PDA

View Full Version : Info/meningen nodig. (gitaar,amp)



Goeiemorgen
3 mei 2010, 20:17
Ik ben van plan om wat serieuzer gitaar les en dan moet er natuurlijk ook van alles aangeschaft worden.

aangezien dat ik al een tijdje wat huiswerk doe om een goede keuze te kunnen maken.
Nu wil ik graag wat meningen/info/ervaringen hebben van jullie.

Budget 450 +-.
Muziekstijl die gitaar aan moet kunnen: beetje allround met mischien een tintje rock.

Nu heb ikal wat rond gezocht en wat gevonden aleen snap ik niet veel van de amps.

Ik heb 2 gitaren gevonden die mij wel aanstonden.
Epiphone SG G-400 Cherry ( 269 +-),
Epiphone LP Standaard Ebony ( 329 +-).

Amps

Roland Cube 20x
Vox ?
Orange Crush 15
Orange CR20LDX Crush PiX
Line 6 Spider

Aangezien ik niet veel ervaring heb met gitaar spelen/bouw en vooral versterkers hoop ik dat jullie wat info voor mij hebben

Jasper.
3 mei 2010, 20:30
Beide gitaren die je op noemt zijn goed voor het geld. Daar kun je zeker een tijdje mee vooruit. Maar als je de kans krijgt probeer dan ook eens een paar andere modellen/merken. Het kan maar zo dat daar één tussen zit die je qua geluid of spelen veel beter bevalt.

Over de amps: Eigenlijk zijn al die ampjes in het beginsegment wel aardig goed. Je moet ze gewoon eens proberen. Zelf heb ik een Vox AD30VT-XL en die bevalt me errug goed. Maar ga eens wat amps testen zou ik zeggen. Naar horen zeggen is de Peavey Vypyr ook erg goed. Misschien is dat een optie. Pas een beetje op met de line6 spiders. Daar heb ik erg veel negatieve ervaringen over gelezen. Maar volgens mij is de laatste serie wel weer oké. Dus zoek dat nog even uit.

marco v
3 mei 2010, 20:35
Het enige wat ik kan zeggen is dat je zoveel mogelijk spullen moet uitproberen totdat je dat geluid hebt gevonden wat bij je past.
Je kunt wat kopen omdat het je leuk lijkt, het er leuk uitziet of dat je anderen erop hebt zien spelen, maar je zult zelf moeten beslissen wat het ultieme geluid is voor jouw einddoel,
als je dat eenmaal weet, dan bespaar je jezelf een hoop frustraties en een hoop euros.

Goeiemorgen
3 mei 2010, 21:28
het probleem is eigenlijk dat ik amper kan spelen, dus vind ik testen een beetje moeilijk van wegen dat ik niet weet hoe iets hoort of moet klinken.

Jasper.
3 mei 2010, 21:35
het probleem is eigenlijk dat ik amper kan spelen, dus vind ik testen een beetje moeilijk van wegen dat ik niet weet hoe iets hoort of moet klinken.

Ken je niet iemand die ook gitaar speelt en wel met je mee wilt? Dan kun je zelf luisteren. En natuurlijk zelf ook een beetje pingelen. Zelfs als je niet kan spelen kun je wel voelen of het goed aanvoelt.

stratie
4 mei 2010, 10:34
Het is misschien moeilijk als je zelf niet kan spelen om te testen, maar vaak kunnen de medewerkers die daar werken wel een nootje voor je spelen. En ook al kan je nog niet spelen, hou hem toch even vast, en probeer er toch iets mee.

Vaak voel je dan toch of die connectie er is/of niet.

Verder helemaal Off topic: ik vind je naam GE-NI-AAl

Rembull1980
4 mei 2010, 12:35
Het is misschien moeilijk als je zelf niet kan spelen om te testen, maar vaak kunnen de medewerkers die daar werken wel een nootje voor je spelen. En ook al kan je nog niet spelen, hou hem toch even vast, en probeer er toch iets mee.

Vaak voel je dan toch of die connectie er is/of niet.

Verder helemaal Off topic: ik vind je naam GE-NI-AAl

Een medewerker vragen kan je altijd. Ze willen verkopen, dus een stukje voor je spelen is geen probleem!

Let op dat voordat je daar komt je je einddoel vast hebt. Wat wil je spelen? Er is altijd een fav band of nummer. Zorg dat je deze "sound" in je hoofd hebt. Een overleg met de verkoper doet ook wonderen.

hezz
4 mei 2010, 12:50
De Orange Crush versterkers zijn in ieder geval echt prima, de PiX serie heb ik nog geen ervaringen mee maar is meer richting de digitale kant dacht ik. Ik ben begonnen op een Orange Crush 30R, heeft alleen een overdrive en een spring-reverb maar meer heb ik eigenlijk nooit nodig gehad. In het begin moet je jezelf niet onderdompelen met effecten, leid teveel af van je eigen gitaarspel en het leren ervan (maar dat is mijn mening maar). Qua Vox versterkers ben ik helemaal voor de nieuwe AC4TV versterkertjes, klein maar buizen en ze klinken fenomenaal goed! Overigens ook hele simpele bediening. Je hebt meerdere versies met verschillende speaker-grootten (dus verschillende prijzen) maar volgens mij past er wel eentje in jouw budget.

Als ik qua gitaren aan all-round denk, denk ik echter meer aan een Telecaster dan een SG of Les Paul. Als je een London City telecaster kan vinden is dat zeker een enorm goede optie! Die worden best veel nog a;s backup-gitaar gebruikt voor gigs of zelfs als main-gitaar.

Goeiemorgen
4 mei 2010, 16:36
Ik weet eigenlijk niet wat ik van een telecaster moet vinden.

Wat is nou het verschil tussen buizen combo transistor versterker?
en wat doet het met het geluid?

Jasper.
4 mei 2010, 20:30
Een combo betekent gewoon dat de versterker en de Speaker in eén behuizing zitten. Als je geen combo hebt heb je een losse versterker op een speakerkast staan. Een buizenversterker werkt met buizen, over het algemeen word gezegd dat dit beter klinkt. (Radio's hadden dit vroeger ook, vraag je pa maar) Een transistor versterker heeft in plaats van buizen, transistors die de buizen proberen te imiteren. Mijn Vox AD30VT-XL is een hybrid versterker. Die heeft een beetje een buis en transistors. Een combinatie van beide dus.

Als je een telecaster echt niks vind raad ik je niet aan zo een te kopen. Niets is zo demotiverend als een gitaar die je niet mooi vind. Maar test hem toch even uit. Misschien als je hem even vastgehouden hebt of erop gespeeld hebt dat je van mening verandert. Ik vond telecasters eerst ook spuuglelijk. Maar als je ze wat vaker ziet worden ze steeds mooier.

Goeiemorgen
4 mei 2010, 20:38
Sommige telecasters vind ik wel mooi (sommige dan), maar het sloeg meer op het geluid wat het maakt.

hezz
5 mei 2010, 00:53
Oh maar het zijn erg veelzijdige werkpaarden hoor, die Telecasters! Simpel in opzet en gebruik, maar bruikbaar van Jazz tot Bruce Springsteen metal*!

*Wie herinnert zich die nog?

nickofzo
5 mei 2010, 01:02
* bruce springsteen is toch metal!

Haaspaas
5 mei 2010, 01:15
Oh maar het zijn erg veelzijdige werkpaarden hoor, die Telecasters! Simpel in opzet en gebruik, maar bruikbaar van Jazz tot Bruce Springsteen metal*!

*Wie herinnert zich die nog?

Telecaster met0lz:
http://i137.photobucket.com/albums/q228/ChinkyChinky6969/JamesRoot.jpg

Jim root, slipknot.