal wel een hele opluchting zijn, van harte dan maar he.

mikeyaxeman
10 juni 2010, 14:55
Netjes Dweezman!
Dat zal idd wel een hele opluchting zijn. :satisfie:

Dweezman
10 juni 2010, 15:02
Dat zal wel een hele opluchting zijn, van harte dan maar he.


Netjes Dweezman!
Dat zal idd wel een hele opluchting zijn. :satisfie:

thnx guys.

RS-Rik
10 juni 2010, 15:05
Didnt happen without pics.....

lindstrom
10 juni 2010, 15:09
Zo.

Zonet de Jag weer terug uit Schiedam.

Scheuren zijn met epoxy gelijmd. Toets ziet er weer prachtig uit, en met 't blote oog is niets meet te zien. Toets is weer mooi donker, staat sjiek.

Van been is een nieuwe topkam gemaakt, hoger dan de vorige. Ziet er zeer authentiek uit, heel mooi gedaan. Was nodig om de gitaar goed afgesteld te krijgen. De brug staat nu erg laag, ligt bijna op de body. Benieuwd hoe dat met tremelo werk gaat.

En het belangrijkste: mijn favo-neck is behouden en de gitaar speelt beter dan ooit tevoren en is hopelijk klaar voor de volgende 45 jaar.

De Gier=aanrader

Kan begrijpen dat dit een hele opluchting moet zijn! :ok:

Wiellem
10 juni 2010, 15:32
Didnt happen without pics.....

exact mijn gedachte :chicken:

Orbis
10 juni 2010, 17:46
Een pak van je hart, vast. Ben je er inmiddels al met zekerheid achter waar het aan ligt? Of zul je het moeten doen met de uitleg over de temperatuur? Niet dat dat niet logisch is, maar dat een hele hals er door stuk getrokken wordt is wel heel heftig.

stikel
10 juni 2010, 23:26
Leuk te horen dat de patiënt hersteld is en weer in blakende gezondheid verkeert.

groet Jan

rickert
10 juni 2010, 23:53
Dit zijn toch de spannende verhalen die een forum gaaf maken:noob:. Helemaal super dat ze weer ideaal speelt dude!

Dweezman
12 juni 2010, 11:41
Een pak van je hart, vast. Ben je er inmiddels al met zekerheid achter waar het aan ligt? Of zul je het moeten doen met de uitleg over de temperatuur? Niet dat dat niet logisch is, maar dat een hele hals er door stuk getrokken wordt is wel heel heftig.

Idd, de temperatuur schijnt de boosdoener te zijn. Toch raar, op deze leeftijd.


Leuk te horen dat de patiënt hersteld is en weer in blakende gezondheid verkeert.

groet Jan

Dank!


Dit zijn toch de spannende verhalen die een forum gaaf maken:noob:. Helemaal super dat ze weer ideaal speelt dude!

Yeah. Zal proberen n mooie foto te maken. Je hebt van die gitaren waarvan je weet dat ze bij je blijven. Dit is er een van.

Dweezman
12 juni 2010, 12:08
nieuwe benen topkam
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/full/114374899.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1276358325&Signature=FJcZdSvStCKnnMVHTdOI4nj0HQw%3D

gerepareerde toets
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/full/114374343.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1276358253&Signature=Klx%2BF%2F%2FeMsz4jo3JPesyLAwkA14%3D

full
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/full/114374659.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1276358361&Signature=bEa4jACWE8fK7FOBOnvwphNkuW8%3D

Dweezman
17 juni 2010, 10:27
deeplinken naar twitpic werkt niet, bah.

nieuwe benen topkam
http://www.twitpic.com/1w3g8j/full

gerepareerde toets
http://www.twitpic.com/1w3ft3/full

full
http://www.twitpic.com/1w3g1v/full

j3r03n
17 juni 2010, 10:42
Nice! :crazyhappy: Mooi gedaan die toets.

soup
17 juni 2010, 10:59
Lekkere collectie heb jij, had de titel niet goed door laten dringen maar ik dacht dat het over je mustang ging.

Deze jaguar+ je mustang = :lovelove:

Dweezman
17 juni 2010, 12:32
Nice! :crazyhappy: Mooi gedaan die toets.

Zeker weten, je ziet er gewoon niets meer van.


Lekkere collectie heb jij, had de titel niet goed door laten dringen maar ik dacht dat het over je mustang ging.

Deze jaguar+ je mustang = :lovelove:

Moet alleen nog eens een mooie ES-achtige hebben...


En daarna..

Rock Bottom
17 juni 2010, 12:35
Zeker weten, je ziet er gewoon niets meer van.



Moet alleen nog eens een mooie ES-achtige hebben...


En daarna..

Hier zou een oude gretsch mooier bij passen dan een ES.

Dweezman
17 juni 2010, 13:15
agreed.



1234567890

rickert
17 juni 2010, 13:57
deeplinken naar twitpic werkt niet, bah.

nieuwe benen topkam
http://www.twitpic.com/1w3g8j/full

gerepareerde toets
http://www.twitpic.com/1w3ft3/full

full
http://www.twitpic.com/1w3g1v/full

Helemaal goud, ze hebben je vakwerk geleverd:)! Nu weer rocken!

soup
17 juni 2010, 14:34
Heb je trouwens deze jaguar ook in Amerika gekocht?

Dweezman
17 juni 2010, 21:48
Zuid-Amerika zelfs. Was een behoorlijk wazige ebay-veiling.

Mufftin
18 juni 2010, 08:45
ik zou persoonlijk je zoontje op de verdachtenlijst zetten.

Dweezman
18 juni 2010, 10:35
ik zou persoonlijk je zoontje op de verdachtenlijst zetten.

http://94.100.114.77/931300001-931350000/931302101-931302200/931302119_5_TM4x.jpeg

Silas? Nee, die zou zoiets nooit doen.

macwilliams
18 juni 2010, 11:31
Ik kan mij voorstellen dat je als een kind zo blij bent met deze geslaagde operatie. Ik zou er ook doodziek van zijn als mij dit zou gebeuren met een van mijn lievelingetjes.

Riky
18 juni 2010, 15:39
Helemaal goud, ze hebben je vakwerk geleverd:)! Nu weer rocken!

nou inderdaad!! Ziet er helemaal top uit!
Super!

@ Rickert: Je doet je firebird weg:dontgeti:!?