PDA

View Full Version : replacement saddle voor Taylor Big Baby / volumeverschil



MurphyFan
5 mei 2010, 14:58
hoi samen,
Ik heb onlangs, voor de eerste keer, geprobeerd om de actie van mijn Big Baby te verlagen en ik vrees net iets té ijverig het zadeltje opgeschuurd te hebben (fretbuzz op de b-snaar, 4de fret) en trouwens ook niet helemaal afgevlakt onderaan want de E snaar klinkt een pak stiller versterkt dan de A snaar. Kan iemand mij een degelijke vervanging aandraden? liefst verkrijgbaar bij thomann aangezien ik daar toch een bestelling ga doen. Deze keer bestel ik er meteen een paar, zodat ik wat marge heb voor evt fouten. Indien nog tips of dingen waar ik zeker moet op letten, graag!
mvg, bedankt!
MF

LaurentB
5 mei 2010, 15:00
Ik zou een benen zadel opzoeken. Even goed opmeten dat je de goede beginafmetingen hebt, dan het profiel van de oude overnemen op de nieuwe en dan nu iets hoger laten.

Plant
6 mei 2010, 12:13
Zelf vijl ik nooit aan een origineel zadel, maar hou deze altijd als referentie voor hoogte en radius. Ook al is het al goed materiaal, ik bestel een nieuwe en die maak ik passend en daar pas ik de hoogte op aan.

Zelf vijl ik ook nooit de onderkant van een zadel. Dan moet je wel heel exact recht kunnen vijlen en vind ik moeilijker dan zelf opnieuw de radius vijlen. Bovendien is het de vraag of het eventueel voorgevormde zadel dat je koopt precies dezelfde radius heeft als je originele zadel. Als dat niet zo is moet je toch al aan de radiuskant gaan vijlen.

Meet de hoogte van het originele zadel (tja, dat kun jij dus nu niet meer), de breedte en dikte en kies een stuk benen zadelmateriaal uit of een standaard TUSQ of Graphtech Stringsaver (zwart!) die daar wat betreft afmetingen net iets groter dicht in de buurt komt. Dikte en breedte op maat maken, bepalen hoeveel er van de hoogte af moet en met het originele zadel de radius aftekenen en vijlen. Denk aan de compensatie(s)!
Gaat er toch iets mis, dan heb je het ongeschonden originele zadel nog.

LaurentB
6 mei 2010, 12:16
(...)
Zelf vijl ik ook nooit de onderkant van een zadel. Dan moet je wel heel exact recht kunnen vijlen en vind ik moeilijker dan zelf opnieuw de radius vijlen.

Ik leg altijd een stuk schuurpapier op tafel, en ga daar overheen met de onderkant van het zadel, dat gaat toch wel aardig recht meen ik. Nadeel is dat dan wel meestal blijkt dat je ook een van je nagels afgeschuurd hebt :(

Plant
6 mei 2010, 12:20
Fijn als fingerpicker :(

Inderdaad, ook daarom niet dus.