PDA

View Full Version : Marshall JCM800 bouwen/modificaties



Keevinkos
5 mei 2010, 10:56
Ik weet nu al dat dit een heel lang verhaal gaat worden.... Nou komt ie:

Ik heb al heel lang volgehouden (wat veel mensen hier ongetwijfeld gehoord zullen hebben) dat ik een oude London City amp wil kopen en die opknappen/modificeren. Ook de medewerker in de lokale muziekwinkel hier (wie me vaakt helpt met dit soort dingen) vond dat een leuk idee voor een nieuw projectje:)

Totdat ik op een dag weer bij de muziekwinkel kwam en hij een site had gevonden (www.dreamtone.com) waar iemand een 50 watt JCM800 heeft nagebouwd, en alle schema's etc heeft opgeschreven. Dit trok behoorlijk mijn aandacht... volgens de beste man zou de jcm uiteindelijk waarschijnlijk beter klinken dan een gemodde LC!:crazyhappy: Volgens hem zal ik voor al het materiaal op de buitenkast na, ong 300 euro kwijt zijn. het is de bedoeling dat ik de kast dan zelf maak van hout, en verder tolex, logo etc kan ik dan nog wel naar kijken.:)


Nu hebben we gisteren een dagje A'dam gehad en hebben oa. het Hardrockcafe (waar een gitaar hing van mijn grootste held EVH:crazyhappy:)
En natuurlijk bij een aantal muziekwinkels. En bij Dirk Witte heb ik het geluk gehad dat ik daar een echte jcm800 mocht bespelen.:)

Nu viel mij het geluid eigenlijk een beetje tegen... Uiteraard ben ik ook neit gewend om met buizen te spelen, dus dat scheelt ook een hoop... Ook speelde ik op een echte gibson, dus heb een beetje voorzichtig gedaan.... normaal sla ik de snaren ook iets harder aan. (meer gain)

In het geluid mis ik een paar dingen:
Het klinkt niet erg 'fat'
Ik mis een beejte gain

Qua gain vond ik dus dat er net niet genoeg was, hier heb ik zelf al een paar dingen op bedacht, en wil graag even horen of dit ook helpt:
-Waar ik toen op speelde was een 100 watter met het volume op 1, ik ga een 50 watter maken en ermee in een band spelen. Dus het volume kan al best een stuke hoger. Krijg ik hiermee meer gain en vetter geluid?

- Ik heb al vaak genoeg het trucje met een midboost eq voor een buizenamp te zetten gehoord. Hierdoor wordt het geluid naar mijn idee ook mooier, en krijg je uiteraard meer gain.

- In de jcm800 zit zoals altijd een pre-pi mv. Wat alleen de voorbuizen overstuurd. Ik wil er graag een post pi mv in zodat ook de fasedraaier op z'n donder krijgt: meer gain en wrs ook een iets vetter geluid.:)

Zo... dat was het hele verhaal eindelijk.

Ik wil graag even horen wat jullie hier van vinden en of jullie verder nog tips hebben!;)

tommus42
5 mei 2010, 11:08
JCM800s zijn mooier gebouwd dan oude London City's.
Qua klank maakt het niet uit denk ik, de uitgangstransformatoren van oude LCs klinken prima. Als je dan nog eens geld teveel hebt kun je er een dure OT inzetten. Er is een flink aantal modificaties voor een JCM800 te vinden, die PPIMV is erg simpel.

nico verduin
5 mei 2010, 11:34
Begint een beetje op de "type verschaffing" te lijken:seriousf::seriousf::seriousf:
Dit verhaal komt zo ongeveer elke maand wel weer terug.......

Thiez
5 mei 2010, 11:42
Begin eerst maar met een jcm 800 op hoger volume te testen. In muziekwinkel kan hij waarschijnlijk niet zo heel hard. Maar jcm begint pas echt te scheuren als hij wat open gedraaid kan worden. Preamp helemaal open en dan master zo hoog als je wilt en kan.

Over het zelf bouwen. Waren ook mijn plannen. Maar ik ben eerst begonnen met een P1 versterkertje van AX84.com en moet zeggen dat dat al behoorlijk tegenvalt. Het lijkt allemaal leuk dat zelf te bouwen, en dat is het natuurlijk zeker wel. Maar het lijkt simpeler dan het is.
Iets nabouwen kan iedereen wel. Maar je zult ook moeten begrijpen waar je mee bezig bent vind ik.
Je kunt de bouw zo duur maken als je zelf wilt. Ik gebruik ook 2e hands voedings trafo en dat scheelt toch al 40 euro met een hammond. Wanneer je mercury pakt zul je nog duurder uitkomen.

Ik denk dat je met 2e hands jcm800 goedkoper uit komt dan hem zelf bouwen. Desnoods doe je hetzelfde als een kerel op marktplaats gedaan heeft. Die heeft een jcm800 combo omgebouwd naar een top. Combo's zijn over algemeen wat goedkoper dan tops omdat ze minder gewilt zijn.

Edit: kijk ook zeker eens naar de site van joe popp (erg veel info over jcm800 bouw. En je kunt ook ß@r+ eens opzoeken op dit forum. Die heeft zelf ook een jcm800 gebouwd. Heb ook contact met hem gehad. Maar uiteindelijk toch besloten eerst maar een simpeler projectje te bouwen.

tommus42
5 mei 2010, 12:26
Als je besluit er 1 te gaan bouwen, kun je het goed proberen met een oude London City. DEA70, 100, 130 zijn te krijgen voor 300 euro. Makkelijk in rond te prutsen, en klinken origineel al redelijk. Tip: gebruik 1 schema, en laat je niet verleiden tot allerlei toeters en bellen, kan later evt wel (schakelbare condensators, effectlus enz):strat:

flo123
5 mei 2010, 15:12
Link naar de JCM800 diy site is blijkbaar .org ipv .com:
http://www.dreamtone.org/JCM.htm

Keevinkos
5 mei 2010, 17:35
oja klopt.:seriousf: excuses!

Het bouwen zelf wordt trouwens waarschijnlijk het probleem niet, ik mag bij hem achter in de werkplaats knutselen en als het even niet goed gaat kan hij me altijd helpen.:)

Thiez
5 mei 2010, 19:07
Een smeerlap ben je! ;) Mooie werkplaats met alles bij de hand en altijd iemand waar je dingen aan kan vragen.

zit ik hier aan me bureautje. Nu zijn de mensen hier op forum ontzettend behulpzaam. Met name nico verduin. Maar het is toch altijd handig en vaak duidelijker als het mondeling vertelt word.

Keevinkos
5 mei 2010, 19:33
haha:seriousf:

Keevinkos
7 mei 2010, 17:33
maar wat hoor je nou in het verschil tussen een pre pi mv en een post pi mv?:makeup: