PDA

View Full Version : EL84



jomme
24 april 2003, 16:06
Hallo,
Heb nieuwe buizen in mn versterker gestoken (EL84 voor de eindtrap en voor de voorversterker weet ik het niet..) en heb daar een sterke prijs voor betaald. Lampen zijn van het merk Shark.
Nu zie ik bij een Frans electronicaleverancier EL84 lampen staan voor 13,5 euro/stuk. Zouden dat dezelfde lampen zijn? Volgens een bron zouden de muziekfabrikanten er gewoon iets opschilderen en veel duurder voorverkopen???

V!N
24 april 2003, 16:37
Yep, er zijn vele buizenmerken, maar heel weinig buizenfabrikanten.

Groove Tubes bijvoorbeeld: http://www.thetubestore.com/groovetubes.html

Waarom meer betalen voor dezelfde buis, alleen om het GT logootje ?

Electro Harmonix is een ander verhaal. Die komen uit dezelfde fabriek als de Sovteks, maar zijn toch totaal andere buizen in zowel productie als prestatie.

Ik koop al mijn buizen bij The Tube Store, verzenden op de goedkope manier zou tussen de 1-3 weken duren, maar ik heb ze tot nu toe altijd binnen een week na bestelling binnengekregen.
Altijd alles goed gebiast, vriendelijke, snelle en duidelijke hulp en adviezen, een ruim assortiment (ook in NOS) en zeer schappelijke prijzen.

Wat ook mooi is zijn die lijstjes van 'welke buis in welke versterker'.

Nocki
24 april 2003, 16:52
buisjes moet je zoeken.
en vragen. er zijn zoveel verkopers die niet weten waar het over gaat.

ik heb laatst een voor buis gekocht een 12ax7
ook van shark. daar wordt je mee doodgegooid op het moment.

die heeft het 2 weken gedaan.

aar goed.
ik kocht m voor tien euro en toen ik naar keymusic ging op dezelfde dag waren ze daar 22,50 ofzo. ook in euri

dus goed rondkijken.

ik heb dus nu geen goede ervaring met shark maar wel met deze winkel.

het is trouwens de winkel waar lefty freddy op zaterdag rondloopt. kheb m al een tijd niet gezien maar hij weet tenimnste wat over buizen en de eigenaar ook.

muziek en visie in antwerpem.

leuke zaak. en ze nemen de tijd voor je.
ben al een keer om 6 uur aangekomen en toen dedenze de winkel open voor me.

tevens heb ik een gitaar uitgeprobeerd en toe ik klaar was was het 7 uur.
toen ik zei dat ze het hadden moeten zeggen dan was ik verder gegaan was het geen probleem enzo... terwijl ze wisten dat ik die gitaaar niet mee zou nemen.
geweldige winkel.
onthouden dus.!!!

Nocki

PeeVee
2 mei 2003, 14:34
Sovtek heeft geen fabriek, Sovtek is ook weer een handelsnaam. EH is inderdaag "gewoon" Sovtek, en Sovtek komt uit allerlei verschillende Russische fabrieken (Sovtek is zelf geen product). Enige goede buis op dit moment komt van Svetlana, en die naam is net overgenomen door Sovtek... jammer he...

the sure thing
4 mei 2003, 21:47
... Sovtek, Svetlana, Groove Tube's, Marshall, Fender, Mesa, Koch... het maakt allemaal niet zoveel uit, MAAR!!!!!!! o.a. GT en MESA selecteert wel de beste uit een hele gtoe partij en daardoor betaal je meer.

EdJ
5 mei 2003, 01:48
waar haal jij die wijsheid in vredesnaam vandaan?

Dirk_Hendrik
5 mei 2003, 08:39
Waarschijnlijk uit al jaren lang vaktijdschriften lezen?

Ik heb dat verhaal ook al eens gehoord. In het "tube amp book" van Aspen Pittmann, de oprichter van Groovetubes staat een uitgebreid stuk over hun selectieproces.

In het geval van Mesa moet je je realiseren dat veel Mesa's op een knap hoge voedingsspanning draaien en dus niet elke buis even goed reageert op die spanningen.

Een selectie voor Mesa buizen is daarmee bijvoorbeeld de hardheid van het soldeer wat wordt gebruikt om de verschillende elementen in een eindbuis aan de socket te solderen. Dit in verband met de temperaturen van die onderdelen.

EdJ
5 mei 2003, 14:53
Sorry maar ik doelde op het eerste gedeelte van de post:)

LordRiffenstein
5 mei 2003, 15:36
Shark-lampen?? Bwahahaha, Yves Pexters strikes again.

Als jullie lampen nodig hebben, http://www.sonicart.be, dan krijg je geen zooi, degelijk getest en goede prijzen. Een 12AX7 stuk na enkele uren/dagen? Dan krijg je van Geert (van SonicArt) gewoon een nieuwe!

Groeten,

Yoeri

EdJ
5 mei 2003, 15:48
He,wat een toffe site,bedankt!

Mithrandir
5 mei 2003, 15:49
Op 2003-05-05 15:36, schreef LordRiffenstein:
Shark-lampen?? Bwahahaha, Yves Pexters strikes again.

Kun je dit even toelichten, ik zit hier nu vreselijk gefrustreerd te zijn omdat ik deze opmerking niet snap.

EdJ
5 mei 2003, 16:15
Ik denk dat hij bedoelt dat Shark lampen nou niet zo snel zullen behoren tot wat de gemiddelde mens
aanziet voor een redelijke relatie tussen prijs en al dan niet aanwezige kwliteit.

LordRiffenstein
5 mei 2003, 17:27
Op 2003-05-05 15:49, schreef Mithrandir:


Op 2003-05-05 15:36, schreef LordRiffenstein:
Shark-lampen?? Bwahahaha, Yves Pexters strikes again.
Kun je dit even toelichten, ik zit hier nu vreselijk gefrustreerd te zijn omdat ik deze opmerking niet snap.

Shark-tubes sucken een eind in het niets. Pexters koopt een boel lampen en probeert er match setjes van te maken. Met proberen bedoel ik dat dit nogal natte-vinger-werk is. Hij vraagt VEEL geld voor slechte en slecht gematchte lampen.

Yoeri

EdJ
5 mei 2003, 17:39
Ge zeit gewaarschuwd!

Mithrandir
5 mei 2003, 18:29
Ah, ok, dank u meneer Riffenstein.

Negative K3 fan
5 mei 2003, 18:33
yoeri, wat voor buizen gebruik je dan wel? Ik heb in je HC thread gelezen dat je heel tevreden was over RBT buizen ofzo (waarschijnlijk fout gespeld), zijn die NOS?

LordRiffenstein
5 mei 2003, 19:41
Op 2003-05-05 18:33, schreef Negative K3 fan:
yoeri, wat voor buizen gebruik je dan wel? Ik heb in je HC thread gelezen dat je heel tevreden was over RBT buizen ofzo (waarschijnlijk fout gespeld), zijn die NOS?


Ik gebruik RFT 12AX7 lampen in mijn Engl, dat zijn inderdaad NOS lampen. Als eindversterker-lampen heb ik Svetlana 6550Cs. In de Diezel zitten opnieuw de Sovtek 12AX7, vond de RFTs daar niet ZO goed. Eindtrap lampen zijn Ruby EL34B-STRs. Heb ook Svets geprobeerd en die zijn ook heel goed (EL34).

Groeten,

Yoeri

LordRiffenstein
5 mei 2003, 19:43
Op 2003-05-04 21:47, schreef the sure thing:
... Sovtek, Svetlana, Groove Tube's, Marshall, Fender, Mesa, Koch... het maakt allemaal niet zoveel uit, MAAR!!!!!!! o.a. GT en MESA selecteert wel de beste uit een hele gtoe partij en daardoor betaal je meer.


Er is wel degelijk klank-verschil tussen bv Svetlana, EH of Ruby EL34s, heb het zelf gehoord en ZELFS mijn vriendin hoorde het :grin:
Ik koop enkel via Ruby Tubes of via Sonic Art. Sonic Art besteld in grotere hoeveelheden en reeds gematchte sets. Hiervan maakt men dan zeer dicht gematchte sets (max 2 mA afwijking) plus ze worden getest.

Yoeri

Nocki
6 mei 2003, 07:45
verhaal vorig jaar op de beurs gehoord (music messe te frankfurt) van meneer van elektro harmonix;

"Mesa selecteerd zn buizen. de beste op positie 1 en de mindere op de latere posities
(eindtrrappen) en natuurlijk voor hun eigen amps van wege het niet kunnen biassen.."


maar mesa selecteren hun buizen zeker niet op kwaliteid. neem maar een nieuwe mesa amp en doe er maar eens iets anders in...

mesa buizen zijn echt niet alles

PeeVee
16 mei 2003, 14:17
> ... Sovtek, Svetlana, Groove
> Tube's, Marshall, Fender, Mesa
> Koch... het maakt allemaal niet
> zoveel uit, MAAR!!!!!!!
Alle merken die je noemt komen uit dezelfde fabriek BEHALVE (!!!) SVETLANA. Dit zijn echt andere (betere) buizen.

> o.a. GT en MESA selecteert wel
> de beste uit een hele gtoe partij
Dat zegt genoeg over de kwaliteit lijkt me. Zelfs de beste Sovtek buis klinkt erg matig. Overigens wordt die selectie uitgevoerd i.o.v. Mesa en GT, m.a.w. ze kopen dus gewoon een "voorgeselecteerde" partij bij meneer Sovtek. Geloof je nu echt dat er merikanen met geavanceerde meetapparatuur Russische flutbuizen zitten te meten? Denk je ook echt dat die Russen ander "soldeersel" gebruiken voor het binnenwerk en als dat al zo zou zijn, denk je echt dat dat invloed heeft op het geluid? Wakker worden joh... Je wordt gewoon belazerd. Die buizen zijn duur omdat er "MESA BOOGIE" opstaat. Ze zijn exact gelijk aan gewone (zeer matige) Sovtek. Als je dat liever niet wilt geloven omdat je net flink hebt geinvesteerd in dat dure kwartetje Mesa Boogie buizen, dan heb ik daar alle begrip voor, de waarheid is soms hard.


en daardoor betaal je meer.

Dirk_Hendrik
16 mei 2003, 15:01
Op 2003-05-16 14:17, schreef PeeVee:
Geloof je nu echt dat er merikanen met geavanceerde meetapparatuur Russische flutbuizen zitten te meten?

Denk je ook echt dat die Russen ander "soldeersel" gebruiken voor het binnenwerk en als dat al zo zou zijn, denk je echt dat dat invloed heeft op het geluid?


PeeVee,
Op je eerste opmerking over Russische flutbuizen moet ik zeggen dat ik het heel jammer vind dat je zo'n ontzettend vastgeroest (voor) oordeel hebt. Ik neem aan dat je jezelf basert op jarenlange ervaringen en je me mening dus als representatief beschouwt. Anderen doen dat ook en hebben hele andere conclusies. Dat is vreemd. Ik meen ook (in combi met andere topics) een ondertoon van "Amerikaans = goed, Ruissisch kan niet goed zijn" te proeven.

Betreffende het soldeersel en de klank. Daar quote je mij van een eindje naar boven. Jammer dat je in een discussie over een vrij moeilijk/subjectief onderwerp deelneemt maar niet luistert (leest) wat anderen schrijven. Ik heb nooit beweert dat harder soldeersel invloed heeft op je klank. Lees nog maar eens terug.

En nu, spui dan die grote kennis.

Bij mijn weten heb je buizenfabrieken in China (waarvan b.v. Golden Dragon komt) en Rusland (Sovtek). Komt Svetlana dan uit de US? En zijn dat dan al 3 fabrieken?

iam
16 mei 2003, 15:49
kent iemand 'national' buizen?
komen uit geneva, illinois

Nocki
16 mei 2003, 16:45
ik wou trouwens zeggen dat mesa een goed buis op positie 1 zet en troep op de rest...

tis wat ik gehoord heb van elektro harmonix die ze daar af heeft geleverd.

waar of niet waar dat weet ik niet maar ik zou zelf ook troep buizen verkopen in mn spul en de goede er later los in de handel te gooien met mn merkje op...

Nocki

PeeVee
19 mei 2003, 10:10
Svetlana is prima (Russische) buis. Ik heb trouwens ook prima buisjes uit (schrik niet) Frankrijk.

Sovtek IS trouwens geen fabriek maar een handelsmaatschappij. No such thing as "Sovtek fabriek".

reckless_life
13 juni 2011, 23:58
Shark-tubes sucken een eind in het niets. Pexters koopt een boel lampen en probeert er match setjes van te maken. Met proberen bedoel ik dat dit nogal natte-vinger-werk is. Hij vraagt VEEL geld voor slechte en slecht gematchte lampen.

Yoeri

Sorry voor de necro-post, maar :

Weet iemand welke tubes Yves Pexters momenteel gebruikt?

Ik heb getwijfeld tussen Yves Pexters en Geert van Sonicart/NEL, maar Pexters woont gewoon een paar straten verder.

Ik heb net mijn '84 Marshall JCM800 4104 laten nakijken door hem. Op zich alles prima weer in orde, de amp klinkt beter dan voorheen toen ik hem kocht.

Er staken 16-jaar-oude Shark tubes in, maar nu steken er naamloze tubes in. En dat stoort me toch mateloos nu, je hebt totaal geen vergelijkingspunt als je wat research doe naar andere klanken/merken.

Als ik online tubes zoek voor mijn Marshall JCM800 4104 dan vind ik gewoon zoveel verschillende :

Op Eurotubes.com raden ze aan:
JJ E34L powertubes (géén EL34's) + JJ's ECC83S preamp tubes = $61

terwijl op thetubestore.com raden ze :
Svetlana EL34 + Tung-sol 12AX7 = $85
Winged "C" (SED) EL34 + Preferred Series 7025 = $152
afhankelijk wat je wil betalen.

De JJ's zijn wel véél beterkoop...why?

Kan iemand een goede set aanraden voor deze amp?

Tristan
14 juni 2011, 00:40
Zoals het mij verteld is, zijn er maar drie grote handelaars:
Electro Harmonix (preampbuizen komen uit China, de powerampbuizen weet ik niet)
JJ (komt uit Slowakije)
Sovtek (komt uit Rusland)

Zelf gebruik ik gewoon altijd JJ, die vind ik het meest stabiel en de prijs is redelijk, maar ze kunnen in sommige amps vrij dof klinken, voor een ouderwetse Marshall zouden ze wel moeten werken volgens mij.

Overigens heeft Electro Harmonix alle namen opgekocht, dus als je nu nieuwe Mullard/Svetlana/Tung-Sol koopt, of wat het dan ook voor beroemde naam is, wordt je gewoon afgescheept met matige EH buizen, niet doen dus.

TAD heb je ook nog, geen idee waar die vandaan komen, schijnen qua kwaliteit wel goed te zijn (goede selectie), alleen was ik er niet zo blij mee qua sound in mijn amp (Marshall 2061X).

Wat betreft preamp buizen vind ik de ergste nog de Chinese (Electro Harmonix bijvoorbeeld), hoewel die wel brighter klinken en meer gain hebben dan de JJ's, dus in sommige (meestal moderne higain en/of channel switching) amps juist beter werken.
Sovtek ben ik wat betreft preampbuizen ook niet weg van.
Ook in dat opzicht dus altijd JJ's voor mij.

reckless_life
14 juni 2011, 00:55
Ik heb dat ook gelezen en dat er veel "re-branding" gedaan wordt.
Daarmee, met al dat opkopen en hernoemen zie ik door de bomen het bos niet meer.

De JJ's schijnen wel populair te zijn, maar is dat omdat ze goed/duurzaam zijn of omdat ze veel beterkoop zijn? (ik vergelijk dan eurotubes.com met thetubestore.com)

Tristan
14 juni 2011, 01:00
Het zijn mijns inziens de beste goed nieuw verkrijgbare buizen voor in mijn amp en ze zijn behoorlijk betrouwbaar, dat ze relatief goedkoop zijn is natuurlijk mooi meegenomen. :)
Veel boutique amps gebruiken ze overigens, ze zitten o.a. in de Marshall Handwired series en bijvoorbeeld Matchless (niet de minste) gebruikt ook meestal JJ.

nico verduin
14 juni 2011, 07:07
Ik heb dat ook gelezen en dat er veel "re-branding" gedaan wordt.
Daarmee, met al dat opkopen en hernoemen zie ik door de bomen het bos niet meer.

De JJ's schijnen wel populair te zijn, maar is dat omdat ze goed/duurzaam zijn of omdat ze veel beterkoop zijn? (ik vergelijk dan eurotubes.com met thetubestore.com)
Het is al eerder aangegeven dat er maar een beperkt aantal fabrikanten zijn. Sovtek, JJ, Svetlana en New Sensor. De laatste heeft jaren geleden de meeste bekende labels gekocht en claimt dat ze ze volgens specs van die oude labels weer worden gemaakt (o.a. Mullard). Labels als EH, GT, Mesa, TAD kopen bestaande buizen van fabrikanten en voeren extra testen uit op de buizen om het neusje van de zalm eruit te halen. TAD geeft daarbij 6 maanden garantie op mechanische defecten. Daarnaast laat TAD een aantal types volgens hun specificaties maken bij de fabrikanten (China).

Buizen die de label eisen niet halen of gewoon zoals ze van de fabriek zijn geleverd maar wel verder goed zijn, worden als goedkoper type verkocht (bij TAD bijv. de RT001 en de NN001). Afgekeurde partijen worden retour leverancier gestuurd. Helaas komen ze dan toch nog wel eens op de markt zoals een aantal jaar geleden is gebeurt op o.a. de NL markt. Er werden goedkope 6L6 buizen verkocht zoals de 6L6GC en de 6L6WXT. Beide bleken uit afgekeurde TAD partijen te komen.

Mesa en GT gebruiken kleuren of cijfer codes om hun eindbuizen te groeperen. Dan hoef je niet opnieuw te matchen. Daarmee proberen ze hun klantenbinding te vergroten.

Dat Eurotubes een complete JJ set aanbied lijkt me logisch. JJ is het enige wat ze verkopen. The Tubestore verkoopt een veel uitgebreidere collectie buizen en kan daardoor meer keuze aanbieden.

Wat het beste is, is wat jouw oren bepalen. De ene set kan bij jantje prima klinken terwijl pietje het veel te dof vindt. Daarnaast zal dezelfde buis anders klinken in de ene versterker tov de andere. Zelfs binnen hetzelfde type en merk. Ervaring en belevenis bepalen uiteindelijk de keuze.

Ik ga nog wel eens met een klant een zaterdag middag buisjes testen. Moeders de deur uit zodat het allemaal wat harder kan:seriousf:. En dan komen er nog wel eens vreemde combinaties uit. Heb wel eens een Princeton Reverb gehad. Op V1 een 7025 en op V4 een EH 12AX7 gold pin. Prachtig geluidsbeeld. Draaide je de buizen om of gebruikte je een standaard EH12AX7 werd het bagger. V2 en V3 maakte niets uit. Terwijl V3 wel degelijk in de keten zit. V2 is de reverb driver.

Tristan
14 juni 2011, 11:10
New Sensor is Electro Harmonix volgens mij, die Russische Big Muffs en Small Stones kwamen daar ook vandaan.
Svetlana is naar ik begreep inmiddels ook al opgekocht door Electro Harmonix, of klopt dat niet?

nico verduin
14 juni 2011, 11:24
New Sensor is Electro Harmonix volgens mij, die Russische Big Muffs en Small Stones kwamen daar ook vandaan.
Svetlana is naar ik begreep inmiddels ook al opgekocht door Electro Harmonix, of klopt dat niet?
Zou me niets verbazen over svetlana....

muziekschuur
14 juni 2011, 13:12
Shark-lampen?? Bwahahaha, Yves Pexters strikes again.

Als jullie lampen nodig hebben, [url]http://www.sonicart.be[/url


Die website is dood.

reckless_life
14 juni 2011, 17:08
Die website is dood.

Dat is nu http://www.n-e-l.be/ geworden.

reckless_life
14 juni 2011, 17:21
Daarnaast zal dezelfde buis anders klinken in de ene versterker tov de andere. Zelfs binnen hetzelfde type en merk. Ervaring en belevenis bepalen uiteindelijk de keuze.

Ik ga nog wel eens met een klant een zaterdag middag buisjes testen.

Ik weet het, over smaak en voorkeur valt niet te discussieren, maar die dingen kosten veel geld om er verschillende sets van te kopen en er vervolgens maar één set van te houden...
Ik heb helaas niet de luxe die jij hebt om buisjes te testen.
Daarom dat ik andermans "ervaring en belevenis" kom opvragen :)