PDA

View Full Version : Welke vullende lijm voor te diep nutslot?



texasspecial
4 mei 2010, 10:12
De nutslot van mijn b-snaar op mijn EJ strat is te diep.
Ik wil deze verhogen dmv wat vijlsel van hetzelfde materiaal in combinatie met de juiste lijm in de inkeping te doen.
Welke lijm leent zich het beste voor deze actie?

McVenco
4 mei 2010, 10:19
Weet je zeker dat je dat wil doen? Door de enorme druk van de snaar heb je volgens mij al een snoeiharde lijm (2 componenten) nodig om er een stevig geheel van te maken. Een gaatje in hout vullen met lijm+schuurstof is heel wat anders dan in je topkam.

Ik zou gewoon een nieuw topkammetje kopen, die dingen kosten bijna niets (1 euro voor een eenvoudig kunststof geval en 5 euro voor een graphtech).

jutter
4 mei 2010, 10:23
Secondenlijm werkt goed! Heb ik ook gebruikt naar volle tevredenheid. Geen vijlsel gebruiken, alleen de lijm is voldoende.

barno
4 mei 2010, 10:26
ik doe het ook met vijlsel van been en wat secondenlijm, werkt perfect.

LaurentB
4 mei 2010, 10:43
Ik heb daar eens secondenlijm in combinatie met zuiveringszout voor gebruikt. Alleen secondenlijm wordt in mijn ervaring, in tegenstelling tot wat de naam suggereert, toch niet zo snel hard.

In het engels heet zuiveringszout 'baking soda', maar hier krijg je dat niet in de supermarkt. Bij de drogist hebben ze wel zuiveringszout.

En die combinatie is echt direct keihard.

Kakihara
4 mei 2010, 10:55
Ik heb daar eens secondenlijm in combinatie met zuiveringszout voor gebruikt. Alleen secondenlijm wordt in mijn ervaring, in tegenstelling tot wat de naam suggereert, toch niet zo snel hard.

In het engels heet zuiveringszout 'baking soda', maar hier krijg je dat niet in de supermarkt. Bij de drogist hebben ze wel zuiveringszout.

En die combinatie is echt direct keihard.

Vannacht een gelijkaardige post van Fred tegengekomen in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69945&highlight=bakpoeder) :



superlijm en bakpoeder (van baukje) , beetje bakpoeder in de groef daarna
een druppeltje superlijm er over heen. dit spul wordt keihard, daarna kun je een nieuwe groef zagen/vijlen

voor de veiligheid aan beide kanten van de kam een strip plakband plakken zodat het bakpoeder en lijm niet de groef weer uitloopt

LaurentB
4 mei 2010, 10:56
Vannacht een gelijkaardige post van Fred tegengekomen in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69945&highlight=bakpoeder) :

Let op: bakpoeder is NIET hetzelfde als baking soda.

Rinze
4 mei 2010, 11:15
Superlijm werkt prima.

ernieman
4 mei 2010, 11:16
Let op: bakpoeder is NIET hetzelfde als baking soda.
Klopt, maar het bevat wel soda (natriumbicarbonaat)... En dat is net het bestandsdeel dat met de secondelijm reageert.

LaurentB
4 mei 2010, 11:18
Klopt, maar het bevat wel soda (natriumbicarbonaat)... En dat is net het bestandsdeel dat met de secondelijm reageert.

Ahaaa...dat wist ik dus weer niet.

texasspecial
4 mei 2010, 11:35
Maakt het nog uit welk merk secondenlijm/superlijm je neemt?