PDA

View Full Version : Hulp gevraagd



HFRico
3 mei 2010, 23:01
Goedendag,

ben net nieuw op dit forum en ook in de gitaar wereld.
heb een starters pack gekocht zie mij intro topic.
maar ben beetje via dvd en boek aan het leren,om een beetje goed te worden.
maar heb vaak als ik Bijv een snaar indruk dat hij beetje krakend en niet zuiver klinkt. Maar als ik hem hard indruk klinkt hij wel zuiver en mooi. ( logisch)

Maar de effecten aan me hand zijn minder, snaar afdrukken in me klauwen en het doet gewoon zeer. het is niet zo dat ik een mietje ben en te weinig kracht heb ofzo.

Moet ik gewoon meer oefenen met kracht op vingers uitoefenen?
of meer stretch oefeningen? :)

Ps MIJN gitaar stem ik altijd voordat ik speel ( heb zo een elektronisch afstem apparaat .

Hartelijk dank . :strat:

MvG Ricardo

Gearjunkie
3 mei 2010, 23:09
Hoi, welkom nog op dit forum.
Om maar meteen een goede start te maken met het gitaarspel én het forum is het vanaf nu: MIJN gitaar ipv me gitaar.

Dat gezegd hebbende: ja, je moet heel veel gaan oefenen onder de bezielende begeleiding van een docent.

HFRico
3 mei 2010, 23:13
Hoi, welkom nog op dit forum.
Om maar meteen een goede start te maken met het gitaarspel én het forum is het vanaf nu: MIJN gitaar ipv me gitaar.

Dat gezegd hebbende: ja, je moet heel veel gaan oefenen onder de bezielende begeleiding van een docent.

MIJN gitaar dan ! :blast:

en daar was ik al bang voor.. zijn ontzettend duur en heb er amper tijd voor alleen in de avond.

Midwolda
3 mei 2010, 23:18
Iedere week een half uurtje in de avond bij de docent
en iedere andere avond gewoon oefenen tot je vingers bloeden...
Moet jij eens opletten hoe snel je het leert! :ok:

HFRico
3 mei 2010, 23:20
Iedere week een half uurtje in de avond bij de docent
en iedere andere avond gewoon oefenen tot je vingers bloeden...
Moet jij eens opletten hoe snel je het leert! :ok:

haha zit een deel van waarheid in :D :blast:

Acdc
3 mei 2010, 23:20
Doet het pijn ???

Welkom in de gitaar wereld;)

Elke gitarist heeft die pijnfase gehad.
Als je veel oefent zul je er achter komen dat je te krampachtig speelt waardoor je vingers pijn doen.
Ook wil je in het begin te hard drukken na veel oefenen zul je er achterkomen dat de pijn vertrekt en daardoor je spel steeds makkelijker word,

En dan komt het genieten:hippie:.

Maar eerst nog even op je tanden bijten:mad:, maar dont give up;) !!!


Succes

snaarplukker
3 mei 2010, 23:21
Je hoeft niet hard op de snaren te drukken maar voorkomen dat je met je vingers de andere snaren raakt en daarmee de snaren dempt.
BTW. Ik heb het ook via DVD's, internet enzo geleerd.;)

gieli0
3 mei 2010, 23:23
welkom in het leven van de gitarist, zo als brian addams al zong I played until my fingers bleeded. je krijgt van zelf eelt dat verzacht het leed.

HFRico
3 mei 2010, 23:23
Doet het pijn ???

Welkom in de gitaar wereld;)

Elke gitarist heeft die pijnfase gehad.
Als je veel oefent zul je er achter komen dat je te krampachtig speelt waardoor je vingers pijn doen.
Ook wil je in het begin te hard drukken na veel oefenen zul je er achterkomen dat de pijn vertrekt en daardoor je spel steeds makkelijker word,

En dan komt het genieten:hippie:.

Maar eerst nog even op je tanden bijten:mad:, maar dont give up;) !!!


Succes

Top Bedankt man ;)


Je hoeft niet hard op de snaren te drukken maar voorkomen dat je met je vingers de andere snaren raakt en daarmee de snaren dempt.
BTW. Ik heb het ook via DVD's, internet enzo geleerd.;)

Ja inderdaad maar heb je nog aanraders voor me :D? qua dvds?

bedankt voor de reacties ;)

HFRico
3 mei 2010, 23:24
welkom in het leven van de gitarist, zo als brian addams al zong I played until my fingers bleeded. je krijgt van zelf eelt dat verzacht het leed.

* trekt zijn Michael Jackson handschoenen aan *... :seriousf:

Acdc
3 mei 2010, 23:30
* trekt zijn Michael Jackson handschoenen aan *... :seriousf:


Ik heb ooit van gelezen in een oud blad dat Stevie ray Vaughan op tournee het eelt van zijn hak af sneed en dit op zijn vinger toppen plakte om dat zijn eelt op zijn vingers versleten was. ( dit is reeds door double trouble bevestigd :seriousf:

Of je speelt zoals jimi hendrix, met je tanden maar daar krijg je zo`n dure tandarts rekening van hahaha

Morio66
4 mei 2010, 00:05
Ben zelf pas een paar weken (echt) fanatiek bezig..
Morgen worden mijn arm/pols klachten bekeken en ik heb nu een laag eelt op mijn vingertoppen..
Als je op stalen snaren speelt, dan zullen je vingertoppen (frethand) wel eens pijn doen.. voor de eelt krijg je dan van die mooie roze streepjes..

Dancing Lobster
4 mei 2010, 00:14
Waarschijnlijk stond ik wel op de dvd/in het boek, maar toch ga ik het zeggen, je weet nooit: het is ook belangrijk dat je de snaren zo dicht mogelijk tegen de rand van je frets indrukt. Hoe verder van de kant je vingers verwijderd, hoe harder je moet drukken om fretbuzz te vermijden en een zuivere klank te krijgen ;)

En verder, wat de rest al zei, pijn hoort er bij :p

Morio66
4 mei 2010, 00:17
Waarschijnlijk stond ik wel op de dvd/in het boek, maar toch ga ik het zeggen, je weet nooit: het is ook belangrijk dat je de snaren zo dicht mogelijk tegen de rand van je frets in te drukken. Hoe verder van de kant je vingers verwijderd, hoe harder je moet drukken om fretbuzz te vermijden en een zuivere klank te krijgen ;)

En verder, wat de rest al zei, pijn hoort er bij :p

Sorry, maar dat wil ik dan ook wel weten..
welke rand van de fret.. op elke positie zit er links en rechts een fret..
Wellicht domme vraag, maar het was een lange dag...

Dancing Lobster
4 mei 2010, 00:29
Sorry, maar dat wil ik dan ook wel weten..
welke rand van de fret.. op elke positie zit er links en rechts een fret..
Wellicht domme vraag, maar het was een lange dag...

Tegen de kant van de brug en weg van de kop :)

Bekijk dit filmpje eens vanaf 6:00, hij legt het heel goed uit :)

http://www.youtube.com/watch?v=IscDj_-Nr0s

TimS
4 mei 2010, 00:39
Sorry, maar dat wil ik dan ook wel weten..
welke rand van de fret.. op elke positie zit er links en rechts een fret..
Wellicht domme vraag, maar het was een lange dag...

De fret aan de kant van de body. Probeer maar, je zult het verschil wel merken.

Pijn in je vingers is normaal, mensen die langer spelen hebben het ook wel als ze ineens veel meer gaan spelen. Gaat na een tijdje wel weer weg en op een gegeven moment kan je vrij gemakkelijk alle akkoorden pakken.

Riky
4 mei 2010, 00:41
Waarschijnlijk stond ik wel op de dvd/in het boek, maar toch ga ik het zeggen, je weet nooit: het is ook belangrijk dat je de snaren zo dicht mogelijk tegen de rand van je frets indrukt. Hoe verder van de kant je vingers verwijderd, hoe harder je moet drukken om fretbuzz te vermijden en een zuivere klank te krijgen ;)

En verder, wat de rest al zei, pijn hoort er bij :p

Huh? dat maakt toch niet uit? Als je ze in het midden van de toets zet moet je ze wel wat dieper induwen, maar staat er ook minder spanning op de snaar. Je zet dan namelijk precies tussen 2 spanningsbreekpunten (de fretten) je vinger, waardoor je minder hard hoeft te drukken. Als je je vinger dicht bij de fret zet heb je maar 1 beekpunt en moet je dus harder, maar minder ver te drukken.

Overigens is dit allemaal zo minimalistisch dat je als je een beetje getrainde vingers hebt er helemaal niets van merkt.
Ik zet ze mijn hele leven al midden op de toets. Had nog nooit van jou theorie gehoord en heb het net ff geprobeerd, maar benden vind ik een stuk lastiger als je je vinger dicht bij de fret zet. Gaat niet zo soepel

Ik vind het dus een beetje geneuzel om niets, maar goed... Als het voor andere mensen werkt:)

superken_nl
4 mei 2010, 10:54
Ja inderdaad maar heb je nog aanraders voor me :D? qua dvds?


Lick library! Dat is de shizzle!

Daarnaast staat er genoeg op jijbuis,

zoek maar op guitar tutorioal of guitar lesson :B

edit: en dan natuurlijk met tutorial goed geschreven :P

Jasper.
4 mei 2010, 13:17
Ja inderdaad maar heb je nog aanraders voor me :D? qua dvds?

Ik heb zelf eerst het eerste Fasttrack boek doorgespeeld, daarna ben ik verder gegaan met youtube filmpjes. OP youtube is echt ontzettend veel te vinden. Volgens mij keek ik wel veel bij beginnerguitarlessons ofzo als ik me niet vergis. Na een tijdje haal je gewoon de tabs van internet en zoek je het zelf wel uit.

Dancing Lobster
4 mei 2010, 14:47
Huh? dat maakt toch niet uit? Als je ze in het midden van de toets zet moet je ze wel wat dieper induwen, maar staat er ook minder spanning op de snaar. Je zet dan namelijk precies tussen 2 spanningsbreekpunten (de fretten) je vinger, waardoor je minder hard hoeft te drukken. Als je je vinger dicht bij de fret zet heb je maar 1 beekpunt en moet je dus harder, maar minder ver te drukken.

Overigens is dit allemaal zo minimalistisch dat je als je een beetje getrainde vingers hebt er helemaal niets van merkt.
Ik zet ze mijn hele leven al midden op de toets. Had nog nooit van jou theorie gehoord en heb het net ff geprobeerd, maar benden vind ik een stuk lastiger als je je vinger dicht bij de fret zet. Gaat niet zo soepel

Ik vind het dus een beetje geneuzel om niets, maar goed... Als het voor andere mensen werkt:)

Bij mij is dat een enorm verschil, als ik men vinger in het midden zet moet ik echt wel harder drukken om fretbuzz ter vermijden dan wanneer ik hem tegen de rand van men fret zet :)
Alhoewel in het midden zetten nog redelijk goed gaat. Bij akkoorden als bv. Am staan mijn vingers ook vaak in het midden. Het wordt pas echt gevaarlijk als je je vingers aan de verkeerde kant van je fret zet, tegen de achterkant :)

Kingfisher
4 mei 2010, 14:54
Eerst en vooral welkom. Zoals je al gemerkt hebt, is pijn en kramp een beetje onvermijdelijk.
1) Zorg dat je vingers opwarmt en stretched voor je begint. Begin ook met soepele muziekstukken te spelen en geen keiharde bends.
2) Eelt moet je kweken, zorry, no shortcut
3) Naarmate je beter speelt, zal je ook minder krampachtig spelen. Het wordt heus wel beter. Maar het is en blijft een fysieke inspanning.

Wat ook wel wat uitmaakt is de afstelling van je instrument.
1) Kijk of de nek goed afgesteld staat
2) staat de actie niet te hoog?

Wat voor snaren liggen er op: dunne snaren spelen makkelijk, maar geven een minder vol geluid en minder sustain.

HFRico
4 mei 2010, 19:40
Wow bedankt voor alle Reacties allemaal :D echt top :grouphug:

Oke ik ga gewoon meer spelen om eelt te kweken.:)
en heb mne gitaar vandaag naar een winkel gebracht en helemaal na
laten kijken en dat was gewoon goed.

bedankt nogmaals :)

Shades-Of-Grey
5 mei 2010, 13:21
voor het kweken van eelt heb ik nog wel een tip. Voor of na het spelen (of gewoon 'zomaar') kun je de toppen van je vingers op de hoge e of b snaar drukken, en dan ingedrukt langs de snaar glijden, soort snij beweging zegmaar.
Als het goed is heb je dan een soort deukje / streepje waar je dat deed, en het is de bedoeling dat je de hele vingertop hiermee bedekt, en dan de volgende vinger etc.

Het kan wat vervelend voelen, zeker als je net veel hebt gespeeld en nog helemaal geen eelt hebt, maar het scheelt echt enorm. :zz:

HFRico
5 mei 2010, 22:03
voor het kweken van eelt heb ik nog wel een tip. Voor of na het spelen (of gewoon 'zomaar') kun je de toppen van je vingers op de hoge e of b snaar drukken, en dan ingedrukt langs de snaar glijden, soort snij beweging zegmaar.
Als het goed is heb je dan een soort deukje / streepje waar je dat deed, en het is de bedoeling dat je de hele vingertop hiermee bedekt, en dan de volgende vinger etc.

Het kan wat vervelend voelen, zeker als je net veel hebt gespeeld en nog helemaal geen eelt hebt, maar het scheelt echt enorm. :zz:

Oke top dank je wel heb er al iets minder last van speel wat meer ook erbij en jullie tip zijn super ;):rockon:

Midwolda
5 mei 2010, 22:09
Als ik niet speel zit ik altijd met m'n duimnagel in m'n vingertoppen te duwen.
Eelt kweken als er geen gitaar in de buurt is... ;)

HFRico
5 mei 2010, 23:00
Als ik niet speel zit ik altijd met m'n duimnagel in m'n vingertoppen te duwen.
Eelt kweken als er geen gitaar in de buurt is... ;)

haha ook een goede :D

D-string
6 mei 2010, 10:23
Als ik niet speel zit ik altijd met m'n duimnagel in m'n vingertoppen te duwen.
Eelt kweken als er geen gitaar in de buurt is... ;)

Dit heb ik in het begin ook gedaan.. de ene keer met een nagel, de andere keer met een bankpasje.

Ik heb de andere posts even snel doorgekeken maar zag de link zo snel nog niet staan.

http://www.justinguitar.com/ : één website waar je de eerste maanden alles kan vinden om verder te komen met je gitaarspel. Hij heeft zelfs de lessen in blokken gezet als een stappenplan.