PDA

View Full Version : Vintage V6jmh



blademan
5 mei 2010, 11:01
iemand deze al eens vastgehad? Ik vind het een erg mooi en aantrekkelijk gitaartje.
http://www.musicdata.cz/images-news/obr_2915.png

stratie
5 mei 2010, 13:39
Ik vind die vintage strats wel goed voor het geld, veel gitaar voor weinig geld. Volgens mij zaten er wilkinson pups in, dat is ook wel goed te doen. Ik heb er ooit eentje bespeeld, zo'n relic achtige. Was aangenaam verrast.

Exi
5 mei 2010, 15:36
Ik heb kortgeleden een V6 icon in het blauw aangeschaft.
Ik vind het een prima gitaar (vooral voor het geld) en hij bevalt me meer dan mijn ex Squier Classic Vibe.
Het is een lekker bruut gitaartje met goede hardware en die pups gedragen zich ook zeer goed bij veel distortion. (Het blijft lekker strak klinken.)
De hals voelt ook heel aangenaam, deze is bij de icon (relic) een soort van opgeschuurd ofzo. Heel glad.

nahja, probeer hem gewoon. Hopelijk is de linkshandige versie een beetje verkrijgbaar.

blademan
5 mei 2010, 15:40
hoi, hij is niet linkshandig, er zit gewoon een linkshandige hals op de rechtshandige body, ze hebben geprobeerd een soort Jimi Hendrix Strat te maken, met wel linkshandige elementen etc erin, maar het is gewoon een rechtshandige gitaar

Exi
5 mei 2010, 15:54
Ah, ok:D
Zat niet goed op te letten. Het is inderdaad een rechtshandige body! hehe!
Een nieuw model dus.

blademan
6 mei 2010, 09:21
ik heb ze echter nog nergens gezien, wie weet waar ze hangen?

snaarplukker
6 mei 2010, 11:02
Hij zal wel heel anders klinken dan een echte strat als de brugpickup gebruikt wordt. Die zit verkeerd om.

Riky
6 mei 2010, 12:37
hoezo verkeerd om?

Lijkt me wel tof gitaartje. Zo'n reversed head klinkt toch anders. Verder is hij qua specs gelijk aan de v6 dus een erg goede gitaar!

Exi
6 mei 2010, 14:40
Zie ook dat deze een Alder body heeft.
Die pickups zitten inderdaad andersom vergeleken met de snaren. Zal idd wel anders gaan klinken.

Riky
6 mei 2010, 14:45
hoe weet je dat pickups andersom erin zitten?

Exi
6 mei 2010, 14:49
Dat zie je aan de Wilkinson logo's en het staat in de beschrijving van die gitaar.
Het gevolg daarvan is dat de polepieces 'verkeerd' staan en dat geeft een ander geluid.

blademan
6 mei 2010, 14:54
dat hebben ze dus bewust gedaan om het Hendrix geluid te imiteren, die had dat omdat hij linkshandig op een rechtshandige gitaar speelde, dus op de kop.

Duhsjaak
6 mei 2010, 16:38
Hi
Kan over dit model weinig melden. Ik heb wel een Vintage Advance AV1H.
Zeer veel gitaar voor het geld. Wilkinson hardware, dus ook stemspul. Kan zich meten met gitaren die 4 keer zo duur zijn.
Hoe zegt die enge griet van die elctisciteitsadvertentie van lullo Frans Bauer het ook al weer? Ik zeg: Gewoon doen, geloof ik. Ze mag die stekker wel in zijn eh...
Misschien dat er dan wat pit in die vent komt.
Kortom: Vermoedelijk een verdomd fijn gitaartje voor het geld.
Have fun!!!
Gus a.k.a Duhsjaak

Riky
6 mei 2010, 17:43
Dat zie je aan de Wilkinson logo's en het staat in de beschrijving van die gitaar.
Het gevolg daarvan is dat de polepieces 'verkeerd' staan en dat geeft een ander geluid.

nee aan het logo kun je het niet zien. Die staan alleen aan de bovenkant en niet verkeerd om;)

Maar heb het in de beschrijving via google nu ook gelezen.

tostiapparaat
6 mei 2010, 23:18
in de gitarist stond iets over dat ze de middelste pickup omgekeerd gewonden hadden om zo iets van ruisonderdrukking te maken ofzoiets, maar daardoor hadden de twee tussenstanden geen geluid,

maar ik weet niet of dat ook voor deze strat was...

Exi
6 mei 2010, 23:24
Door de middelste pickup omgekeerd te winden worden de tussenstanden hum-canceling. m.a.w. de single-coil hum die je normaal hoort is in de tussenstanden niet meer aanwezig. Dus je hoort geen (minder) ruis bij het gebruik van de tussenstanden.

De tussenstanden werken wel gewoon hoor. Het geluid is allen ruisvrij gemaakt. In de praktijk merk ik er niet veel van, omdat mijn v6 uit zichzelf al goed stil is.

blademan
10 mei 2010, 18:51
ik zie nu pas dat die brug PU ook onder een andere hoek staat dan bij een normale strat. Hij wijst nu met de onderkant naar de hals ipv naar de brug, if you know what I mean?
Ben benieuwd hoe dat klinkt, of dat je uberhaupt geen verschil hoort

snaarplukker
10 mei 2010, 22:57
ik zie nu pas dat die brug PU ook onder een andere hoek staat dan bij een normale strat. Hij wijst nu met de onderkant naar de hals ipv naar de brug, if you know what I mean?
Ben benieuwd hoe dat klinkt, of dat je uberhaupt geen verschil hoort
Als je het theoretisch bekijkt zal de baskant iets scheller en de trebblekant iets minder schel klinken.

Mitch
10 mei 2010, 23:07
Door de middelste pickup omgekeerd te winden worden de tussenstanden hum-canceling. m.a.w. de single-coil hum die je normaal hoort is in de tussenstanden niet meer aanwezig. Dus je hoort geen (minder) ruis bij het gebruik van de tussenstanden.
De tussenstanden werken wel gewoon hoor. Het geluid is allen ruisvrij gemaakt. In de praktijk merk ik er niet veel van, omdat mijn v6 uit zichzelf al goed stil is.
Hum-cancelling =brom opheffend. Ruis en brom worden vaak door elkaar gehaald, zo ook hier!



ik zie nu pas dat die brug PU ook onder een andere hoek staat dan bij een normale strat. Hij wijst nu met de onderkant naar de hals ipv naar de brug, if you know what I mean?
Ben benieuwd hoe dat klinkt, of dat je uberhaupt geen verschil hoort
Dat was wat een paar posts terug bedoeld werd met elementen die er 'andersom' in zitten. Ach ja, alles voor de vintage correcte looks hè... (sound durf ik me niet over uit te spreken).

G.G.
11 mei 2010, 00:31
Wat een hoop flauwekul in dit topic:

Brugelement andersom gekanteld betekend scherper hoog en dikkere bas. De polen van de hoge snaren zitten dichter bij de brug en klinken daardoor scherper (denk aan hetzelfde element in hals en in brugpositie).

Omgekeerde elementen: Als je goed kijkt naar de polepieces van stratelementen zie je bij de elementen uit de "hendrix-periode" dat ze niet exact met de radius mee lopen. Kijk naar de afstand bij de B en de A snaar. De ene afstand is langer dan de andere. Omdat hendrix een rechtshandige strat omdraaide was bij hem deze afstand anders dan bij de rest (daarom willen hendrix-puristen nog weleens de elementen andersom in de slagplaat zetten (wat soms problemen geeft met de frezingen (met name bij de neckpocket)).

Middelste element omgedraaid zou brom verminderen en de tussenstanden hebben geen geluid (tostiapparaat):
In eerste instantie waren alle 3 singlecoils gelijk in een strat. Later kwamen er voor de middelste elementen RWRP elemeten (deze zijn andersom gewikkeld en de polariteit is andersom (dus niet gewoon omgedraaid)
De tussenstanden geven wel geluid, maar het klinkt alleen wat anders en de brom wordt verminderd. Ook met een niet RWRP middenelement heb je geluid in stand 2 en 4 (die standen zijn overigens bij toeval ontdekt bij het schakelen van een 3 standenschakelaar

Riky: Die reversed head klinkt inderdaad anders. Ik heb 3 strats met zo'n reversed head en ik weet werkelijk niet waar het aan ligt. Sommigen zeggen dat het ligt aan de extra lengte achter de nut, maar voor mij blijft het een raadsel.

Duhsjaak
11 mei 2010, 07:21
Hi
De tussenstanden zijn niet per ongeluk ontdekt. De strat had aanvankelijk een 3 weg switch. Er wordt beweerd dat Buddy Holly alleen in de middelste stand speelde. De eerste die een switch met 5 standen gebruikte (bij mijn weten) was Jimi H. Ik heb nog een Iba Strat met 3 standen. Op mijn leeftijd is meer dan 3 standen ook een beetje vermoeiend (geintje).
Jimi maakte er ook voor het eerst melding van elementen in tegenfase te gebruiken. Je hoeft dus niet perse gebruik te maken van tegengewonden elementen om noise cancelling te bereiken; je kunt je wiring ook zodanig solderen, dat daardoor noise cancelling ontstaat. Er ontstaat daardoor ook altijd een veel dunner geluid. Daar moet je maar van houden. Dat is een poging om redelijk sympathiek uit te leggen dat ik het een takke geluid vindt. Maar ieder het zijne. Ik heb wel gitaren met een 5 standen schakelaar. Ik gebruik er maar 3 van.
Maar, samengevat, voor de heer H. was het doelbewust zoeken naar andere geluiden en geen toeval die ontwikkeling.
Met vriendelijke groet, Gus a.k.a. Duhsjaak

G.G.
11 mei 2010, 19:18
Voor zover ik weet werd de 5 standen schakelaar v.a. 77 standaard (The Fender Straocaster door: A.R. Duchossoir) en voor zover ik weet heef tLeo Fender in het begin juist de 3 standenschakelaar gebruikt omdat die simpel en goedkoop was (de visie waar alles om draaide in die tijd bij Fender).
De tussenstanden werden ontdekt op het moment dat met schakelde tussen posities en de schakelaar tussen twee standen in stond. (Je vind ook de nodige foto's op het internet waarbij schakelaars gefixeerd zijn met tape, saté-prikkers etc.