PDA

View Full Version : Voorgesoldeerde potmeters/elektronica



Chocola
4 mei 2010, 16:33
Bonjour allen,

Ik verander voortdurend de elektronica in mijn gitaren (elementen, potmeters, caps, schakelaren e.d.) maar ben toch nog steeds erg veel tijd kwijt met het geheel opnieuw solderen van bijvoorbeeld een Les Paul. Op zich doe ik het al vrij snel maar toch erger ik me er kapot aan want ik vind het helemaal niet zo leuk (zeur zeur zeur :D).

Iemand enig idee of er ergens voorgesoldeerde potmeters/schakelaren/e.d. voor bijvoorbeeld de Les Paul of Stratocaster te koop zijn ergens? Zodat je dus alleen maar de elementen eraan hoeft te solderen. Bijvoorbeeld zo een plaat die je ook wel eens ziet in de nieuwe Gibson Les Pauls, maar zonder plaat zou ook al perfect zijn.

Het gaat mij niet zozeer om de gaatjes in de potmeters (die zijn erg snel en makkelijk te solderen) maar het gaat me vooral om de ground die overal op de bovenkant van de potmeters moet blijven. Dat kost me niet alleen veel tijd maar ook erg veel frustratie, dus iemand suggesties daarvoor?

Het mag uiteraard wat kosten, maar niet niet belachelijk veel meer kosten dan een switch, pots, draden en cap.

Alvast bedankt!

born2cook
4 mei 2010, 16:41
denk dat je zoiets bedoelt http://www.mojotone.com/Guitar-Parts/Guitar-Assemblies

Martijn-w
4 mei 2010, 16:44
Als je continu je onderdelen veranderd, waarom wil je dan voorgesoldeerde? Die voldoen dan waarschijnlijk toch niet aan je wensen, want anders had je helemaal niets hoeven te veranderen.

Chocola
4 mei 2010, 16:44
denk dat je zoiets bedoelt http://www.mojotone.com/Guitar-Parts/Guitar-Assemblies

Dat bedoel ik inderdaad! Nog meer mogelijkheden (zonder high-end stuff bijvoorbeeld)?

bedankt!

wietse
4 mei 2010, 16:47
dat massa solderen is een makkie als je het goede gereedschap hebt, koop een soldeerbout op gas bij de kijkshop voor een 25 euro en schroef bij het maken van een massapunt bovenop de potmeter de kop van die soldeerbout af en gebruik hem als brander.
efffe de vlam er op en zodra het soldeer vloeit er af, werkt perfekt ik heb laats ook 1 gekocht en voor mij geen electrische bout meer, 1 nadeel let op bij het solderen waar je de uitlaat op richt anders krijg je of warme vingers of er gaat iets smelten wat je niet wilt dat smelt.

bass blom
4 mei 2010, 16:48
voor die ground.. een kroonsteentje slopen, aan de ene kant je draad die aan de kont van de pot gesoldeerd zit.
en zo kun je je pupwisselgrounds aan de andere kant schroeven.

Chocola
4 mei 2010, 16:54
voor die ground.. een kroonsteentje slopen, aan de ene kant je draad die aan de kont van de pot gesoldeerd zit.
en zo kun je je pupwisselgrounds aan de andere kant schroeven.

Haha dit doe ik inderdaad al :D. Lang leven de kroonsteentjes. Soms bind ik het samen, gooi er een klodder soldeertin overheen en verbind dan één draadje met de pots als mijn kroonsteentjes op zijn (gebruik ze vrij vaak voor elektronica, helemaal nu ik de leidingen in mijn zolderkamer aan het veranderen ben). Dit werkt erg goed maar is nog steeds niet wat ik wil want meerdere pots moeten met elkaar verbonden zijn en dan blijf je dat gezeik houden ^^.

@Wietse: Waarom niet meteen een vlammenwerken? XD.

Orpheo
4 mei 2010, 17:55
Iedereen zeikt maar over t solderen van aarde op pots, maar tis zo bloody simpel! Je moet t chroom er even afschuren, draadje erop, soldeerbout erop drukken, gelijk soldeertin vloeien, en met n tangetje t aangedrukt houden terwijl je de soldeerbout weghaalt.

Kind kan de was doen.

Hendriks
4 mei 2010, 18:26
Solderen vind ik het eenvoudigste klusje , goede soldeerbout , goed tin en Tippie.

Chocola
4 mei 2010, 20:36
Het is ook niet erg ingewikkeld ofzo, maar de soldeertin laat gewoon los bij de minste of geringste kracht die erop komt te staan.

@Opheo: Aan schuren had ik nog niet gedacht, dit ga ik proberen! Als dit werkt hoef ik niet meer te klagen :D.

Hendriks
4 mei 2010, 20:50
Het is ook niet erg ingewikkeld ofzo, maar de soldeertin laat gewoon los bij de minste of geringste kracht die erop komt te staan.

@Opheo: Aan schuren had ik nog niet gedacht, dit ga ik proberen! Als dit werkt hoef ik niet meer te klagen :D.

Als het loslaat doe je iets niet goed.

wietse
4 mei 2010, 20:55
Je moet t chroom er even afschuren,

godzijdank zit er geen chroom op, dat schuur je niet zo snel weg, er zit gewoon een coating op .

oigun
4 mei 2010, 20:58
Schuren en een stevige soldeerbout met een klein 15w boutje gaat het gewoon kl#te, Voor achterop de pot gebruik ik een 75w bout voor de rest een soldeerpistool. Eerst een klodder achterop de pot solderen en daarna de vertinde draden erin.

aaronstonebeat
4 mei 2010, 22:09
Ik maak doorgaans maar één eilandje op één van de potmeters en daar laat ik dan weer een eindje draad uit steken waaraan ik andere aardpunten kan verbinden.

Nog net te zien op het plaatje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AJIFVLSX-D.jpg

Als je trouwens in de control cavity een stukje aluminium- of koperfolie aanbrengt (zo dat het alle potmeters raakt), hoef je nog maar één potmeterhuis te aarden; de rest is dan via de shielding geaard. Net als bij een tele met metalen control plate.

heinz3110
5 mei 2010, 10:35
Ik gebruik een 25 watt boutje met een goede tip erop, vaak hoef ik niet te schuren.

@chocola: Soldeer moet je echt zien "vloeien". Als je dát niet ziet, blijft het vaak ook niet vastzitten op de behuizing . Solderen is niet een vorm van plakken, het is ervoor zorgen dat het soldeer tussen de te verbinden delen vloeit.

Chocola
5 mei 2010, 11:57
Ik gebruik een 25 watt boutje met een goede tip erop, vaak hoef ik niet te schuren.

@chocola: Soldeer moet je echt zien "vloeien". Als je dát niet ziet, blijft het vaak ook niet vastzitten op de behuizing . Solderen is niet een vorm van plakken, het is ervoor zorgen dat het soldeer tussen de te verbinden delen vloeit.

Ja tuurlijk, de tin vloeit ook als de malle, maar wellicht doe ik het niet heet genoeg. Ik zal de volgende keer mijn soldeerbout wel eens op een hogere stand zetten.

heinz3110
5 mei 2010, 13:44
Ja tuurlijk, de tin vloeit ook als de malle, maar wellicht doe ik het niet heet genoeg. Ik zal de volgende keer mijn soldeerbout wel eens op een hogere stand zetten.

Dat de tin vloeit snap ik . Maar het moet zich mooi egaal vloeien over en met de behuizing, als je als resultaat een half balletje erop ziet, dan is het niet goed. Het moet meer een ovaaltje/eilandje zijn.. dus als je je hoofd naar links 90 graden draait, kan je zien wat ik bedoel:

( dus de C is een balletje en de haakje open een eilandje)

C| bolletje , niet goed

(| eilandje ,wel goed.

Chocola
5 mei 2010, 13:53
Dat de tin vloeit snap ik . Maar het moet zich mooi egaal vloeien over en met de behuizing, als je als resultaat een half balletje erop ziet, dan is het niet goed. Het moet meer een ovaaltje/eilandje zijn.. dus als je je hoofd naar links 90 graden draait, kan je zien wat ik bedoel:

( dus de C is een balletje en de haakje open een eilandje)

C| bolletje , niet goed

(| eilandje ,wel goed.

Het is vaak inderdaad een balletje. Ik zal het de volgende keer proberen met een platte punt op de soldeerbout en andere soldeerbout die op een hogere temperatuur kan. En dan zal ik het eerst nog wat schuren.

Bedankt voor de uitleg iedereen!