PDA

View Full Version : Gitaar Effecten van Brian May



guitarXlord
3 mei 2010, 18:21
Met mijn band coveren we een aantal Queen nummers maar weten jullie hoe je dat geluid goed kan imiteren ik zelf speel met een effecten pedaal Zoom G2.1u

Keevinkos
3 mei 2010, 18:44
dat geluid valt bijna niet te imiteren...:(

Het beste wat je kan doen is op een Brian May gitaar spelen (het grootste gedeelte van zijn sound komt van zijn bijzondere zelfgebouwde pickups) en met een Vox AC30 spelen. Maargoed, het zou wel heel toevallig zijn als je dat hebt...:seriousf:
En uiteraard bepalen zijn vingers ook een deel van de sound:)

Brain had ook een treblebooster op z'n pedalboard staan, geen idee eigenlijk wanneer hij dat ding gebruikte...

Er is verder ooit een Brian may pedaal op de markt gebracht, waarbij je een aantal geluiden van bepaalde nummers kan krijgen. Met effecten kom je helaas niet ver om het geluid van Mr May te krijgen volgen mij...

Oja: speel met een muntje ipv een plectrum! Brian May speelde met een sixpence en geeft ook een bepaald geluid:)

VanMeekeren
3 mei 2010, 18:48
http://images.piens.be/breakingnews/vox_brian_may.jpg

Dan nog zo'n gitaar - Red Special - als de beste man, en je bent een heel eind! :ok:

Volgens mij is het grootste gedeelte van z'n sound gebaseerd op een Vox die voluit staat te knallen.


Van Meekeren

Eko
3 mei 2010, 18:56
Als je alleen maar een enkel nummer wilt doen kun je denken aan een pedaal. Er is een Brian May pedaal op de markt. Volgens mij van digitech of zo. Daar staan een aantal presets op die redelijk klinken voor een enkel nummer.
Voor een uitgebreide setup zul je even moeten zoeken hier. Er is al zoveel over geschreven dat uren kunt lezen. De gehele setup van Brian is op het net heel goed te vinden.
Die treble booster i.c.m. delays vormt het hart van z`n geluid. Vergeet het muntje niet!

VanMeekeren
3 mei 2010, 19:11
http://i384.photobucket.com/albums/oo286/VanMeekeren/may_brian_1999.gif

ThomasL
3 mei 2010, 19:24
Maaaaar.... in de 90's maakte Brian May wel reclame voor Zoom... dus je moet wel in de buurt kunnen komen met je pedaal...
Als je googled op Brian May en Zoom kom je wel wat patches tegen (op een almighty Zoom 505 weliswaar) :hippie:

robert-gitarist
3 mei 2010, 19:58
Voor het geld dat Brain kreeg van Zoom om reclame voor ze te maken, tsja dan zou ik dat ook niet weigeren... :seriousf:

Richie Sambora heeft destijds ook reclame gemaakt voor de Zoom 505II maar die gebruikt hij echt niet hoor :)

Sound van Brain is typisch het Vox geluid, zijn speeltechnieken en zijn gitaren.

Nicks
3 mei 2010, 20:30
guitarfetish heeft sinds kort ook brian may pick ups voor in je strat, brighton rocks heten ze volgens mij. Wellicht ook wel even het bekijken waard als queen cover band :)

Jan Buurman
3 mei 2010, 20:51
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/BR_RSPedalManual.jpg


Maar om deze nou aan te schaffen voor enkele nummertjes?!?!?!







.

Plant
3 mei 2010, 21:18
Een half jaar geleden was er precies zo'n zelfde topic met al deze antwoorden (en meer).

Mitch
3 mei 2010, 21:39
Juist. Van gewaardeerd forumlid hendrix2. Ook daar de gebruikelijke gearnerds die niet door de vraag heen kunnen lezen en braaf de gear opnoemen van May, de types die je voor gek verklaren omdat het niet haalbaar is, de gasten die alles op de gitaar en aanslagtechniek gooien, de ampoholics die alles op de Vox gooien en weet je.... ze hebben allemaal gelijk maar ze lezen de vraag niet. Als je in de buurt wil komen van de May sounds zijn er vele wegen die naar Rome leiden.
Maak een vliegende start en zoek even dat oude topic van hendrix2, in ditzelfde subforum. Scheelt een hoop gezeur ;)

Dirk_Hendrik
3 mei 2010, 22:08
Juist. Van gewaardeerd forumlid hendrix2. Ook daar de gebruikelijke gearnerds die niet door de vraag heen kunnen lezen en braaf de gear opnoemen van May, de types die je voor gek verklaren omdat het niet haalbaar is, de gasten die alles op de gitaar en aanslagtechniek gooien, de ampoholics die alles op de Vox gooien en weet je....


mag ik dan nog een keer, voor de snelste weg naar Rome, suggereren om met het permanentje te beginnen? Van alle opties nog steeds het goedkoopst en meest realistisch om aan te schaffen!

Gearjunkie
3 mei 2010, 22:44
May speelde enkel live met de AC30's. In de studio gebruikte hij een transistorversterkertje, dat werkte op een blokbatterij. Dit ding was door John Deacon gemaakt.

Riky
4 mei 2010, 01:17
Ja en ik kan wederom een heel verhaal ophangen over may z'n set up. Van nu, van vroeger alles, maar als ik iets van queen speel:

delay, muntje, strat (tone knop iets dichtdraaien + bij clean stukkje veel je tremelo heel subtiel gebruiken).
Voor lead sound mag je best wat overdrive grbuiken, maar noten moeten nog goed hoorbaar zijn. Voor gewone partijen overdrive en als je clean wil draai je bij met de volume knop op je gitaar.


Verder zijn de schreeuwende loepzuiver bends en snelle korte lickjes erg belangrijk. Doe je die goed na met een delay en wat overstuurd geluid, dan hoort iedereen dat jij brain may na doet. Wat wil je nog meer:)

ieme
6 mei 2010, 18:49
May speelde enkel live met de AC30's. In de studio gebruikte hij een transistorversterkertje, dat werkte op een blokbatterij. Dit ding was door John Deacon gemaakt.

ik studio gebruikte hij idd zn deacy amp, maar ook zn ac30s...

ieme
6 mei 2010, 18:52
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/DSC02784.jpg

ieme
6 mei 2010, 18:52
Voor het geld dat Brain kreeg van Zoom om reclame voor ze te maken, tsja dan zou ik dat ook niet weigeren... :seriousf:

Richie Sambora heeft destijds ook reclame gemaakt voor de Zoom 505II maar die gebruikt hij echt niet hoor :)

Sound van Brain is typisch het Vox geluid, zijn speeltechnieken en zijn gitaren.

hij heeft de zoom driver gebruikt op t innuendo album van Queen

johantipker
6 mei 2010, 19:15
mag ik dan nog een keer, voor de snelste weg naar Rome, suggereren om met het permanentje te beginnen? Van alle opties nog steeds het goedkoopst en meest realistisch om aan te schaffen!



...werkt dat ook bij Pat Metheny?

guitarkid
6 mei 2010, 21:09
En dan nog het mooiste: zijn gitaartech Pete Malandrone (even googlen en je weet echt alles over May's set-up) zegt ook ergens in een interview dat ik ooit gelezen heb dat hij Brian May met van alles over van alles heeft horen spelen en dat het altijd als Brian May klinkt.
Trek hieruit uw conclusies....

En anders:
http://www.performing-musician.com/pm/jan08/articles/tt-petemalandrone.htm

Op 5'40'' in deze clip over May's 2008 set-up zegt Malandrone dat May ook kan spelen met alleen een AC30, een treblebooster en zijn gitaar.
Jij en ik ook wel, maar of het dan net zo klinkt...??? ;)
http://www.youtube.com/watch?v=LMCZtRgwr3w

Gr. C.

Dirk_Hendrik
6 mei 2010, 21:09
...werkt dat ook bij Pat Metheny?


Ja!

Maar het is wat duurder en pijnlijker.

Maar nog steeds gemakkelijker dan oefenen op je gitaar.

Voor Metheny heb je ook nog eens plastische chrurgie nodig om een altijd en eeuwig vastgespijkerde grijns op je gezicht te krijgen. Da's duur maar te doen.

Probeer eerst eens Dave Weckl. Da's wel drums maar gemakkelijker en helpt je al vast met het oefenen van gezichtsuitdrukkingen. Permanentje en dan hard oefenen op je "ik moet schijten" gezicht. Goed te doen!

Andere optie die ook gemakkelijk gaat is de "ik kijk altijd verbaasd" look van Marty Friedman (uiteraard dus in combi met dat permanentje!). Die kun je s'ochtends, meteen na de Weckl looks oefenen als je achterom in het toilet kijkt naar je versgedraaide produktie kijkt!

:soul:

guitarkid
6 mei 2010, 21:18
Andere optie die ook gemakkelijk gaat is de "ik kijk altijd verbaasd" look van Marty Friedman (uiteraard dus in combi met dat permanentje!). Die kun je s'ochtends, meteen na de Weckl looks oefenen als je achterom in het toilet kijkt naar je versgedraaide produktie kijkt!
:soul:

Ik kijk dan nooit verbaasd, alleen maar trots !!! :seriousf:

Gr. C.

johantipker
6 mei 2010, 22:00
Ja!

Maar het is wat duurder en pijnlijker.

Maar nog steeds gemakkelijker dan oefenen op je gitaar.

Voor Metheny heb je ook nog eens plastische chrurgie nodig om een altijd en eeuwig vastgespijkerde grijns op je gezicht te krijgen. Da's duur maar te doen.

Probeer eerst eens Dave Weckl. Da's wel drums maar gemakkelijker en helpt je al vast met het oefenen van gezichtsuitdrukkingen. Permanentje en dan hard oefenen op je "ik moet schijten" gezicht. Goed te doen!

Andere optie die ook gemakkelijk gaat is de "ik kijk altijd verbaasd" look van Marty Friedman (uiteraard dus in combi met dat permanentje!). Die kun je s'ochtends, meteen na de Weckl looks oefenen als je achterom in het toilet kijkt naar je versgedraaide produktie kijkt!

:soul:

...DH.. geweldig! Keep it up! :seriousf:

Mitch
6 mei 2010, 22:05
Je zou ook wel melig worden van die topics waar de topic starter gewoon niet meer op komt dagen. :stop:

Riky
7 mei 2010, 00:24
valt dat jou ook op mitch! Schijnt in de mode te zijn.
Straks aankomen zetten: Ja sorry ik was druk, maar bedankt!
:makeup: